Niskan takaa vai edestä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä ilmeisesti jakaannutaan vahvasti kahteen kuppikuntaan. Toiset tekee pystypunnerruksen pään takaa ja toiset edestä. Sama homma ylätaljassa.

Mä tein ennen molemmat takaa, kunnes joku sanoi, ettei tee hyvää olkapäille. Voi rikkoa paikat. Nykyään teen ylätaljan eteen, koska liike tuntuu luonnollisemmalta ja siihen saa enemmän painoa ja se vaan tuntuu paremmalta kaikin puolin. Pystäriä teen usein käsipainoilla, jolloin liike lähtee sivuilta ja ottaa sen takia hyvin sivulohkoihin, mutta smithissä tykkään myös tehdä, mutta kun teen edestä, niin tuntuu että etuolkapäät tekee kovimman duunin. Tämän vuoksi vuosien jälkeen kokeilin eilen niskan takaa smithissä pystärin ja tuntui juuri siellä missä pitää eli sivulohkoissa.

Nyt vaan mietin taas tota turvallisuusaspektia. Onko huonoksi olkapäille? Mulla muutenki ollu kiertäjäkalvosimen kanssa vaivoja aiemmin.. nyt toisin ei ole ongelmia.

Kumpaan kuppikuntaan kuulut ja miksi?

Itse teen pystypunneruksen edestä siitä syystä, että kerran kiertäjäkalvosimen ns.paskonut oikeasta olasta NTP:n avulla. Joutuu vielä suht kapealla otteella edestä punnertamaan, muuten rutisee ja paukkuu isosti.

Smithissä välillä pikkupainoilla tulee koiteltua niskan takaa, mutta ei se oikein hyvä tunnu olevan itselle ainakaan.

Mä olen vähitellen siirtämässä sekä kaikenlaiset dippiin edes viittaavat että niskan takaa tangolla tapahtuvat liikepankissani kategoriaan ei koskaan enää. Ei auta, vaikka olkapäät olisi kuinka huolella lämmitelty, ja tekniikka miten siisti. Jotain niissä on, joka ottaa toiseen olkapäähän (vanha urheiluvamma) väärällä tavalla. Ja siis liikettä tekiessä ei koskaan tunnu huonolta, olkapää kipeytyy vasta parin päivän - viikon viiveellä.

Käkkäreillä tai laitteella, jossa molemmat kädet erikseen ei pystypunnerrus aiheuta ongelmia, eli jotenkin liitännäinen se itsellä on myös Smithin rajoitettuun liikerataan. Vinopena Smithissä ok, mutta teen harvoin koska etuolkapäille osumaa tulee tarpeeksi muutenkin.

Vedot molempiin (leukoja lisäpainolla), raskaat punnerrukset tangolla edestä/arnoldina käsipainoilla. Sama homma kun Penelopella, huonot jutut näkyy vasta viiveellä mikä hankaloittaa ongelmien aiheuttajan tunnistusta. Toinen olkapää ei vain toimi samalla tavalla kuin toinen, ahtautta/lapa-ongelmaa/hauiksen jänne yms kaikkea tulee vasemmalle.

Tuo että joku sanoo että voi rikkoa paikat on siitä vähän huono syy jättää variaatio x pois, kun melkein mikä tahansa liike voi aiheuttaa vammoja, huonolla tekniikalla helpommin mutta kaikkea voi sattua vaikka tekniikka olisi täysin kohdillaan.

Niskantakaa smithissä, melko leveällä otteella, vähintään 10-20 toiston sarjoja. Tuo on ollut yhdistettynä säännölliseen kiertäjäkalvosintreeniin ja olkapäät on pysyneet terveenä ja hyvässä kunnossa, liikkuvuus on parantunut selvästi. Penkki kärsii välittömästi, jos punnerran edestä niin en näe mitään pointtia tehdä sitä.

Penkki kärsii välittömästi, jos punnerran edestä niin en näe mitään pointtia tehdä sitä.

Tämän takia ei kannata kuunnella muita liikaa, vaan itse kokeilla asioita. Mulla toimii täysin päinvastoin ja pystäri edestä auttaa selkeesti penkkiä eteenpäin.

Tällä hetkellä en tee ollenkaan niskantakaapunnerruksia, mutta niitä tulee tehtyä Smith-laitteessa silloin kun ne kuuluu treeniohjelmaan. Pystypunnerruksia (edestä) en tee koskaan. Penkkipunnerrus variaatioineen ottaa niin paljon etuolkapäihin, etten koe tarvitsevani lainkaan pystypunnerruksia. Niskantakaapunnerrukset Smith-laitteessa ottaa hyvin olkapään sivulohkoon. Teen myös selälle ylätaljaa niskantaakse. Niskantakaapunnerruksessa on tärkeää ettei laske tankoa korvien alapuolelle. Näin tehden olen vammoilta välttynyt.

Mulla on jo monta vuotta ollut niin että jos punnertaisin takaa kuuluisi snak-krakle-poks ja siinä olis treenit. Jo pelkkä veto taakse tuntuu äärimmäisen vastenmieliseltä. No mutta tää on mun ongelma, jokainen tyylillään, tai oikeastaan ei mikään ongelma, en saanut aikoinaan takaa punnertamalla tai vetämällä mitään etua.

Back
Ylös Bottom