Nilkan ulkosivun patti (?) kipeytyy jalkatreeneissä ja säteilee koko säären mitalta

Ongelma olis seuraavanlainen: joskus juhannuksen aikoihin tein siinä normaalisti kyykkyä kunnes alko hieman kipuilemaan oikeasta jalasta tuo ihme pattiluu tuossa nilkan ulkosyrjässä. Eli sitä luuta/pattia koskettaessa oli arka ja pikkuhiljaa se alko säteilemään koko tuon säären ulkosivun mitalta, ja jos kunnolla puristelee ja painelee oikeasta kohdasta niin sattuu maan perkeleesti ja melkeen lamaannuttaa koko säären. Jotenkin outoa, että se alko tosta luusta mutta nyt koko sääri säteilee ja se kipu on semmosta vihlovaa ja melkein aina kyykkäillessä tulee esiin, useimmiten ei ole kummennin haitannut mutta tänään piti irvessä suin kyykätä kun kipu oli ala-asennossa aika mojova. Kellään mitään hajua mikä voisi olla vikana jos tuosta nyt jotain selkoa edes sai?

Kipu siis tuntuu painellessa siitä patin vierestä, ja silloin säteilee ylöspäin sekä jos tuosta pohkeen kohdalta (mutta siis siitä sivulta) painelee oikeasta kohdasta niin tuntuu sama ikävä kipu.

http://aijaa.com/VinB6t

Kuvassa ei oma jalka (:D), mutta piirsin tohon sen patin ja se kipu säteilee ton punasen viivan mukaan, ja siis ton punasen viivan kohdaltakin kun painelee niin kipua tuntuu. Lääkäriin en ole mennyt kun tosiaan vähän satunnaisesti kipeytyy pelkästään jalkatreeneissä eikä ole siis normaalielämää haitannut. Mutta esim nyt kun kyykky takana niin on helvetin arka ja kävely vaikeaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko siinä siis ylimääräinen patti vai kipu vain siinä luussa? Itsellä siinä luun päällä joku "nesterakkula" joka ei ole kipeä. Lekurille näytin kun kävin tulehtunutta hauista näyttämässä. Se sille jonkun hienon nimenkin sanoi ja sanoi että kannattaa käydä työterveydessä että jossain sopivassa vaiheessa tyhjentävät sen.

Minun tapauksessa ei ole kipeä, eikä ole koskaan ollutkaan, enkä ole ainakaan huomannut että olisin sitä satuttanut ja olisi siis mistään erityisestä tapahtumasta tullut.

Ei ole mitään ylimääräistä, ja siis selitin vähä huonosti eli ei oo sinällää se itse patti kipeä vaan ihan siitä parin juurelta kun painelee niin säteilee, tosin kokeilin napautella sitä itse pattia niin silloin vihlas kanssa. Ainakin ite veikkaisin et joku hermo siellä varmaan on jotenki vituillaa? Ja en ole mihinkään satuttanut, vaan juuri kyykyssä 3 kk sitten ärtyi ja on siitä lähtien vaivannut enemmän tai vähemmän. :(

Tulehdus? Mulla sellainen hauiksessa. Ei kipuile kuin rasittaessa ja viimetreenissä kipuili pahasti. Ei muutakuin lepoa. Toki kannattaa käydä lekurilla näyttämässä jottei ole mitään rikki siellä.

Sekin voi olla. En oo vaan jaksanu silleen välittää kun pari kertaa ollut viikon tai kaksikin ilman mitään kipuja mutta sitten taas jalkatreenissä ärtynyt, varmaan pitäs käydä näyttämässä. Hemmetin ärsyttävä vaiva.

Niccessor: -Onko tuohon nilkaan tullut minkään vääntöä/kiertoa ym. tuolloin juhannuksen aikoihin? Siis samoihin aikoihin kun huomasit kyykyssä tuon kipuilun? Mahdollisesti kyykyssä jonkin sortin nitkahdus?

Katseleppa Guugelilla täsmääkö tuo sun kipu peroneus brevis/longus jänteiden alueelle?

En kyllä muista, että olisi mitään vääntöä tms nilkkaan tullut. On vain se muistikuva kun kyykkysarjojen aikana/jälkeen alko toi kipu ilmetä

peroneus+brevis.png

Tuossa näkys noi jänteet menevän sen patin alapuolelta, kun taas mulla se kipu tuntuu sen patin iha tossa ylälaidassa ja siitä painellessa säteilee säärtä pitkin.

peroneus_longus.jpg

Tämän kuvan mukaan luulisin, että se olisi peroneus brevis johon tuo kipu tulee.

Jaa'a, lienee paras tie mennä ihan vallan näyttämään sitä ammattilaiselle. Helpompi arvailla kun pääsee näkemään, vääntelemään ja kopeloimaan.

Tuo se voisi olla... Ensi viikolla lekuriin näyttämään koipee, tänään alotin buranakuurin kun kävellessäkin alko vihlomaan.

Minulle tuli noin pari kuukautta sitten aivan samanlainen patti oikean jalan nilkan ulkosyrjälle.
Kipu säteilee kuvaamallasi tavalla reiteen ja tuntuu joskus myös jalkapöydässä.
Rasituksen jälkeen kävely todella tuskallista.
Seuraavana päivänä hieman helpompi, mutta patti ei katoa.
Saitko diagnoosin ja avun lääkäriltä?

Juu kyllä siellä sekin patti on, mutta tämä uusi patti on tuon "alkuperäisen" vieressä.
Rasituksen jälkeen patin alue kipeytyy ja patti muuttuu kovaksi.
Kun kuormitusta vähentää, niin helpottaa.
.

Olisikohan ehkä jännetulehdus?
Ainakin tämä kuvaus oireista täsmää:
"Jännetulehduksen oireet
Oireet voivat vaihdella paikallisen jänteen alueen särystä, kivusta ja jäykkyydestä koko tulehtunutta jännettä ympäröivän nivelen kipuun. Taudin kuvaan kuuluu, että kipu on yleensä pahempi rasituksen aikana ja sen jälkeen, toisin sanoen jänne ja sitä ympäröivä alue kipeytyvät yleensä seuraavana päivänä rasituksen jälkeen."

Näissä kuvassa näkyy jokseenkin samanlainen patti kuin minulla.
Näissä on Extensor Digitorum Longus jänteen tulehdus:
upload_2016-9-24_10-21-27.jpeg
upload_2016-9-24_10-22-54.jpeg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom