Niska kipeytyi vipareissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Avv

Nostelin tänään vipareita ja yhdessä vaiheessa alkoi tuntua niskassa siinä hartioiden tasolla kipua. Venyttelin heti ton jälkeen ja tais jossain määrin auttaa. Tuntuu tosin kipua jos nojaan päätä taakse.
Kannattaako bodata yhtään mitään jos on joku paikka kipeänä? Onko kipu pahasta?
Heittäkää sitten vielä jotain teoriaa vipareista.

Avv sanoi:
Nostelin tänään vipareita ja yhdessä vaiheessa alkoi tuntua niskassa siinä hartioiden tasolla kipua. Venyttelin heti ton jälkeen ja tais jossain määrin auttaa. Tuntuu tosin kipua jos nojaan päätä taakse.
Kannattaako bodata yhtään mitään jos on joku paikka kipeänä? Onko kipu pahasta?
Heittäkää sitten vielä jotain teoriaa vipareista.

Joo tuota kipua nyt ilmenee joskus minullakin sekä monilla muilla ketkä samalla salilla käyvät. Ei se vakavaa ole eikä siitä oikeastaan kannata edes välittää.. niin ja tuo kun kysyt että kannattaako bodata mitään jos joku paikka on kipeänä niin miksi ei kannattaisi? Jättää vaan treenaamatta sen kipeän paikan jos se nyt niin kipeä on ettei treenaamista kestä.. ei tuollainen pikku jumittelu tapa! :)

Joo ja teoriasta sen verran että kunhan muistat pitää pikkurillit ensimmäisenä menossa ylöspäin kun teet liikettä, niin se menee jo 80% oikein. Loput 20% sitten saat hakea tuntuman puolesta, joka kannattaa tehdä pienillä painoilla! Nimittäin isommilla painoilla tuntuma katoaa herkästi ja homma menee riuhtomiseksi, joskin ihan hyvin sekin kehittää ;)

Amerikan Jeesus sanoi:
Joo tuota kipua nyt ilmenee joskus minullakin sekä monilla muilla ketkä samalla salilla käyvät. Ei se vakavaa ole eikä siitä oikeastaan kannata edes välittää.. niin ja tuo kun kysyt että kannattaako bodata mitään jos joku paikka on kipeänä niin miksi ei kannattaisi? Jättää vaan treenaamatta sen kipeän paikan jos se nyt niin kipeä on ettei treenaamista kestä.. ei tuollainen pikku jumittelu tapa!

Eikös ne nivelet ja lihakset mene entistä enemmän jumiin ja jurriin jos niitä rasittaa entisestään? Yleensä jos jossain tuntee kipua niin se on aina merkki siitä, että jokin on nyt pielessä.

Vipareissa saa niskan tilttiin jos tekee vähän rumemmalla tekniikalla ja suuremmilla painoilla. Eli kevennä vähän painoa ja tee ne viparit puhtaammin ja rauhallisemmin. Jos joku lihas alkaa menemään tilttiin, ei sitä ainakaan kovaa kannata rasittaa, muuten sen voi saada niin kovaan jumiin, ettei enää mitkään venyttelyt auta. Eli ihan oikein teit kun keskeytit ne viparit ja aloit rauhallisesti venyttelemään. Seuraavalla kerralla sitten uudelleen mutta varovaisemmin.

Avv sanoi:
Eikös ne nivelet ja lihakset mene entistä enemmän jumiin ja jurriin jos niitä rasittaa entisestään? Yleensä jos jossain tuntee kipua niin se on aina merkki siitä, että jokin on nyt pielessä.

ei niskan osalta päde. niskan saa todella helposti juntturaan, jos sattuu jännittämään liikaa olkapäitä tehdessä, mutta mitenkään se ei tuleviin treeneihin vaikuta on vaan vittumainen kääntää päätä jompaankumpaan suuntaan.. ja jos tuolle linjalle lähtee, että jos jokin paikka on kipeänä en ainakaan itse sinne salille kovin monesti vuodessa pääsisi. milloin nenä vuotaa, milloin päätä särkee, polvia kolottaa, kantapäät on paskana, selkä on jumissa.. jos nämä kaikki odottelisin pois vähentyis treenikerrat todennäkösesti puoleen.

Työnsitkö niskaa eteenpäin? Kohautuksissa t-mag varoitteli työntämästä niskaa eteenpäin ettei niskalle tulisi kohtuutonta kuormaa vaan suoraan selkärangan suuntainen. Vipareissa epäkkäätkin kuitenkin tekevät työtä eli kuorma niskalle on vähän samansuuntainen. Muutenkin auttaa tuntumalle kun yrittää pitää olkapäät alhaalla ja nostaa niin että käsivarsi kääntyy vain siitä olkapäästä, eikä niin että olkapäät nousevat korvia kohti samalla.

Tällänen alottelija kysymys tähän väliin että pidetäänkö vipareissa käsiä suorana? Ja nostetaanko kädet yli vaakasuoran? Oon nähny melko monta eri tapaa..

Jufo sanoi:
Tällänen alottelija kysymys tähän väliin että pidetäänkö vipareissa käsiä suorana? Ja nostetaanko kädet yli vaakasuoran? Oon nähny melko monta eri tapaa..

Senhän voi tehdä monella tavalla. Itse pidän kädet koukussa.

training_day sanoi:
Senhän voi tehdä monella tavalla. Itse pidän kädet koukussa.

Nii..mutta tuossa kädet koukussa-tyylissä voi olla se etu että jaksaa paremmin..? Ite en oo kehittyny paljo paskaakaa vipareissa jostai syystä.. :(
vaikka alussahan sitä pitäis kehittyä..salilla oon käyny vasta pari kuukautta..

kädet vähän koukussa niin siitä tuleekin jotain. Vähän tietysti jaksaa tehdä isommalla painolla, mutta ainain mun kohdalla on niin, että jos tekee käsi suorassa niin tekee suorastaan kipeätä olkapäähän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jufo sanoi:
Nii..mutta tuossa kädet koukussa-tyylissä voi olla se etu että jaksaa paremmin..? Ite en oo kehittyny paljo paskaakaa vipareissa jostai syystä.. :(
vaikka alussahan sitä pitäis kehittyä..salilla oon käyny vasta pari kuukautta..

Kädet koukussa(kin) tehdessä kannattaa lähteä liikkeelle niin kevyistä painoista, että varmasti tulee tehtyä liike puhtaasti. Itse lähdin alkujaan liikkeelle neljän kilon käsipainoista. Kehitystä alkoi tapahtua aika nopeasti ja liikkeen puhtaus ei omasta mielestäni ole pahemmin kärsinyt vaikka painoa onkin jo aika paljon enemmän.

edit: ja tuo mitä Timba sanoi suorana tekemisestä, pitää myös omalla kohdalla paikkansa. Varsinkin oikea olkapää tykkää todella huonoa suorana tehdessä.

Suorin käsin saan vedettyä sen 2x6-8, 8kg puhtaasti, eikä se kyllä kipeästi käy mutta siitä ei oo oikee kehittyny mihinkää.
Viime kerralla tein 3x15, 4kg ihan kokeeksi..siinä kyllä väsyy, mutta tuskin on paras tapa kehitykseen. Minusta olkapäihin on vaikeata saada tuntumaa..

Pitänee alottaa nostelemaan kädet vähän koukussa, kuten tuo exrx:n ukko tekee. Jos sais painojaki sitte joskus lisättyä.

mulla on kans toi viparit ihan perseellään...taisin alottaa liian suurista painoista kun 10kilolla aloin tekeen sarjaa joku 3sx8-10 varmaanki huonolla tekniikalla..en oo kehittynyt yhtään ainakaan sarjapainojen suhteen ja oon tehnyt kyseistä liikettä nyt 5vk samoilla painoilla. mut tosta kivusta...mulla kans tänään ilmeni kipua tuonne alas niskaan kun tein olankohautuksia käsipainoilla. se on minusta kans vähän vaikea liike...en oikein tiedä saisiko siinä kädet koukistua jonkin verran kun kohauttaa olkapäitä ylös?

naruranne sanoi:
mulla on kans toi viparit ihan perseellään...taisin alottaa liian suurista painoista kun 10kilolla aloin tekeen sarjaa joku 3sx8-10 varmaanki huonolla tekniikalla..en oo kehittynyt yhtään ainakaan sarjapainojen suhteen ja oon tehnyt kyseistä liikettä nyt 5vk samoilla painoilla. mut tosta kivusta...mulla kans tänään ilmeni kipua tuonne alas niskaan kun tein olankohautuksia käsipainoilla. se on minusta kans vähän vaikea liike...en oikein tiedä saisiko siinä kädet koukistua jonkin verran kun kohauttaa olkapäitä ylös?

Minkä takia tuossa kohautuksissa pitäisi käsiä koukistaa? Helpompihan ne on suorana pitää. Ei se sen kummempaa ole kuin käsipainot tai tanko kädessä ja nostat olkapäitä korvia kohti.

Kannattaa noissa vipareissa että liikkeen lopussa pikkurilli ylimmäisenä

Sama ongelma täällä. Pienillä painoilla vipareilla saa kyllä tuntumaa treenin aikana mutta seuraavana päivänä ei ole tietoakaan, että jotain tuli tehtyä. Tekniikkahan siinä vipareissa kusee eikä mikään muu. Ennen en tykänny tehä ku en osannu ja nyt teen vaikken vielä osaakaan... kai se tuosta ajan kanssa, ku vaan kärsivällisesti hakee sitä "valaistumista".

Back
Ylös Bottom