Nikotiini!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
Nikotiini myös hidastaa ääreisverenkiertoa ja on todettu myös hidastavan treeninjälkeistä palautumista. Kun tupakoinnin hyöty/haitta-suhdetta katsoo, niin se taatusti jää alle yhden, joten järki käteen tommy77 :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tupakoitsijana tiedän että jossain määrin tuo aineenvaihduntaa kiihdyttää, aamulla tupakan jälkeen pulssi kiihtyy ja kenties jopa hikoaa hieman. Se juju miksi lopettaessa saattaa lihoa, on ruokahalu. Tupakka kun vie ruokahalun aikalailla.

Ei missään nimessä kannata nikotiiniin sotkeentua jos on onnistunut pysymään savuttomana tähänkin asti.

Tosin olen sitä mieltä, että kun on muutaman kerran tullut pitempi tupakkalakko pidettyä - ei se itse nikotiininpuute tunnu aiheuttavan kuin aikamoista levottomuutta parin päivän ajan, sen jälkeen kyse alkaa olla siitä tavasta mennä tupakalle, poltella ja mietiskellä ja sen jälkeen viskata menemään...

Jos moni tupakoitsija pysähtymään miettii niin 80% päivän aikana poltetuista tupakeista on ihan turhia, niitä ei edes tee mieli polttaa - tapa vain velvoittaa.

Vanhan threadin menin nostamaan mutta aika mielenkiintoinen aihe.

"One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by {approx}100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects"

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/6/1442

Tri Tolonen sanoo että nikotiini itsessään aiheuttaa syöpää ja kaikkea muuta ikävää mutta mikäpä ei aiheuttaisi? :)

Mäkin voisin tähän surkean tarinani jakaa. Huonounisena en voi juoda kahvia ja vetää röökiä aamulla molempia samaan aikaan jos on ollut vähänkään huono yö takana. Vetää kropan ihan karseille ylikierroksille ja esim efen/ecan aiheuttama ahdistus/levottomuus/pulssinnousu on leikkiä sen rinnalla.

tuolla joku mainitsi että nikotiinilaastareita käyttäs dieetin apuna..itellä oli joskus kokemus noista laastareista.Tupakkaa meni n.8per pvä ja laastarit olivat n.askin polttavalle..pari päivää käytettyäni alkoi tulla miinuspuolet esiin,pari kertaa meni jalat alta huimauksen takia ja kerran meinasin pyörtyy ruotsin tunnille.siinä vaiheessa totesin ettei laastarit ole miun juttu.
Laastarit toki oli turhan vahvoja (apteekissa ei sillä hetkellä ollut lievempiä) mutta jos sitä tupakkaa ei vedä ollenkaan niin voi nuo aivan lievimmätkin laastarit aiheuttaa sivuvaikutuksia.
tällänen pieni varoituksen sana kokeilun haluisille.. :)

tupakka on pahasta mut on sitä vaa nii mukava poltella, varsinki jos polttaa harvoin :D koukkuu en oo jääny mut tapaha siitä tulee noh tavallaa koukkuun

Minäkin poltin kaksi vuotta ja turhaa se oli. Eipä se niin mukavaa ollukaan kun keuhkot meinas öisin lentää pihalle kun yskitti niin perkeleesti. On se niin kauan mukavaa ennen kuin alkaa tulemaan terveydellisiä ongelmia. Toki osahan ei välitä niistäkään ja jatkaa vaan polttelua.

Kumma kyllä, olen jo poltellut tässä about 16 vuotta, eikä mulle ole mitään terveydellisiä haittoja tullut.. Tosin sitä en tiedä maksanko sitte ihan ison laskun tässä 20 vuoden sisällä, ellen lopeta ja vaikka lopettasinkin.

vegitax sanoi:
Kumma kyllä, olen jo poltellut tässä about 16 vuotta, eikä mulle ole mitään terveydellisiä haittoja tullut.. Tosin sitä en tiedä maksanko sitte ihan ison laskun tässä 20 vuoden sisällä, ellen lopeta ja vaikka lopettasinkin.

Kyl ne haitat sieltä tulee kun vaan jaksat jatkaa tupakomista!

No siis tämähän vaihtelee ihmisillä. On tutkittua että se aiheuttaa syöpää. Senhän nyt kaikki tietävät, mutta kenelle se tulee lopulta onkin toinen asia. On ihmisiä jotka saavat vähemmästäkin vuosimäärästä jonkin sortin haitan, mutta taas on niitäkin jotka polttavat koko elämänsä eikä mitään sen suurempia haittoja. Kaikki riippuu vähän henkilöstä. Tupakka taas vaikuttaa tuhanteen ja yhteen muuhunkin asiaan haitallisesti. Missä hyödyt? Kannattaako siltikään ottaa sitä riskiä. Elämä silti on vain kertakäyttöinen.

vegitax sanoi:

Kun lopetat vielä 4-9 vuoden kuluessa, niin keuhkot ehtivät vielä "palautua" kaikesta polttamisesta, näinhän sitä vakuutellaan. Vittuun viina ja tupakka, sanon minä. :piis:

tiinuli sanoi:
Ja kuten joku tuolla jo sanoi, niin nikotiini on jonkun lähteen (älkää kysykö minkä) mukaan kuusi kertaa addiktoivampaa kuin esim. kokaiini.

Nyt täytyy muistaa muutama seikka, ennen kuin luottaa tuon kaltaisiin tilastoihin. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä tulee mieleen se, että tupakka on sosiaalisesti hyväksytty ja erittäin helposti saatavilla oleva päihde, toisin kuin vaikkapa kokaiini.

Nuo listat ovat ilmeisesti lääkärien tai muiden päihteidenkäyttäjien parissa työskentelevien henkilöiden tekemiä arvioita ja ovat siten em. seikat huomioon ottaen varsin epätarkkoja. Todellinen addiktiivisuus saataisiin selville vasta, kun aineet olisivat lailliselta statukseltaan, saatavuudeltaan, helppokäyttöisyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan samalla tasolla, jolloin ainoaksi muuttujaksi jäisi aineen kemiallinen luonne ja sen vaikutukset ihmisen psyykkeeseen.

Voi tietysti olla, että tupakka itsessään (ottaen huomioon nuo monet yksittäiset tekijät) on maailman addiktoivin aine, mutta minun on sitäkin erittäin vaikea uskoa. Itse kuitenkin olen jonkun verran tupakkaa polttanut, enkä ole huomannut oikeastaan minkäänlaista koukkuuntumista.

Jonkunlaista perspektiiviä saa mielestäni esimerkiksi vierotusoireista, jotka kuvaavat aineen luonnetta melko hyvin. Nikotiinin vieroitusoireet eivät taatusti ole mitään esimerkiksi opiaattien tai bentsojen, jopa hengenvaarallisten ja psykoottisten vieroitusoireiden rinnalla!

Jos itse listaisin muutamat mieleen tulevat päihteet addiktoivuusjärjestyksessä olisi lista ehkäpä seuraavanlainen (huom. lista ei tarkoita, että olisin kokeillut seuraavia aineita, enkä väitä tämän myöskään olevan totuudenmukaisempi kuin jotkut netissä pyörivät listat):

1. jaettu sija: Vahvat opiaatit (esim. heroiini, morfiini) ja bentsodiatsepaamit (mm. Diapam)
2. Amfetamiininit
3. Nikotiini
4. Alkoholi/Kannabistuotteet
5. Kokaiini

Nikotiinia olen siis käyttänyt, enkä tiedä voiko kukaan enää oikein väittää, että minun pitäisi käyttää vielä enemmän jäädäkseni koukkuun, sillä olen polttanut tämänkin vuoden aikana varmaan 5-8 askia, joskus jopa askin päivässä (ja lisäksi nikotiinipurukumia muutaman askin). Ja ei, en koe tupakkaan/nikotiinipurukumiin päivittäistä himoa, en oikeastaan minkäänlaista himoa.

Älä jauha paskaa... Jos olet röökiä polttanut pitemmän ajan.. Kai siinä Puolessa vuodessa jää jo koukkuun kun säännölisesti polttaa Tai ehkä jopa parissa kuukaudessa jos se menee siinä aski/päivä (?) Ei auta kyllä mitenkään laihduttamisessa että ihan perinteinen liikunta/terveellinen ruoka on se paras vieläkin.... Tosin jos tahdot Lihaksia saada niin Pitää tehdä jonkun näkösissä jaksoissa... Kesällähän on helpompi laihduttaa kun on kuuma eikä jaksa niin paljon salilla käydä :) Ja sitten siinä syksyllä jossain vaiheessa sen salilla käymisen alotat... Sori vaan en muista just nyt mikä se alkuperänen kysymys oli mutta toi edellinen viestin laittaja jauhoi niin kakkaa että oli pakko jotenkin kommentoida :D

PsychoPred sanoi:
jep, vois joku pv ostaa niitä helvetillinen kasa ja laittaa kehoon :)

jos joku kysyy, niin "vi*tu eksä tajuu, mulla skulaa aineidenvaihdunta"
Ja yrjö lentää..Niistä tulee aluks huono olo,ainakin siitä vahvimmasta.Pystyin kyllä niiden avulla vuosia sitten lopettaa tupakoinnin(ainakin 2 vuodeks!)

Siis ihan nyt kun olen liekeissä ja lähinnä tylsistnyt ja lievässä niin pitää kommentoida että kaikesta nikotiinipitosesta tulee "Aluks huono olo" ja "yrjö saattaa lentää" aka Pirjo, mutta siis En suosittele kellekään tätä kokeilua ideahan on lähinnä siinä että käydään röökillä usein ja sitten ei "muista" syödä ja jotain muuta paskaa älä perkeleeessä kokeile tommmostadiettiä....Pahin on sitten se että et saa edes enää mitään tyydytystä siitä nikotiinistä vaan se menee ihan rutiinilla esim. 30-45 min välein ja se on ihan perserestä ja on omia kokemuksia tästäkin....Ja rahaa menee ihan törkeesti... Tuolta taitaa saada verkkokaupasta jotain aineenvaihdunta jutskija niin tilaa vaikka niitä postiennakolla ei maksa paljoa ja lievä laihtuminen ja sipsit hyvän leffan tai vaikka futismatsin yhteydessä saat taas syödä... Se oli siinä Threadi kiinni :D

Iso-Lasse sanoi:
Ei auta kyllä mitenkään laihduttamisessa

Oletko varma? :)

<b>Polttamisesta</b> ei ole tässä threadissä kyse joten kaiken <b>tupakkaan</b> liittyvän keskustelun voisi vaikka kirjoittaa tuonne: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1482

Kysymys on tästä:
"Given Nicotine’s pharmacology, it appears to be most useful during periods of intense dieting"

Eiköhän kaikki ymmärrä ettei dieetin takia kannata aloittaa tupakoiminen eikä heti kannata mitään 4mg annoksia ottaa. Sen sijaan <b>lyhytaikaisessa</b> käytössä <b>järkevillä</b> annoksilla nikotiinista voi olla hyötyä. Ajatuksia?

Taas omiin kokemuksiin nojaten, mutta just ton mä tahdoin kuulla joltain toiselta että ei nikotiiniä jonkun dietin takia eli threadi vaan nopsaan piiloon ennen kun jotkut junnut saa jotain vääriä käsityksiä...

astro sanoi:
Vanhan threadin menin nostamaan mutta aika mielenkiintoinen aihe.

"One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by {approx}100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects"

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/6/1442

Tri Tolonen sanoo että nikotiini itsessään aiheuttaa syöpää ja kaikkea muuta ikävää mutta mikäpä ei aiheuttaisi? :)

Tuohon samaan tutkimukseen törmäsin itsekin vähän aikaa sitten. Nikotiinin aiheuttamat muutokset välittäjäainejärjestelmissä vaan on aika perseestä.

rollerghost sanoi:
1. jaettu sija: Vahvat opiaatit (esim. heroiini, morfiini) ja bentsodiatsepaamit (mm. Diapam)
2. Amfetamiininit
3. Nikotiini
4. Alkoholi/Kannabistuotteet
5. Kokaiini

Toi kokaiini nyt on tossa ihan naurettavalla paikalla. Amfetamiinin ja kokaiinin voi niputtaa yhteen.

Sen sijaan bentsot olet heittänyt kyllä ihan oikeeseen paikkaan tossa listalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom