Nikotiini!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
Jos jollain on oikeudet duodecim tietokantaan niin sieltä löytyy parin vuoden sisältä todella kattava ja hyvä suomenkielinen tutkimusyhteenveto aiheesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Iso-Lasse sanoi:
Älä jauha paskaa... Jos olet röökiä polttanut pitemmän ajan.. Kai siinä Puolessa vuodessa jää jo koukkuun kun säännölisesti polttaa Tai ehkä jopa parissa kuukaudessa jos se menee siinä aski/päivä (?) Ei auta kyllä mitenkään laihduttamisessa että ihan perinteinen liikunta/terveellinen ruoka on se paras vieläkin.... Tosin jos tahdot Lihaksia saada niin Pitää tehdä jonkun näkösissä jaksoissa... Kesällähän on helpompi laihduttaa kun on kuuma eikä jaksa niin paljon salilla käydä :) Ja sitten siinä syksyllä jossain vaiheessa sen salilla käymisen alotat... Sori vaan en muista just nyt mikä se alkuperänen kysymys oli mutta toi edellinen viestin laittaja jauhoi niin kakkaa että oli pakko jotenkin kommentoida :D

Onhan sekin yksilöllistä kuinka helposti jää koukkuun vaikkapa nikotiiniin. Intissä meni melkeen aski päivässä ja jonku aikaa polttelin intin jälkeen, sitte heitin pois ku ei enää huvittanu. En oo ikinä kokenu mitään tuskaa jättäessäni polttamisen, vaikka olen useampia periodeja vedellyt röökiä tai nuuskaa. Nyt polttelen taas viikolla, (tehdastyö aiheuttaa mussa jostain syystä halua käyttää nikotiinia) mutta viikonloppusin ei huvita ku ei tuu hummailtuakaan.

Tai ehkä mä oon vaan vedelly poskareita aina ku oon polttanu :david:

:rock: Käyttäkää mitä lystäättem utta nämä jutut pitäisi siirtää johonkin toiseen paikaan. Joku nuori lukee ja luulee tuon pitävän vielä paikansa.
6kk mennyt lopettamisesta ja sanoisin ettei nikotiini ole muuta kuin riippuvuutta aiheutava myrkky. Siitä eroon pääseminen ei ole kenellekkään helppo jos koukuun on jäännyt. Käyttäkää järkeä myös laihdutuksessa !!!

Raskolnikov sanoi:
Tai ehkä mä oon vaan vedelly poskareita aina ku oon polttanu :david:

Nikotiini imeytyy myös suun limakalvojen kautta. Esim. isoja sikareita EI polteta keuhkoon saakka (eihän keuhkot mitään maista) mutta niistä saatava nikotiinimäärä on huomattavasti isompi, mitä röökistä.

Ehdottomasti suosittelen tupakointia kaikille ja mitä nuorempana alottaa niin sen parempi. Tämä tukee Suomen kansantaloutta verotulojen muodossa ja mikä tärkeintä niin tupakoivat kuolevat aikaisemmin, ei tarvitse sitten eläkettäkään maksaa niin kauaa.

maximillian sanoi:
Toi kokaiini nyt on tossa ihan naurettavalla paikalla. Amfetamiinin ja kokaiinin voi niputtaa yhteen.

Sen sijaan bentsot olet heittänyt kyllä ihan oikeeseen paikkaan tossa listalla.

Jossain vertailussa oli nikotiini pistetty heroiinin kanssa kärkisijalle.
Seitsemäs vuosi on kuulemma vaikein nikotiinin lopettamisessa. itse en ikinä ole 1/2 vuotta pidemmälle päässyt.
Kaverin faijan(ylilääkäri) arvio oli viimeksi kun kuunteli mun keuhot, että 30-40 vuotta voin vielä huoletta polttaa :lol2: Jostain vastapaineesta se selitti(en ymmärtänyt) että kun se häviää on viimeinen tilaisuus lopettaa. Sanoi hän myös että ihminen tulee hyvin toimeen yhdelläkin keuhkolla, yllättäen äijä polttaa itsekkin :lol2:

Tää nyt tuntuu paskapuheelta!
Mutta luin jostakin, en tosin ikävä kyllä muista mistä (oliskoahan ollut tieteenkuvalehti?). Mutta kumminkin, siinä väitettiin, ettei nikotiini itsessään olisikaan vaarallista pieninä annoksina, vaan ne haitta/myrkky aineet tulevat tervasta ja häästä.
Täten ollen esim. nikoretet ja laastarit eivät olisi vaarallisia.
Oliskohan kellää heittä tähän faktaa?

Edit. en mä nyt sitä siis kellekkään suosittele laihduttamiseen. Enkä itsekkään usko kaikkeen mitä luen, mutta toi asia jäi kummeksuttaan, koska luin sitä jostain vähän tieteellisemmästä lähteestä.

rahvas sanoi:
Mutta luin jostakin, en tosin ikävä kyllä muista mistä (oliskoahan ollut tieteenkuvalehti?). Mutta kumminkin, siinä väitettiin, ettei nikotiini itsessään olisikaan vaarallista pieninä annoksina, vaan ne haitta/myrkky aineet tulevat tervasta ja häästä.
.

En yhtään ihmettele, monet kovatkin aineet ovat lääkärin tms. valvonnassa/annostelemina täysin turvallisia ja vaarattomia.

Päivän datapalanen: nikotiinia voi virallisesti käyttää Parkinsonin taudin hoitoon. Tuossa taudissahan dopamiinireseptorien määrä tippuu ja nikotiinin tuoma dopamiinin lisäeritys auttaa oireisiin. Alzheimeriin ja Touretten syndroomaan sillä on ilmeisesti kanssa jotain vaikutusta. Näistä jälkimmäisistä en juurikaan tiedä, google kertoi että Tourettessa dopamiinia olisi taas liikaa mutta sitä en tiedä miten nikotiini auttaa asiaa. Joka tapauksessa, ei tämä juttu ole mitenkään mustavalkoinen ja päiväannoksetkin vaikuttavat hurjasti siihen millaisia sivuvaikutukset ovat. Tupakan haittojen myötä vain jonkun nikotiinin käyttö lääkkeenä kohtaa ymmärrettävästi vastarintaa.

http://www.trdrp.org/research/PageGrant.asp?grant_id=490

tempe sanoi:
Ehdottomasti suosittelen tupakointia kaikille ja mitä nuorempana alottaa niin sen parempi. Tämä tukee Suomen kansantaloutta verotulojen muodossa ja mikä tärkeintä niin tupakoivat kuolevat aikaisemmin, ei tarvitse sitten eläkettäkään maksaa niin kauaa.

Itseasiassa, niiden tupakoitsijoiden hoito maksaa vähintään kaksi kertaa sen verran, mitä tupakasta verorahoja tulee.. Eikä se nuorenpana kuoleminenkaan niin taattua ole.

Se olisi kansantaloudelle ainoastaan hyvä asia, jos ketään ei polttaisi.

rahvas sanoi:

Edit. en mä nyt sitä siis kellekkään suosittele laihduttamiseen. Enkä itsekkään usko kaikkeen mitä luen, mutta toi asia jäi kummeksuttaan, koska luin sitä jostain vähän tieteellisemmästä lähteestä.

Nikotiini tosiaan ei ole itsessään vaarallista pieninä annoksina. Tupakassa nyt vaan sattuu olemaan monta tuhatta erilaista ainesosaa ja yhdistettä, jotka ovat hyvin myrkyllisiä elimistölle. Ja nykyään niihin tungetaan vielä ammoniakkia (!!), jotta nikotiinin imeytyminen olisi mahdollisimman nopeaa ja tehokasta.

Nikotiini on vain se eniten riippuvuutta aiheuttava ainesosa siinä tupakissa.

Vielä sellasta että:

"The excess energy expenditure attributable to nicotine was more than twice as great during exercise/.../We conclude that the relatively small metabolic effect of nicotine when the subject is at rest is enhanced during light exercise".
Olisiko tässä uusi NC-stäk ennen aerobista otettavaksi :)
Tuo relatively small onkin sitten tosi pieni noin tuntitasolla tarkasteltaessa. Vuorokaudessa alkaakin jo olemaan kiinnostavan kokoisia lukemia mutta se on asia erikseen.

<a href="http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/320/14/898?ijkey=831e84e494393aac87914b905853a8b1799d4cfe&keytype2=tf_ipsecsha" TARGET="_BLANK">Lähde</a>

NOSTETAAN YLÖS !

Dietillä erittäin suuri apu allekirjoittaneelle.Pikkusikareita tupruttelen ja makeanhimo totaalisesti poissa.Välillä tulee päiviä, jolloin olen syönyt huomattavasti liian vähän.Esim aamupuuro klo 06.30 ja sitten iltapäivällä (14-15) huomaa menneensä kahvilla ja nikotiinilla.Onko kohtalotoveita ? Purkkaan olen siirtymässä.Suurin ongelma on vain tuo sikareiden huomattavan suuri nikotiinipitoisuus, kun ei kokonaan vedä henkeen.
Kenelläkään hyviä kokemuksia esim : Laastareista ? "cold turkey" ei tule onnistumaan, varsinkaan dietillä.Joten jotakin muuta pitäisi keksiä, kuin kerralla eroon nikotiinistä.

JATKETAAN....

en nytten menisi sitten väittämään mitään sitten tosta hommasta että kaikki on tietysti erilaisia ihmisiä toisilla se voisi auttaa ja toisilla ei... mutta jos todellakin et polta niin elä aloita!

Nikotiini on kaikista aineista eniten addiktoiva. Jopa kaikki ns. kovat huumeet jäävät sen taakse. Eli ei kannata aloittaa.
Ei pidä paikkaansa. Se aiheuttaa pahaa riippuvuutta, ja onkin neljän pahimman riippuvuutta aiheuttavan aineen joukossa, mutta ei pahin. Aineethan ovat alkoholi, kokaiini, nikotiini ja heroiini.

Palaan vanhaan aiheeseen, koska ihmisillä tuntuu olevan koko ajan mitä sairaampia ja ihmeellisempiä vimppaskonstiyrityksiä laihduttaa. Koskakohan se kaikista paras vaihtoehto eli terveellinen ja täysipainoinen ruokavalio yhdistettynä treenaamiseen (ja sopivaan itsekuriin) tulisi muotiin?

Nikotiinista: Nikotiini on koko elimistölle haitallinen aine. Se nostaa sykettä, supistaa verisuonia ja lisää näin sydämen taakkaa. Se muuttaa veren rasvakoostumuksen epäedulliseksi ja lisää plakkia verisuonissa. Nikotiini ärsyttää suun limakalvoja ja ruokatorvea ja on haitaksi hampaille. Se on ilmeisesti myös tupakkaan liittyvien uniongelmien taustalla. ...Pitkäaikainen käyttö lisää mahahaavan riskiä. Nikotiini on emäs, ja imeskellen tai pureskellen sitä kulkeutuu syljen mukana ruokatorveen ja mahalaukkuun ärsyttäen limakalvoa. ..Purukumi ärsyttää ruokatorvea, aiheuttaa mahaoireita, suun kuivumista ja hikkaa. Laastarin käyttäjillä ihon ärsytysoireet ovat tavallisia. Kaikkien nikotiinivalmisteiden käyttöön voi liittyä päänsärkyä, uniongelmia ja pahoinvointia... ..Nikotiini on kaikille haitallinen. Koska se lisää elimistön kemikaalikuormaa ja stressiä, se on haitaksi kaikissa sairauksissa. Erityisen haitallinen se on lapsille ja nuorille. Tanskalaistutkimuksessa raskausaikana nikotiinille ja myös korvaushoidolle altistuminen lisäsi lapsen epämuodostumariskiä. Nikotiini on voimakas myrkky, ja 30–60 mg:n annos voi tappaa aikuisen. Myrkytyksen saa tavallisimmin lapsi, joka syö tupakkaa. Aikuinen voi saada nikotiinimyrkytyksen, jos hän käyttää nikotiinilaastaria ja tupakoi. Kirjoittaja: tupakkatutkija, erikoislääkäri Kristiina Patja, Lähde: Nikotiinipurukumin pitkäaikainen käyttö lisää vatsahaavan riskiä - Tupakointi - Terveys - Helsingin Sanomat

Nikotiini on kyllä vihoviimeinen aine laihdutukseen. Vaikka aine itsessään ei olisikaan myrkyllistä, jää siihen elinikäinen riippuvuus ja jostain purkan jauhamisesta on niin helppoa siirtyä tupakoimaan/nuuskaamaan.

.Nikotiini on kaikille haitallinen. Koska se lisää elimistön kemikaalikuormaa ja stressiä, se on haitaksi kaikissa sairauksissa.

Paskapuhetta.
Lukuisat tutkimukset osoittavat, että ainakin meikäläisen sairaudessa nikotiinista on hyötyä.
Kyseessä on siis colitis ulcerosa, eli haavainen paksusuolentulehdus.
Nikotiini voi todistetusti helpottaa oireita ja jopa poistaa ne kokonaan.
Tuossa yksi tutkimus asiasta:
Nicotine treatment for ulcerative colitis

Itse olen tehnyt omaa tutkimusta niin, että kesän aikana ensin aloitin uudelleen polttamaan tupakkaa ja nyt tällä viikolla vaihdoin vapotteluun.
Viimeisen kahden kuukauden aikana suolisto on toiminut paremmin kuin kertaakaan sairauden puhkeamisen jälkeen, itseasiassa lähes kuin terveenä. Tuntuu myös menevän parempaan suuntaan kokoajan.

Toki minulla lääkkeetkin on käytössä, mutta vasta kun aloin "hoitamaan nikotiinilla" tapahtui nopeasti selvä muutos. Olen jopa voinut syödä vapaammin ilman seuraamuksia.

Siitä en tietenkään tiedä, että kuinka pysyvä vaikutus on, mutta tarkoitus on ottaa selvää ;)

On tullut tässä nikotiinipurkkaa ja tabletteja kuukauden päivät nautiskeltua samoissa merkeissä.
Mitään havaittavaa vaikutusta ei painoon ole ollut, ainoastaan virkistävä vaikutus niillä on.
Aloitin polttelee röökiä 12-vuotiaana ja lopetin 8v sitten n.20 vuotta tuli polteltua.
Paino nous 10kg vuodessa, vaikka käytin silloinkin nikotiinia koko ajan.
Kofeiinista uskoisin olevan paljon enemmän apua tässä asiassa..pitää testata niin tietää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom