Nivustyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on tilanne sellainen, että nivustyrä on puhjennut puolisen vuotta sitten. Vajaa puolivuotta tämän kanssa elelin ja vasta vähän aikaa sitten sain selville, että mikä tämä patti tässä nivusen lähellä. Siihen asti en antanut asian vaivata, tyrästä ei kamalasti haittaa ollut ja asia jäi hieman sikseen. Nyt on kuitenkin aika työterveyslääkärille ensi viikolla. Lääkäriaikaa ennen ajattelin kuitenkin kysyä pakkislaisiltä kaikkea yleistä asiaan liittyen.

Tyrä puhkesi siis ihan tavallista vatsarutistuskonetta tehdessä ja patti tule ainoastaan oikean nivusen puolelle. Luettuani asiasta olen ehdottomasti päätymässä tähystysleikkaukseen, en näe mitään syytä mennä perinteiseen avoleikkaukseen. Tähystysleikkausta puoltaa...
1. lyhyempi sairasloma
2. nopeampi palautuminen (ei paljoa taukoa liikunnasta)
3. pieni uusiutumisriski

Lääkäri ei siis vielä ole diagnosoinut minulla nivustyrää mutta tämän syntytavan tietäen, olen aika varma, että kyseessä on nivustyrä.

Tässä linkissä vielä tietoa asiasta: http://www.eiransairaala.fi/artikkelit/yleiskirurgia/nivustyra_s03.shtml

Nyt kertokaa omia kokemuksianne, varmasti useampikin voimailija on saanut tyrän maastavetäessä :evil:

Itseltäni leikattiin perinteisellä avoleikkauksella molemmat puolet komen kuukauden välein pari vuotta sitten. Ensin leikattiin toinen puoli, ja siitä toivuttuani puhkesi samanlainen patti toiselle puolelle.Täydellistä liikuntakieltoa tuli neljä viikkoa per leikkaus. Näin kahden vuoden jälkeen (ekasta leikkauksesta) ei noita enää paljoa huomaa, edes arvet eivät paljoa erotu.

Tyrän puhkeaminen ei varsinaisesti edellytä mitään suurta fyysistä ponnistusta, vaikka omat tyräni tulivatkin liikunnan yhteydessä - eka tyräni tuli yskiessäni lenkin jäkeen suihkussa, ja toinen tuli penkkipunnerruskoneessa.. Yleisin puhkeamissyy on ilmeisesti aivastaminen, joka aiheuttaa hetkeksi kovan jännityksen alavatsaan. Vielä kovempi jännitys (kovempi kuin missään nostossa) tulee kuulemma kovaa pökälettä työntäessä..

Joo. siihen puhkeamiseenhan ei varsinaisesti liity ponnistelu, tosin voi sellaisessakin puhjeta. enemmän se on perinnöllinen sairaus. mulla todettiin kesäkuun alussa (työterveyshuolto 7.6). oireet oli siten että palleja särki muutama päivä aivan raivona. (kyse ei ollu ponnisteluista kun en treenannut yhtään moneen viikkoon tiukan työn ja koulun loppuunviennin takia.) sitten yhtenä aamuna huomasin että vasemmassa nivusessa oli patti ja sitä poltti ihan perkeleesti.

noh, homma eteni niin että pääsin HYKS:in tarkastukseen toissa perjantaina, sitten pienellä hommien järjestelyllä leikkaus seuraavana perjantaina ja seuraavana perjantaina tikit pois. eli tänään. alustavasti tarkastusaika oli vasta ensi kuussa mutta olin itse aktiivinen ja kysyin aikaistusta. sain järjestettyä niin hyvin ettei tossa odottelussa mennyt hirvittävän kauaa, ottaen huomioon sen pakollisen "pidämme heinäkuun lomaa" jakson. ok, menin sisään 19.8 klo 10, leikkaus 13.30 selkäydinpuudutuksella, söin 15.00 ja kotiin kuudeksi kun kusi oli tullut. haavassa 10 tikkiä.

itse mietin tuota leikkausta myös yksityisellä. kyselin hintojakin ja mehiläinen leikkaa sen tonniin perinteisellä menetelmällä, kuulemma n.3000e tähystysleikkauksella. leikkauksen toki saat tehdä missä haluat, yksityisellähän hoitoon pääsy ei vie yhtään, leikkaukseen noin 2 viikon kuluessa ja jos rahaa on saat valita leikkausmetodin. Mutta yleinen hoito esim hyksissä hoituu siten että käytetään perinteistä menetelmää lähes siksi että se on halvempi eikä "vaadi" nukutusta. tähystys on kalliimpi koska käytetään enemmän/kalliimpia instrumentteja ja sitä käytetään vaan silloin jos perinteinen menetelmä ei jostain syystä sovi tai potilaalla on tyrä molemmillla puolella. hinta yleisellä puolella 22e poliklinikkamaksu eli tarkastuskäynti, 72e leikkaus eli 94e.

mun käsityksen mukaan toi treenitauko johtuen tyräleikkauksesta ei riipu menetelmästä sillä ihan samalla tavalla sinne laitetaan se verkko (liechesteinin menetelmä), asennustapa ulkoisesti on vain erilainen. mulle tarjottiin kahta viikkoa sairaslomaa mutta koska olen kenttämyynnissä, sain 3vkoa saikkua. tosin tänään tikinpoistossa hoitaja sanoi että ei pysty vielä töihin 3vkon päästä vaan suositteli hakemaan 4.vkon lomaa. urheilua saa harrastaa kuuden viikon kuluttua, silloinkin aloitella ns palauttavilla harjoituksilla eli ei kyykkyenkkoja heti. niin... ja nyt se pahin osuus: kuulemma tyräleikkauksesta palautuminen on kaikkein kivuliainta juuri nuorilla miehillä. mut luettiin tällaiseen ryhmään ja jouduin käymään vielä sairaalassa eilen aamulla helvetillisen poltteen takia. eikä ollu tulehtunut.

Tyräleikkauksesta saattaa myös jäädä haamukipuja. Monen vuoden päästä vielä välillä vihlaisee, kuin se edelleen olisi siellä.

arni sanoi:

Kuten jo sanottiin, tyrä usein korjataan verkolla, jonka kiinnittyminen vie sen muutaman viikon. Treenitaukoa tulee sen verran leikattiin avoimesti tai skoopilla. Skooppileikkauksesta sinänsä toivutaan hieman nopeammin (haavat pienempiä), mutta treenaaman et aiemmin pääse.

Ja pari asiaa mietittäväksi. Onko siitä tyrästä sulle jotain haittaa? Se on yleensä (julkisella puolella) vaatimuksena, että lähdetään leikkaamaan. Jos sulle pullistuu vähän nivustaipeeseen (ei siis kivespussiin, mikä on oma juttunsa), mutta ei haittaa sun elämää, eikä ole kipeä, niin kannattaa miettiä kahteen kertaan kannattaako astella puukon alle?

Vuosi sitten leikattiin, perinteisellä tavalla. Pari kuukautta salilta taukoa ja sen jälkeen varovasti painojen kanssa ja kannattaa pelata varman päälle. Toisin kuin sanottiin niin kivut eivät leikkauksen jälkeen olleet pahat, vaikka nuori olinkin (16 v.). Kävely ei tietenkään onnistu heti, mutta viikon päästä jo helpottaa. Paskalla käynti leikkauksen jälkeen ei ole juurikaan herkkua, kun kovia ponnisteluja pitää välttää, mutta vedä vaikka Hera80 niin pakki on ainakin sekaisin mikä helpottaa asiaa. :D Ei se kuitenkaan paha tilanne ole, mullekin sattu sairaalassa hyvät hoitsut, jotka sitten piti huolta ja jutteli mukavia. Ja nuo haamukivut leikkauksen jälkeen pitävät kyllä paikkaansa, jopa vatsassa asti.

TJJ sanoi:
Ja pari asiaa mietittäväksi. Onko siitä tyrästä sulle jotain haittaa? Se on yleensä (julkisella puolella) vaatimuksena, että lähdetään leikkaamaan. Jos sulle pullistuu vähän nivustaipeeseen (ei siis kivespussiin, mikä on oma juttunsa), mutta ei haittaa sun elämää, eikä ole kipeä, niin kannattaa miettiä kahteen kertaan kannattaako astella puukon alle?

Onkohan tuon pitkittämisestä mitään haittaa?
Useamman vuoden on ollut molemmilla puolilla. Ei varsinaisesti mitään haittaa, ärsyttää vaan painella niitä takaisin sisään.
Ei viittis lähtee leikkuuttamaan itseään kun sairaalat on minusta vähän epämielyttäviä paikkoja ja muutenkin.

Minulta leikattiin viitisen vuotta sitten toiselta puolelta. Leikkaus oli helppo nakki, pyysin puudutuksella mutta kyllä he iskivät jotain kamaa niin, että olin pihalla kuin lumiukko.
Ei todellakaan kannata vaatia himaan menoa samana päivänä, minä ainakin tunsin, että kuolen seuraavana yönä.
Pari kolme päivää päivystin himassa mutta viikon kuluttua menin jo salille tekemään joitain rauhallisia liikeitä. Tietenkin haavani tulehtui joten tikkien poistaminen oli yhtä tuskaa. Joitakin kuukausia verkko kummitteli aina joskus mutta sitten se asettui. Minä ainakin varasin himaan miljooona pakkaspizzaa ja pari koria kaljaa. Heti, kun ärjyimmät särkylääkkeet oli syöty niin kaljaa koneeseen...

Mulle puhkes nivustyrä n. kymmenen vanhana kavereiden kanssa temutessa.
Avoleikkaus nukutuksella ja muistaakseni samana päivänä kotiin. Ei tainnut olla edes kovin kipeä jälkeen päin. Jälkeenpäin ei ole häirinnyt mitenkään.

Mä sain myös tän miestentaudin :hyper: joskus vuosi sitten, ahkeran jalkaprässäilyn tuloksena. Leikkaus tehtiin avoleikkauksena viime tammikuussa, ja tarkoituksena tietysti paikata reikä verkolla. Mutta paljastuipa itse leikkauksessa, että virtsarakko oli mennyt osittain mukaan tyräpussiin ja verkon laitto niin lähelle virtsarakkoa olisi kuulemma aiheuttanut vakavan tulehduksen vatsaan, joten vatsakalvossa oleva iso reikä kurottiin julmasti umpeen... Seurauksena helvetilliset kivut leikkauksen jälkeen. Sain putkella kipupiikkejä ja kerta-annoksina 500mg buranaa + 600mg jotain muuta särkylääkettä, enkä silti pystynyt askeltakaan ottamaan kivulta. Myöskään virtsaaminen ei tahtonut lähteä käyntiin, ottihan tosta jo virtsarakkokin nokkiinsa ja toisaalta pelotti kivut niin että meni ihan umpeen. :rolleyes:

Nyt on vieläkin nivusessa tunnottomuutta, vaikka leikkauksesta jo 8 kk. Ja aina joskus satunnaisesti nivusessa myös vihlaisee, etenkin pidemmillä kävely- tai juoksulenkeillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nogood sanoi:
Onkohan tuon pitkittämisestä mitään haittaa?
Useamman vuoden on ollut molemmilla puolilla. Ei varsinaisesti mitään haittaa, ärsyttää vaan painella niitä takaisin sisään.

Ei käsittääkseni, jos ovat "harmittomia" muuten. Jos niillä hirvee kiire olis, niin ei leikkausjonot tyräleikkauksiin olis useita kuukausia.

Tietyissä tilanteissa tyrä tietysti leikataan heti, mutta se ei kuulu nyt tähän.

Tietyissä tilanteissa tyrä tietysti leikataan heti

Minulle kävi näin. Tyrä tuli kaksi viikkoa sitten perjantai-aamuna puuroa keittäessä. :hyper: Tämä oli jo kolmas kerta, edellinen kesti kolme tuntia. Seurasin tilannetta ja kun parin tunnin päästä tuntui, että kuolema tulee, niin lähdin sairaalaan. Pääsin saman tien osastolle ja tyrä leikattiin samana iltana avoleikkauksella nukutuksessa (tyrä ei palautunut painettaessa, ns. kureutunut tyrä).

Leikkaus oli siis perjantaina, kotiin pääsin sunnuntaina. Sairaslomaa on vielä tämä ja seuraava viikko. Rasituskielto on marraskuun 20. päivään asti. Tällä viikolla olisi ollut kertausharjoituskin, kävin siellä kahden tunnin reissun. Lääkäri kielsi ehdottomasti osallistumisen.

Leikkaushaava on parantunut hyvin, hieman turvoksissa. Tämä on kuulemma normaalia verkon takia. Treenauksesta leikkauksen jälkeen on keskusteltu täällä paljonkin, mutta miten on treenivyön kanssa? Kannattaako sitä käyttää?

Tilanne katsausta:

Tyrä lähti pois 22.11 eli nyt on aika tarkalleen 3 viikkoa leikkauksesta (ja huomenna pitäisi mennä duuniin). Leikkaus oli hyvä ratkaisu, koska tyrä alkoi vihoittelemaan töissä ja salilla sekä inttikin puskee päälle tammikuussa, niin kerkeää jokseenkin kuntoutua ennen sitä.

Nyt asiaan: salitreeniä olen ottanut 3 kertaa kevyesti viimeisen viikon sisään (eli salille mentiin reilu 2 viikkoa leikkauksesta). Sen suhteen ei ole mitään ongelmia ollut. Kävely luonnistuu hyvin ja juoksua en ole kokeillut, tanssia myöskin pari kertaa tanssilattialla eikä siinäkään mitään ongelmia :kippis1:
Nyt kuitenkin eilen alkoi hieman tuntumaan kipua leikkauskohdassa. Tuntuu, että ongelma ei olisi leikkaushaavassa vaan verkossa, joka olisi ikäänkuin asettunut huonosti? Leikkaushaava vähän punoittaa ja on vieläkin kokonaan arpeutumatta, koska tikkienpoistossa haava oli umpeutunut ehkä noin puolet pituudeltaan :(

Tämä kipu siis vain kun vähän jännittää vatsaa. Tuli mieleen, että voiko verkko lähteä liikehtimään vielä 3 viikkoa leikkauksen jälkeen vaikka ei ole tehnyt mitään raskasta aktiviteettia? Vai onko nämä vain normaaleja komplikaatioita? Kipu ei ole kova ja särkylääkkeiden syönti ehkä tuli lopetettua liiankin aikaiseen. Vähän vaan painaa mieltäni, kun huomenna pitäisi mennä duuniin ja tämä kipu tuli ihan tässä viime metreillä...Eli lepoa ja särkylääkettä napaan?

Miten tyrä saadaan diagnosoitua, siis noin käytännössä? Ite tein lääkärireissun pari kuukautta sitten jumalattoman vatsakivun takia mutta mitään ei löydetty, paitsi vanha palleatyrä. Nivusissa on ollut siitä asti aina välillä pientä jäynää, ei varsinaisesti kipua vaan enemmänkin muistuttanut lihaskipua. Selkäreenin jälkeen ja sen aikanakin tuntuu usein oik. nivusessa. Maastavedon ja jalkareenit oon jättänyt suosiolla väliin kun ei uskalla ruveta testailemaan nivusten kestävyyttä.

Tänään oli käsipäivä treeneissä ja vedin siinä sitte normisti supereita kun vikaa sarjaa tehdessä hauikselle alko vitunmoinen vatsakipu. Tuntu ku olis ollu ilmaa vatsassa tj. Olin ihan paskana koko matkan himaan saakka kunnes vessassa huomasin, että kipu tuleekin oikean nivusen kohdalta.

Noh.. Sitten kun painelin sitä varovasti niin se pieneni ja kipu katosi melkein kokonaan.
Mitenhän menee ens reenit. Kellään tietoa onko kyseessä mahdollisesti tyrä?

Tyrältä kuulostais tuo Visionin tapaus.

Mulla tuntu muutama kuukausi sitten vatsoja koneessa tehdessä semmonen rusahdus/repäisy tuolla alavatsassa. Tämän jälkeen onkin sitten kyrvän vierestä pullotellut tuommonen peukalonpään kokonen kaveri joka välillä menee piiloon. Kipuja ei oo minkäänlaisia, joten koitan tässä nyt seurata sen kehittymistä niin näkee sitten pitääkö sille näyttää vesuria. Toivottavasti häipyy itekseen niin ei tartte mennä lääkäriin:nolo:

Viimeksi muokattu:
Jos et huomannut siinä mitään ylimääräistä pullotusta, niin ei se minusta tyrältä kuulosta.

Minulla oli aikoinaan tyrä hetkenaikaa, joka sitten kuitenkin parani itsestään eikä ole sen koommin enää ilmennyt. Kipeä se ei ollut koskaan. Tuntui vain, että jokin pingispallon kokoinen esine pullottaisi, jonka sai kuitenkin työnnettyä takaisin paikoilleen kevyesti painamalla.

Back
Ylös Bottom