Kyllä kyllä, yhteisöt ovat devaajille hyvä juttu. Itse olen aktiivisesti mukana xda-developers -yhteisössä, mutta tuskin siitä on hirveästi iloa tavallisille kuolevaisille. Yhteisöissä on paljon hyviä sovelluksia, esim. itse flashasin WM6.1 -> WM6.5 ja puhelin on nyt monta kertaa entistä parempi.
Mutta kuinka paljon hyötyä tuollaisesta yhteisöstä on normikuluttajalle? Ei mitään... iTunes store on hyvä esimerkki siiten miten ihmiset saadaan tempaistua mukaan, vaikka en mikään Apple-intoilija olekaan. Kaikki pierusoftat ym. ovat sivutuote sille tosiasialle että devaajia ja käyttäjiä on todella paljon.
Niin eli sinä olet devaajille tarkoitetussa yhteisössä, hyvä sulle. Maemo on kaikille em käyttistä käyttäville (ja vaihtoa harkitseville). Vähän kuin pakkis treenaaville plus huippujen treeniblogia jne samassa paikassa:kaikille kaikkea. Ei tartte olla 800kg yt + kehonrakennuksen euroopanmestaruus takataskussa ennenkun pääsee kirjoittelemaan vaan esim aloittelijoiden palstalla lähtötilanne on jotain ihan muuta.
Itse näen maemo.org -yhteisön vähintään hyvin toimivana kanavana normi käyttäjien ja devaajien välillä. Ihan kaikki käyttikseen liittyvä ratkeaa sillä, että osaa surffata maemo.org -osoitteeseen. Yhteisön aktiiviset jäsenet hoitaa homman eteenpäin (bugiraportit/vast) jos itse saa aikaiseksi aloittaa threadin jossa kuvailee ongelmansa. Suositeltavaa olisi tietenkin käyttää hakua (ja btw talk.maemo.orgin softa hakee kaikki samankaltaiset threadit siinä vaiheessa kun olet avaamassa uutta ja olet saanut otsikon kirjoitettua)
Väitän että maemo-yhteisöstä saatava apu/tuki on valovuosia minkään kännykänvalmistajan tarjoaman tuen edellä (paitsi nokialtakin tuntuu tulevan henkilökohtaiset vastaukset sähköisiin kyselyihin melko sähäkästi ainakin jos on E-sarjalaisissa jotain epäselvää).
Ja vielä kerran: n900 on step 4/5. Sen tavoite on laajentaa maemoa lähemmäksi kuluttajaa. Iphoneksi siitä ei tod vielä ole. 770 oli hc nörttien laite, n800 nörttien, n810 seminörttien, n900 välimalli ja sen seuraaja maemo6:lla vasta kuluttajatuote jota voidaan verrata iphoneen. Tuo on se strategia ja sillä mennään. Eli jo ennen maemo6:tta softaa tulee olemaan ihan v... tarjolla jos tämä vauhti jatkuu. Eli lähtötilanne huomattavasti lähempänä uusinta aiphounia. Ai niin mutta maemo6:n softathan kääntyy qt:n takia sit myös suoraan kaikkiin noksun muihin älypuhelimiin. "oho". Ja samalla älypuhelimille qt:llä kehitetyt softat kääntyy puhumaan maemoa. "hups" (joo, jos älypuhelimessa ei ole kosketusnäyttöä, ui menee osittain uusiksi)
Ja ps itse myös lahjoitin 5 puntaa lcuk:lle joka siis mm väsäsi softan jolla tehtiin se massiivinen installaatio nokia worldin aikaan jossa jättiläisnäytölle pyöriteltiin n900:lla kuvaa. Ilman lahjoituksia hän olisi jättänyt menemättä maemo summittiin mutta eilen tuli päivitys että oli saanut riittävästi rahaa lahjoituksista kasaan(ilmeisesti tonnin luokkaa ainakin punnissa vaatii reissu yhteensä). Siinä taas yksi esimerkki kuinka näköjään muut kuin minäkin yhteisön jäsenistä tahtovat tukea devaajia.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. N900:lle tulee maemo select vai mikä se nyt oli. Suomeksi: best of the best eli parhaat ilmaiset sekä maksulliset ohjelmat yhdessä paikkaa ja jos toteutus ei kuse täysin, varmasti voidaan vertailla iTunes storeen. taino jos storessa ei ole mitään ilmaista&hyödyllistä niin sit ei kannata vertailla.