Niskat ja venyttely

Viikate74

Bukkake Fighter
Miten pidätte niskat kunnossa. Meinaa itsellä tulla pahat jumit varsinkin selkäpäivän jälkeen. Sitten tulee pää helpolla kipeäksi. Venyttelen tietenkin mutta selkään en tahto saada muutenkaan venytystä tuntumaan kun olen luonnostani melko notkea (myös fysioterapeutti sanoi että harvinaisen notkea jannu).

Hierojalla käynnin jälkeen pari kolme viikkoa menee kyllä hyvin mutta sitten se alkaa tuntua.

Onko mitään jippoa vai pitääkö käydä hierojalle vielä useammin, nyt noin kerran kuussa.

Pystyykö muuten fasettilukkoa laukaisemaan kotikonstein ?

TheSami sanoi:
Miten pidätte niskat kunnossa. Meinaa itsellä tulla pahat jumit varsinkin selkäpäivän jälkeen. Sitten tulee pää helpolla kipeäksi. ?

Ennen joka treeniä pyörittelen hartiat, venyttelen niskan ihan rauhassa sellaisilla tosi pitkillä rauhallisilla venytyksillä.

Sitten venytän yläselän ja rinnan. Nämä siis teen aina, olipa mikä treeni hyvänsä.

Vuodessa kärsin päänsärystä korkeintaan yhden kerran, eikä niitä niska / hartiasärkyjä ole ollut sen enempää.

Niskat olleet koko alkuvuoden paskana ja selkä. Lopputyön kirjoittaminen (lähes valmis!!) ja istumaduuni päätteen edessä tehneet tehtävänsä. Hierojalla olen käynyt pari kertaa, venytellyt lähes joka päivä, kylmää ja kuumaa käyttänyt ja ibuprofeiinia menee... mutta edelleen jumissa ovat. Eli ergonomiaan panostaminen, venyttely ja lämmittely ja chillaus (=rentoutuminen) auttanevat. Kuulemma.

Lisää aiheesta:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=1872&highlight=muuta+h%F6mpp%E4%E4

TheSami sanoi:
Hierojalla käynnin jälkeen pari kolme viikkoa menee kyllä hyvin mutta sitten se alkaa tuntua.

Onko mitään jippoa vai pitääkö käydä hierojalle vielä useammin, nyt noin kerran kuussa.

Niskat on olleet aina enemmän ja vähemmän jumissa ja oonkin jo parin vuoden ajan käyny hierojalla noin kerran kuukaudessa ja aika hyvässä kunnossa ovat pysyneet. Olen saanut fysioterapeuteilta ja lääkäreiltä vaikka mitä venytysohjeita, mutta aika huonosti ne on mulla auttanut. Hieroja on mulla se avain niskaongelmiin ja vielä kun käy samalla ja hyvällä hierojalla niin se tuntee esim. meikäläisen tapauksen ja ongelmat ja osaa hieroo ne just sillä oikeella tavalla. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Itsekkin teen töitä päätteen edessä. Kokeilkaapa monipuolistaa yläkropan liikuntaa.
Nyrkkeiltyä tulee itsekkin aina kun kerkiää. Uutena villityksenä, siis emännän mielestä villityksenä, on hiihto.

Hierojalla vois tietenkin välillä taas käydä itsekkin, mutta kun ei ole ollut oikein tarvetta. Vaikka kyllähän se fiilis aika hyvä on sen jälkeen.

Istumatyö koneen äärellä on kyllä myrkkyä. Mulla on yläselkä nykyisin hyvällä mallilla, mutta vastaavasti alaselkä paskana. Tuntuu että johtuisi takareisien jäykkyydestä, on meinaan kankeat. Vetää kramppiin alaselän niin, että tuo selän notko kääntyy 'väärin päin'. Hiihtoa olen nyt koittanut sille opettaa, mutta vetää varsinkin vuorovedossa aika hapoille.

TheSami sanoi:
Miten pidätte niskat kunnossa. Meinaa itsellä tulla pahat jumit varsinkin selkäpäivän jälkeen.

Hankkii tennispallon ja etsii niskasta ja hartioista ne kipeät lihasmykkyrät ja painaa niitä melko kovaa vähintään puoli minuuttia. Tämän pitäisi sattua ihan oikeasti, mutta loppupuolella pitäisi tuntua että jumi hellittää. Noita kipupisteitä on pitkin selkää, lapaluiden sisäsivulla, takaraivon ja niskalihasten liittymäpisteissä jne. Toi sitten normaalivenyttelyn lisäksi.

Fasettilukot saa jotenkin itse auki, mutta jos ne on oikein hankalassa paikassa niin voi olla että oma voima ei riitä. Siinä voi kokeilla kaikenlaisia kiertoja, tennis/jalkapallon päällä selin makailua ja nikamien vierestä hieromista ynnä muuta. Helpoin on tietty naksaututtaa ne auki jollain ammattilaisella ja yrittää pitää auki venyttelyllä ja hieronnalla. Itsellä kanssa on tympeä fasettilukko lapaluiden alla, huomenna onneksi kunnon hierojalle.

D.Yates sanoi:
Istumatyö koneen äärellä on kyllä myrkkyä. Mulla on yläselkä nykyisin hyvällä mallilla, mutta vastaavasti alaselkä paskana. Tuntuu että johtuisi takareisien jäykkyydestä, on meinaan kankeat. Vetää kramppiin alaselän niin, että tuo selän notko kääntyy 'väärin päin'. Hiihtoa olen nyt koittanut sille opettaa, mutta vetää varsinkin vuorovedossa aika hapoille.

Mulla oli hartia- ja selkäkipuja säännöllisesti, vaikka kuin venyttelin niitä. Kun oon venytellyt KOKO kropan useamman kerran viikossa, kivut ovat hävinneet. Luulen, että kivut johtuivat suurimmaksi osaksi takareisien kireydestä eli kannattaa koko kroppaa säännöllisesti venytellä, eikä vain niitä kohtia, jotka ovat jumissa.

hkaroliina sanoi:
Mulla oli hartia- ja selkäkipuja säännöllisesti, vaikka kuin venyttelin niitä. Kun oon venytellyt KOKO kropan useamman kerran viikossa, kivut ovat hävinneet. Luulen, että kivut johtuivat suurimmaksi osaksi takareisien kireydestä eli kannattaa koko kroppaa säännöllisesti venytellä, eikä vain niitä kohtia, jotka ovat jumissa.

Tottapa puhut, en tiedä miten hartiohin vaikuttaa takareisien kireys, mutta selkään kylläkin ja paljon. Mulla pari kertaa ollu selkä mukavasti tiltissä hierojalle mennessä ja takareisistä se on sen hieronnan silloin alottanut ja se todella auttaa. Ja siitä lähtien kun olen venytellyt koko kropan ja etenkin jalat hyvin aina aerobisen jälkeen, niin on selkäjumitkin olleet paljon vähemmässä...kannattaa kokeilla.

timba79 sanoi:
Tottapa puhut, en tiedä miten hartiohin vaikuttaa takareisien kireys, mutta selkään kylläkin ja paljon.

Lihasten kiristykset muuttavat lantion asentoa, jonka johdosta lanneranka muuttaa "muotoaan", jonka johdosta rintaranka muuttuu jne. jne.

Puhutaan kineettisestä ketjusta. Yhden osan muutos näkyy kaikissa muissa osissa. Niskaongelmaisilla on lähes poikkeuksetta selviä näkyviä ryhtipoikkeamia verrattuna "norm.ihmisiin".

TheSami sanoi:
Miten pidätte niskat kunnossa.

Tuli joskus aikoinaan saatua fysioterapeutilla riittävän hyvät vinkit. Päätä keikauttamalla sivulle ilman käsillä avustamista sivut auki. Sitten vastakkaisella kädellä tissistä kiinni, repimistä alaspäin, käännetään samalla päätä sinne tissistä repivän käden suuntaan ja venytetään leukaa piiiiitkäksi. Kaulan lihasten pitäisi venyä. Ne ovat aika usein tukossa eikä niskan lihakset niin kuin usein luullaan. Pääkivut pysyy kurissa venyttelemällä. Jos tuntuu, että alkaa kivistää, niin venyttelemään ja oikein tuntee, kun kipu valuu pois.
Neuvottiin myös hieromaan niskojen aukaisemiseksi takaraivolta kallonreunan(?) rajalta, koska sieltä se jumi lähtee eikä vatkaamalla niitä hartioita eroottisesti sieltä trapseista jonkin eroottisviritteisen liemen ja neekerimusiikin kera. Niin, ja sitten se viimeinen eli se, mikä koko homman aika usein aiheuttaa. Pitäisi korjata sitä työskentelyasentoa ja olla stressaamatta. Kaipa noilla jotain saa aikaan. :thumbs:

Baarikello sanoi:
Neuvottiin myös hieromaan niskojen aukaisemiseksi takaraivolta kallonreunan(?) rajalta, koska sieltä se jumi lähtee eikä vatkaamalla niitä hartioita eroottisesti sieltä trapseista jonkin eroottisviritteisen liemen ja neekerimusiikin kera. :thumbs:

Saitko vinkin varmasti fysioterapeutilta? Eihän vaan ollut kyseessä (thai)hieroja? :lol2:

fysio sanoi:
Puhutaan kineettisestä ketjusta. Yhden osan muutos näkyy kaikissa muissa osissa. Niskaongelmaisilla on lähes poikkeuksetta selviä näkyviä ryhtipoikkeamia verrattuna "norm.ihmisiin".

Loogiselta tämä kyllä kuulostaakin ja on omalla kohdalla todettu paikkansa pitäväksikin. Noita ryhtionghelmia taas ei oo koskaan ollut, mutta nää mun kivut ja jumit johtuukin tosata yliliikkuvuudesta.

tuosta venyttelystä treenin jälkeen eli:
koska se pitäisi tehdä? jotkut sanooo että kevyesti heti ja vähän kovemmin parin tunnin pästä, jotkut sanoo että kovaa parin tunnin päästä?

Net Virgin sanoi:
Saitko vinkin varmasti fysioterapeutilta? Eihän vaan ollut kyseessä (thai)hieroja? :lol2:

No, muistin hieman väärin. Se oli ihan oikea kiropraktikko, joka tämän kyseisen vinkin antoi. Siis niitä trapseja saa vatkata tuomiopäivään saakka eikä jumi häivy yhtään mihinkään(lumetta ei lasketa), jos ei se jumi sieltä kallonrajasta häivy. Sieltähän löytyykin yleensä erittäin "makeita" paikkoja, kun tunnustelee itse. Tämän kiropraktikon neuvon kyllä fysioterapeuttikin sitten myöhemmin varmisti. HTH.:)

Baarikello sanoi:
No, muistin hieman väärin. Se oli ihan oikea kiropraktikko, joka tämän kyseisen vinkin antoi. Siis niitä trapseja saa vatkata tuomiopäivään saakka eikä jumi häivy yhtään mihinkään(lumetta ei lasketa), jos ei se jumi sieltä kallonrajasta häivy. Sieltähän löytyykin yleensä erittäin "makeita" paikkoja, kun tunnustelee itse. Tämän kiropraktikon neuvon kyllä fysioterapeuttikin sitten myöhemmin varmisti. HTH.:)

"eroottisesti sieltä trapseista jonkin eroottisviritteisen liemen ja neekerimusiikin kera" lähinnä tätä kohtaa tarkoitin. :lol2:

Back
Ylös Bottom