Nilkkatuet aiheuttavat polvikipua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liuzka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä itsellä on se tilanne, että olen pelannut salibandyä 16 vuotta aktiivisesti ja nyt pari vuotta jäähdytellyt alasarjoissa kun nilkat ovat niin loppu. Viime kaudella harmikseni meni molemmat nilkat ja nyt olen joutunut kesän pelaamaan nilkkatuet molemmissa nilkoissa. Kuitenkin toisen nilkan tuen käytön lopetin pari viikkoa sitten.

Ongelmaksi ovat kuitenkin muodostuneet nyt polvet. Kaksi kertaa viikossa on maksimi mitä voi viikossa harrastaa juoksemista oli se stten lenkki tai salibandyä. Kipu tuntuu polvissa juoksun alussa noin 5-10min ja häviää tämän jälkeen oikeastaan kokonaan. Mutta sitten seuraavana aamuna ekat askeleet sängystä on vaikeita ja koko päivän ajan esim portaiden kävely on hankalaa, samoin kyykkyyn meno; jopa pyöräily tuntuu polvissa seurravan päivänä. Outoa on se että kipu alkoi molemmissa polvissa aika tarkaan kuukausi sen jälkeen kun aloitin juoksuharjoittelun nilkkavammojen jäljiltä. Kipu tuntuu siis tuossa polven alareunalla, juuri polvilumpion alla.

Kysynkin että onko joku kokenut samaa? Mihkään nivelrikkoon jne. en usko kun ikää on 24v olen painoltani normaali ja en ole kärsinyt aiemmista polvivammoista.

Päivitellääs vähän.

Elikkä pienillä juoksumäärillä yritin aikani, mutta tilanne ei parantunut. Nyt pidin kuukauden taukoa ja oikea polvi onkin huomattavasti parempi. Mutta ekan tesilenkin (15min =) jälkeen vasen polvi ärtyi aika pahasti jonka takia menin sitten ortopedille. Lopputulema oli, että vasemmasta polvesta otetaan magneettikuva sen varalta jos kierukkavaivaa jne. Polvessa hieman vettä. Vasen nilkka puolestaan jäänyt niin löysäksi, että tämä on aiheuttanut alitajuista jännitystä ja kiertoa polveen niin kävellessä kuin juostessakin. Nilkka operoidaan sen jälkeen kun tiedetään polven tilanne.

Hauska sinänsä, että vasemmasta nilkasta mennyt kerran nivelsiteet ja se on löysä ja oikesta 5 vai 6 kertaa ja se on ihan ok.

Päivittelen vielä lopputuloksen kun sellainen saadaa, jos tästä olisi vaikka jollekkin apua oman vaivan tunnistamisessa.

Mulla kans polvissa samantapaiset oireet kuin sulla, vaikka en pelaakaan salibandya. Punttireenistä varmaankin tuli kun en muutakaan keksi. Jos se on siitä polven alareunasta kipee, niin se vois olla patellajänteessä vika. Oiskohan sen vaivan nimi ollut joku patella tendonitis. Itse sain vaivan pois ensin, mutta nyt uusinut. Pitkäaikainen vaiva ainakin itsellä ja molemmissa polvissa. Keljumainen vaiva jos kroonistuu ja pahimmillaan kuulemma voi mennä jänne poikki ja se on korjattava leikkaamalla, koska polvi lakkaa toimimasta siinä kohtaa. Ilmoittele kun saat lisää tietoa, että miten kävi magneettikuvissa.

Eiköhän nilkkavammat jollain tavalla vaikuta polviinkin, varsinkin jos alitajuisesti/tietoisesti liikut eri tavalla. Jäsenkorjaaja kokeili kerran allekirjoittaneen polvea ja osasi heti sanoa että tämän jalan nilkasta on nivelsiteet varmasti joskus mennyt pahasti, niin kuin olikin.

Nilkkatuet on tottakai hyvät vammojen jälkeen, mutta ei kannata ottaa tavaksi. Sellaiset tanakammat nyöritettävät estää tehokkaasti nilkan muljahduksen, mutta sitten vääntö saattaa siirtyä ylöspäin seuraavaan niveleen.

Mulla on kanssa ollut mystistä polvivaivaa useita vuosia juuri siinä polven alapuolella. Ei se ikinä haitannut mun salibandyn pelaamista (ala divareissa takana joku 5-8 kautta) mutta pidempää lenkkiä en koskaan pystynyt juoksemaan. Samoin pitkäkestoiset vaellukset vuorilla oli hankalia. Mun ongelma oli aina että jos juoksin hitaasti polvi tuli kipeäksi ja jos juoksin kovaa kaikki oli OK. Ilmeisesti hakkaava juoksu kipeytti polven ja pikajuoksuaskel taas ei.

No viime keväänä aloitin intervallitreenillä ja nyt kesällä meni Cooperin testikin ilman polvikipua mikä ei aiemmin olisi mitenkään onnistunut. Olen käyttänyt nilkkatukiakin vuosia mutta jossain vaiheessa pääsin niistä eroon. Ikinä en huomannut mitään yhteyttä nilkkatukien ja polvivaivojen kanssa. Tosin se että olen tukia käyttänyt ja vähän samankuuloista polvivaivaa on ollut on ehkä todiste jostain.

Mites särkeekö teillä levossa ja istuessa polvet päiväsaikaan? Mulla nyt ei onneks vielä särje aamuisin, niin kuin ennen. Kylmäpussi ja kylmägeeli ovat auttaneet treenin jälkeen. Joskus kokeilin ennen treeniä lämpögeeliä ja neopreenisiä polvilämppäreitä (ei tukevia), mutten tiedä auttoiko noi. Mulla fyssarin tekemät tukipohjalliset ja joskus mukulana kans venähtäny nivelsiteet. Eli saattaapi minunkin polvikivut johtua jostain nilkkojen häikästä tms. Venytellyt olen melkein joka päivä.

Mites särkeekö teillä levossa ja istuessa polvet päiväsaikaan? Mulla nyt ei onneks vielä särje aamuisin, niin kuin ennen. Kylmäpussi ja kylmägeeli ovat auttaneet treenin jälkeen. Joskus kokeilin ennen treeniä lämpögeeliä ja neopreenisiä polvilämppäreitä (ei tukevia), mutten tiedä auttoiko noi. Mulla fyssarin tekemät tukipohjalliset ja joskus mukulana kans venähtäny nivelsiteet. Eli saattaapi minunkin polvikivut johtua jostain nilkkojen häikästä tms. Venytellyt olen melkein joka päivä.

Itselle nyt viime aikoina tullut sellaista, että ei varsinaisesti nyt särje, mutta tuntuu ihan kuin olisi vähän painetta tai jtn polvessa.. Turvoksissa tuo ei ulospäin ole. Itsellä tilanne siis, että kaikki yli 200m juoksumatkat mahdottomia. Mutta magneettikuvassa tuli käytyä eilen ja päivittelen tänne kun lekuri soittelee perjantaina.

Sekin vielä, että olen huomannut käveleväni tuolla jalalla vähän eri tavalla vaikka se ei varsinaisesti satu, mutta en tiedä onko siinä alitajuisesti jokin "suoja" että varoo varaamista jalalle sen ollessa koukistettuna, ettei polvesta vain vihlaisisi..

Itselle nyt viime aikoina tullut sellaista, että ei varsinaisesti nyt särje, mutta tuntuu ihan kuin olisi vähän painetta tai jtn polvessa.. Turvoksissa tuo ei ulospäin ole. Itsellä tilanne siis, että kaikki yli 200m juoksumatkat mahdottomia. Mutta magneettikuvassa tuli käytyä eilen ja päivittelen tänne kun lekuri soittelee perjantaina.

Sekin vielä, että olen huomannut käveleväni tuolla jalalla vähän eri tavalla vaikka se ei varsinaisesti satu, mutta en tiedä onko siinä alitajuisesti jokin "suoja" että varoo varaamista jalalle sen ollessa koukistettuna, ettei polvesta vain vihlaisisi..
Joo, ilmoittele miten kävi. Mulla on nyt sellainen tilanne, että olen varmaankin paikallistanut oireiden aiheuttajan. Vapaalla ja kesälomalla ollessani oireet hieman hellittivät, vaikka liikuinkin paljon, mutta töihin tullessani oireet pahenivat. Ne on varmaan noi turvakengät kun aiheuttavat oireet. Niissä on kuitenkin jäykkä ja kova pohja. Täytyypä ottaa puheeksi samalla reissulla, kun käyn tänään verikokeissa.

Sieltä tulikin lekurilta hyviä uutisia: jänteet + nivelsiteet + kierukat jne. hyvässä kunnossa. Polvissa vieläkin vettä joten päätettiin lääkärin kanssa edetä siten, että pari viikkoa buranaa ja jos ei vesi katoa niin sitten se on sieltä jotenkin otettava pois. Ortopedi olisi halunnut nilkan leikata, mutta sovimme että jumppaan tuota kuukauden - kaksi ahkerasti ja katsotaan tämän jälkeen onko siitä tullut tukevampi. Jos ei niin sitten kiristetään. Juosta ei saisi niin kauan kun polvessa yhtään vettä tai tuntuu mitään kipua. Uinti ja pyöräily tällähetkellä parhaat liikuntamuodot tasapainolaudan lisäksi.

Eli diagnoosi pysyi samana, löysät nilkat aiheuttavat sen että kävellessä/juostessa asiaa tulee stabiloitua polvia jännittämällä vinoon, joka puolestaan ärsyttää polvea ja siellä on koko ajan tulehdus päällä tai jtn.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja päivitelläämpäs taas. Tässä on nyt reilu kuukaus nilkkaa ja jalkoja kuntouteltu. Nilkkaa on tehty tasapainolaudalla ja kuminauhoilla ja jalkoja on yritetty pitää kondiksessa uimalla ja jumpalla ilman painoja. Nilkan tilanne ei ole sinänsä muuttunut oikeastaan mihinkään, että se ei häiritse ainakaan hökätessä jne. Tosin uidessa tullut pari kertaa kovemmissa vedoissa tunne että se muljahtaisi. Polvet siis käytännössä kuukauden ollut levolla ja tilanne edelleen sama: yli 500m ei pysty juoksemaan. Kummallisimmalta tuntuu, että polvet ärtyvät ihan jalkaprässissäkin todella pienillä painoilla. Ei tässä kai auta kuin ruveta metsästämään kilpailevaa lääkäriä. Jotenkin haluaisi kuulla ennen nilkan leikkaamista miksi nilkka kipeyttää polven eikä vain että lekuri toteaa, että paras arvaus on nilkka, aloitetaan sen operoinnilla. Jos joku tietää oikeasti hyviä polviin ja nilkkoihin erikoistuneita lekureita, niin ehdotuksia otetaan vastaan.

Tulipa otettua ortopedeista selvää ja käytyä samalla joka on mm. Kalle Palanderin polvia hoitanut. Hän oli puolestaan sitä mieltä, että nilkkaa ei kannata leikata ja että kyseessä on mitä todennäköisimmin rasitusvamma. Lääkkeeksi 3x jalkojen venyttelyä päivässä + mitään ei saa tehdä mikä voi edes potentiaalisesti rasittaa polvia kävelyä enemmän. No ei tässä, pari kuukautta lisää oottelua ja treenitaukoa. Tosin yläkroppa alkaa olla tikissä kun muuta saa tehä! :D

Juuri luulin, että polvi olisi parampi, niin eilen portaita kävellessä polvesta kuului aika naksahdus ja tänään ollut taas paljon huonopi (portaiden kävely todella vaikeaa). Alkaa kyllä loppumaan toivo tämän vaivan kanssa. 6 kuukauteen ei ole sählyä voinut pelata ja lenkillä käyntikään ei onnistu. Eivätkä lekuritkaan tunnu osaavan sanoa mikä tuossa on vikana.

Mulla kanssa tuli takapakkia polvien kanssa. Alaraajoja en ole treenannut muuten kuin kahvakuulilla. Niin kauan meni hyvin kun tein pelkästään etuheilautusta ja maljakyykkyjä. Mutta kun ei kummemmin kipuilua ilmennyt niin innostuin tekemään kevyitä maastavetoja levytangolla ja turkkilaista ylösnousua kahvakuulalla. Ilmeisesti toi turkkilaisen ylösnousun askelkyykkymäinen osuus sai polvet taas kipuilemaan. Nyt oon syöny Vimovoa ja Panadol Fortea ja hieman hellittänyt. Kolmiolääkkeitä ei onneksi vielä ole tarvinnut ottaa. Sain niistä tarpeekseni selkävaivojen yhteydessä. Kylmägeeliä ja jääpussia oon näyttänyt kans polville. Eipä oo yläkropan treenitkään jaksaneet innostaa, täytyis jotain keksiä. Enemmänkin ollut sellaista ylläpitävää dieetillä, joka on kans menny puihin kun ei oo pystynyt liikkumaan tarpeeksi. Josko lääkäri laittais seuraavaksi kortisoonia polviin. Nilkkaan se auttoi viimeksi. Joka tapauksessa, Hyvät uudet vuodet.

Juuri luulin, että polvi olisi parampi, niin eilen portaita kävellessä polvesta kuului aika naksahdus ja tänään ollut taas paljon huonopi (portaiden kävely todella vaikeaa). Alkaa kyllä loppumaan toivo tämän vaivan kanssa. 6 kuukauteen ei ole sählyä voinut pelata ja lenkillä käyntikään ei onnistu. Eivätkä lekuritkaan tunnu osaavan sanoa mikä tuossa on vikana.

Mikä tilanne nyt? Onko selvinnyt mitään uutta? Ootko fyssarilla käynyt?
Mainitsit, että kipu tulee heti polvilumpion alapuolelle. Nilkkavammat varmasti muuttaneet enemmän tai vähemmän koko alaraajan linjauksia ja kuormitus jakautuu erilailla kun aiemmin.. Itsellä tulee mieleen kipupaikasta (polvilumpion/reisilihaksen jänne?), että reisilihas tekee enemmän tai erilaista työtä kuin aiemmin ja/tai on ehkä heikentynyt esim. treenitaukojen takia, jolloin se kuormittuu enemmän. Ratkaisuna linjausten korjaus ja reisilihaksen vahvistus/huolto/venyttely jne. Muitakin vaihtoehtoja löytyy..mut kerro eka mikä tilanne niin tarvittaessa jakelen lisää ajatuksia :)

Sain itseasiassa vinkin venytellä noita ulkoreiden lihaksia. Tätä olenkin harrastanut tässä nyt ja tuntuu, että tilanne olisi taas menossa vähän parempaan suuntaan. Olen jo käynyt muutaman kerran vähän juoksemassakin. Tosin juoksemisen jälkeen seuraavama päivänä polvet ovat aremmat, joten täytynee edetä hyvin varovasti. Nykyään onnistuu myös jo puolittainen yhden jalan kyykky ilman suurta kipua. Joten kyllä tässä on eteenpäin menty. Polvi on vielä nykyäänkin naksunut silloin tällöin, mutta ei kovin pahasti ja viime aikoina naksuntaan ei ole liittynyt enään kipua. Työkaveri neuvoi tekemään yhden jalan kyykkyjä tasapainolaudalla käsin auttaen oikeiden liikeratojen harjoittamiseksi. Tämä on myös osittautunut hyväksi harjoitusmetodiksi kunhan varoo tekemästä liian syviä kyykkyjä.

Lääkärillä en ole tässä välissä käynyt kun hidasta paranemista ollut taas havaittavissa pikkuhiljaa. Itseasiassa kävin jo höntsäilemässä vähän sählytreeneissäkin. Pelatessa polvi tuntuu jotenkin jäykältä, ihan kun liikeradat olisivat vähän hakusessa (voi johtua myös uusista nilkkatuista).

Mutta tälllä kertaa tällä on erittäin positiiviset fiilikset. Nyt olen ajatellut aloittaa varovasti ja 2x viikossa käydä vähän juoksemassa. Pitää muistaa tehdä lihashuollot vaan edelleen hyvin ja aktiivisesti. Lisäksi olen kylmä-kuuma -hoitoa tehnyt aina lenkkeilyn jälkeen.

Nuo linjausten oikeellisuudet pitäisi ilmeisesti ihan fyssarilla käydä tarkistamassa?? Voi pitää hyvinkin paikkansa, että ovat pielessä. Olen itsekkin vähän ihmetellyt, että monella ortopedilla käynyt ja kukaan ei ole suositellut askelluksen ja muiden liikeratojen tarkistamista.

Kannattaa katsoa linjaukset, mutta käsittääkseni ne voi korjata vain tukipohjallisilla. Itselläni on todella löysät nilkat ja polvileikkaus takana. Käytin pitkään fyssarin tekemiä tukipohjallisilla, joista oli useita vuosia apua nilkan rasituskipuihin. Viimeisimmät pohjalliset teetin polvileikkauksen jälkeen. Tuon jälkeen alkoivat myös polvi ongelmat. Pistävää kipua polven sivuilla. Lopulta yhdistin kivut noihin pohjallisiin. Itse hoidin asian hyppimällä päkiähyppyjä 30 sekunnin sarjoja minuutin palautuksilla pehmeällä jumppamatolla. lopulta aloitin IP-lajin, koska siellä mennään paljain jaloin tatamilla.

Lyhyesti. Koita kuntouttaa polvia ja nilkkoja liikkumalla paljain jaloin pehmeällä alustalla. En ole fyssari enkä tiedä paljonkaan, kunhan arvailen, että sinulla kovapohjaiset kengät tekisivät samaa, kun minulla kovat pohjalliset.

Linjaukset voidaan myös korjata muutenkin, kuin tukipohjallisilla. Eli kyse nimenomaan oikeiden lihasten toiminnasta/aktivaatiosta/voimasta ja riippuen mikä pettää tai on ongelma, sen mukaan eri lihaksia vahvistetaan jne. Pääasiassa nämä hommat kuuluvat fyssareille ja ymmärtääkseni nykyään myös jalkaterapeutit ovat osaavia, tosin heillä osaaminen ei aina ylety lantioon asti.. (korjatkoon, joka tietää paremmin..), ja joskus tosiaan linjaukset ovat lantiosta asti pielessä..

Tuo reiden loitontajien venyttely tuntuu toimineen aika hyvin ja nyt on 1½kk takana salibandya ilman suurempia ongelmia =) Puntilla ei ole vielä isojen painojen kanssa uskaltanut rasittaa, mutta kevyillä painoilla pitkät sarjat menevät aikalailla ongelmitta... Joten täällä on tapahtunut toivottua edistystä ja kiitokset palstalaisille vinkeistä.

Oletko putkirullausta (foam rolling) kokeillut? Itselläni juuri tuossa lumpion alapuolella molemmissa polvissa rasituksessa ilmenevää kipua ollut monta vuotta nyt. Omalla kohdallani kyse on/oli lihasten jäykkyydestä ja lihasepätasapainosta. Paljon venyttelyä ja putkirullausta koko alakropalle ja VMO-lihaksen vahvistusta, sen heikkous on erittäin yleinen syy polviongelmiin. Aina kun jää venyttelyt ja rullaukset vähäksi aikaa tekemättä niin taas polvet särkee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom