Nesteisyys

Mikähän voisi auttaa kun kroppa tuntuu ja näyttää jatkuvasti nesteiseltä?

Pituutta on 190cm ja painoa nyt 93kg. Saan helposti painoa ja pystyn myös tiputtamaan sitä melko vaivattomasti, mutta nesteisyys ja "pöhö" on kropassa lähes aina, oli painoa sitten 78 tai 93 kiloa. Auttaisiko veden nauttimisen lisääminen/vähentäminen tai suolalla kikkailu?

Esimerkki ruokailusta nykyään:

1) 40 grammaa puuroleseitä ja 40 grammaa heraa
2) 100 grammaa riisiä/pastaa ja 300 grammaa kanaa
3) rahkaa
4) 100 grammaa riisiä/pastaa ja 300 grammaa kanaa
5) heraa tai rahkaa

Päälle otan omega3, monivitamiinit ja oliiviöljyä aamuin ja illoin. Koska hiilareita on aika vähän, voisi kuvitella pöhön olevan minimaalinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieman offtopic, mut saaks pietettyä tuon painon tuolla ruokamäärällä. Ite varmaan kuihtusin näkymättömäksi tuolla sapuskamäärällä ja oon kuite vajaa 20 cm lyhyempi.

Itse aiheeseen. Mites ryyppypuoli? Tuleeko vedettyä viikottainen lauantaimäyris? sehän vetää pöhön päälle jo useemmaksi päiväksi.
Toinen (todennäköisempi?) mikä vois olla, tai ainakin on mun kohdalla että heti ko vedän riisiä, pastaa, pottua jne. niin maha alkaa samantein pullottamaan.

Kavikset ja vihannekset?

Mulla se menee juurikin niin, että jos syön huonosti (eli liian vähän), alkaa ilmetä tuota nesteisyyttä. Sillon kun muistaa syödä monipuolisesti ja tarpeeks paljon, niin mitään pöhnäongelmaa ei ole. Ois mielenkiintoista tietää, että mikä sen turvotuksen tuossa tilanteessa aiheuttaa. Itse mutuilisin, että se liittyy jotenkin siihen, että aliravitsemus aiheuttaa stressireaktion elimistöön, nostaa stressihormonitasoja, ja turvotus syntyy sitä kautta. Elimistö alkaa suojella itseään keräämällä nestettä. Toinen vaihtoehto vois olla esim. dehydraatio, kun kroppa ei sa tarpeeks mineraaleja.

Voisiko mahdollisesti (ihan arvailua) johtua myös siitä ettei lihakset saa tarpeeks energiaa niin niiden koko kuihtuu väliaikasesti ja sen takia päällä oleva pöhnä tuntuu kasvavan? Mutua...

Mulla se menee juurikin niin, että jos syön huonosti (eli liian vähän), alkaa ilmetä tuota nesteisyyttä. Sillon kun muistaa syödä monipuolisesti ja tarpeeks paljon, niin mitään pöhnäongelmaa ei ole. Ois mielenkiintoista tietää, että mikä sen turvotuksen tuossa tilanteessa aiheuttaa. Itse mutuilisin, että se liittyy jotenkin siihen, että aliravitsemus aiheuttaa stressireaktion elimistöön, nostaa stressihormonitasoja, ja turvotus syntyy sitä kautta. Elimistö alkaa suojella itseään keräämällä nestettä. Toinen vaihtoehto vois olla esim. dehydraatio, kun kroppa ei sa tarpeeks mineraaleja.

Oisko kohonnut kortisoli sitten.

Ainakin suuri kalorivaje ja aerobinen erittäin kovalla sykkeellä saattaa nostaa kortisolitasoja. Olisko tässä yksi syy siihen miksi paino saattaa jumittaa vaikka olis miten paljon miinuskaloreilla? Ja sitten kaloreita nostamalla nesteet lähtee, paino tippuu ja rasvanpoltto jatkuu taas normaalisti.

Osaatteko sanoa, miksi kroppa pysyy kovin nesteisenä(varsinkin yläkroppa). Rasvat noin 6%-8% välillä, mutta silti kunto jotenkin utuisen ja "pehmeän" oloinen. Suolaa tulee toki reippaasti noin 15-20g/päivässä. Mutta siis mistä moinen voi mahdollisesti johtua?

Osaatteko sanoa, miksi kroppa pysyy kovin nesteisenä(varsinkin yläkroppa). Rasvat noin 6%-8% välillä, mutta silti kunto jotenkin utuisen ja "pehmeän" oloinen. Suolaa tulee toki reippaasti noin 15-20g/päivässä. Mutta siis mistä moinen voi mahdollisesti johtua?

Johtuisko tosta kamalasta suolamäärästä?

mulla ei tuu dietilläkään suolaa varmaan ku maks 8g/pvä kun sitä yrittäny vähän suolan määrää nostaa... toi kuulostaa jo ihan törkeeltä määrältä :D

Johtuisko tosta kamalasta suolamäärästä?
Kyllä se kovasti treenaavien nesteisyys johtuu usein liian matalista kuin liian korkeista suolamääristä. Moni juo 5–6 litraa vettä päivässä, ja jos tällä vesimäärällä vältellään vielä suolaa, ei ole kauhean iso ihme, että kroppa alkaa taistella vastaan nostamalla aldosteronitasot korkealle, jolloin suolaa ei enää erity riittävästi virtsaan.

Paljon hikoileva ja juova tarvitsee huomattavasti enemmän suolaa kuin sohvaperuna.

Kyllä se kovasti treenaavien nesteisyys johtuu usein liian matalista kuin liian korkeista suolamääristä. Moni juo 5–6 litraa vettä päivässä, ja jos tällä vesimäärällä vältellään vielä suolaa, ei ole kauhean iso ihme, että kroppa alkaa taistella vastaan nostamalla aldosteronitasot korkealle, jolloin suolaa ei enää erity riittävästi virtsaan.

Paljon hikoileva ja juova tarvitsee huomattavasti enemmän suolaa kuin sohvaperuna.

Mitenköhän suolan puute saattaa ilmetä? (jos ei pöhöä lasketa)

Itsellä ilmennyt närästystä ja turvotusta sekä vatsavaivoja. Voisiko nämä johtua suolan vähäisyydestä? En ole mitenkään erityisesti kiinnittänyt huomiota sen saantiin tähän mennessä ja vettä juon n.3 l päivässä

Oisko kohonnut kortisoli sitten.

Ei välttämättä. Voi olla myös oksidatiivinen stressitila päällä.

Yksi pöhön aiheuttaja on myös maitotuotteet. Joillakin se yksikin rahka pitää ikipöhön päällä. Kokeile olla ilman ja korvaa se oikealla ruualla. Voisi auttaa noihin vatsavaivoihinkin...

Vähentelin suolaa reilusti, jonka seurauksena olen entistä lättänämpi ja muistutan lähinnä sählypelaajaa. Ei siinä, paino tippui ja nesteet kyllä lähti hyvin liikkeelle...

Ei välttämättä. Voi olla myös oksidatiivinen stressitila päällä.

Yksi pöhön aiheuttaja on myös maitotuotteet. Joillakin se yksikin rahka pitää ikipöhön päällä. Kokeile olla ilman ja korvaa se oikealla ruualla. Voisi auttaa noihin vatsavaivoihinkin...
Jep, ei ole nuo pastöroidut maitotuotteet ihmisravintoa. Jos vaivoja ilmenee kannattaa koittaa olla ilman parikin viikkoa, jolloin tilanteella on mahdollisuus tasaantua. Maidon voi korvata tinkimaidolla, eli raakamaidolla eli maidolla jota ei ole pastöroitu. Suosittelen lukemaan kirjan nimeltä Vallankumouksellinen maito. Avaa vähän silmiä tuon maidonkin osalta, mm. kalsiumista 1/3 osa on enään imeytyvässä muodossa kaupan maidossa.

Morot,

Mistähän johtuu, kun aamulla huonosti nukutun yön jälkeen on nesteinen/turvonnut olo? Naama ja vatsa turvoksissa. Kun taas esim viikonloppuna, hyvien pitkien yöunien jälkeen olo on kuin sählynpelaajalla.

Illalla syön puuron + marjoja ennen nukkumaanmenoa. Päivän aikana menee vettä se vähintään 2l ja maitotuotteet on kokonaan jätetty pois.

Vinkkejä?

Morot,

Mistähän johtuu, kun aamulla huonosti nukutun yön jälkeen on nesteinen/turvonnut olo? Naama ja vatsa turvoksissa. Kun taas esim viikonloppuna, hyvien pitkien yöunien jälkeen olo on kuin sählynpelaajalla.

Illalla syön puuron + marjoja ennen nukkumaanmenoa. Päivän aikana menee vettä se vähintään 2l ja maitotuotteet on kokonaan jätetty pois.

Vinkkejä?
Vastasit jo kysymykseesi. Unta ei kutsuta turhaan parhaaksi nesteenpoistajaksi.

No hemmetti :) jotenkin pitäisi saada uni laadukkaammaksi, kun kuitenkin minun "huonosti" nukuttu yö on kestoltaan 6-7h yhtäjaksoista unta. Tämän luulisi riittävän? Iltaisin olen ottanut myös ZMA:ta mutta vaikutus lienee aika marginaalinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom