Nergin neronleimaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m.s.s.
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minusta tuossa Nergin kommentissa ei ollut mitään pahaa. Se oli vain yhden ihmisen mielipide. Ikävää on ehkä se ettei vapaaottelun harrastaja pääse antamaan vastinetta samaan lehteen.

Minusta, jos tahdotaan oikeasti parantaa vapaaottelun kuvaa ihmisten silmissä, niin se muutos pitäisi lähteä ihan jostain muualta kuin siitä mitä joku Nerg sanoo lehdessä. Se homma pitää jo ihan harrastaja ja kisatasolla tehdä "rehdin urheilun näköiseksi". Tällä hetkellä sitä mainostetaan ympäri maailmaa vieläkin paljon turpaanvetolajina, monet harrastajat näyttävät/kuulostavat turpaanvetäjiltä ja osa heistä lajia sellaisena mainostaa. Eli eipä tuosta Nergin kommentista kannata hirveästi vapaaottelijoiden ottaa hernettä nenään. Kannattaa miettiä ihan muita asioita miten sitä imagoa muutetaan ja katsoa vaikka peiliin. Kun imago muuttuu niin muuttuu mahdollisesti tuollaisten kommenttien lukumääräkin.

Herneet pois nenästä!

Väittäisin asian olevan päinvastoin. Karatessa kuitenkin Suomessa on useita henkilöitä jotka kisaavat aivan maailman kärjessä. Vapaaottelijamme eivät taas toistaiseksi pääse edes niihin kisoihin joissa paremmuus ratkotaan. Lisäksi karatella on paljon enemmän harrastajiakin.

No joo totta, sanoin ehkä typerästi. En nyt kauhean tarkkaan noista karateliiton porukoista tiedä, mutta SM-mitalleista kilpailee vain muutama jannu.

Nerg puolustautuu toisella forumilla:

"Hyvät kamppailulajien ystävät.

Kuulin JL_:ltä että täällä on ollut keskustelua antamastani haastattelusta, joka oli 15.4 Helsingin Sanomissa. En aiemmin voinut osallistua keskusteluun mutta nyt olen aloittanut foorumikeskustelun opettelemisen.

Haastattelusta haluaisin kertoa seuraavaa.
Keskustelin erään henkilön kanssa katsomossa karaten SM-kilpailujen aikana 14.4. Vieressäni istui mies, joka alkoi kyselemään karatesta. Hän sanoi olevansa HS-toimittaja. Keskustelu siirtyi käynnissä olevista kilpailuista jossain vaiheessa myös muihin kamppailulajeihin. Kerroin lajien vaativuudesta ja siitä kuinka ne erosivat karatesta. Mielestäni kerroin lajeista asiallisesti, lehdessä julkaistu artikkeli poikkeaa täysin keskustelun hengestä. En ymmärrä, kuinka julkaistu haastattelu sai noin negatiivisen sävyn ja olen siitä hyvin pahoillani. Ihmettelin haastattelun lopputulosta, kun luin siitä. Keskustelun sisältö tai henki ei ollut tuomita vapaaottelua tai mitään muutakaan kamppailulajia.

Karateliitolla ei ole ollut mitään osuutta asiaan, vaan vastuu haastattelusta on yksin minun.

En missään tapauksessa ole halunnut loukata ketään kamppailulajin harrastajaa. Koska kuitenkin on käynyt näin, niin pyydän anteeksi kaikilta, joita olen loukannut. Toivon, että hyvä yhteistyö ja keskinäinen kunnioitus kamppailulajien kesken jatkuu ja edelleen kehittyisi."

Eli kaikki onkin ilkeämielisen toimittajan syytä.

Osan mielestä Nerg ei ole sanonut mitään loukkaavaa, mikä tuntuu hassulle, koska Nergin itsensä mielestä hän on sanonut loukkaavia asioita.

Jos lajissa ei ole kontaktia tai sitten se on rajattu ihan minimaaliseksi, niin silloin se ei pysy jollain tavalla "puhtaana" eli auktoriteetin asemaan voi päästä ilman että on sen kunnioituksen ansainnut.

Lajeissa joissa on reilu kontakti niin kunnioitusta toisia kohtaan tulee automaattisesti. Ja se on rehellistä, "puhdasta" kunnioitusta.

Karatelta ehkä puuttuu osittain sellainen rehellisyys lajista.

Joo puhut asiaa, mutta kuinka moni karateka tekee sitä ammatikseen ? pelkästään siis karatea, tuskin kovin moni. Mutta monelle esim thai,kickboxing,vapaaottelu,bjj jne.. on ammatti, tällä tarkotin omistautumista se on elämän tapa.

Veikkaisin että Suomessa on enemmän ihmisiä, joille karate on elämäntapa, kuin ihmisiä joille esim. nuo mainitsemasi lajit ovat elämäntapa. Karateen kuuluu käsittääkseni jonkin verran enemmän filosofiaan ja elämäntapaan keskittyvää puolta kuin useimpiin tässä keskustelussa mainittuihin "mättölajeihin". Tämä on tietysti seurakohtaista ja nyt kun "hippakarate" on (valitettavasti) suuressa suosiossa niin nämä kyseiset puolet korostuvat, ja karatea pidetään siksi "herrasmieslajina" kun ketään ei vahingossakaan saa satuttaa. Mutta et voi väittää etteikö laji voisi olla elämäntapa vaikkei se olisikaan ammatti... Ja omistautumistakin on monenlaista- ja tasoista. Joillekkin kaksi kertaa viikossa on omistautumista, joku taas omistautuu kahdeksan kertaa viikossa. Jokainen omalla tavallaan.

Timber: Tarkoitatko tekstissäsi, että joku ei ansaitse auktoriteettiä jos ei osaa kamppailla kovemmalla kontaktilla? Karatessa auktoriteetti ansaitaan lajin osaamisella mikä taas todetaan vyökokeilla.

Timber: Tarkoitatko tekstissäsi, että joku ei ansaitse auktoriteettiä jos ei osaa kamppailla kovemmalla kontaktilla? Karatessa auktoriteetti ansaitaan lajin osaamisella mikä taas todetaan vyökokeilla.

Tämän takia karate tuleekin olemaan kuoleva laji. Itse uhrasin kaksi vuotta elämästäni karaten harrastamiseen, enkä tuota aikaa olisi voinut juuri huonommin käyttää. Ja taas kerran, tämä on vain henkilökohtainen mielipide.

Tämän takia karate tuleekin olemaan kuoleva laji. Itse uhrasin kaksi vuotta elämästäni karaten harrastamiseen, enkä tuota aikaa olisi voinut juuri huonommin käyttää. Ja taas kerran, tämä on vain henkilökohtainen mielipide.

Ja taas kerran kyseessä saattoi olla "karate", ei Karate. Ei sillä, toinen tykkää puurosta ja toinen pizzasta. Minä pidän molemmista.

No karate on ollut kuoleva laji jo pitkän aikaa... Ei voi mitään. Onneksi karate ei kuitenkaan koskaa tule kokonaan häviämään. Jos karatesta jotain hyvää voi sanoa, niin itse olen ainakin henkisesti kasvanut paljon karaten ansiosta. Jos näin ei ole omalla kohdallasi niin sitten vika on korvien välissä tai seurassa ja vetäjissä... Oletan että jälkimmäisessä. Tosin puhuitkin tuossa luultavasti tarkoittaen karaten kamppailuun liittyvää puolta, eli etpä kai henkisesti siitä mitään saanut... :( Mutta, pysyyhän siinä karatessa kunnossakin. Ja onhan se mukava _kuvitella_ osaavansakkin jotain :D

Onko tuo Nergin katkera avautuminen vapaaottelua ja thainekkailua vastaan "henkisen kasvun" tulosta? Mun käsittääkseni Nerg on vanhan polven karateka, joten millä tasolla hän on henkisesti ollut aloittaessaan karaten, jos usean kymmenen vuoden treenaamisella hän on päässyt henkisesti näinkin korkealle?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko tuo Nergin katkera avautuminen vapaaottelua ja thainekkailua vastaan "henkisen kasvun" tulosta? Mun käsittääkseni Nerg on vanhan polven karateka, joten millä tasolla hän on henkisesti ollut aloittaessaan karaten, jos usean kymmenen vuoden treenaamisella hän on päässyt henkisesti näinkin korkealle?

En missään vaiheessa sanonut, että _kaikki takuulla_ aikuistuisivat, vaan puhuin siitä miten itselleni näin kävi, ja jos jollekkin ei ole käynyt, niin sitten varmaan vika on korvien välissä, kuten luultavasti mainitsemassasi tapauksessa. Kaikkihan lähtee (mieluiten hyvästä ja avoimesta) omasta asenteesta. Mielestäni tämän pitäisi päteä lähes mihin tahansa lajiin, eikä ainoastaan karateen.

Ja Nerghän tästä jupakasta on jo julkisesti anteeksi pyytänyt, että eikö se sinusta osoita jonkinlaista "henkisen kasvun" tulosta? :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom