NLP tuttuako puuhaa

Onko kokemuksia NLPstä eli hyvällä suomella neuro-lingvistisestä programmoinnista? Olisikohan kukaan käynyt kursseilla asian tiimoilta tai muuten vain tutustunut aiheeseen lukemalla tai jonkinlaisen lyhytterapian muodossa? Myös toisen käden kokemuksia kuullaan mielellään, tyyliin "mummoni hurahti ja kuvittelee olevansa Risto Ryti"

Luen juuri aiheesta ja vaikuttaa melkein liian hyvältä.

(Niin siis kaikkihan me ollaan terapian tarpeessa.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopeuttaa hemmetisti ainakin lukemista ja sitä kautta myös oppimista jos sitä jaksaa treenata. Tosin mä en ole kovin suuresti muuhun nlp-henkiseen matskuun kuin oppimisstrategioihin perehtynyt, joten en tiedä sitten muusta. Mulla on pari nlp-mielilehteä täällä kotosalla, joissa kerrottais enempi, mutta enpä juuri muista, mitä ne pitävät sisällään.

edit: Ja siis tuotanoinaa, kyllä se photoreading ainakin toimii.

Omaehtoista sivujuonnetutustumista aiheeseen jo vuodesta -93. Kannattaa vähintään tutustua ja muistutella itseään perusasioista tasaisin väliajoin.

Olen jo vuosia ajatellut meneväni ko. tyyppiselle kurssille, enpä vaan ole saanut aikaiseksi. Osaisiko joku suositella (Helsingissä) tahoa, jonka järjestämällä kurssilla laatu ja hinta kohtaisivat kauniisti?

NLP oli reilu viitisen vuotta sitten kova juttu liikemaailmassa. Esim. Sarasvuo on hankkinut oppinsa jenkeistä NLP-pohjaisista menetelmistä. Kyse on yhdestä, hyvin tuotteistetusta ja hypetetystä lyhytterapian/mielikuvaharjoittelun muodosta. Sillä voidaan saada hyviä tuloksia kevyiden jännitystilojen, neuroosien ja oppimisvaikeuksien hoidossa (lähinnä blokkien purkamisessa) mutta ihmeitä NLP ei tee. Jos tahdot lisää esiintymisvarmuutta ja draivia tiettyihin tilanteisiin, niin NLP voi olla kokeilemisen arvoinen asia. Kunhan pidät mielessä, että NLP on nimenomaan kaupallinen bussines-idea; ei parantava hoitomuoto.

Kovasta liike-elämän konsultoinnista NLP on nykyään hyvin pitkälle hävinnyt. Syynä on se, että myyntitykeille hankittu lisädraivi ei ole tuottanut yhtä paljon rahaa firmoille kuin sitä on palanut NLP "terapeuttien" palkkiohin. Nykyään liike-elämän konsultointi ja koulutus on siirtynyt taas funktionaalisemmalle tasolle ja new agelta haiskahtavat hypet ovat jääneet taka-alalle. Muutamia vuosia sitten meno oli todella hurjaa kun jokainen pari kirjaa lukaissut ja Ben Furmania TV:stä katsellut perusti oman lyhytterapioihin perustuvan psykologisen valmennus- ja konsultointiyhtiönsä haaveillen Trainers Housen liikevaihdosta.

Sinänsä kaikki mielikuvaharjoittelut, joissa luodaan positiivisia mielikuvia ja onnistumisen tunteita sisäisesti ovat hyvästä ihmisille. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan itsevarmuuden harjoittelusta jota voi ja kannattaa jokaisen tehdä.

Vieraan kielen opettamisessa ja oppimisessa asiallinen juttu. Yleensäkin on hyvä muistaa että lähimmäiset (= kaikki joiden kanssa olet tekemisisssä)eivät hahmota maailmaa samoin kuin sinä itse. Yhteen uppoaa paremmin yhden aistin kautta, toiseen toisen ja kolmannen kanssa tarvitaan rautalankaa.(Koska ne tykkää tehdä asiat itse) :)

Kiinnostavaa... varsinkin littledragonille tattis kontekstittamisesta. Kyllä mä jatkan asiaan tutustumista. Mitä kirjoja/kursseja osaatte suositella?

Veli-Matti Toivosen ja Peter von Harpen toimittama "NLP mielikirja" löytyy ainakin hyllystäni. Kirja tarjoaa suht kattavasti artikkeleita, joissa on esitelty eri NLP-tekniikoita ja niiden käyttöä käytännössä.

Edittiä vielä: NLP toi sinänsä mielenkiintoisen näkökulman ihmisten "uudelleenkouluttamiseen". Aiemmin yritykset olivat benchmarkanneet menestyviä yrityksiä ja yrittäneet selvittää menestyksen reseptiä. NLP:ssä benchmarkataan ihmisiä ja selvitetään mikä on "yleinen" tekijä joka tekee menestyjästä menestyjän. Sinänsä vanhaa asiaa uudessa tuubissa: sama asia toteutuu kun tällä palstalla kysellään kovalta nostajalta miten hän on saanut REW-penkkinsä yli 200 kg:n. NLP:ssä pyritään vain löytämään yksilöiden ominaisuuksista riippumaton "menestyksen resepti".

Ja vielä varoituksen sana: omat kokemukseni perustuvat pelkästään työelämään. NLP:stä hoito/terapiamuotona minulla ei ole kuin toisen käden kokemuksia ja huhupuheita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom