Niskan takaa tehtävät liikkeet

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niskan takaa tehtynä voisi luulla ottavan paremmin olkapään keskiosaan, mutta parempi vaihtoehto tällekkin olisi tehdä esim kässäreillä imo.

Joo, sivuolkapää todennäkösesti kyllä jännittyy paremmin NTP:ssä, koska kyynärpäät on niin rehellisesti sivuilla. Mainittavaa työtä se ei kuitenkaan tee. Mutta kuten sanoit niin kp pystäri ajaa saman asian paremmin ja jos oikeasti haluaa keskiosaa kasvattaa, niin tekee sitten niitä sivuvipareita.

No en kyllä näe mitään järkeä tehdä NTP:tä normaalin pystärin sijaan... puhumattakaan jostain leuanvedosta niskan taakse ei hyvä luoja sentään.
Pitääkö näitä aivopierukommentteja vielä jaella?

Joo, sivuolkapää todennäkösesti kyllä jännittyy paremmin NTP:ssä, koska kyynärpäät on niin rehellisesti sivuilla. Mainittavaa työtä se ei kuitenkaan tee. Mutta kuten sanoit niin kp pystäri ajaa saman asian paremmin ja jos oikeasti haluaa keskiosaa kasvattaa, niin tekee sitten niitä sivuvipareita.
T-nationissa oli testattu EMG.n avulla lihasaktivaatiota olkapääliikkeissä. Etuolkapäille eniten aktivointia aiheutti nimenomaan NTP. Sivulohkoillekkin oli 3 tehokkain aktivoija, samoin kuin ylätrapseille. Vastaaviin lukemiin ei edestä tehtävä tahi kässäriversio pystyneet.

Itse nyt reilun kuukauden ajan punnertanut niskan takaa kovia sarjoja kahdesti viikossa, ja tuntuma on ollut huomattavasti parempi kuin edestä tai käsipainoilla punnertaessa, vaikka käsipainoilla olenkin punnerrellut muihin sarjapainoihini nähden varsin kovia sarjoja. Vielä ei ole mitään ongelmia tullut, eikä ole koskaan tuntunut vääntöä tai muuta epämukavaa. Tosin, kuukausi on aika lyhyt aika tehdä johtopäätöksiä liikkeen turvallisuudesta, mutta ensituntumalta näin.

Teen NTP:tä tempausotteella, pienellä jalkojen joustolla sekä negatiivissa vaiheessa pudotan tangon trapseille viimeisen 3-5 cm matkalta. Varsinaisesta vauhtipunneruksesta ei voida kuitenkaan puhua, kun jousto jaloissa on oikeasti niin pieni sekä siinä on bodailulle tyypillinen selkeä suht hidas negatiivinen. Olen myös kokeillut kapeampia otteita, mutta minusta tuo tempausote on paras, eikä varmaan aiheuttaisi ongelmia vähän jäykemmillekään olkapäille. Lisäksi jaloista pieni jousto vähentää painetta ala-asennossa, jossa vääntö olkapäille on suurin, jos liikkuvuus ei ole riittävä.

Niskan taakse vedot ei ole koskaan tuntunut luontevilta, tosin en ole niitä nyt vuosiin kokeillutkaan, että niihin en osaa ottaa kantaa. Silloin, kun olen niitä kokeillut, ei myöskään niskan takaa punnertaminen tuntunut luontevalta, joten tämäkin voinee muuttua.

Taidan kuolla myötähäpeään.

Valotan asiaa hieman lisää, koska yhden lauseen provo sai minut katumaan.

Et taida Nikula ymmärtää, että tuo EMG-kortti on tässä yhteydessä mitätön. Pienet (ja toisinaan suuretkin) heitot kokeellisesti mitatuissa lihasaktivaatioissa eri liikkeiden välillä ovat merkityksettömiä ja niihin takertuminen on naurettavaa. Mikä saa sinut esimerkiksi uskomaan, ettei tavallisen pystypunnerruksen liikerata aktivoisi etuolkapäätä tarpeeksi? Tai että NTP on ylivoimainen etuolkapään kasvattaja siihen nähden? EMG-tutkimus? Totta kai NTP:llä saa massaa aivan samalla tavalla kuin pystärillä, mutta se ero niiden välillä on loppupeleissä häviävän pieni. Tästä päästäänkin kysymykseen, että jos odotusarvo massan- ja voimanlisäyksen suhteen on molemmilla liikkeillä sama, niin minkä takia kukaan haluaisi valita näistä sen riskialttiimman version?

Valotan asiaa hieman lisää, koska yhden lauseen provo sai minut katumaan.

Et taida Nikula ymmärtää, että tuo EMG-kortti on tässä yhteydessä mitätön. Pienet (ja toisinaan suuretkin) heitot kokeellisesti mitatuissa lihasaktivaatioissa eri liikkeiden välillä ovat merkityksettömiä ja niihin takertuminen on naurettavaa. Mikä saa sinut esimerkiksi uskomaan, ettei tavallisen pystypunnerruksen liikerata aktivoisi etuolkapäätä tarpeeksi? Tai että NTP on ylivoimainen etuolkapään kasvattaja siihen nähden? EMG-tutkimus? Totta kai NTP:llä saa massaa aivan samalla tavalla kuin pystärillä, mutta se ero niiden välillä on loppupeleissä häviävän pieni. Tästä päästäänkin kysymykseen, että jos odotusarvo massan- ja voimanlisäyksen suhteen on molemmilla liikkeillä sama, niin minkä takia kukaan haluaisi valita näistä sen riskialttiimman version?

Kukahan se nyt provoaa? :D Heitin noi EMG mittaukset vain tukevana väitteenä sille kun tässä spekuloitiin(spekuloit) sivulohkojen ja etulohkojen aktivaatiosta. En missään vaiheessa maininnut että joku liike toimisi toista paremmin, ärsyttää vain suoranainen lyttääminen, kun asiat harvoin jos koskaan on mustavalkoisia. äly hoi

Joo aloin jälkikäteen miettimään, että et suoraan mitään tollasta väittänytkään. Pahoittelen ylireagointia, ei ollut henkilökohtaista ^^

Lavat ja ulkokiertäjät kun on voimissaan ja liikkuvuus riittävä, niin NTPhän on ihan loistava liike. Jos edellä mainittuja ei ole niin seuraukset voi olla huonot.

Itse tykkään punnertaa niskan takaa, vähän tiputan painoja ja teen pidempää sarjaa. Vaikka olkapäät ei kestäkään penkkiä, niin tätä ne kestää oikein hyvin. Nuilla hatesmilesin mainitsemilla asioilla on varmasti merkitystä, kiertäjiä tulee treenattua aika usein ja liikkuvuus on olkapäissä varsin hyvä.

Mulle niskantakaa punnertaminen on aina sopinut hyvin. Hartialinja+epäkkäät on mulla ehkäpä se vahvin osa ja siinä niskantakaa punnerruksella on ollut suuri rooli. Eikä ole ikinä mulle tuottanut harmia. Mikä liike kullekin sopii. Mulle esim, vaikka pystypunnerrus ei sovi ollenkaan niin hyvin. Saan isompia rautoja liikkeelle niskantakaa ja koen sen itselleni luonnollisempana liikkeenä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom