Nergin neronleimaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m.s.s.
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo tähän täytyy yhtyä, ja meikä on viellä vetäny itteni sen verran solmuun että kärsin pienestä ylirasituksesta, se nyt on lähinnä omaa vikaa mutta toisaalta osottaa että kuinka tosissaan tämänkin homman ottaa, mä nimen omaan otan tän URHEILUNA enkä minää lajina että pääsen hakkaamaan tai satuttamaan toista..vaan haasteen takia ja munkin mielestä tää laji vaatii aika paljon enemmän omistautumista kun mm. karate.

jokaisella ihmisellä on vieläkin 2 juttua mitä niiden ei tartte jakaa toisten kanssa: persereikä ja mielipide. jos minä menettäisin yöunet jonkun toisen mielipiteiden takia niin se suurin kämmi siinä tilanteessa tulee siitä kun otan asian niin raskaasti. mitä auktoriteettia karatekalla on esim NHB:ssä? ei tod näk oikeen mitään ni miks pitää sit karatekan jutuista suuttua? (varsinkin kun ne ovat hänen henkilökohtaisia mielipiteitään vielä lehtijutussakin näköjään, eivät faktamuotoon kirjoitettua tavaraa)

Vastas scratchille siteeraten Joni K:ta.

No en mä väheksy mitään, karate vaatii pitkää aikaa jotta siinä tulee hyväksi, kunnioitus siitä, mutta sen tehokkuudesta puhun tässä. Voi olla että lähin vähän väärille raitille otsikosta mutta anyway, on sitä itekki joskus junnuna tullu harrastettua karateeta ja sillohan luulin olevani jonku hemmetin ninja voittamaton :D mutta nytt vuosien mittaa muita lajeja harrastaneena niin on tullut vaan todettua että se ei ole ihan sitä mitä luuli.

jokaisella ihmisellä on vieläkin 2 juttua mitä niiden ei tartte jakaa toisten kanssa: persereikä ja mielipide. jos minä menettäisin yöunet jonkun toisen mielipiteiden takia niin se suurin kämmi siinä tilanteessa tulee siitä kun otan asian niin raskaasti. mitä auktoriteettia karatekalla on esim NHB:ssä? ei tod näk oikeen mitään ni miks pitää sit karatekan jutuista suuttua? (varsinkin kun ne ovat hänen henkilökohtaisia mielipiteitään vielä lehtijutussakin näköjään, eivät faktamuotoon kirjoitettua tavaraa)

Ei ei kyse ei ole mistää yö unien menettämisestä tai suuttumisesta, vaan kommasin ihan normaalisti topiccia :D ihan samalla tavalla jaan mielipiteeni kun kukaan muukaan täällä ihan mistä asiasta nytten on kysekkään. Älkää nyt saatana ruvetko lynkkaa ! Joutuu vissii laittaa luotiliivit päälle..

Mua henk. kohtasesti ärsyttää se, että jos treenaa jopa 10-12 kertaa viikossa, syklittää harjotteluansa peruskuntokauteen, kilpailuihin valmistavaan kauteen ja kilpailukauteen. Käyttää niin voima- kuin kestävyysharjoittelua tukemaan lajissaan. Syö terveellisesti jotta se tukisi harjoittelua mahdollisimman hyvin ja tarvittaessa pysyisi painoluokan rajoissa. Pudottaa painoa punnitusta varten. Kilpailee lajin sääntöjen määräämällä tavalla toista samaa lajia harrastavaa vastaan.

Kaiken sen veren, hien ja kyynelien vuodatuksen jälkeen joku tulee sanoon ettei tuo oo urheilua?

Miuta ärsyttää se, että jos treenaa jopa 10-12 kertaa viikossa, syklittää harjotteluansa peruskuntokauteen, kilpailuihin valmistavaan kauteen ja kilpailukauteen. Käyttää niin voima- kuin kestävyysharjoittelua tukemaan lajissaan. Syö terveellisesti jotta se tukisi harjoittelua mahdollisimman hyvin ja tarvittaessa pysyisi painoluokan rajoissa. Pudottaa painoa punnitusta varten. Kilpailee lajin sääntöjen määräämällä tavalla toista samaa lajia harrastavaa vastaan.

Ja kaiken tuon jälkeen tullaan sanomaan että "sä oot vaan tollanen karateka et varmasti pärjäis Fedorille"

Oon Jonin kanssa samaa mieltä, tuollaiset kommentit kumpuaa tietämättömyydestä. Se on miun mielestä yhtä perseestä kun sanotaan että vapaaottelu ei ole urheilua tai että karate on ihan pelleilyä, tai maratoonissa ei oo mitään järkeä kun bussitkin kulkee...

sCRATCh sanoi:
munkin mielestä tää laji vaatii aika paljon enemmän omistautumista kun mm. karate.
Tuosta en pysty olemaan samaa mieltä, Karate vaatii ihan yhtäpaljon omistautumista kun vapaaottelu. Karatessa on tosin kansallinen huippu tällä hetkellä kapeampi kun vapaaottelussa joten ehkä sen sm-pronssin saavuttaminen vaatii vähemmän omistautumista karatessa kuin vapaaottelussa. Mutta kun taso nousee (SM 1, PM, EM, MM) niin omistautuminen täytyy molemmissa lajeissa olla kovaa.

Itselläni on kekemusta Shukokai Karatesta ja vapaaottelusta luulen että ymmärrän melko hyvin minkälaista omistautumista molemmat lajit vaativat. Enkä kyllä kykene vähättelemään kumpaakaan. Karateliiton kisoissa on myös tullut pyörähdettyä ja ei sielläkään ilman treeniä pärjää.

Jos Auvo Niiniketo sanoisi, että Wushu tyylit on neitien tansseja vain, ni eipä sitä pahemmin noteerattaisi. Kumma, että nyt niin nousi poru asiasta. Minun puolesta Räikkönen voisi pitää suunsa kiinni, eikä arvostella Karateliiton nuorisopäällikköä. Nerg on kuitenkin vähän kokeneempi näissä liitto- ja lajiasioissa.

Sehän oli vain minun mielipide että Nerg turhaan antoi vähän karun kuvan vapaaottelusta. Nerg varmasti on kokeneempi kamppailulajin ystävä kuin minä, mutta en vain ymmärrä miksi lähteä tuolle linjalle.. Vapaaottelussa on paljon muutakin kuin mountista leukaperiin ja nenä poskelle. Hesari tosiaan on suosittu sanomalehti ja muutama "oikein" valittu sana saattaa tehdä hallaa paljonkin.

Ja Wushusta en tiedä eikä kiinnosta. :zzzz:

Joo tähän täytyy yhtyä, ja meikä on viellä vetäny itteni sen verran solmuun että kärsin pienestä ylirasituksesta, se nyt on lähinnä omaa vikaa mutta toisaalta osottaa että kuinka tosissaan tämänkin homman ottaa, mä nimen omaan otan tän URHEILUNA enkä minää lajina että pääsen hakkaamaan tai satuttamaan toista..vaan haasteen takia ja munkin mielestä tää laji vaatii aika paljon enemmän omistautumista kun mm. karate.

Karatellekin voi tietenkin omistautua täysin ja löytyyhän noita, jotka treenaavat aktiivisesti vielä 70-vuotiainakin. Henkilöstä kiinni, kuinka paljon on valmis panostamaan. Voi kai vaparissakin käydä kaksi kertaa viikossa tai vaihtoehtoisesti 8 kertaa viikossa.

Urheiluksi minäkin miellän vapaaottelun ja nimenomaan urheiluksi. Tervehenkistä ja reilua urheilua. Samoin kuin Potkunyrkkeily, Paini, Judo, Nyrkkeily etc.

Karatesta mainitakseni vielä. Karateliiton edustamalla kilpakaratella on hyvin vähän tekemistä sitten sen oikean ja alkuperäisen karaten kanssa. Jälkimmäinen onkin sitten kaikkea muuta kuin reilua urheilua.

Nergiltä ajattelematonta kommenttia siinä mielessä, että tässä nyt kustaan vähän karateharrastajien omiin muroihin päästämällä tällaista suusta. En kuitenkaan ymmärrä tätä, että keskustelu menee heti tähän "öhö öhö, karatella ei tee mitään"-vääntämiseen.

Kyseessä voi myös olla tälläkin puolella se, että ehkä ei ymmärretä karaten tekniikoita tai tunneta lajia, tai ymmärretä karaten opetusjärjestelmää. En voi itsekään sanoa ymmärtäväni karaten opetusjärjestelmää, mutta en silti lähde arvostelemaan lajia susipaskaksi.

Oikealla karatella on kuitenkin paikkansa ja käyttötarkoituksensa. Se käyttötarkoitus ei ole vaparikehissä vaan lähinnä käytännön itsepuolustuksessa tavallisimpia kadulla kohdattavia uhkia kohtaan. Se opetusmenetelmä, millä tähän käyttötarkoitukseen päästään ei yleensä vain istu länsimaiseen hetikaikkimullenyt-mentaliteettiin.

Epäjohdonmukaista ja joutavaa horinaa.:david:

ossipena sanoi:
jokaisella ihmisellä on vieläkin 2 juttua mitä niiden ei tartte jakaa toisten kanssa: persereikä ja mielipide. jos minä menettäisin yöunet jonkun toisen mielipiteiden takia niin se suurin kämmi siinä tilanteessa tulee siitä kun otan asian niin raskaasti.

Väärin. Tuon jutun kommentit eivät olleet enää mielipiteitä vaan menivät jo haukkumiseksi. Kyllä kaikki suuttuu siitä, että niiden harrastuksia ja varsinkin vielä sellaista jolle omistautuu ja käyttää aikaa haukutaan. Kyllä sinäkin suutut jos sinulle tärkeää asiaa haukutaan.

ossipena sanoi:
mitä auktoriteettia karatekalla on esim NHB:ssä? ei tod näk oikeen mitään ni miks pitää sit karatekan jutuista suuttua? (varsinkin kun ne ovat hänen henkilökohtaisia mielipiteitään vielä lehtijutussakin näköjään, eivät faktamuotoon kirjoitettua tavaraa)

Kun julkisuudessa haukutaan toisten lajia niin tottakai siihen porukka reagoi. Moni niputtaa kamppailulajit yhteen ja siten karatekalla joku puhuu julkisuudessa on painoarvoa. Moni joka ei vapaaottelua tiedä lukee ekan kerran vaparista tuosta lehtijutusta.

Koko juttu:

1970-luvulla karate oli Suomessa uusi ja todella kova laji. Nyt suomalainen karate on notkea nelikymppinen konkari, joka taistelee elintilasta lukemattomien sitä kulmikkaampien kamppailulajien kanssa.

Karateliiton nuorisopäällikkö Pauli Nerg, 53, on ollut karaten kanssa tekemisissä vuodesta 1971.

"Merkillistä, miten paljon maailmaan onkin tullut kamppailulajeja. Ja niissä kontaktit ovat koventuneet. Tuntuu, että koko ajan haetaan sitä kovinta lajia", Nerg valotti nykytilannetta.

"Nyt lajit ovat jo niin rankkoja, että seuraava askel on nakkikioskin jono. Siellä ei ole tuomaria."

Helsingissä karate otti ensimmäisiä askeliaan 1960-luvun lopulla. Seuraavalla vuosikymmenellä karate ankkuroitui toden teolla Suomeen.

"Silloin karate taisi olla oli rankinta mitä löytyi, sillä suojuksia ei käytetty ja kontaktit olivat kovia", Wadokan-seuran konkari Nerg muisteli eilen, kun katseli Kisahallissa karaten SM-kisoja.

1970-luvulla kylvettiin siemen suomalaiskaraten kultakaudelle.

"Silloin karatekursseilla oli enemmän väkeä kuin nyt. Niistä massoista siivilöityi huippuja, jotka kahmivat arvokisamenestystä 1980-luvulla", Nerg selvitti.

Karaten kulmat pyöristivät, kun laji lähti jahtaamaan olympiastatusta. Japanilaisen lajin myyntivaltti ei ole enää kovuus, vaan lähes päinvastoin.

"Karate on suhteellisen turvallinen vaihtoehto, jos haluaa harrastaa kamppailulajeja", Nerg mainostaa.

Turvallisuus ei välttämättä houkuttele yleisöä. Kisahallin katsomossa oli lauantaina tilaa.

"Täytyy sanoa, että thainyrkkeily ja muut rankat lajit vetävät paljon katsojia. Niissä on sellainen roomalainen leipää ja sirkushuveja -tunnelma. Suomalaiset ovat otollista porukkaa kamppailulajeille."

Nerg ei jaksa innostua esimerkiksi hurjasta vapaaottelusta, joka on kasvattanut suosiotaan.

"Ehkä olen jo vähän vanha, mutta en pidä enää kovin urheilullisena ja turvallisena, jos saa istua vastustajan päällä ja mätkiä turpaan. Se touhu onkin ehkä enemmän jotain muuta kuin urheilua."

Karaten ahdistusta lisää samantyylinen taekwondo, joka on olympialaji. Karate ei ole silti näivettymässä, vaikka kilpailu arvokisamitaleista, yleisöstä ja harrastajista on tiukentunut melkoisesti. Juniorikisoissa on enemmän osanottajia kuin SM-kisoissa katsojia.

"Ne nuoret pitäsi saada pysymään lajin parissa. Meillä on ollut kymmenen vuotta voimakasta junioritoimintaa ja odotamme nuorilta lupauksilta paljon. Arvokisamitalit toisivat lajille näkyvyyttä."

Kotkalainen Eki Luukka, 32, kamppaili EM-pronssia 2002. Sen jälkeen suomalaiskaratekat eivät ole saaneet aikuisten arvokisamitalia.

Luukka lähtee toukokuun alussa toiveikkaana Slovakiaan EM-kisoihin. Hän ottelee Bratislavassa 70-kiloisissa ja avoimessa sarjassa.

"MM-kotikisojen jälkeen leireilin Viron Tartossa ja löysin taktiikan, joka tuntuu minulle juuri oikealta: painostan vastustajaa koko ajan. Se tyyli on toiminut, sillä olen pärjännyt muun muassa Hollannin ja Italian avoimissa aikaisempaa paremmin", Luukka kertoi.

Miksi kamppalulajeista kiinnostuneen kannattaisi valita juuri karate?

"Se on monipuolinen laji: vartalon hallintaa, mutta myös kunnon kamppailua."

Karatellekin voi tietenkin omistautua täysin ja löytyyhän noita, jotka treenaavat aktiivisesti vielä 70-vuotiainakin. Henkilöstä kiinni, kuinka paljon on valmis panostamaan. Voi kai vaparissakin käydä kaksi kertaa viikossa tai vaihtoehtoisesti 8 kertaa viikossa.

Urheiluksi minäkin miellän vapaaottelun ja nimenomaan urheiluksi. Tervehenkistä ja reilua urheilua. Samoin kuin Potkunyrkkeily, Paini, Judo, Nyrkkeily etc.

Karatesta mainitakseni vielä. Karateliiton edustamalla kilpakaratella on hyvin vähän tekemistä sitten sen oikean ja alkuperäisen karaten kanssa. Jälkimmäinen onkin sitten kaikkea muuta kuin reilua urheilua.

Nergiltä ajattelematonta kommenttia siinä mielessä, että tässä nyt kustaan vähän karateharrastajien omiin muroihin päästämällä tällaista suusta. En kuitenkaan ymmärrä tätä, että keskustelu menee heti tähän "öhö öhö, karatella ei tee mitään"-vääntämiseen.

Kyseessä voi myös olla tälläkin puolella se, että ehkä ei ymmärretä karaten tekniikoita tai tunneta lajia, tai ymmärretä karaten opetusjärjestelmää. En voi itsekään sanoa ymmärtäväni karaten opetusjärjestelmää, mutta en silti lähde arvostelemaan lajia susipaskaksi.

Oikealla karatella on kuitenkin paikkansa ja käyttötarkoituksensa. Se käyttötarkoitus ei ole vaparikehissä vaan lähinnä käytännön itsepuolustuksessa tavallisimpia kadulla kohdattavia uhkia kohtaan. Se opetusmenetelmä, millä tähän käyttötarkoitukseen päästään ei yleensä vain istu länsimaiseen hetikaikkimullenyt-mentaliteettiin.

Epäjohdonmukaista ja joutavaa horinaa.:david:

Joo puhut asiaa, mutta kuinka moni karateka tekee sitä ammatikseen ? pelkästään siis karatea, tuskin kovin moni. Mutta monelle esim thai,kickboxing,vapaaottelu,bjj jne.. on ammatti, tällä tarkotin omistautumista se on elämän tapa. Mut joo jätän tän topicin muitten kommattavaks jatkoon :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo puhut asiaa, mutta kuinka moni karateka tekee sitä ammatikseen ? pelkästään siis karatea, tuskin kovin moni. Mutta monelle esim thai,kickboxing,vapaaottelu,bjj jne.. on ammatti, tällä tarkotin omistautumista se on elämän tapa. Mut joo jätän tän topicin muitten kommattavaks jatkoon :D

Tässäkin pointtinsa. Mutta tosiaan, kun erotellaan se alkuperäinen, okinawalainen itsepuolustuskarate tästä hippakilpailumuodosta niin karate-ammattilaisten joukkio kapenee entisestään. Onhan se nyt ilmiselvää että yleisöystävällinen kilpaurheilulaji, kuten vapaaottelu, voi tuoda leivän pöytään valmentajille, ottelijoille ja tapahtumien järkkääjille.

Ja kyllä se 70-vuotias karatemestarikin minun silmiini aika elämäntapatreenaaja on, ei 50 vuottakin kestänyttä harrastusta voi muuksi kuin elämäntavaksi tituleerata.

Eiköhän siinä ollut tarpeeksi offtopiccia.

Bottom line: En lähde väheksymään karatea, vaikka tietoni siitä ovatkin kovin rajalliset, enkä myöskään nollaa vapaaottelijoiden saavutuksia. Silti pidän Nergin lausuntoa ajattelemattomana.

Itselleni vain särähti korvaan tämä heti alkava "lol karatella ei tee mitää"-jupakka.

Nyt kun ton jutun luin kokonaisuudessaan niin ei se mun mielestä huono ollut. Ite haluaisin vaan, että erityisesti muiden kamppailulajien harrastajat mieltäisivät vapaaottelun yhtälailla urheiluksi, kuin muutkin kamppailu-urheilulajit.

Minua toi kommentti nyt enemmänki huvittaa, en mä siitä herneitä jaksa ruveta vetelemään. Kundi nyt puhuu läpiä päähänsä, ei sille voi mitään että ihmiset avaa suunsa vaikkei tiedä mistä puhuu. Sääliks käy...

No mut tää on keskustelufoorumi ja täällä tollanen lollottelu on hieman harmittomampaa kun hesarissa.

On kyllä. Ja liittoaktiivin lausuma juttu saa paljon helpommin "virallisen" statuksen kuin random-punttipentin lollottelut pakkotoiston nettifoorumilla.

"Merkillistä, miten paljon maailmaan onkin tullut kamppailulajeja. Ja niissä kontaktit ovat koventuneet. Tuntuu, että koko ajan haetaan sitä kovinta lajia", Nerg valotti nykytilannetta.

"Nyt lajit ovat jo niin rankkoja, että seuraava askel on nakkikioskin jono. Siellä ei ole tuomaria."

"Täytyy sanoa, että thainyrkkeily ja muut rankat lajit vetävät paljon katsojia. Niissä on sellainen roomalainen leipää ja sirkushuveja -tunnelma. Suomalaiset ovat otollista porukkaa kamppailulajeille."

Nerg ei jaksa innostua esimerkiksi hurjasta vapaaottelusta, joka on kasvattanut suosiotaan.

"Ehkä olen jo vähän vanha, mutta en pidä enää kovin urheilullisena ja turvallisena, jos saa istua vastustajan päällä ja mätkiä turpaan. Se touhu onkin ehkä enemmän jotain muuta kuin urheilua."

Näitä lainauksia voisi myös tulkita niinkin että Nerginkin mielestä muut lajit ovat lähempänä oikeata taistelua kuin kisakarate. Onko tämä nyt niin negatiivista? Sitähän keskustelupalstoilla tunnutaan kuitenkin ihannoivan. Se että maassa lyödään mountista päähän täydellä kontaktilla pienillä hanskoilla, ei se nyt kovin turvallista ole. Kenties siinä tarkoitetaan että se on enemmän taistelua kuin urheilua. Kieltämättä kyllä jutussa esiintyvät ilmaisut; "leipää ja sirkushuveja", "mätkiä turpaan", "nakkikioskin jono" ovat sävyltään varsin negatiivisia.

Nyt kun ton jutun luin kokonaisuudessaan niin ei se mun mielestä huono ollut. Ite haluaisin vaan, että erityisesti muiden kamppailulajien harrastajat mieltäisivät vapaaottelun yhtälailla urheiluksi, kuin muutkin kamppailu-urheilulajit.

Mulla on osunut työpaikalle aika sankka joukko entisiä ja nykyisiä kamppailijoita, löytyy ukoilta taustaa ainakin judo, karate, nyrkkeily, paini ja kixpox. Kaikilla on sellainen kuva että vaparin vääntäminen on älyvammaisten raivoapinoiden touhua, jossa on sallittua vaikka kaivaa kaverilta ne silmät päästä. Olen yrittänyt niitä valistaa lajista ja houkutella katsomaan matseja, että itse näkisivät mistä on kyse. Eivät kuulemma halua tukea rahoillaan tätä lajia eikä muutenkaan kiinnosta moinen väkivalta ja nakkikoppihulinointi arvon urheilumiehiä...

Että semmoinen voi olla vapaaottelun maine kamppailu-urheilua harrastavien ja aktiivisesti seuraavien parissa vielä tänäkin päivänä, hiiohoi...

(on siellä yksi judoka tosin seassa joka suhtautuu vapariin ihan myönteisesti, olletikin siksi että sen vanha frendi Timo Peltola otti matsin Cage 4:ssä)

Tuosta en pysty olemaan samaa mieltä, Karate vaatii ihan yhtäpaljon omistautumista kun vapaaottelu. Karatessa on tosin kansallinen huippu tällä hetkellä kapeampi kun vapaaottelussa joten ehkä sen sm-pronssin saavuttaminen vaatii vähemmän omistautumista karatessa kuin vapaaottelussa. Mutta kun taso nousee (SM 1, PM, EM, MM) niin omistautuminen täytyy molemmissa lajeissa olla kovaa.

Väittäisin asian olevan päinvastoin. Karatessa kuitenkin Suomessa on useita henkilöitä jotka kisaavat aivan maailman kärjessä. Vapaaottelijamme eivät taas toistaiseksi pääse edes niihin kisoihin joissa paremmuus ratkotaan. Lisäksi karatella on paljon enemmän harrastajiakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom