Nivusvamma. Revähtymä/tulehdus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pohjustan ensin asiaa. Vasen nivunen kipeytyi ensi kerran aivan viime vuoden lopulla prässissä. Sen jälkeen tuli kyllä viikon totaalitauko ja muutama kevyt treeni.
Tämän vuoden alussa aloitin sitten Dual Factor treenit ja siinä kyykätään 3 kertaa viikossa 5*5. Kolmannen viikon viimeisessä kyykkysarjassa vasen nivunen kipeytyi. Viikonlopun sitä "kuulostelin" ja pahin kipu hävisi.
Eilen sitten kyykkäsin ja pari eka sarjaa meni suht hyvin. Kyllähän siellä nivusessa koko ajan jotain tuntui, mutta tyhmä kun olin niin kyykkäsin...
Kolmannen sarjan ekassa (tai tokassa) toistossa alasmenossa sitten nivusessa tapahtui jotain. Tunsin "rutinaa" (aivan kuin jotain narua kiristettäs ja se luistais....) ja pudotin painot niskasta maahan.
Menin antamaan kylmää ja pystyin kävelemään suht normaalisti.
Kipua tuntui kun makasin esim. penkillä selälläni ja reisi "avautui" sivulle.

Mitään tuskin siis poikki meni (lihas/jänne) koska mitään mustelmaa ei ole. Turvotusta on hieman.
Nyt kun menen kyykkyyn (teen kyykyt ihan pohjasta) ja kun lähden ylöspäin ja polvi käy hieman sivussa niin silloin sitä kipua tuntuu.

Miten siis hoito? Kyykyt kokonaan pois niin kauaks aikaa, että kipu häviää? Vai ihan "nollapainoilla" kyykkyä pikkuhiljaa rasitusta nostaen? Reiden ojentajia sekä loitontajia :eek: meinaan kyllä alkaa tekeen kun ne ei oikeen muuten aktivoidu ja nivuset on jäljessä muuta jalkaosastoa...

Eli reidenojennuksia ja koukistuksia sekä kivun salliessa loitontajia/lähentäjiä :eek: vai kyykkyä ihan nollapainoilla?

Jotenkin mulle haiskahtais enemmän revähdykseltä, tietty varmaan jotain tulehduksellistakin voi olla mukana. Alkuun (päiviä - max viikko) lepoa, sitten varovasti venytyksiä kivun sallimissa rajoissa, samoin kevyttä rasitusta (kävely, ehkä se nollapainoilla kyykäily, kevyen kevyesti lähentäjät/loitontajat). Suosittavat näköjään vielä tulehduskipulääkekuuriakin noin viikoksi (ja sinänsä, jos oireilua oli kuvaamallasi tavalla, voisi ihan aiheellinen ollakkin, koska mukana on tod näk joku rasitusperäinen tulehduskomponentti). Kylmähoitokin muutaman kerran päivässä on ihan ok alkuun.

Raskasta treeniä ei, jos se tuntuu kyseisellä alueella, vasta sitten kun venyvyys ja "toimintakyky" on about normaalilla tasolla.

TJJ sanoi:
Jotenkin mulle haiskahtais enemmän revähdykseltä, tietty varmaan jotain tulehduksellistakin voi olla mukana.

Revähdys tai "kramppi" lonkan koukistajassa ja/tai jossain lähentäjäryhmässä minullekkin tulisi mieleen (selinmakuu, polvi ulospäin -> kipu: Tukisi epäilyä lähentäjälihasten ongelmasta, joskaan ei tarkoita sitä välttämättä).

Nivusvaivat voivat olla harmillisen pitkäaikaisia. Tämän vuoksi vaiva kannattaa diagnosoida ihan kunnolla ja sen jälkeen tarkastuttaa lantion alueen lihasten kireydet ja lihastasapainot, ja aloittaa toimenpiteet niiden korjaamiseksi.

cartman74 sanoi:
Vasen nivunen kipeytyi ensi kerran aivan viime vuoden lopulla prässissä. Sen jälkeen tuli kyllä viikon totaalitauko

Merkki siitä että jossain lantiosi alueella on kireyttä ja sen myötävaikutuksena myöskin jänne-/kalvoalueiden ärsytys-, jopa tulehdustiloja (90% tod. näk. Lonkan koukistaja-lihas).

fysio sanoi:
Merkki siitä että jossain lantiosi alueella on kireyttä ja sen myötävaikutuksena myöskin jänne-/kalvoalueiden ärsytys-, jopa tulehdustiloja (90% tod. näk. Lonkan koukistaja-lihas).

Notkea olen kyllä mielestäni ja venyteltyä tulee. Muttei näemmä siis tarpeeksi...

Mites "kuntoutus"? Totaalilepoa kyykystä ja vaikka vain reidenojentajia/koukistajia sekä kenties loitantajia sekä lähentäjiä koneessa?

Vai kyykkäilyä kivun sallimissa rajoissa nollapainoilla aloittaen?
Venyttelyä myös kivun sallimissa rajoissa?

Minulla on tosiaan selässä lannenikamissa (olikohan 5. ja 6.) alueella okahaarakkeet murtuneet ja liukumaan eteenpäin 9 mm. Tämä siis diagnosoitiin 1997. Selkäranka on siis "poikki". Jossain määrin on jopa yliliikkuvuutta alaselässä.
Silloin kun selkä jumiin menee niin se on jumittanut juurikin tuota vasenta puolta. Pakaraa lähinnä.
Viime kesänä sitten yksi naprapaatti huomasi, että vasemmalla puolella raajoissani on "tuntoaistikin" parempi. Naputti polven jännettä "vasaralla" ja vasen jalka reagoi paljon kovemmin kuin oikea. Myös jalkapohjaa hivelemällä huomattiin, että vasemmassa paljon parempi tunto.
Eli kroppa alaosastaan paljon herkempi vasemmalta puolelta. Tämä yllätti naprapaatin kun olisi luullut, että minun tapauksessani oikea puoli olisi "normaali" ja vasen jumissa. Tai jotain...

Itsekin olen epäillyt, että voisiko selän vammastani johtuen hermotus jaloissa olla vähän vinksallaan? Ja nämä kaikki yhdessä jotenkin "kiristää" jotain tuolla alaselässä/lonkassa?
Alitajunnassahan tiedän koko ajan tuon vammani ja olen sitä ehkä tietämättänikin varonut. Eli kova kontrolli päällä koko ajan ihan tiedostamatta.

cartman74 sanoi:
Minulla on tosiaan selässä lannenikamissa (olikohan 5. ja 6.) alueella okahaarakkeet murtuneet ja liukumaan eteenpäin 9 mm. Tämä siis diagnosoitiin 1997...
Oliskohan 4. ja 5. ? Lannenikamia nääs on 5. :rolleyes:
No, jooo. Tämä selittänee aikaisempaa oireiluasi ja nyt sanon 100%:n varmuudella että lonkan koukistajasi kiristävät. Liukumissa yksi nikama tosiaan "siirtyy" eteenpäin muihin nikamiin nähden. Tämä taas aiheuttaa ärsytystä nikamia ympäröivissä rakenteissa. Nivelsiteissä, lihaksissa ja hermoissa. Ärsytyksen seurauksena alueen lihakset kipeytyvät ja aiheuttavat uusia heijastekipuja.

Usein oireilevassa vaiheessa oleva liukuma on aiheuttanut (tai lihakset kireydellään ovat aiheuttaneet liukuneen alueen ärsytyksen, ihan miten päin vaan....) lonkan koukistajiin ja lanneselän lihaksiin kiristystä jotka lisäävät liukumasta johtuvaa ärsytystä. Yleensä tähän liittyy rintarangan ja lanneselän välisen nikamien jäykkyys, kuten myös SI-nivelten jäykkyys.

Itsekin olen epäillyt, että voisiko selän vammastani johtuen hermotus jaloissa olla vähän vinksallaan? Ja nämä kaikki yhdessä jotenkin "kiristää" jotain tuolla alaselässä/lonkassa?
Eli, juuri näin.

Eli ei tartte selitellä miksi on "heikko" vaan se johtuu ihan vammoistani ja hermotuksen puutteesta? :rock:

No vitsi vitsi....

Mutta tämä kuntoutus? Eli mitään ei kannata "välttää" eli syväkyykkyjä sekä mavea saa/pitää tehdä? Nivusten ja selän ehdoilla toki.

Eilen kyykkäsin sitten 5*5*20 kg ja ihan pohjaan voi hyvin mennä. Varsinaista "kipua" ei tuntunut. Reiden loitantajia pystyi tekemään hyvin, mutta lähentäjät oli tuskaa. Eli siinä sen kipeän kohdan sai parhaiten esille. Tein sitten tosi varoen ja pienellä kuormalla.

Mavea vedin ihan täysillä eli siinä kipua ei tuntunut. Mitä nyt ehkä pääkopassa vähän joku käski varomaan...

Eli normaalilla treenillä jatkan painoja hiljalleen kyykyssä lisäten taas? Ja venyttelyä lonkille lisää? Vai onkos jotain "erikoiskikkoja" mitkä minun tilanteessani voisivat olla hyväksi kuntoutuksen sekä kunnossa pysymisen kannalta?

Kiitos vastauksista. :thumbs:

cartman74 sanoi:
Eli normaalilla treenillä jatkan painoja hiljalleen kyykyssä lisäten taas? Ja venyttelyä lonkille lisää? Vai onkos jotain "erikoiskikkoja" mitkä minun tilanteessani voisivat olla hyväksi kuntoutuksen sekä kunnossa pysymisen kannalta?

Anna aikaa parantua rauhassa. Älä innostu liikaa kun kivut hellittää, vituttaa kohtuudella, kun menee uudestaan ja kuntoutuminen on aina astetta v-mäisempää.

cartman74 sanoi:
Mutta tämä kuntoutus? Eli mitään ei kannata "välttää" eli syväkyykkyjä sekä mavea saa/pitää tehdä? Nivusten ja selän ehdoilla toki.

Eilen kyykkäsin sitten 5*5*20 kg ja ihan pohjaan voi hyvin mennä. Varsinaista "kipua" ei tuntunut. Reiden loitantajia pystyi tekemään hyvin, mutta lähentäjät oli tuskaa. Eli siinä sen kipeän kohdan sai parhaiten esille. Tein sitten tosi varoen ja pienellä kuormalla.

Mavea vedin ihan täysillä eli siinä kipua ei tuntunut. Mitä nyt ehkä pääkopassa vähän joku käski varomaan...

Mitään ei tarvi erikoisesti varoa jos oireetta siitä suoriudut. Tiedän liigafutarin jolla vastaava liukuma on 20mm. Kolme vuotta oireeton, treenaa kyykkyjä, rinnalle vetoja, loikkia ja tietysti pelaa futista. Eli tällainen vaiva ei poissulje mitään automaattisesti. Työtä se kyllä vaatii. Tässä vielä pari ohjetta:

1) Venytä lonkan koukistajia paljon. Etsi asento joka venyttää tehokkaasti, mutta ei rasita alaselkää. Ts. lantion kontrolli venytyksen aikana.
2) Treenaa vartalon lihaksia PALJON! Keskity aluksi staattisiin pitoihin. Pääpaino vatsan lihaksilla.
3) Kyykky, mave, julle: PIDÄ HUOLI ETTÄ LANNESELKÄ EI NOTKAHDA, EIKÄ MYÖSKÄÄN PYÖRISTY. Eli huomio tekniikkaan, huomio lantion hallintaan.
4) Kuuntele kehoa. ÄLÄ tee sitä mikä aiheuttaa lisää oireita.

Venyttelystä vielä

Itselläni vastaava vamma nyt jo yli vuoden verran vaivannut ja kaikenlaista hoitoa ja lepoa kokeiltu, eli tässä pari omaa lisää ylläolevien lisäksi.
Ortopedi ja urheilulääkäri kielsivät kaikenlaisen venyttelyn reidenlähentäjille, koska jostain syystä se ei vamman jälkeen auta ennen kuin alue on kokonaan kivuton, vaan voi pahentaa vikaa. "Venyttelynä" pitää tehdä isometrisiä puristuksia reisillä jonkun pallon ympärillä, esim. koripallo (kivun sallimissa rajoissa), jolloin lihaksen jänne ja kalvo venyvät tai rentoutuvat => toiminut itselläni hyvin ja auttanut.
Vielä kerran maininnan arvoinen asia on, että kettumaisen kovia nivusvammat uusimaan, eli ennenkuin olet päässyt siihen vaiheeseen, että ilman kipua tai mitään aristusta pystyt sprinttaamaan tai kyykkäämään, ei kannata isompia painoja tai liian rankkoja treenejä vetää. Itse sain jo kerran melkein parantuneen lihaksen taas venähtämään pelaamalla matsin jenkkifutista.:curs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään kyykkäsin jo 3*3*100 kg. :rolleyes:

Ihan hyvin "kestää" eli kipua ei juurikaan tunnu. Venyteltäessä vähän. Nyt pitää katsella todella mantilla noita painojen nostoa ettei pääse vahinko käymään. Reiden lähentäjiä olen myös tehnyt ja koittanut venytellä varoen noita nivusia.

Itsellä kanssa jotain häikkää oikeassa nivusessa. Kipua ja kireyttä ilmenee ainoastaan kyykätessä ja siinäkin vain ala-asennosta liikkeelle lähdettäessä. Venyttely onnistuu ihan normaalisti ja esim. sulkapalloa pelatessa ei huomaa mitään. Mikä kumma mahtaa olla vikana kun ainoastaan kyykkääminen aiheuttaa kipua? Kyykkyä on tullut tehtyä vuosia ilman vastaavia ongelmia ja nämä alkoivat nyt noin kuukausi sitten.

Tänään kyykkyä 5,4,3*139 kg. Nivusessa ei tunnu kipua yhtään, mutta nyt polvet sitten reistailevat... :)

Nivusta venyttelen nykyään ennen kyykkyjä kun se aiemmin taisi aina unohtua. Mutta parisen kuukauttakos tässä nyt sitten kesti ennen kuin "samoihin" tuloksiin pääsin? Nyt joutuu sitten polvien ehdoilla menemään, mutta vaikka pahalta "näytti" silloin kun reidessä jotain repesi niin lopussa kiitos seisoo.

Varovainen toki jatkossakin olen. Kantapään kautta oppii...

Back
Ylös Bottom