Niskantakaa punnerrus vs. pystypunnerrus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 21980
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mitä mieltä pakkotoistolaiset ovat. itse teen pystypunnerruksia + käsipainopunnerruksia enkä pysty tekeen niskantakaa kun menee toinen käsi lukkoon alhaalla helposti jo lämmittelypainoilla. jotkut luulee että niskantakaa tehtynä tulisi reenattua samalla takaolkapäät mutta tämähän ei pidä kutiansa.:evil:

Niskantakaapunnerrus on monille aika luonnoton liike. Pystypunnerrus tangolla edestä smithissä ja pystypunnerrus käsipainoilla on molemmat loistavia perusliikkeitä olkapäille. (Mun suosikki tuo jälkimmäinen...)

Joo samoilla linjoilla tomin kanssa. Itse asiassa oon kuullut useammankin kuin yhden tarinan enemmän tai vähemmän loukkaantuneesta olkapäästä kun on tehty niskantakaa smitissä.

-K

Joo mäkin olen jättänyt niskantakaa punnerruksen pois aika päiviä sitten, siis jo ennen kuin mitään ongelmia on tullut. Eihän liikkeessä ole mitään erityistä hyötyä saavutettavissa muihin olkapääliikkeisiin verrattuna. Eli pystypunnerrus käsipainoilla rulettaa.

Tiedä häntä, onko näillä yhteyttä vai ei, mutta ite hinkkasin niskantakaapunnerrusta ehkä jotain kolme vuotta innokkaasti. Nykyään olkapäät eivät kestä paskan vertaa ja kaikenlainen mukamas "voima"treeni on vähissä.
Joudun käyttämään esim. rintatreenissä aivan naurettavia painoja ja väsyttääkseni lihakset teen usein kohtuu lyhkäsillä palautuksilla, ettei tarvii laittaa "paljoa" painoja... :(

mites pystypunnerrus tangolla? Onko se vähän enemmän kenties voimaliike ja käsipainoilla taas enemmän bodyliike. Itse tykkään pystypunnerruksesta tangolla, oon tehny vasta noin pari kuukautta eli painot on aika pienet, mutta tuntuu ainakin pirusti olkapäissä, ja lopussa pystyy hyvin chiittaa pienel ponnistuksel viimiset mehut pois.

Niskantakaapunnerruksessa Smithillä aktivoituu ylempi lapalihas käsipainoilla taas ei. Muita eroja en tiedä paitsi, että käsipainoilla liike on mielestäni paljon mielyttävämpi tehdä.

Originally posted by tappara
mites pystypunnerrus tangolla? Onko se vähän enemmän kenties voimaliike ja käsipainoilla taas enemmän bodyliike. Itse tykkään pystypunnerruksesta tangolla, oon tehny vasta noin pari kuukautta eli painot on aika pienet, mutta tuntuu ainakin pirusti olkapäissä, ja lopussa pystyy hyvin chiittaa pienel ponnistuksel viimiset mehut pois.

Pystypunnerrus edestä tangolla on myös hyvä liike.
Liikeradan laajuus vaihtelee yksilöittäin: joku pystyy hyvin laskemaan rinnalle asti, joku jättää mielummin leuan tai jopa korvien tasalle. Ylhäällä ei kannata lukita kyynärpäitä vaan jättää pieni kulma. Vaihteluna voi tehdä jopa sellaista jossa toistot jätetään ylhäältä tosi paljon vajaaksi. Tämä mahdollistaa suuren painon koska kuuluis ei-tahdonalainen suojamekanismi (pään yläpuolelle nostettaessa) ei puutu peliin.

Sanokaa mitä sanotte mutta Coleman tekee juuri niin ja oli muut vaikuttavat tekijät mitä tahansa, niin ainakin se hälle toimii.

Anyway, pääosin toki täydet liikeradat on suositeltavia, varsinkin aloittelijalle, punnerrusliikkeiden lukitseminen pois lukien.

Originally posted by tappara

Ite en voi tehä tota seisaalteen, koska mulla menee selkä ihan helvetin kaarelle ja alkaa sattuu. Istualteen parempi, mutta siinä pitää jo laittaa penkkiä aika alas ;)

teen melkein vuoroviikoin tangolla edestä ja käsipainoilla. smith-konetta ei meidän salilla ole, joten teen tangolla voimatelineessä. aina täysiratainen liike eli rintaan asti ja ylhäällä kädet suoriksi. pitäis varmaan joku kerta kokeilla pienempää liikerataa jos sais vaikka enemmän painoo tankoon

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite oon 6kk tehny niskantakaa punnerrusta tangon kanssa niin etten laske käsiä alle 90 asteen kulman just ton olkapää jutun takii. Elikkä tanko koskee juuri ja juuri takaraivon yläosaan. Liike on aika lyhyt mutta ite saan aika kivan tuntuman näin.

Niskantakaa punnerrus tappaa mun olkapäät ihan 100-0, ei ole puhettakaan, että voisin tehdä! Kipu tulee jo pelkällä tangolla tehtynä. Teen kyllä pystypunnerrusta edestä (smithissä oon aika paljon tehnyt), se on hyvä liike. Myös käsipainoilla ja vapaalla tangolla tehtynä loistoliike. Niskantakaa punnerrusta en kyllä suosittelisi kenellekkään tehtäväksi (ainakin jos se pientäkään ongelmaa tuottaa) sillä luulisi että ajanmyötä olkanivelet kuluvat lähes pakosti, koska liikerata on aika luonnoton..

Jari Leino Training

Niskantakaapunnerruksesta kun puhutaan niin onko ketään muuta nähnyt jari leinon treenileffaa? Mies tekee niskantakaapunnerrusta seisten 180 kg:lla 6 tai 8 repsiä, ja ihan ok siististi!
Tekee vaan pahaa katsoa kun joka toiston loputtua 180 kg tömpsähtää epäkkäille..vaikka Leinolla olikin hieman isommat epäkkäät kuin suurimmalla osalla.
Hieno leffa muutenkin, hauskaa kasarifiilistelyä.

Itse pystyn tekemään niskantakaa punnerrusta, ja silloin tällöin teenkin sitä. Mutta en todellakaan väitä että se sopii kaikille.. En kylläkään tee sitä usein, ehkä kerran 2kk, ja panostan "turvallisemoiin" liikkeisiin eli käsipainoilla, koneissa tai Smithissä eteen.

Itse teen myös niskantakaa punnerrusta eikä minulla ole ollut koskaan mitän ongelmia olkapäide kanssa. Eihän liike kaikille sovi, uskon kuitenkin että suurin syy on ettei venytellä tarpeeksi. Jos rintalihasta kiristää niin liike on kyllä aika mahdoton tehdä.

Niska paukkuu

Jokainen tietää kokeilemalla, sopiiko punnerrus niskan takaa vai ei.
Pelkkänä voimanhankkijana jätin niskantakaapunnerrukset tangolla sikseen puolisen vuotta sitten. Liike on killeri ja lisää voimaa nopeasti, mutta kuten palstalla todettiin aivan oikein, tappaa olkapäät.
Liike ei sovi lainkaan normaalille natuharrastajabodarille, joka runttaa ensin penkin, sitten vinopenkin ja vääntää sen jälkeen olkapäitä käsipainoilla ihmeellisissä jooga-asennoissa ottaen aikaa kalenterista. Riittää, että etuolkapää ja ylärinta ovat kireinä, niin niskakin jämähtää.
Huvin vuoksi voi ottaa joskus kevyitä vaihtonostoja, eli suhteellisen leveällä otteella nostetaan tanko eturinnalta suorille, lasketaan niskaan ja punnerretaan ylös. Toistetaan ad nauseum. Venyttää paikkoja ja palauttaa kireitä olkapäitä.

Joo, pystypunnerrus käsipainoilla on SE liike olkapäille. Niskantakaa varmasti kehittää ihan yhtä hyvin, kuin edestäkin, sivuolkapäitä ehkä vähän paremminkin, mutta kuten sanottu, se tappaa. Ei pidä tehdä jos tuntuu yhtään hankalalta.

Re: Jari Leino Training

Originally posted by myrkky
[ jari leinon treenileffaa? Mies tekee niskantakaapunnerrusta seisten 180 kg:lla 6 tai 8 repsiä, ja ihan ok siististi!
Tekee vaan pahaa katsoa kun joka toiston loputtua 180 kg tömpsähtää epäkkäille..B]

oliha seki täs vuosia sitten kun oli pori jazzin vahvamies skabat ni en muista oliks se simonen ja ojanaho ku voitti niskatakaa punnerruksen tuloksel 205kg, oli aika jännä näköstä ku kolmatta sataa niskas äijä heiluu ko perkele ja sit viä punnertaa sen ylös..sairaan siistii:mad2:

Suositut

Back
Ylös Bottom