Neuvoja kamppailulajin aloittamisessa harrastuksena Tampereella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Titus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
TJJK:n meriiteillä moni seura jää kakkoseksi vaikka ihan maanlaajuisesti vertaillaankin, mutta on sniktilläkin jotain tehty oikein kun vapaaottelun suomenmestaruus tuli ja ADDC-amatöörien sm-kisoistakin mitaleja tullut. Tiedän, huono vertaus, mutta yhtä huono on verrata toisen seuran bjj-saavutuksia seuraan, joka aloittaa ensimmäisen bjj-kurssinsa.

Ju-Jutsukoululla treenipainotus on selvästi mattopuolella (2xbjj 2xsw, 1xmma, 1xpysty). Sniktin tarjonta (2x thaikku, 2x mitsit, 2xbjj, 2xmma, 2xsw), kunhan on suorittanut esim. Vaparin ja Bjj:n peruskurssit(en tiedä riittääkö pelkkä vapari).

Jätetään nyt tähän tämä viesti, mutta vähän haisee mustasukkaisuus uusia yrittäjiä kohtaan tässä viestissä vaikka se onkin rakennettu info paketiksi.

Jokaisella on vapaus valita mitä tekee ja miten tekee mutta totuus on kyllä se että TJJK on valuvuoden edellä subbarissa/bjj:ssä. Eli jos kisaamaan haluaa ruveta lajissa niin näkisin kyllä jujutsukoululta löytyvän parhaat eväät aktiiviselle kilpaurheilijalle. Syksyllä on käsittääkseni TJJK:lla alkamassa aktiivisempi panostus vapaaotteluun joka toivottavasti saa kovia mattomutterikorvia innostumaan kehään noususta.

Jokaisella on vapaus valita mitä tekee ja miten tekee mutta totuus on kyllä se että TJJK on valuvuoden edellä subbarissa/bjj:ssä. Eli jos kisaamaan haluaa ruveta lajissa niin näkisin kyllä jujutsukoululta löytyvän parhaat eväät aktiiviselle kilpaurheilijalle. Syksyllä on käsittääkseni TJJK:lla alkamassa aktiivisempi panostus vapaaotteluun joka toivottavasti saa kovia mattomutterikorvia innostumaan kehään noususta.

Joo siis en mä asiasta mitään tiedä, mutta jos tuota viestiä katsoo juurikin tälleen asiaan vihkiytymättömän silmin niin kyllä tuosta paistoi jotain läpi. Olen samaa mieltä että noilla meriiteillä mitä tuohon on kirjoitettu ja mitä hintoja laitettu että TJJKn kurssi olisi bjjtä ajatellen parempi, ei mulla ole siihen vastaan sanomista. Mutta jos joku on tänään regannut palstalle ja tuo on ensimmäinen viesti, niin ei se ihan sattumaa ole tuo viestin rakentelu.

Kyllä se nimenomaan niin menee, että jos haluaa oppia itsepuolustusta ja/tai taistelutaitoja, kannattaa suunnata harjoittelu nimenomaan sinne.

Lisäksi, taistelu-/ip-lajien harrastamisessa on sekin hyvä puoli, että naama, aivot ja korvat ei mene muusiksi, kuten kamppailulajeissa tämä väistämättä tapahtuu.

Luulen, että Qi meinasi noilla lapsellisilla mukamas taistelulajeilla viestissään mainitsemaa capoeiraa esimerkiksi, ei varmaankaan krav magoja ja muita tuolla meinannut.

No en sitten tiedä, lasket kamppailulajeiksi? Ilmeisesti sitten kamppailulaji on kamppailulaji vasta sitten, kun mennään kilpailun puolelle? IP-lajeista mulla ei juuri kokemusta ole, joten en nyt sano niistä mitään, mutta aika pehmeä pää saa olla että naaman muoto ja aivojen funktionaalisuus merkittävästi muuttuu jos jollain 16oz hanskoilla koitetaan toista naamaan lyödä, ilmeisesti oma seura ei ole ainut jossa ei kumminkaan millään tyrmäyshanskoilla sparrailla ihan perustunneilla?

Nämä tosissaan treenailevat kaverit onkin sitten eri asia (tuo 40h kuulostaa tosin kyllä aika uskomattomalta määrältä treeniä, eiköhän ne ammattilaistenkin treenimäärät putoa enempi tuonne 20h lähelle.

Itse nyt ihan pakko tarttua tähän Kamppailu-urheilulajit vs. ip-lajit

Ensinäkin nämä ovat omia näkemyksiäni ja perustuvat seuroihin missä itse olen treenannut varmasti on erilaisia koulukuntia ja ohjaajia, että en väitä etteikö eroja olisi:

Itse tällä hetkellä treenaan bjj:tä/lukkopainia ja thainyrkkeilyä, jotka kamppailu-urheilulajeja, ja se, että tehtäisiin 50-75% ajasta etunojapunnerruksia ja istumaannousuja ei voisi olla kauempana totuudesta noin 80 % treenikerroista vedetään 15 minuutin nopea alkulämpö, josta tästäkin yleensä 10 minuuttia on lajinomaista thainyrkkeilyssä yleensä olkapäähippaa (reaktionopeus kehittyy + jalkatyöskentely) ja bjj/lukkopaini yleensä käsipainia, sprawlia, kevyttä rollia maassa, molemmissa lajeissa keskitytään todella paljon siihen taitojen kehittämiseen ja lihaskunnon/cardion kehittäminen jää enempi "vapaa-ajalle". Toki sitten taas cardio kehittyy siinä kun ko. lajeissa sparrataan PALJON thainyrkkeilyssä puolet treeneistä tekniikkatreenejä ja puolet puhtaasti sparritreenejä ja bjj:ssä loppuun sparrataan 30-60 minuuttia riippuen hyvin paljon ohjaajasta ja treenin pituus kokonaisuudessaan on aina 1,5 tuntia.

Mitä ip-lajeihin tulee, niin kyllä varmasti nekin ihan tehokkaita ovat, itsellä kokemusta vain hokotoryu ju-jutsusta ihan ok laji, mutta jos nyt oikeasti kadulla joku tilanne tulisi, niin sanoisin, että liian teknistä ja treeneissä hiottiin todella paljon sitä LIHASKUNTOA :)

Ja muutenkin aikidot jne. ip-lajit (poissulkien krav maga ja defendo) on mun mielestä liian teknistä, toki jos omaat vuosien kokemuksen aikidosta hyvinkin voi toimia, mutta sanotaan, että jos on vuosi aikaa treenata, niin kyllä treenaamalla thainyrkkeilyä olet paljon valmiimpi kohtaamaan väkivaltaisen tilanteen kadulla, kuin vaikka esim. aikidoa, imo.

Ainakin jos minun pitäisi valita, jos minua lyödään nyrkillä naamaan pitäisi päättää koitanko blokata sen ja viedä hyökkääjän alasviennillä tonttiin (bjj)/ lyödä ja potkia takaisin (Thainyrkkeily) vai koitanko tarttua siihen käteen ja alkaa vääntämään, jotain rannelukkoa niin päätös on aika ilmiselvä :)

Ja mitä bjj:hin tulee ip-lajina, niin näkisin aika tehokkaana tietenkään en kadulla vetäisi hyökkääjää guardiin ja koittaisi alkaa vetämään armbaria, mutta en näkisi alasvientiä tai jotain heittoa kauhean huonona ideana.

Kateellisuudesta uusia yrittäjiä kohtaan en osaa kyllä sanoa mitään. Musta nyt snikt! yrittää tunkea itteään hyvin pahaan markkinarakoon. Toki toivon heille onnea ja menestystä, mutta nuo hinnat nyt tosiaan ovat yrityshintoja enkä tajua minkä takia joku maksaisi itsensä kipeäksi heikompitasosesta ohjauksesta. Toki Snikt!:illä on muitakin lajeja, joten heillä on hieman enemmän tarjottavaa jos joku muukin kiinnostaa kun matossa painiminen. Mutta eipä ole mun asia, onnea ja menestystä molemmille.

Tuskin tuo BJJ niin paljoa uusia asiakkaita tuo, että kannattaa edes puhua mistään kilpailusta. Seuran vapaaottelijioille/lukkopainijoillehan tämä lienee vain positiivista jos saa 2 reenivuoroa lisää.

Mua kiinnostais, että kuka tuota BJJa tuolla SNIKTillä alkaa vetämään.
TJJKn Henri Prinz on siellä ainakin vetänyt lukkopainia. Liekkö Henkka vetämässä BJJakin vai vetääkö joku SNIKTin omista treenaajista myös BJJa.
Toki jostain on aloitettava, mutta kivinen tie voi olla ilman TJJKn vetoapuja saada SNIKTin BJJ jollekkin säädylliselle tasolle. (Verrattuna tampereen yleiseen tasoon BJJssa) Varsinkin kun kaupungissa tosiaan majailee suomen kovin BJJ/Lukkopainiseura, niin kilpailu kahden seuran välillä ei todellakaan ole helppoa.
Toivottavasti kuitenkin SNKITinkin BJJ toiminta aktivoituu ja saadaan kisoihin lisää kisaajia.
Kyllä ihmiset aina löytävät itselleen sopivan salin treenata. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ne maksaa siitä?

En viitsi mainita seurojen nimiä, mutta tiedän erään paikan, jossa saman lajin seuroja on paikkakunnalla kaksi. Toinen on "perinteinen urheiluseura" ja toinen pikemmin kuntokeskus. Näistä urheiluseura on lajinsa parhaita Suomessa ja kuntokeskuksella ei käytännössä ole kilpailutoimintaa. Urheiluseuran vetäjät osallistuvat kuntokeskuksen treenien vetämiseen, ilmeisestikin korvausta vastaan. Idea on se, että saadaan treenaamaan sekä ne jotka etsivät rahaa vastaan mukavissa tiloissa tapahtuvaa ryhmäkuntoilua että tavoitteellisesti treenaavat opiskelijat yms. vähävaraisemmat.

Miksi TJJK:n yleensä pitäisi avittaa Snikt!:n bjj-toimintaa?
Mun mielestä ihan hyvä asia, miksi ei? Tarviiko seurojen olla niin vastakkain loppujen lopuksi. Itse olen ainakin pitänyt vierailevien ohjaajien reeneistä.

Ei kai siitä mitään epäselvyyttä ole, etteikö TJJK:n tuki olisi Sniktille eduksi. Ihan varmaan treenaajat tykkäävät, jos omiin opettajiin verrattuna ylivertainen vetäjä tulee pitämään treenejä. Kysymys on siitä, mitä TJJK:n väki tästä hyötyy. Heille ei todellakaan ole etua siitä, jos heidän vetäjiään heikkotasoisemmat vääntäjät tulevat vetämään treenejä.

No, tämä viesti ei edes haiskahda koska rekisteröidyin ihan kommentoidakseni tätä ketjua ja tunnustan sen.

Kotisivuilta pystyy katsomaan (http://www.snikt.fi/Treeniajat_syysloka.pdf) että nyt bjj peruskurssin aikana pystyy treenaamaan viikottain:

VAPAAOTTELU 5 treeniä
LUKKOPAINI 2 treeniä
THAIKKU 3 treeniä
SPARRI 2 treeniä
Lisäksi 2 potkutyynytreenit viikossa ja lokakuusta ohjattu giryatreeni

Treeniajat ei ainakaan vähene peruskurssiaikojen poistuessaa treenikalenterista.

Niinikään palstoilta pystyy onkimaan että vastuuvalmentajana toimii Antti Luoto.

Käsittääkseni BJJ tukee ainakin aluksi puhtaasti seuran vaparitoimintaa ja kipinä siihen on lähtenyt SW-puolen treenaajilta joilla on jonkinlainen menestys myös kilpailupuolella.

Krav Maga lienee ainoa laji jossa kaupungeittain on 'yksinoikeus' opettaa lajia liiton puolesta (IKMF)

Juurikin eilen Prinzin kanssa juttelin ja hänkin kertoi, että halu pukutreeniin on tullut Sniktin subbari ja vaparitreenaajilta. Prinz ei vedä treenejä enään Sniktillä.
Vetäjät tuossa BJJssä tosiaan on sini ja valkovöisiä, mutta ainakin parilla heistä on jonkinlaista menestystä lukkopainikisoissa. Taisi olla joku aloittelijoiden SM-mitalikin plakkarissa.

Kaikkea hyvää Sniktin BJJ toimintaan ja toivottavasti sieltä nähdään kisoissa porukkaa myös puku päällä. (Seuraavaksi olis NLO ;))

Syksyllä on käsittääkseni TJJK:lla alkamassa aktiivisempi panostus vapaaotteluun

Mistä olet kuullut? TJJK:llahan vaparitreenejä on nykyisin kerran ja pystyottelua samoin kerran viikossa, joten tuosta ei olisi yhtään haittaa.

Sen verran on korjattava, että tällä hetkellä 4xbjj, 4xsw, 1xmma, 1xpysty. Hulluimmat käyvät vielä ohjattujen vuorojen ulkopuolellakin vääntämässä.

Hyvä että korjasit. Tein vertailun vain seurojen kotisivuilta kuten varmaan moni muukin asiasta tietämätön.

Muutama sana koska oma nimeni mainittiin jossain vaiheessa ketjua..:) Snikt:n BJJ:n tarkoitus on todella tukea seuran nykyisten jäsenten SW/MMA harjoittelua, aloite tosiaan tullut seuran omilta jäseniltä joista iso joukko on kolunnut joitain etupäässä aloittelijoiden kilpailuja. Eiköhän kaikille Treella asusteleville ja vähääkään lajia seuraaville ole selvää mistä kaupungin tulisimmat BJJ/SW väätäjät löytyvät. TJJK on seurana kovaa valuuttaa Euroopankin mittakaavassa ja täynnä loistavia painijoita.

Itse olen lupautunut työkiireideni keskellä jeesaamaan siinä, että halukkaat saavat tietyn pohjan ja mahdollisuuden alkamaan kilpailemaan myös BJJ kilpailuissa eli eiköhän Janne joku joka vyön osaa sitoa nähdä jo seuraavassa NLO:ssa..;) Siitä kuka treenejä tulee vetämään tulevaisuudessa oikeat tahot keskustelevat varmasti myöhemmin. Itselläni siihen tuskin on aikaa.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä seurojen välisiä rajoja 2010 luvulla. Itse olen saanut oppini TJJK:lta ja kunnioitukseni seuraa kohtaan on äärettömän suuri. Silti en näe yhtään syytä miksi ei voisi jeesata Snikt:n vapaaottelijoita myös BJJ:ssä lähinnä mattokamppailun vahvistamismielessä. Itse treenaan tällä hetkellä aikataulujen mukaan kolmella eri salilla ja en näe siinä mitään ongelmaa. Eikä ainakaan toistaiseksi Onkkaristakaan ole kukaan niskaperseotteella ulos heittänyt. Treenaan edelleen aikataulujen sallimissa rajoissa TJJK:n huippujen kanssa Launis, J-PP, Peltola. Se vasta on mukavaa jos mikä..:)

Antoisia treenihetkiä!

- AL

Suositut

Back
Ylös Bottom