Nivelet rajana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TTTP
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen treenannut lihaksiani noin neljä kuukautta ja kehitystä on tullut lihasryhmästä riippuen reilusta kymmenestä lähes sataan prosenttiin. Liikkeet ja painot ovat sellaiset, ettei niveliin satu niitä tehdessä. Kuitenkin yleensä seuraavana päivänä saattaa treenauksen tuntea lievästi nivelissä, eikä vain lihaksissa. Muutaman kerran on pitänyt jättää kyykky väliin, kun polvilla oli huono päivä ja nyt on jäänyt alavartalon treenit väliin kipeytyneen lonkan takia. Kyse ei ole siis yksitäisestä nivelestä, vaan tuntemusta on ollut useassa paikassa. Toisaalta pieniä kolotuksia oli silloin tällöin ennen kuntosalitreenin aloittamistakin.

Tapanani on lämmitellä 5 minuuttia aerobisella liikunnalla ja lisäksi nivelten pyörittelyillä. Lisäksi teen lämmittelysarjan noin 70%:lla työsarjan painosta. Sarjoissa on ollut vähimmillään 12 toistoa muutamaa voimatestiä lukuunottamatta. Olen kevytrakenteinen, ja sarjapainot ovat pieniä. Esimerkiksi penkkipunnerruksessa 32.5kg. Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla. Olen pyrkinyt liikkeissä hyvään tekniikkaan ja salin ohjaajalla ei juuri ollut huomauttamista liikkeissäni, kun aloittelin salilla käymistä. Olen myös pyrkinyt treenaamaan monipuolisesti ja tasapainoisesti.

Kiinnostaisi tietää, millainen treeni vahvistaisi niveliä parhaiten tai ainakin lisäisi voimaa rasittamatta niitä liikaa. Ainakin monessa lähteessä varoitellaan, ettei pidä tehdä liian lyhyitä sarjoja pienillä painoilla. Toisaalta pitkillä sarjoilla voima kasvaa hitaasti. Onko todennäköistä, että maltillisella harjoittelulla paikat vahvistuvat hitaasti mutta varmasti, niin että joskus voisin päästä miehekkäämpiin painoihin?

Vielä sellainen lisäys, että jos löytyy linkkejä hyviin artikkeleihin, niin ei tarvitse kertoa kaikkea omin sanoin.

TTTP: -kuulostaisi hullulta että NIVELET kipeytyisivät seuraavaksi päiväksi, mikäli ne eivät jo treenin aikana ärtyneet... Voisiko kipu tulla jännealueilta? No, riippumatta mikä kipuilee, kokeile hieroa jäällä kolottavia niveliä/jänteitä heti miten treenin jälkeen n.15min.
Ja mitä painoihin tulee, niin jopa "vanhoja mummoja" opastetaan nykyisin käyttämään kohtuu suuria painoja(60-85%max), jotta lihakset vahvistuisivat = parempi tuki nivelille.

Kokeile lämmittelyn jälkeen keppijumppaa ennen painoihin siirtymistä ja lähinnä niitä liikkeitä mitä tulet sillä kertaa treenaamaankin, näin nivelesi tottuvat liikkeeseen jo ennen kuin vastusta lisätään.

Joo aika kummalta kuullostaa tuo et nivelet tulis kipeäks.. ennemmin ne jänteet kipeytyy. Jänteiden kipeytymisen voi estää venyttelemällä ja hieromalla, esim hauista.

Painoista sen verran, että viimeksi kuin kokeilin penkkimaksimia, niin sarjapaino 12 toistolla oli 70% maksimista, joten se kyllä mahtuu tuohon 60-85% alueeseen. Useimpiin muihin treenaajiin verrattuna painot ovat kuitenkin pienet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom