Nivusvaivaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kotimaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!

Mulla ollut nyt parin etureisipäivän aikana ihmeellistä vaivaa oikeassa nivusessa.

Teen etureidelle etukyykkyä, hackia ja prässiä. Parina viime kertana on oikeassa nivusessa tuntunut ihmeellistä painetta/puristusta hackin ja prässin ala-asennossa. Etukyykyssä tätä ei tunnu, vaikka teen senkin syvälle.
Tunnetta on hieman vaikea kuvailla, tuntuu siltä kuin jotain "puristuisi väliin", ikään kuin suoliluun (suoliluun harjanteen) ja reisiluun väliin. Tämä ei varsinaisesti satu, mutta tuntuu epämiellyttävältä. Ajattelin ensiksi että tämä johtuu siitä että teen jalat liian kapealla, mutta jalkojen leveämmällä pitämisestä ei ollut mitään hyötyä, paine tuntuu edelleen. Liikkeen tekemisen jälkeen nivusessa on sellainen outo olo, esim. kävellessä tuntuu oudolta.

Kaveri epäili taas kireitä lonkankoukistajia. Kumma sinänsä, koska niitä tulee aika usein venyteltyä. Teen etureidet nelijakoisella kerran viikkoon ja käyn 3-4 kertaa viikossa lenkillä (jos noista tiedoista jotain hyötyä on).

Ajattelin nyt täältä kysäistä kuulostaako vaivani tutulta ennen kuin lääkäriin/fyssarille menen :)

Venyttelepä pakarat kunnolla ja kokeile hieroskella tai putkirullailla tuolta sivusta. Vois auttaa :)

Jesp. Olen tässä nyt viikon verran koittanut venytellä hyvin pakaroita sekä lonkankoukistajia & sisäreisiä. Ylihuomenna jalkapäivä, sitten nähdään tuntuuko eroa :)

Ettei kyseessä olisi reisiluun pään liukuminen eteenpäin? Eli reisiluun pään ja lantion pinne.

Onko kipu tuossa kohtaa?

hip_FAI_intro01.jpg

Ettei kyseessä olisi reisiluun pään liukuminen eteenpäin? Eli reisiluun pään ja lantion pinne.

Onko kipu tuossa kohtaa?

hip_FAI_intro01.jpg

En osaa sanoa ihan varmasti, mutta aika lailla noilla nurkilla se tuntuu. Ja tosiaan ei voida puhua varsinaisesti kivusta, vaan epämiellyttävästä tunteesta, ihan kuin joku jäisi väliin tai kiristyisi.

Kun olen nyt ruumiinpainolla koittanut, niin ylileveällä kyykkyasennolla tätä tunnetta ei ole, ainoastaan n. hartioiden levyisellä ja sitä leveämmällä.

No, tänään menen salille jalkoja tekemään, katsotaan onko pahentunut viime kerrasta.

Mulla oli vähän samanlaista vaivaa ja diagnoosiksi paljastu CAM-tyypin femoroacetabular impingement, eli femurin kaulassa oli "ylimääränen" luukyhmy, joka sitten ajan kuluessa hinkkas acetabulumiin aiheuttaen labrumin ja acetabulumin rustojen repeämistä ja irtoamista.

Noh viime viikolla tää tähystettiin, otettii ylimääränen luu pois ja repaleista rustoa siistittiin. Nyt sitten kuljetaan viel 3vk kepeillä. Toivotaan, että sul johtuu vaan jostain lihasperäsestä jumista. Mutta lonkan röntgenissä voi käydä, jos oireilu jatkuu.

No nyt on tänään aamusti tehty jalkatreeni ja mitäpä tuosta sanoisi. Itse treenin aikana ei paineen tunnetta ihan kauheasti ollut, tein sekä Hackissa että prässissä aika leveällä jalat.

Mutta nyt on tuo oikea puoli todella jäykän oloinen. Ei edelleenkään (onneksi) kipua. Olen tehnyt nyt erilaisia venytyksiä lähes päivittäin ja sammakkovenytystä (ja sen variaatiota) tehdessä tuntuu venytys tuossa jumikohdassa. Venytyksen jälkeen tunne helpottaa ehkä minuutiksi, mutta palaa taas sen jälkeen.
Huomasin myös äsken että nivusissani on aika paljon jotain (rasva?)patin näköisiä palluroita, lieneekö tuolla mitään vaikutusta.

Niin muuten, ennen kuin aloin venyttelemään tuntui pientä kipua, joka säteili häpyluun paikkeille.

Kyllä tässä kai pitäsi lääkäriin mennä, mutta juuri olin muista syistä, niin ei kehtaisi samantien mennä taas jostain toisesta vaivasta.

Yks tehokas keino on opettaa hamstringin ja gluteus maximuksen yhteistoimintaa. Hamstring-dominanssissa reisiluun pää siirtyy eteen, aiheuttaen pinnettä.

Eli gluteuslihasten aktivointiharjoitteita. Esim lantionnosto jalat korokkeella.

Back
Ylös Bottom