Niska jumiin, vipunosto sivulle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs aloin tehdä noita vipunostoja sellaisilla painoilla että 13 toistoa menee (2 kg). Siitä seurauksena rajua huimausta ja pahaa oloa. Edelleen huimaa välillä vaikka viime treenistä on jo yli viikko (johtuneeko repusta, pitkästä aikaa painamassa hartioita taas). Epätodennäköiseltä näyttää treeni tänään kun huimaa ja ököttää. Tottuuko niska-hartiaseutu tähän liikkeeseen, jos sitä vain tekee pahimman huimauksen laannuttua? Nimittäin, kun aloitin joskus niskan treenauksen punttien korviin nostamisella niin siitäkin tuli huimausta aluksi, muttei niin rajua kuin tästä vipunostosta.

Olen pyrkinyt lievittämään vaivoja hartioiden pyörittämisella (sormet harteilla) ja varovaisella venyttelyllä, mistä on yleensä ollut apua. Vielä ei ole tuntuvaa vaikutusta. Tämä kerta oli myös ensimmäinen kun huimaus kesti yön yli (aamulla petistä nousu aiheutti reipasta huimausta).

Älä jännitä niskaa ja nosta hartioita ylös, vaan pyri kontrolloimaan liike niin, että liikutat kyynärpäitä ylös-alas. olkapään itsessään ei tarvi liikkua ylös-alas, ainoastaan olkavarren.

Paikat tuntuu olevan jumissa eli hierojalla kannattaa käydä. Kramppaamista voi ehkäistä alkulämmittelyllä, johon kuuluu kevyitä liikkeitä esim. kepillä. Ravintopuolella runsaan veden nauttiminen on tärkeää, varsinkin nyt kun lämpötila on alkanut kohoamaan.

Olen itsekin huomannut, että toisinaan tulee nostettua osittain hartioiden lihaksilla vaikka pitäisi käyttää olkapäitä! Kiittos vinkeistä tässä vaiheessa.

Elikkäs aloin tehdä noita vipunostoja sellaisilla painoilla että 13 toistoa menee (2 kg). Siitä seurauksena rajua huimausta ja pahaa oloa. Edelleen huimaa välillä vaikka viime treenistä on jo yli viikko (johtuneeko repusta, pitkästä aikaa painamassa hartioita taas). Epätodennäköiseltä näyttää treeni tänään kun huimaa ja ököttää. Tottuuko niska-hartiaseutu tähän liikkeeseen, jos sitä vain tekee pahimman huimauksen laannuttua? Nimittäin, kun aloitin joskus niskan treenauksen punttien korviin nostamisella niin siitäkin tuli huimausta aluksi, muttei niin rajua kuin tästä vipunostosta.

Tuttu oirekuva. Liittyy yleensä kohenneeseen jännitykseen yläniskanalueella, eli tosiaan olet tod.näk jännittänyt liikaa niskaa tehdessäsi vipunostoja (tarkemmin sanottuna olet jännittänyt vääriä lihaksia).

Perussyy tuohon löytynee niskan/kaulan alueen lihasepätasapainosta: tukevat lihakset eivät aktivoidu kunnolla, jonka vuoksi "pinnalliset" lihakset yrittävät kontrolloida niskaa vipunoston aikana, ne eivät siihen kuitenkaan pysty vaan lopputuloksena on erilaisia jännitys- ja kiputiloja. Lisäksi samankaltaista tilaa löytynee varmaankin lapaluuta stabiloivista lihaksista...

Se tekniikka ja liikerata kannatta myös tarkistaa. Eli kun käsi menee olkalinjan yläpuolelle niin rasitus rupeaa siirtymään trapseille eli sinne niska-alueelle.

Tarviikos tuossa tuota olankohautusta ollenkaan jos tekee vipunostot? Kannattaako vipunostossakin pysähtyä yläasentoon vaikka pariksi sekunniksi?

Tarviikos tuossa tuota olankohautusta ollenkaan jos tekee vipunostot?

Ekaks tolla olankohautuksella ja vipunostolla ei oo mitään yhteistä eli niiden suorittaminen ei ole toisistaan riippuvaista.

Toiseks, ei tarvii tehä sitä olankohautusta ollenkaan. Turha liike ja useimmilla vaikea saada edes tuntumaan. Kulmasoutu ja mave kasvattaa epäkkäitä paljon tehokkaammin ja kokonaisvaltaisemmin eikä pelkästään sitä yläosaa.

Kannattaako vipunostossakin pysähtyä yläasentoon vaikka pariksi sekunniksi?
Vipunostojen idea on yleensä pumpata sitä lihasta eli pumppaavaa dynaamista liikettä. Tämän valossa ei tarvitse pysäyttää, enkä koskaan ole edes kuullut/nähnyt et vipareita pysäytettäis yläasentoon koska tarkoitus on päinvastainen.

Itsellä tais venähtää eilen niska kun vedin alataljasta olkapäänostoja. Viimeiset toistot nousivat ylös väkivalloin ja siinä sitten niskakin meni. Tänään ei meinannut sängystä päästä ylös ja niskaa sattuu pirusti kun liikuttaa päätä vähänkin.

Tuttu oirekuva. Liittyy yleensä kohenneeseen jännitykseen yläniskanalueella, eli tosiaan olet tod.näk jännittänyt liikaa niskaa tehdessäsi vipunostoja (tarkemmin sanottuna olet jännittänyt vääriä lihaksia).

Perussyy tuohon löytynee niskan/kaulan alueen lihasepätasapainosta: tukevat lihakset eivät aktivoidu kunnolla, jonka vuoksi "pinnalliset" lihakset yrittävät kontrolloida niskaa vipunoston aikana, ne eivät siihen kuitenkaan pysty vaan lopputuloksena on erilaisia jännitys- ja kiputiloja. Lisäksi samankaltaista tilaa löytynee varmaankin lapaluuta stabiloivista lihaksista...

Olisiko vinkkiä miten tuota niskan/kaulan lihasepätasapainoa voisi korjata?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisiko vinkkiä miten tuota niskan/kaulan lihasepätasapainoa voisi korjata?

Mulla on joku ohjelma. Siinä on mm. venytykset levator scapula ja sternocleidomastdoideus lihaksille, eli lapaluun kohottaja ja päännyökkääjä. Sen lisäksi treenataa kaulan syviä nyökkääjälihaksia ja trapezius yläosaa. Kaikenlaista ihme nytkystä löytyy, kaksoisleukoja kannattaa opetella tekemään, monet pelkää niitä ja pitää kokoajan leukaa liian edessä sen takia. Ihan ok liike myös mennä polvilleen, päälaki kiinni maahan ja kämmenillä vähän tukea pään molemmin puolin ja sit ruveta kääntelemään lantiota ylös-alas sillai et koko selkä liikkuu ja päälaki on kiinni lattiassa. Kovempia liikkeitä on mennä samalla lailla haaraseisontaan. Myös kuminauhalla voi jumppailla niskaa.. niskasiltoja ei kannata tehdä jos ei oo vahva niska, ne on vaarallisia.
Kallista päätä sivulle ja pyöräytä sen jälkeen niin et tuntuu solisluussa venytys. Laita niska pitkäks ja ota kädellä takaraivon toiselta puolelta kiinni samalla vähän päätä sivulle rotatoiden ja etsi venytys kallonpohjaan. Sekavaa settiä mut koittakaa tajuta.
Muutenkin aina kun teet jotain niin niska pitkänä ja leuka alhaalla, älä päästä sitä työntymään eteenpäin tai nousemaan pystyyn.

Allekirjoittaneella taitaa olla nyt kyseistä vaivaa ollut viikon verran. Eilen löysin tämän threadin ja ilmeisesti olen huomaamattani jännittänyt niskaa vipunostoja tehdessä. Tällä hetkellä on sellainen kiputila olkapäissä päällä että hartiat alhaalla ja kyynärpäitä sivuille viemällä tuntuu ilkeä vihlonta. Muissa liikkeissä tai arkielämässä tuota ei huomaa. Kun kokeilee vipareita niin huimaustila menee päälle eikä ihan heti katoa. Sen verran huippaa ettei esim auton rattiin viiti hypätä.

Neuvoja karstakeuhkon venytysten lisäksi mitä tehdä? Lepoa ja hieronta? Kevyttä jumppaa salilla (jos ei kipua tunnu) ja venyttelyä? Fyssari? Kiropraktikko? Ainakin vipunostot sivulle tiputan pois ohjelmasta kokonaan.

Oisko totaalilepo mitään? Joskus itselläniki ollu niska niin jumissa ettei paljon päätä pystyny kääntämään, viikon totaalilepo salilta tais riittää.

En malttanut aloittaa totaalilepoa, heitin vaan viparit pois ohjelmasta ja treenatessa pidin huolta joka liikkeessä ettei hartioita jännitä vahingossa. Kävin salilla ti-ke ja sählyssä ma-to ja olo on nyt aika normaali verrattuna maanantaiseen huippaukseen. Nyt viikonlopun ajattelin huilia ja tehdä lihashuoltoa, jospa se tästä alkaa paranemaan. Hierojalle olen menossa 2 viikon sisään niin pitää pyytää käymään niskat huolella läpi.

Niskojen ongelmien kanssa olen kamppaillut muutenkin aika paljon. Minulla on sellainen ongelma että nukkuessani puren hampaita voimakkaasti yhteen, joten purentalihakset ja kaularangan lihakset on aina väsyneet ja kireänä. Joudun pitämään nukkuessa kiskoa suussa ettei hampaat mene paskaksi. Tietääkseni tuo on aika yleistä, mutta ei läheskään kaikilla yhtä voimakasta. Yöpuremiseen vaikuttaa myös stressi yms.

Mulle suositteli fyssari erittäin kevyitä pystypunnerruksia ja vastaavia jumppamielessä. Itselläni on varsin tyypillistä että niskat jatkuvasti jumissa, sinänsä tulee kans katsottua että kovin paljoa ei-toivottua rasitusta ei tule niskalihaksille.

Sellasta kysyisin että mikä treeni olisi niskan ryhdille hyvä?Ongelmana että niskat tahtoo kääntyä voimakkaasti eteen vaikka muu kroppa on ihan hyvässä ryhdissä.tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen..alaselkä on aina ollut heikoinlenkki mulla,saattaa helposti vetää jumiin.
Voisko penkkaaminen/vinopenkki auttaa asiaan,sillei että painaa niskaa tukevasti penkkiin ja kääntää leukaa rintaan kohden.Tai onko olemassa joku erityinen niska/kaula jumppa?

Sellasta kysyisin että mikä treeni olisi niskan ryhdille hyvä?Ongelmana että niskat tahtoo kääntyä voimakkaasti eteen vaikka muu kroppa on ihan hyvässä ryhdissä.tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen..alaselkä on aina ollut heikoinlenkki mulla,saattaa helposti vetää jumiin.
Voisko penkkaaminen/vinopenkki auttaa asiaan,sillei että painaa niskaa tukevasti penkkiin ja kääntää leukaa rintaan kohden.Tai onko olemassa joku erityinen niska/kaula jumppa?

onko pää siis eteenpäin työntynyt?

tähän vaikuttaa helposti koko selkärangan asento ja ryhti, eli kyse ei ole välttämättä pelkästä niskasta. suosittelisin käymään fysioterapeutilla joka voisi tutkia ala ja yläselän sekä hartioiden asennon ja ryhdin.

Monen viikon tauon jälkeen kävin viime viikolla 2x salilla ja 1x sählyssä. Salitreenissä olen käyttänyt elaston 2-jakoista pohjana. Tiistaina tein vetäviä, keskiviikkona sählyä ja torstaina oli kaikinpuolin hyvä fiilis ja niskaongelmista ei tietoakaan joten menin tekemään työntäviä. Niskaongelmien aiheuttajaksi on tainnut ilmetä väärin tehtyjen vipunostojen lisäksi penkkipunnerrus, jossa olen huomaamattani painanut takaraivoa penkkiin. Keskityin ennen nostoa siihen, että paino olisi yläselällä eikä takaraivolla, mutta sarjan jälkeen kun asetin tangon pois huomasin niskaa jomottavan, eli penkkipunnerrus käy silti niskaan tai olen omaksunut paskan tekniikan. Treenipainot oli molemmilla kerroilla n. 85% siitä millä olisin jaksanut tehdä, sarjapituudet 8-12. Tein treenin kunnialla loppuun enkä huomannut erikoista muissa liikkeissä, kuin penkissa tuo niskan jomotus. Perjantai-aamuna oli vasen lapaluu aika kipeä (saattoi johtua huonosta nukkuma-asennosta) ja pe iltana nousi kuume lihassärkyjen kera, ei siis koskenut pelkästään niskaan vaan alaselkä, ranteet, pohkeet, nilkat, rintalihakset jne. oikeastaan kaikkia salilla treenattuja lihaksia koski, eli kuumeen aiheuttamia lihaskipuja koko kropassa. Lauantai-iltana sama juttu että kuume nousi. Sunnuntaina ei enää noussut kuume, oli vaan kovat niskakivut illalla ja vielä maanantai aamunakin, jotka hävisi puolikkaalla 600mg buranalla, eikä nyt sen jälkeen ole oireita ollut.

Voiko salitreeni/lihastulehdus tms aiheuttaa kuumeen nousun? Minulla ei ollut mitään flunssan oireita, pelkkä kuume nousi perjantaina ja lauantaina. Olen käynyt lääkärissä n. kk sitten ja fysioterapiassa 3x sen jälkeen, kun tuli huimausta niskojen takia, huimaukset ovat kuitenkin nyt tiessään. Fysioterapeutti ei suositellut salitreeniä mutta ajattelin jos otan iisisti niin ei kai pitäisi olla ongelmaa. Nyt se on uskottava kantapään kautta ja aloiteltava joskus myöhemmin rauhassa salitreeniä uudelleen. Penkkipunnerus pitänee aluksi korvata jollain muulla liikkeellä ja muutenkin edetä varovasti noiden yläkropan työntävien liikkeiden kanssa.

Ekaks tolla olankohautuksella ja vipunostolla ei oo mitään yhteistä eli niiden suorittaminen ei ole toisistaan riippuvaista.

Toiseks, ei tarvii tehä sitä olankohautusta ollenkaan. Turha liike ja useimmilla vaikea saada edes tuntumaan. Kulmasoutu ja mave kasvattaa epäkkäitä paljon tehokkaammin ja kokonaisvaltaisemmin eikä pelkästään sitä yläosaa.

Vipunostojen idea on yleensä pumpata sitä lihasta eli pumppaavaa dynaamista liikettä. Tämän valossa ei tarvitse pysäyttää, enkä koskaan ole edes kuullut/nähnyt et vipareita pysäytettäis yläasentoon koska tarkoitus on päinvastainen.
miten yhteen viestiin sai näin paljon potaskaa mahtumaan? :D nooh,taito se on tuokin,paskanpuhuminen siis

jos laji on kehonrakennus (tai muuten haluaa isot epäkkäät)niin kyllä niitä niskoja nyt on pakko tehdä ainakin jollain olankohautuksella,isoihin epäkkäisiin ei riitä kulmasoutu ja pelkkä mave,katso vaikka voimanostajia,surkeat on epäkkäät joka jätkällä vaikka on mavetettu 15 vuotta..

vipareita sivulle stopilla olen nähnyt boogie mustosen ja markus heinäsenkin tekevän :D kokeileppa,saatat yllättyä iloisesti stopin tehiosta ylhäällä,ei tietenkään mitään minuutin stoppia vaan ihan sekunti riittää.samalla saat karsittua liian painavat käsipainot pois..

Meidän salilla kävi treenaamassa yksi kaveri jolla oli aina niskat kyyryssä jännityksessä, treenasi mitä tahansa, fillarin polkemisesta lähtien. Sille piti asiasta monta kertaa huomauttaa ennen kuin meni perille.

Back
Ylös Bottom