Niskan takaa tehtävät liikkeet

Olen jo täällä tainnut mainitakkin, että minulla on ollut olkapään kanssa ongelmia kohta vuoden ajan (tarkka kuvaus tulee kun saan diagnoosin, samalla aion kertoa mielipiteeni lääkäreistä joilla olen nyt käynyt). Viime viikolla kävin ultrassa olkapäätä näyttämässä, ja lääkäri (Suomen parhaaksi kehuttu) kysyi minulta että teenkö niskan takaa/taakse liikkeitä. Hän sanoi että ei suosittele mitään tehtäväksi niskan taakse (pystypunnerrus ja ylätalja/leukojen veto), koska näkee paskimmat olkapäät ihmisillä jotka on tehnyt niitä liikkeitä. Searchilla löysin yhdestä vanhasta topicista tämmöisen jutun:

"Joe,

tuo niskantakaapunnerrus oli vuosia lempiliikkeeni, mutta kokemuksen rintaäänellä on nyt varoituksen sana paikallaan. Tanko niskan takana on olkapäälle luonnoton liike. Itselläni tuloksena on ollut (mukavasti massaa ja voimaa okapäihin) ja valitettavasti vakava rustottuma&kalkkeumaongelma olkapäiden nivelkanavissa. Jänne hankaa ahtautuneessa kanavassa ja tulehtuu helposti. Kanava on ahtaimmillaan kun kyynärlinja on olkanivelen yläpuolella, niin kuin pystypunnerruksessa yleensä on. Jos päätät kuitenkin tahkota pystypunnerrusta isoilla painoilla suosittelen sitä viimeiseksi liikkeeksi, sillä huolellinen lämmittely OIKEASTI KANNATTAA!!!"

Kirjoittajana Heikki722

Nyt kysynkin teiltä, mitä mieltä olette niskan takaa tehtävistä liikkeistä, ja tuon em. lääkärin kommentista, voiko aloittelevalle treenaajalle sanoa että jättää ne liikkeet kokonaan pois?

Ps. Pakko kehua samaan otteeseen, että lääkäri sanoi että on parhaimman kuntoiset olkapäät mitä on "näin isolla miehellä" nähnyt. Minulla liikkeinä ollut iät ja ajat pystysoutu ja viparit pienillä painoilla, ilmeisesti molemmat aika turvallisia liikkeitä olkapään keston kannalta sitten.

Nyt kysynkin teiltä, mitä mieltä olette niskan takaa tehtävistä liikkeistä, ja tuon em. lääkärin kommentista, voiko aloittelevalle treenaajalle sanoa että jättää ne liikkeet kokonaan pois?
Voi ja kannattaa sanoa. Punnertaa voi edestä tai käsipainoilla ilman niin suurta turhaa ja haitallista vääntöä olkaniveleen.
Minulla liikkeinä ollut iät ja ajat pystysoutu ja viparit pienillä painoilla, ilmeisesti molemmat aika turvallisia liikkeitä olkapään keston kannalta sitten.
Pystysoutu kapealla otteella ei todellakaan ole turvallinen liike kiertäjäkalvosimille, ja se on sitä haitallisempi, mitä ylemmäs vedät painot. Leveähköllä otteella ja pysäyttämällä noston kun kyynärpäät ovat hartioiden tasalla se on suht OK.

Alusta asti kannattaa alkaa myös tehdä säännöllistä treeniä kiertäjäkalvosimille, siis jo ennen olkapäiden kipuilua.

Harvoin asiat on mustavalkoisia. Olkapäät on yleisin vaivanlähde salijanareilla, ja useimmiten se johtuu paskasta huollosta/lämmittelystä ja liian isoista painoista/huonosta tekniikasta. Yksittäinen liike ei perjaatteessa ole yksin syyllinen mihinkään.

Juu, leveällä otteella olen sitä aina tehnyt, ja ainakin itseni kohdalla todennut sen että myös korviin asti vetäminen kipeyttää olkapäät/ kiertäjäkalvosimet.

Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia olkapäävaivoista? Jos on niin miten hajosi? Teitkö paljon niskan takaa liikkeitä?

Joo itse en enään ikinä tee niskan taakse johtuen siitä että kerran lähti olkapäät paikoiltaan ja vieläkin muistuttaa välillä tapahtuneesta.
Sen sijaan käsipainoilla tehtynä ja tangolla kun liikuttaa pään tangon alle noston aikana saa medial deltoid hyvin osumaa. Niskan taakse vain jos liikkuvuus hyvä. (En usko että on tarpeellista ollenkaan jos tuntuman kanssa ei ole ongelmia edellä mainittujen liikkeiden kanssa.)
Sitten tietenkin viparit taljassa ja arnoldpress kokeilemisen arvoisia.

Aikalailla Viittasankarin kanssa samoilla linjoilla.

Kyllä sieltä niskantakaa voi punnerrella ja sinne vetääkkin, jos liikkuvuus antaa myöten. Perus penk... eikun punttipertillä se harvoin antaa.

Eri asia sitten se, että saavutetaanko sillä niskantakaa punnertelulla taikka sinne vetämisellä jotain sellaista, mitä ei muutoin saavutettaisi. Mä näkisin että tuskin, muutoin kuin juurikin liikkuvuus mielessä. Eihän se liikkuvuus kenelekkään pahaa toki tekisi, mutta yleensähän näissä ketjuissa vain voiman ja/tai lihaksen hankinnalla on merkitystä mitä kannattaa treenata tai olla treenaamatta.

Aikalailla Viittasankarin kanssa samoilla linjoilla.

Kyllä sieltä niskantakaa voi punnerrella ja sinne vetääkkin, jos liikkuvuus antaa myöten. Perus penk... eikun punttipertillä se harvoin antaa.

Eri asia sitten se, että saavutetaanko sillä niskantakaa punnertelulla taikka sinne vetämisellä jotain sellaista, mitä ei muutoin saavutettaisi. Mä näkisin että tuskin, muutoin kuin juurikin liikkuvuus mielessä. Eihän se liikkuvuus kenelekkään pahaa toki tekisi, mutta yleensähän näissä ketjuissa vain voiman ja/tai lihaksen hankinnalla on merkitystä mitä kannattaa treenata tai olla treenaamatta.

Mihin perustat sen, että lääkäri joka on kuvannut kymmeniä vuosia olkapäitä sanoo että on pahimpia liikkeitä olkapään kannalta, on väärässä?

Niin, varmasti onkin pahimpia liikkeitä olkapään kannalta, jos sitä liikkuvuutta kyseiseen harjoitukseen ei ole. Ei mikään tee hyvää, mihin pitää väkisten vääntää. Toki myös liian isolla vastuksella, hallitsemattomilla liikeradoilla, liian suurella liikenopeudella ym. voi mahdollisesti myös olla tekemisensä asian kanssa.

Ja tokihan syy voi myös olla siinä, että liike vain nyt on yksinkertaisuudessan huono ja vallan vaaralinen, koska se nyt vaan on huono ja vaarallinen. Jälkimmäiseenhän nyt ei edes tarvi perusteluja.

Ja miksikö sitten vallan uskallan olla eri mieltä kyseisten liikkeiden vaarallisuudesta? No vaikka ihan sillä, että olen useitakin olkapää vaivoja punttis ukoilta kuntouttanut ohjeistamalla heitä tekemään valakyykkyjä, niskantakaa punnerruksia ja työntöjä ja niin päin pois, eli nuita "vaarallisia liikkeitä". Mä kun olen huomannut että suurin osa olkapää vaivoista punttaajilla johtuu huonosta olkapäiden liikkuvuudesta, niiden virheasennoista ja/tai lihasepätasapainoista hartiarenkaan alueella. Nuo "vaaralliset liikkeet" kun tuppaa olemaan niitä parhaita liikeitä siihen liikkuvuuden lisäämiseen ja jo olemassa olevien asentovirheiden korjaamiseen.

Mutta kuten aina, eri mieltähän toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Epähuomiossa en taas malttanut olla kommentoimatta, yritän kyllä taas jatkossa muistaa olla.

En ole vähään aikaan nähnyt yhtään traineria joka olisi niskantakaaliikkeitä suositellut, ainakin rapakon takana tuntuu konsensus olevan että edestä punnerretaan- vauhdilla tai ilman. Itse olkapäävaivoista vuosia kärsineenä on vaikea keksia mitään perustetta niskantakaaliikkeisiin, riski/reward on ymmärtääkseni kovin pieni.

No niskantakaa punnerrus on mittauksissa rasittanut enemmän etuolkia kuin edestä tehtävä -> on siis perjaatteessa tehokkaampi liike kuin edestä tehtävä. Onko se silti korvattavissa? tietenkin on. Täysin korvaamattomia liikkeitä punttailussa on ehkä kourallinen, se muista liikkeistä ja niiden terveellisyydestä väittely on jokseenkin turhaa, koska aina löytyy niitä jotka niitä tekee hyvällä tuloksella. Paras olisi siis varmaan tehdä sellaisia liikkeitä mitä itse voi tehdä, sensijaan että väkisin välttäisi sellaisia liikkeitä mitä joku muu ei voi tehdä..

Ihan liikkuvuudesta yleisesti.. Se että jos penkkipunnerrus tangolla on pääpunnertava liike tarpeeksi pitkään treeneissä, saa olkapäät niin huonoon jamaan liikkuvuuden kannalta että silloin en unelmoisikkaan niskantakaa punnerteluista, turhaa penkkailua mä siis välttäisin myös.

En ole vähään aikaan nähnyt yhtään traineria joka olisi niskantakaaliikkeitä suositellut, ainakin rapakon takana tuntuu konsensus olevan että edestä punnerretaan- vauhdilla tai ilman. Itse olkapäävaivoista vuosia kärsineenä on vaikea keksia mitään perustetta niskantakaaliikkeisiin, riski/reward on ymmärtääkseni kovin pieni.

Sitten taas nopeat esimerkit, itärajan takaa lesukov käyttää usein olkapäätreeneissä niskantakaapunnerrusta, myös entinen maailman vahvin mies supermario käytti liikettä melko brutaalisti ja oli perkeleen vahvakin siinä.

Mutta kuten aina, eri mieltähän toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Epähuomiossa en taas malttanut olla kommentoimatta, yritän kyllä taas jatkossa muistaa olla.

Älä ihmeessä, minulla itselläni ei ole mitään mielipidettä/faktaa asiasta, ja siksi ketjun aloitinkin, tuolla kysymykselläni en tarkoittanut asettaa epäilyyn sinun tietämystä/ammattitaitoa. Mielelläni pyydän vaan perusteita asioille niin voi sitten itse pohtia että mikä on totta ja mikä ei.

Ja vaikka olisinkin vittuillut, niin silloinhan sitä vasta pitääkin vastata ja haukkua kaikki homoksi :)

Henkilökohtaisesti pidän niskan taakse tehtävistä liikkeistä! Ylätaljaveto niskan taakse ja pystypunnerrus niskan takaa ovat kyllä mun repertuaarissa, jos ne on mahdollista sijoittaa treeniohjelmaan. (Tällä hetkellä ei kyllä valitettavasti) Kuten jo aiemmin mainittua, niin lämmittelyt täytyy olla kohdallaan, kun tehdään noita niskan taakse liikkeitä.

Huomionarvoinen seikka on kuitenkin mitä en bongannut nuista muista posteista, että kun sitä tankoa viedään sinne niskan taakse, niin sitä ei runtata tuonne lapojen tasalle tahi edes tuonne hartioiden korkeudelle, vaan liike on hyvä pysäyttää tuohon korvien tasalle. En tiedä, onko tämä jo kaikille itsestään selvää, mutta mainitsimpahan vain. Itellä ainakin sattuu jo pelkkä ajatuskin siitä, että niskan takaa punnerruksessa tai ylätaljavedossa se tanko lasketaan tuonne trapsien yläosaan asti. Gymlogeissa oli neuvoja näihin niskan takaa tehtäviin liikkeisiin. :)

Onhan nuo niskan takaa tehtävät liikkeet paljon raskaampia jonka takia olisi hyvä käyttää kunnollisia lämmittelyitä ja maltillisia painoja. Itse olen kyseisiä liikkeitä tehnyt ilman minkäänlaisia ongelmia. Yksilöllistähän tuo on..esim. miten venyvyys olkapäissä punttaajalla riittää. Joskus näkee salilla että porukka vääntää noita liikkeitä aivan liian isoilla painoilla joka aiheuttaa lisää ongelmia. Tässä sitten yksi hemmo joka vääntää älyttömillä painoilla ja jonkinlaisia tuloksiakin on saanut :) http://www.youtube.com/watch?v=OZc6J89b1-E

Jos riski loukkaantua on suurempi kuin liikkeellä saavutettavat hyödyt, en näe mitään järkeä tehdä kyseistä liikettä. Noissa niskantakaapunnerruksissa olkanivel menee muistaakseni epäluonnolliseen asentoon ja tämä johtaa loukkaantumisiin ja kulumiseen ja taitaa rasittaa kiertäjäkalvosimiakin. Liikkessä nimittäin olkapää on vahvasti ulkokierrossa ja samalla raaja on myös horisontaalisesti abduktiossa. Sitten kun tuohon aika extreme asentoon laitetaan vielä painovastusta ja tehdää kyseisessä kulmassa, joka on olkanivelen liikkuvuuden äärirajoilla yleensä, useita toistoja, loukkaantumisriski on suuri. Olkanivel on myös kehon epätabiilein nivel ja tämänkin takia sen varaan ei kannata heittää suurta painolastia tuossa ääriasennossa.

Tietty tämä on ihan yksilön fysiologinen juttu ja jotkut tosiaan voivat tehdä kyseistä liikettä, toisten on edes turha haaveilla siitä. Kuten monet muutkin asiat treenatessa, tämä on aivan yksilöllistä.

Ite oon risumiehen kanssa samoilla linjoilla. Telinevoimistelufoorumilla oli puhetta olkapääkivuista ja siellä tultiin mainittaneeksi, että suurin syy näihin olkapäävaivoihin ois juurikin se, että ei osata aktivoida lihaksia oikein. Näissä niskan taakse tehtävissä liikkeissä sen tärkeys korostuu. Jos jollain löytyy kiinnostusta niin tässä klipissä selitetään kohtuu hyvin tätä asiaa https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mve_pIrXGyo. Scapular stabilisation.

Mitä ite huomannu niin sillon tekee liikkeen oikein(kait), kun tuntuu semmonen outo(=ehkä kramppimainen) tunne tuolle latsin ja selän kiinnityspisteessä. En tiiä onko se lihas vai mikä lie stabilisaattori, mutta en ainakaan ite vielä muutama vuosi sitten ollu tietoinenkaan sen olemassaolosta. Mitä paremmin sen "lihaksen" saa lukittua niin sitä paremmin saa olkapäät auki ja liikkuvuus paranee (tempausvala, käsinseisonta). Itellä oli joskus 4-5 vuotta sitten olkapääkivut sillä tasolla etten meinannu saada t-paitaa pujotettua päälle, kun kädet ei tahtonu nousta vaakatasoa ylemmäs. Lisäksi oikea olkapää oli selkeesti alempana ku vasen ym. mukavaa.

Ois mielenkiintoista kuulla jonkun enemmän ihmiskehosta tietävän mietteitä tuosta youtubeklipistä. Itellä kun tuppaa olemaan vähän mutupohjalla tämä ihmisen anatomia.

Itse olen vanha olkapäävammainen, ja olkapäiden liikkuvuuskin on testein mitattuna asteikolla 1:stä 3:een, 1. Olen kuntouttanut olkapääni niin hyvin kuin se on mahdollista ja teen nykyäänkin vielä pystypunnerrusta niskantakaa. Teen sen smithissä viimeisenä liikkeenä olkapäille, jolloin saa käyttää pieniä painoja ja paikat ovat valmiiksi täysin lämpimät. Lasken tangon vain korvien tasolle. Mitään ongelmaa minulla ei ole liikkeen kanssa tullut vastaan, eikä mihinkään ole sattunut.

No en kyllä näe mitään järkeä tehdä NTP:tä normaalin pystärin sijaan... puhumattakaan jostain leuanvedosta niskan taakse ei hyvä luoja sentään.

No en kyllä näe mitään järkeä tehdä NTP:tä normaalin pystärin sijaan... puhumattakaan jostain leuanvedosta niskan taakse ei hyvä luoja sentään.
Niskan takaa tehtynä voisi luulla ottavan paremmin olkapään keskiosaan, mutta parempi vaihtoehto tällekkin olisi tehdä esim kässäreillä imo.

Back
Ylös Bottom