Nokia - N70

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ricu
  • Aloitettu Aloitettu
metalman sanoi:
Kyllä blackberry on käsittääkseni myös pda-laite. Tai puhekielessä sillä tarkoitetaan tätä laitetta http://uis.georgetown.edu/images/hardware/blackberry/7230lg.jpg
Eikös noi nyt ole vaan niitä jenkkityyliin operaattorin tai Blackberryn laitevalmistajalta ostamia laitteita, joihin vaan länttästään operaattorin logo ja erilainen taustakuva ja muita koristeita? Suomessahan noita operaattorin omia versioita puhelimista ei ole vielä näkynyt, eikä toivottavasti tulekaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Mä en käytä sitä superpaskaa suitea ikinä, se jumittelee omituisesti. Vippaan suoraan resusssa tiedostot luuriin.

Mulla ei oo kyllä koskaan ollu minkäänsorttisia kahnauksia ton PCsuiten kanssa vaikka oon käyttäny sitä nyt muutaman vuoden ajan jo hyvinkin ahkerasti päivittäin....

mulla se on kyllä pelannu tosi fiksusti, ottaa konnun heti kun tulee bt:n alueelle no problem. Tekstiviestien lähetys on vaivatonta sen suiten avulla.

batbug sanoi:
Joo, eli ilmeisesti homma menee niin, että firma nimeltä RIM tilaa puhelimia eri valmistajilta ja lyö niihin sitten tuon oman Blackberry -tuotemerkkinsä logon kanteen. Mutta lisäksi tuo Blackberry -ohjelma löytyy myös joistakin laitevalmistajien logon omaavista laitteista. Yleensä kai operaattori tilaa puhelimen valmistajalta ja laittaa siihen Blackberryn mukaan ja jotain omia kilkkeitä. Käsittääkseni Blackberry -ohjelmaa ei itse voi asentaa puhelimelle, vaan se pitää olla siinä jo kaupasta ostaessa.

Blackberryhän on siis vain yksi push email -sovellus, muita vastaaviakin löytyy. Mutta Blackberry taitaa olla tällä hetkellä kaikkein suosituin, varsinkin jenkkilässä.

Mike sanoi:
Rupesi nyt vittuilemaan tuo N70. Heittää kokoajan soittarina vitun Nokian tunnaria.

:hyper: tää on muuten yks pahimmista ongelmista mitä olla voi. Itsellä pitkässä kioskin jonossa soi tuoll aäänellä ja tuli kohtuu :david: olo! Onneksi asia on korjautunut. Nuo soittoäänet kannattaa tosiaan pitää luurin muistissa ja mp3:set on pieni riski joka tapauksessa soittoäänenä.

Blackberry on todellakin pushmail sovellus, ja samalla puhekielessä (jenkeissä) PDA laite. Ei kadun tallaaja puhu siitä että BB:llä saa mailit koneeseensa, vaan siitä maanmainiosta vekottimestaan jolla mailit kulkee taskussa. :) Olisin voinut olla tarkempi alkuperäisessä kirjoituksessa.

Blackberryä (pushmail) tukee myöskin moni Nokian, SonyEricssonin, jne. luuri. Operaattorin tuki vaaditaan myöskin, koska ne mailit kulkee sun serveriltä, BB:n serverille ja sieltä pushina luuriin. Ranskassa tuosta oli ongelmia kun BB:n Euroserveri oli/on Englannissa ja jotain valtion tietosuojajuttuja siinä artikkelissa oli, eivät tykänneet/sallineet että valtion data olisi kulkenut toisen valtion kautta.

Muutama vuosi sitten tuolla leikkiessä, Soneran eikä Radiolinjan verkoissa sitä saanut toimimaan myöskään. Nykyään saattaa tilanne olla korjattu.

Ja nimenomaan, BB on ylivoimaisesti suosituin jenkeissä ko. sovellutuksista, mutta ei todellakaan ainoa. Joillain henkilöillä on BB tarttunut puhekieleen tarkoittamaan pushmailia, riippumatta klientistä. Toisaalta, ei jenkeissä oteta paperikopioita vaan ne paperit xeroxataan, internetistä haetaan tietoa googlaamalla, jne. Eli hyvistä markkinoita valloittavista tuotteista tulee kovin helposti termejä moiselle toiminnalle.

Lisää offtopikkia... onhan Suomessakin jo operaattoriversioita luureista. Elisan menuja ja pikanäppäimiä ainakin näin kaverin luurissa jouluna, ja vahva mutu on että muiltakin operaattoreilta löytyy jo vastaavat. Operaattoriversiossahan vaan lätkitään lisää karkkia perussoftan päälle; tehdään helpommaksi surffaus, mailit, jne. peruskäyttäjälle.

Takaisin tuohon S60 (N70)... ajastetut profiilit, pikamuistutukset, näppäinlukko, jne. ovat suuria puutteita mitä havaitsin itsekin. S40 sarjassa ne on jo pitkään olleet, mutta jostain syystä Symbian ei moisia yksinkertaisia ominaisuuksia perussoftaansa ole saanut aikaiseksi. Vastikään vaihdoin N70:stä kommariin, näppäimistön takia.... ja kommarissa toki omat ongelmansa. Tuo uusi Suite tosin toimii hyvin bt:llä molemmissa, se oli positiivinen ylläri.

amf sanoi:
Mulla ei oo kyllä koskaan ollu minkäänsorttisia kahnauksia ton PCsuiten kanssa vaikka oon käyttäny sitä nyt muutaman vuoden ajan jo hyvinkin ahkerasti päivittäin....
Sama homma, tiedän tosin, että niissä aikasemmissa versioissa oli vaikka ja mitä bugeja ja se todellakin kaatuili koko ajan.

Tohon Blackberryyn (ja vastaaviin Push e-maileihin); en oo tajunnu, mikä siinä on niin äärettömän hienoa verrattuna pull-mailiin, jossa haku esim. 30 min välein?

Ite käytän tuntia hakuvälinä, ärsyttää vaan jos luuri koko ajan huutaa meiliä.

Tuosta E-sarjasta kun oli puhe, niin korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös suurin ero niissä (enterprise-sarjaa kun ovat) ole WLAN verrattuna esim. N70 (+ muut N-sarjalaiset eli multimediapuhelimet). Ja kyllä, tarkoittaa myöskin VOIP:a, joillain rajauksin tosin.

Lisäksi kai muu liitettävyys on niissä kohdillaan, kaikista löytyy mm. 3G, bt, ir, ja kaapeli, ja valmiina myös meililiitteiden katseluohjelmat (.doc, .pdf, .xls, .ppt) mitkä joistain muista Series 60 puhelimista uupuu.

Softista: Nokia ainakin suositellut seuraavaa ostospaikkaa; http://www.handango.com/

B.O.S.S. sanoi:
Tohon Blackberryyn (ja vastaaviin Push e-maileihin); en oo tajunnu, mikä siinä on niin äärettömän hienoa verrattuna pull-mailiin, jossa haku esim. 30 min välein?

No juurikin se! Nyt saat HETI sen mailin ja olet ajan hermolla koko ajan. Se on pirun coolia varsinkin kovassa executive/pyrkyri bisnesmaailmassa. :D

Inansa vakavemmin ottaen, kyllähän sitä ihmeteltiin että minkä ihmeen takia pitää olla kännykkä, kerkeehän sitä soittaan sitte ku o konttorilla/kotona/tms ja kuunteleen vastaajasta jos joku on yrittänyt kiinni. Näinhän moni teki 20 vuotta sitten, tänä päivänä ihmetellään kuinka tultiin ilman kännyä toimeen. Pushmail on tavallaan saman jatkoa... kerkeishän ne mailit myöhemminkin, mutta miksi? Saattaa mennä bisnistä ohi (niivvarmaa) tai muuta tärkeetä, jos se maili tuleeki 10 tai 29 minsaa myöhässä ;)

Pull mailien toimivuus myöskin virman verkosta ulos on sula mahdottomuus hyvinkin monessa firmassa. Eli pushmail ratkasut antoivat tähänkin ongelmaan vastauksen. Hyvää markkinointia ja tarpeiden luontia BB:n puolesta tapahtui/tapahtuu paljon... ja kyllähän ne sillä rahaa ovat tehneet.

Tuossa N80 tuoteseloste: http://www.nseries.com/nseries/v2/m.../tech_specs_n80_fi_FI.html?lang=fi&country=FI

Löytyy siitäkin WLAN. Tuntuma tuossa N80 luurissa oli pykälän huonompi kun E70 luurissa. Tyyliin huonompi ohjain tatti ja erikoisempi käyttää niitä näppämiä kun itse tottunut käyttämään 6820 luuria joka on E70 kaltainen. Vaikeaksi menee valinta silti noiden välillä. Herkkujahan noissa molemmissa on enemmän kun kukaan ikänä tarvitsee.

Itselle tärkeimpiä ominaisuuksia noissa on soitto, tekstarit, WLAN, 2-3Mpix kamera, monitaajuus jotta pelittää hyvin ulkomailla Lisäksi pitää saada muutaman pikkusofta pistettyä esim ssh-clientti (mikä olisi näppärä käyttää E70 qwerty-näppämistöllä) ja tärkeintä olisi hyvä kalenteri. Loput ominaisuudet onkin sitten suurinpiirtein vaan plussaa.

Myssy sanoi:
No juurikin se! Nyt saat HETI sen mailin ja olet ajan hermolla koko ajan. Se on pirun coolia varsinkin kovassa executive/pyrkyri bisnesmaailmassa. :D

Inansa vakavemmin ottaen, kyllähän sitä ihmeteltiin että minkä ihmeen takia pitää olla kännykkä, kerkeehän sitä soittaan sitte ku o konttorilla/kotona/tms ja kuunteleen vastaajasta jos joku on yrittänyt kiinni ...
Hyvä pointti. :)

Ripe sanoi:
Joo, tuosta mun tekstistä tosiaan sai kuvan, että WLAN sitten kaikista muista puuttuisi, mutta en tarkottanu sitä. E-sarjalaisiin sen käsittääkseni pitäisi tulla KAIKKIIN, muistaaksi se Mary T. McDowell niin jossain julkisuudessa sanoi (tai puhui "enterprise-tuotteista", E-sarjaa ei oltu silloin vielä julkistettu[?]).

Joulukuusta asti ollut minulla tuollainen, ihan oikein tuntuu toimivan.. tosin melko käsi olen noiden toimintojen kanssa..

Saako tuohon N70:iin bluetoothin kautta nettiyhteyden?
Entä saako puhelimen webcamiksi miten?

Hmm.. ajattelin, että jos tuota puhelinta voisi käyttää esim. irkkaamiseen koulussa / töissä. Siellä kun on avoimet wlanit ja blöötöötit opiskelijoiden läppäreitä varten.. Tai miksei hurjimmassa tapauksessa laittaisi tuota kautta suoraan videokuvaa jakoon.. :)

Nyt muuten löytyi eka bugi. usb-hässäkkä jumittaa välillä. puhelin pitää käynnistää uudelleen, ennekö kone tunnistaa sen. puhelimesta näkyy toi usb kytketyksi, muttei pc-suite löydä sitä.. puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa. kumma juttu.

Täältä löytyy kanssa tuo N70 Nokialainen. Hyvä puhelin tosin käytän enemmän tuota kameraa kuin kännykkää muuten. Jos vain hintaa löytyy taskusta niin suosittelen.

Mike sanoi:
Tuo natina vituttaa tuossa puhelimessa. Se takaläppä alkaa rutisemaan paskamaisesti ajan kanssa.
Lyijykynällä ku piirtelee niihin liukupintoihin niin auttaa asiaan. Joku teflon suihke ehkä myös.

Mitkä ovat merkittävimmät erot N70 ja 6680 välillä? Kamerassa ja muistin määrässä näyttäisi olevan pieniä eroja, mutta mitä muita eroja näiden välillä on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom