Itse nyt ihan pakko tarttua tähän Kamppailu-urheilulajit vs. ip-lajit
Ensinäkin nämä ovat omia näkemyksiäni ja perustuvat seuroihin missä itse olen treenannut varmasti on erilaisia koulukuntia ja ohjaajia, että en väitä etteikö eroja olisi:
Itse tällä hetkellä treenaan bjj:tä/lukkopainia ja thainyrkkeilyä, jotka kamppailu-urheilulajeja, ja se, että tehtäisiin 50-75% ajasta etunojapunnerruksia ja istumaannousuja ei voisi olla kauempana totuudesta noin 80 % treenikerroista vedetään 15 minuutin nopea alkulämpö, josta tästäkin yleensä 10 minuuttia on lajinomaista thainyrkkeilyssä yleensä olkapäähippaa (reaktionopeus kehittyy + jalkatyöskentely) ja bjj/lukkopaini yleensä käsipainia, sprawlia, kevyttä rollia maassa, molemmissa lajeissa keskitytään todella paljon siihen taitojen kehittämiseen ja lihaskunnon/cardion kehittäminen jää enempi "vapaa-ajalle". Toki sitten taas cardio kehittyy siinä kun ko. lajeissa sparrataan PALJON thainyrkkeilyssä puolet treeneistä tekniikkatreenejä ja puolet puhtaasti sparritreenejä ja bjj:ssä loppuun sparrataan 30-60 minuuttia riippuen hyvin paljon ohjaajasta ja treenin pituus kokonaisuudessaan on aina 1,5 tuntia.
Mitä ip-lajeihin tulee, niin kyllä varmasti nekin ihan tehokkaita ovat, itsellä kokemusta vain hokotoryu ju-jutsusta ihan ok laji, mutta jos nyt oikeasti kadulla joku tilanne tulisi, niin sanoisin, että liian teknistä ja treeneissä hiottiin todella paljon sitä LIHASKUNTOA
Ja muutenkin aikidot jne. ip-lajit (poissulkien krav maga ja defendo) on mun mielestä liian teknistä, toki jos omaat vuosien kokemuksen aikidosta hyvinkin voi toimia, mutta sanotaan, että jos on vuosi aikaa treenata, niin kyllä treenaamalla thainyrkkeilyä olet paljon valmiimpi kohtaamaan väkivaltaisen tilanteen kadulla, kuin vaikka esim. aikidoa, imo.
Ainakin jos minun pitäisi valita, jos minua lyödään nyrkillä naamaan pitäisi päättää koitanko blokata sen ja viedä hyökkääjän alasviennillä tonttiin (bjj)/ lyödä ja potkia takaisin (Thainyrkkeily) vai koitanko tarttua siihen käteen ja alkaa vääntämään, jotain rannelukkoa niin päätös on aika ilmiselvä
Ja mitä bjj:hin tulee ip-lajina, niin näkisin aika tehokkaana tietenkään en kadulla vetäisi hyökkääjää guardiin ja koittaisi alkaa vetämään armbaria, mutta en näkisi alasvientiä tai jotain heittoa kauhean huonona ideana.