Neuvoja kiinnipito-otteeseen/ johonkin rauhoittavaan otteeseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elffi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voisiko joku kertoa jonkin helpoimmasta päästä olevan liikkeen, jolla pystyy aikuisen kokoisen henkilön rauhoittamaan (edes jotenkuten) paikalleen. Olen kesätöissä mielenterveystyössä ja täällä voi joutua tarvitsemaan jotain "kiinnipitoliikettä". Mulla ei ole aiempaa kokemusta budolajeista. Toivottavasti en tarvitse sitä, mutta mahdollista se on. Syliin rauhoittaminen ei käy, koska asiakkaat ovat aikuisia. Mitenkäs se maahan kaataminen onnistuu parhaiten? Siitä sitten istumaan päälle. Eikös se ole sellanen perusliike? Jos on jokin kuvasarja ohjeineen, niin arvostaisin todella paljon.:worship:

Oi kuule apua. Milläs sä nyt selität netin kautta tämmösiä. Voi olla aika pirun vaikea onnistua tekemään ne jos oot vaan lukenu niistä.

Mä en uskalla sanoa mitään jos se sitte kusee se homma tositilanteen tullen. Mutta kokeile vaikka katella youtubesta jotaan paini tekniikoita tai käy kattomassa www.bjpenn.com osotteesta sen jiu jitsu 101 tjms. :jahas:

No onhan se vaikeaa selittää netin kautta, mutta jos nyt joku asiasta tietävä viitsii yrittää, niin kiitokset. Meillä ei duunissakaan ole oikein kunnon menetelmiä, jos yksin olet tilanteessa. Ja tietenkin vastuu on aina minulla tilanteessa, että ihan sama tuleeko huonoja vai hyviä ohjeita. Jos jollain vaan olisi kokemusta asiasta. Ja tietenkin mun pitää harjoitella sitä ihan käytännössä vielä paljon...

No itse youtubesta semmosia tekniikoita kun "double-leg takedown" ja sitten vaikka "mount control" tjms. Se on kato tuhat kertaa helpompaa jos katot liikkuvasta kuvasta kun että joku nettininja kirjottaa novellin sulle painiotteista :)

Ei välttämättä ole äkkinäiselle double-leg takedown paras mahdollinen... Tulee äkkiä itselleen guillotine choke. Yleensä kyllä mielurin koulutukseen kuuluu myös jonkun verran hallintaliikkeitä.

:D Tuo on ihan totta. Mutta kiitos vinkeistä, koetan etsiä.

Kattelin nyt vähä mitä tuolta löyty ja kaikki oli musta aika paskoja ja aikoo viedä kontrolloidusti alas.

http://www.youtube.com/watch?v=c3Sjq9XOIzA tota ku vähä kehität sillee että nostat potilaan ylös ja pikemminki asettelet kaverin poikittan sun eteen lattialle. Toki toiki riippuu sitten aika paljon siitä jos sä olet 50kg kynis ja potilas 120kg ponttooni... :eek:

Side control

Mount control

Ei välttämättä ole äkkinäiselle double-leg takedown paras mahdollinen... Tulee äkkiä itselleen guillotine choke. Yleensä kyllä mielurin koulutukseen kuuluu myös jonkun verran hallintaliikkeitä.

Jos ei tee sitä oikeaoppisesti ni voi kyllä olla että itse makaa sitte selällä happi pois jos ei osaa hakea itteänsä pois siitä tilantessta tosin :eek:

Ok, toi vaikutti hyvältä. En mä sentään kynis ole, 85kg ihan normaalin miehen kokoinen ja asiakkaat tavallisen aikuisen kokoisia. En sentään missään San Quentinin vankilassa hoitajana ole. Meillä tulee vasta seuraavana vuonna hallintaliikkeitä opetuksessa, olen oikeastaan ennen aikojani aika vaativassa kesätyössä. Mut vaan revittiin tähän hommaan ja en vastustellut. Nyt jälkeenpäin vaan kelaillut, että yksin yövuorossa niin jotain konsteja on hyvä olla taskussa. Jos kiperäpaikka tulee.

Opetin joskus jotain ip-kurssia, jossa oli oppilaana samaa työtä tekevä nainen. Ihan käytännössä hän kertoi tehneensä jälkeenpäin tämä tekniikan
http://www.judoinfo.com/images/animations/blue/osotogari.htm . Eli helppo ja toimiva.

Jos tavoitteena on vain kaataa kaveri niin en lähtisi tekemään mitään doublelegtakedowneja tms., sillä siinä voi käydä potilaalle huonosti tai vaikka oma selkä tai pää saattaa tulla kipeäksi.. Vastaanottajakaan kun ei ole mikään nuori jannu tatamilla vaan ihan tavallinen ihminen sairaalan käytävällä.

Tästä listasta http://www.judoinfo.com/animate.htm voit opetella ouchigarin.

Eli otat kädestä ja kauluksesta kiinni ja kaadat vähän kuin kampaten toisen maahan. Kädestä pitämällä varmistat ettei toisen pää osu maahan tms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jos oot yksin yövuorossa ni aikamoiset vastuut ne on kyllä pistänyt kesäduunarille. jos oot yksin siel yöllä ja joku hullu rupee riehuu niin mee koppiisi piiloon ja soita apua.

Opetin joskus jotain ip-kurssia, jossa oli oppilaana samaa työtä tekevä nainen. Ihan käytännössä hän kertoi tehneensä jälkeenpäin tämä tekniikan
http://www.judoinfo.com/images/animations/blue/osotogari.htm . Eli helppo ja toimiva.

Jos tavoitteena on vain kaataa kaveri niin en lähtisi tekemään mitään doublelegtakedowneja tms., sillä siinä voi käydä potilaalle huonosti tai vaikka oma selkä tai pää saattaa tulla kipeäksi.. Vastaanottajakaan kun ei ole mikään nuori jannu tatamilla vaan ihan tavallinen ihminen sairaalan käytävällä.

Tästä listasta http://www.judoinfo.com/animate.htm voit opetella ouchigarin.

Eli otat kädestä ja kauluksesta kiinni ja kaadat vähän kuin kampaten toisen maahan. Kädestä pitämällä varmistat ettei toisen pää osu maahan tms.

Sitä mä vähä tarkotin sillä että voi sattua pahasti. Mutta kontrolloitu double leggi kyllä toimii hyvin. Niin monesti ku ollaan tehty sitä treeneissä, ja ku sen saa hyvin kiinni niin voi kyllä aika rauhallisesti asetella kaverin maahan (niin kauaa kun se ei ole se edellä mainittu 120kg ponttooni). Mutta joo, en todellakaan mene sanomaan että noi mainitsemani tekniikat olisi jotaan ylivertasia. Ne nyt ovat vain hyvin helppoja sisäistää pienemmällä harjoittelumäärälläkin.

Jos nyt oikeasti haluaa oppia paljon juttuja ja samalla kokeilla niitä, niin kannattaa todellakin käydä jollaan kurssilla. Toinen vaihtoehto on aloittaa kreko, judo tai vaikka lukkopaini ;) (taas tää meni tähän :D)

Nyt on pakko puuttua, kun ei jengi nähtävästi tiedä yhtään mistä puhuu...ite tein opiskeluaikoina juuri tällaista kesäduunia. Joku double leg takedown on tyhmimmistä jutuista mitä voi tehdä. Nämä "hullut" eivät tosiaan mitään kehäkettuja, joita voi kuvitella vastustajina, vaan sairaita ihmisiä. Siinä käy todennäköisesti huonosti, jos ahtaalla sairaalan käytävällä nykäset mielisairaalta kaverilta kintut alta.

Jos nyt joku tekniikka pitää opetella, niin parhaita lienevät ihan käsilukkoihin perustuvat hallitut alasviennit. Sitten kun pitää kaveri rauhoittaa, niin teet olon vaan niin epämukavaksi kuin mahdollista ja ilmoitat ystävällisesti asian laidan.

Miksiköhän tuon duunin perehdytykseen ei kuulu BJJ-peruskurssi...ei siellä oikeasti tarvi mitään ninja skillssejä - maalaisjärjellä ja puheella pärjää.

Joo, vähän meni OT.

Nyt on pakko puuttua, kun ei jengi nähtävästi tiedä yhtään mistä puhuu...ite tein opiskeluaikoina juuri tällaista kesäduunia. Joku double leg takedown on tyhmimmistä jutuista mitä voi tehdä. Nämä "hullut" eivät tosiaan mitään kehäkettuja, joita voi kuvitella vastustajina, vaan sairaita ihmisiä. Siinä käy todennäköisesti huonosti, jos ahtaalla sairaalan käytävällä nykäset mielisairaalta kaverilta kintut alta.

Jos nyt joku tekniikka pitää opetella, niin parhaita lienevät ihan käsilukkoihin perustuvat hallitut alasviennit. Sitten kun pitää kaveri rauhoittaa, niin teet olon vaan niin epämukavaksi kuin mahdollista ja ilmoitat ystävällisesti asian laidan.

Miksiköhän tuon duunin perehdytykseen ei kuulu BJJ-peruskurssi...ei siellä oikeasti tarvi mitään ninja skillssejä - maalaisjärjellä ja puheella pärjää.

Joo, vähän meni OT.

Ihan asiallinen puuttuminen. Tuttava on töissä kyseisenlaisessa instituutiossa. Kyllähän siellä nimenomaan "mattoon viedään" lukkoihin perustuvilla hallintaliikeillä. Tuttavanikaan ei ole mikään pienen pieni ukko, mutta kertonut on että joskus tarvitaan jopa parikin ukkoa 70 kg kyniksen paikoillaan pitämiseen. Todellakaan ei puhuta mistään vastustajista vaan potilaista joilla on psyykkisiä ongelmia.

Nämä kaverit eivät sille päälle sattuessaan kunnioita ketään tai mitään. Samoin voimat ovat jotain aivan käsittämätöntä. Puremista, silmiin tökkäämistä, genitaalialueen hyökkäyksiä... Kaikkea tulee vastaan.

Sinällään kyllä alkuperäistä ihmettelen että "liian aikaisin" on laitettu noin vastuulliseen kesätyöhön.

Ja vielä tuohon bjj-kurssiin liittyen: tuttavani duunissa firma hoitaa jj-koulutusta. Ilmeisesti yhdet treenit per viikko saa käydä työajalla ja loput omalla.

Joo, vähän meni OT.

Alright, vedänpä takaisin sitten puheeni. Mä en ole kato niin symppis että voisin tommosessa duunissa olla enkä nähnyt asiaa tuolta kannalta. Ajatukseni oli vaan että tois esiin jotaan hyvin helppoja tekniikoita.

Olipa hyvä että joku puuttui keskusteluun aiemmin. Älä HELVETISSÄ kuuntele mitään amisspedeä joka kertoo jonkin judoheiton sopivan suoritettavaksi jossain sairaalan lattialla kun ei niitä vastuulliset opettajat neuvo ensitöikseen edes tatamilla amatööreille! Voihan tietysti olla että haluat itseltäsi tai potilaalta kaalin halki tai esim. polven sijoiltaan ja maksaa, selittää ja maksaa em. "vahinkoa"! Näitä nähty livenä myös tatamiolosuhteissa useita vuosia harjoitelleiden toimesta. Valistunut neuvo on: suojaudu ja kutsu apua. Lisäksi kannattaa ottaa heti yhteyttä laajan kokemuksen omaavaan asiantuntijaan. Pakkikselle kirjoittaessa huomioi mm. käyttäjien ikä ja harrastustausta, nämä ovat niitä kavereita jotka ovat vielä riskiryhmässä menehtyä tapaturmaisesti..:wall:

Edittiä: Asiantuntijalla en tarkoita paikallista BJJ/MMA maisteria, vaan henkilöä jolla on kriisinhallintataidot kattavasti hanskassa:
psykologia, nonverbaalinen viestintä, ym.. Jos huomaan jo olevasi painin melskeessä, niin useampi kuin yksi asia on jo mennyt metsään ja
siinä vaiheessa jokin pelastava tekniikka voi olla tarpeen, joskaan silloinkaan ei ruveta heittelemään kaveria kivilattialle.. ..jollet sitten
väkisin halua vastaamaan syytteisiin tuottamuksesta.

Sitä mä vähä tarkotin sillä että voi sattua pahasti. Mutta kontrolloitu double leggi kyllä toimii hyvin. Niin monesti ku ollaan tehty sitä treeneissä, ja ku sen saa hyvin kiinni niin voi kyllä aika rauhallisesti asetella kaverin maahan (niin kauaa kun se ei ole se edellä mainittu 120kg ponttooni). Mutta joo, en todellakaan mene sanomaan että noi mainitsemani tekniikat olisi jotaan ylivertasia.

Ota nyt ihan oikeasti huomioon että itse teet kyseisiä tekniikoita treeneissä, lämmitellyillä lihaksilla ja kaverin kanssa joka tietää missä mennään ja osaa ottaa toiminnan vastaan. Ilman lämmittelyä ja hommasta tajuavaa "vastustajaa" luvassa on vain vammoja ja ikäviä tilanteita. Keissistä riippuen lataamon puolella on tarve suorittaa mahdollisimman pieniä tekniikoita eikä todellakaan mitään maahanvientejä täydellä voimalla. Täytyy tajuta se että kyseiset ihmiset ovat sairaita, useimmat heistä eivät toimi tarkoituksenaan vahingoittaa heitä hoitavaa ihmistä.

Kiteytys: Tässä asiassa EI KANNATA USKOA BENUN NEUVOJA!

Tämä oli se, joka mulla oli alunperinkin mielessä, että miten tollanen yksinkertainen käsilukko tehdään. Ne on tosiaankin sairaita ihmisiä ja usein motorisesti aika kömpelöitä, eikä siellä ole tilaa kaataa ihan miten sattuu. Välillä saattavat vaan käydä aika kierroksilla.

Mikä se sellainen normaali "niputus" on, että kädet selän taakse ja maahan. Siinä ei ainakaan kallo halkea eikä pahempaa pääse käymään tavallisella lattiallakaan

Ja tosiaan luovuin jo noista edellisistä. Ei silti, kiitos Benulle neuvoista ja yrityksestä.

Ja ei nyt hikeennytä, on siellä turvatoimet ja voi hälyttää vartijat tarpeen tullen. Mua vaan rupesi kiinnostamaan asia. Kiitokset vastaajille.:thumbs:

Va vielä sen verran, että mielisairaiden hoitoa on muuallakin kuin suljetuilla osastoilla. Ei tämä mistään vaikeimmasta päästä ole, avohoitoa toteuttavassa kuntoutuskodissa olen töissä.

Ihan asiallinen puuttuminen. Tuttava on töissä kyseisenlaisessa instituutiossa. Kyllähän siellä nimenomaan "mattoon viedään" lukkoihin perustuvilla hallintaliikeillä. Tuttavanikaan ei ole mikään pienen pieni ukko, mutta kertonut on että joskus tarvitaan jopa parikin ukkoa 70 kg kyniksen paikoillaan pitämiseen. Todellakaan ei puhuta mistään vastustajista vaan potilaista joilla on psyykkisiä ongelmia.

Nämä kaverit eivät sille päälle sattuessaan kunnioita ketään tai mitään. Samoin voimat ovat jotain aivan käsittämätöntä. Puremista, silmiin tökkäämistä, genitaalialueen hyökkäyksiä... Kaikkea tulee vastaan.

Sinällään kyllä alkuperäistä ihmettelen että "liian aikaisin" on laitettu noin vastuulliseen kesätyöhön.

Ja vielä tuohon bjj-kurssiin liittyen: tuttavani duunissa firma hoitaa jj-koulutusta. Ilmeisesti yhdet treenit per viikko saa käydä työajalla ja loput omalla.

Kannattaa pitää mielessä että harvassa on sellainen jannu joka saa OIKEASTI lukon päälle tosipaikan tullen reilummallakaan harjoittelurutiinilla ja silti reippaasti voimakkaampi kaveri voi siitä vapautua. Jälleen kerran ollaan alueella jossa jomman kumman osapuolen kirurgiaa vaativan loukkaantumisen riski kasvaa huomattavasti. Koittakaa ymmärtää että "painikurssin" käyminen ei anna kattavaa kriisinhallintaosaamista. Minimivahingoilla selviytyminen on osaamista ja se vaatii enemmän harjoittelua kuin koko kesäduunissa kuluu aikaa. Joten toiston vuoksi: hälytä apuja.. ..ja jos jotain tekniikoita haluat akuutisti opetella, niin opettele sellasia joilla otteesta vapaudutaan.

Olipa hyvä että joku puuttui keskusteluun aiemmin. Älä HELVETISSÄ kuuntele mitään amisspedeä joka kertoo jonkin judoheiton sopivan suoritettavaksi jossain sairaalan lattialla kun ei niitä vastuulliset opettajat neuvo ensitöikseen edes tatamilla amatööreille! Voihan tietysti olla että haluat itseltäsi tai potilaalta kaalin halki tai esim. polven sijoiltaan ja maksaa, selittää ja maksaa em. "vahinkoa"! Näitä nähty livenä myös tatamiolosuhteissa useita vuosia harjoitelleiden toimesta. Valistunut neuvo on: suojaudu ja kutsu apua. Lisäksi kannattaa ottaa heti yhteyttä laajan kokemuksen omaavaan asiantuntijaan. Pakkikselle kirjoittaessa huomioi mm. käyttäjien ikä ja harrastustausta, nämä ovat niitä kavereita jotka ovat vielä riskiryhmässä menehtyä tapaturmaisesti..:wall:

Edittiä: Asiantuntijalla en tarkoita paikallista BJJ/MMA maisteria, vaan henkilöä jolla on kriisinhallintataidot kattavasti hanskassa:
psykologia, nonverbaalinen viestintä, ym.. Jos huomaan jo olevasi painin melskeessä, niin useampi kuin yksi asia on jo mennyt metsään ja
siinä vaiheessa jokin pelastava tekniikka voi olla tarpeen, joskaan silloinkaan ei ruveta heittelemään kaveria kivilattialle.. ..jollet sitten
väkisin halua vastaamaan syytteisiin tuottamuksesta.

Oi kuule apua. Milläs sä nyt selität netin kautta tämmösiä. Voi olla aika pirun vaikea onnistua tekemään ne jos oot vaan lukenu niistä.

Mä en uskalla sanoa mitään jos se sitte kusee se homma tositilanteen tullen. Mutta kokeile vaikka katella youtubesta jotaan paini tekniikoita tai käy kattomassa www.bjpenn.com osotteesta sen jiu jitsu 101 tjms. :jahas:

Taisi mennä sulta vähän ohi toi. Mä en todellakaan väittänyt että tää olisi hyvä vaihtoehto. Mutta ajattelin että osaa nyt tehdä jotaan jos tulee tosi tilanne ja joku sekopää rupee riehumaan.

Ja voisin sanoa sulle että haista pa*ka tohon sun amisspede juttuun, kun sä et musta tiedä yhtään mitään.

Ota nyt ihan oikeasti huomioon että itse teet kyseisiä tekniikoita treeneissä, lämmitellyillä lihaksilla ja kaverin kanssa joka tietää missä mennään ja osaa ottaa toiminnan vastaan. Ilman lämmittelyä ja hommasta tajuavaa "vastustajaa" luvassa on vain vammoja ja ikäviä tilanteita. Keissistä riippuen lataamon puolella on tarve suorittaa mahdollisimman pieniä tekniikoita eikä todellakaan mitään maahanvientejä täydellä voimalla. Täytyy tajuta se että kyseiset ihmiset ovat sairaita, useimmat heistä eivät toimi tarkoituksenaan vahingoittaa heitä hoitavaa ihmistä.

Kiteytys: Tässä asiassa EI KANNATA USKOA BENUN NEUVOJA!

No mä tossa ylempänä ilmotin että ei varmaan oo parhaat tekniikat mutta eipähän jää vastaanottavaks osapuoleks tommosessa tilanteessa jos ei osaa muutakaan tehdä. Ajattelin kyllä että jos jotaan lukkoja ja kuristuksia rupee tekemään henkilö jolla ei ole mitään kokemusta niin siinä on helvetin nopeesti luita poikki!

Ja totesin jos myös että otetaan sitten takaisin ku ilmeisesti täällä vedettiin herneet nenään. Itse kun katsoin asiaa siltä kantilta että joku hullu käy käsiksi ja neutralisoisin sen mahdollisimman vähin vahingoin.

Kannattaa pitää mielessä että harvassa on sellainen jannu joka saa OIKEASTI lukon päälle tosipaikan tullen reilummallakaan harjoittelurutiinilla ja silti reippaasti voimakkaampi kaveri voi siitä vapautua. Jälleen kerran ollaan alueella jossa jomman kumman osapuolen kirurgiaa vaativan loukkaantumisen riski kasvaa huomattavasti. Koittakaa ymmärtää että "painikurssin" käyminen ei anna kattavaa kriisinhallintaosaamista. Minimivahingoilla selviytyminen on osaamista ja se vaatii enemmän harjoittelua kuin koko kesäduunissa kuluu aikaa. Joten toiston vuoksi: hälytä apuja.. ..ja jos jotain tekniikoita haluat akuutisti opetella, niin opettele sellasia joilla otteesta vapaudutaan.

Taidan jo toistaa itteäni, mutta en mä tässä ole ainakaan väittänyt että paini olisi mikään ultimate ratkaisu tämmösiin. Mutta siinä on helppoja tekniikoita joilla voi saada sen vastapuolen hallintaan. Mulla nyt kävi vaan päässä se että joku rupee riehumaan ja miten hän ei ole vaaraksi sulle tai muille. Musta se on tärkeämpää kun että tää riehuva tyyppi ei saa haavaa päähän.

Myönnettököön että mä katson tätä maailmaa vähän musta-valkosin lasein.

Mutta kuten aiemmin sanoin, otan takaisin kaikki mitä tässä kirjottelin. En alunperin väittänytkään olevani mikään ekspertti mielisairaiden hallinnassa tai kriisitilanteissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom