Nenä tukossa - välillä ei - ilman syytä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mambo
  • Aloitettu Aloitettu
Itse muistan lukeneeni täältä joskus kuinka joku valitti että oli samat oireet kuin minullakin eli: nenä jatkuvasti tukossa, ei mitään allergiaa joka voisi sen aiheuttaa, pieni reippailu avaa nenän, ei vuoda mitään ja yhtäkkiä vaikka aivastuksen tain pään kääntelyn seurauksena tukkoinen sierain vaihtuu toiseksi.Muita oireita myös suun kautta jatkuvasti hengittäminen, tuhina ja kuorsaus sekä ehkä yöllä herääminen. Olin jo menossa lääkärin kun epäilin että minulla on rakenteellisia vikoja nenässä
( isällä sama juttu ).

Törmäsin sitten sivustoon, jonka hengittämisopit auttoivat pääsemään kyseisestä vaivasta kokonaan eroon kahdessa päivässä! ( oppien noudatus tietysti jatkuu ainaisesti ) Aikuisille tarkoitettu opas on maksullinen, mutta lapsille tarkoitettu ei ja käytinkin sitä; siinä vain puhutaan norsuista ja hiiristä. :D

Ideana on se että olen oppinut hengittämään kuin norsu, noin 4-5 kertaa enemmän ilmaa kuin kehoni vaatii ja siitä seurauksena elimistön hiilidioksiditasapaino ei ole normaali ja keho lyö röörit lukkoon yrittääkseen estää liian hiilidioksidin karkoituksen.

TESTI: Jos sinulla on samoja oireita ja tällä hetkellä tukkoinen nenä saat selville välittömästi onko kyseisestä apua sinulle ( mitä tukkoisempi nenä, sitä parempi ). Nouse seisomaan, ota hyvä ryhti. Ota normaali haukkaus ilmaa, puhalla hieman pois. Sitten suu pidettävä kiinnni, toinen käsi pitää nenän kiinni ja alat kävelemään pitkin huonetta. Niin paljon että alkaa tuntumaan, kun et enää pysty pidättelemään hengitystä pysähdy ja ala hengittämään nenän kautta. Jos sieraimet eivät auenneet voit tehdä uuden suorituksen ( yleensä kyllä yksikin riittää ). Jos sieraimet aukesivat olet selvää pässinlihaa ja suuntaa hakemaan lisäoppeja kuinka muutat hengityksesi normaaliksi loppuiäksesi. Tee halutessasi jatkotesti: Kun olet kävellyt tietyn matkan suu kiinni ja nenästä pidellen kiinni ja et pysty enää pidättelemään hengitystä, ala jälleen hengittämään nenän kautta mutta niin hiljaa ettet kuule mitään ääntä ja kun hengität ulospäin nenän kautta, niin hiljaa ettet tunne hengitystä sormellasi joka väijyy nenän alla. Huomaat pian ettei nenäsi mene ollenkaan tukkoon, kehon hiilidioksidin ja hapen tasapaino pysyy kunnossa eikä keholla ole tarvetta lyödä röörejä lukkoon.Hengitä aina nenän kautta, ihminen hengittää normaalisti nenän - ei suun kautta. Saattaa tuntua ikävältä kun kehosi on tottunut liialliseen hapen määrään, mutta siihen tottuun nopeasti.

vakaville astmaatikoille ja muillekin niin halutessa lääkärin kanssa ensin neuvoteltua. Omalla vastuulla ( sisältää hengittämis- ja hengenpidättämisharjoituksia )

Onnea yritykseen. T: 22 vuotta tukkoista nenää ilman syytä... :)

http://www.nqnet.com/buteyko/buteyko-kids.html

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hengityksen pidättäminen aukaisee nenän muutamassa sekunnissa. Oma kokemukseni oli kun menin nokka täysin tukossa vatsan tähystykseen, jossa putki työnnetään siten kurkun kautta että suun kautta ei voi hengittää ollenkaan. Meni noin sekunti kun naamaa alkoi kuumottamaan ja töhnät valuivat lorona tyynylle...

tuntuu ettei saa riittävästi happea nenän kautta hengittäessä, onkohan sama hässäkkä kyseessä. nenä ei siis ole överitukossa, hengitys onnistuu mutta tuntuu että on ilma ei kulje puhtaastiWTF??!! aamulla kun herään niin aina on jompikumpi sierain tukossa :curs:

Syksyllä olin flunssassa ja sen jälkeen on koko ajan vaivannut tukkoinen sierain. Siis ei sitä aina ole, mutta aina välillä, ainakin herätessä, toinen sierain on siis tukossa. Ihme juttu.

Aika mielenkiintoinen juttu! Mullakin on melkein aina pientä tukkoisuutta nenässä, jonka takia tulee hengitettyä suun kautta. Kuorsaustakin on kuulemma. Mitenkähän kävisi, jos kokeilisi em. jutussa mainittua teipillä suu kiinni yön ajaksi? Äkkiseltään tuntuisi siltä, että aamulla löytäisi itsensä ruumishuoneelta :D

Itsellänikin nenän tukkoisuutta/kuorsausta havaittavissa. Mitenkähän tuo "hiirihengitys" toimii liikuntasuorituksen aikana, kun on muutenkin huono kunto?

Kokeilkaa joku tuota teippijuttua ja raportoikaa, mikäli ei toimi :)

Itse olen nukkunut ilmastointiteippi suun edessä ( toki hieman tehoa poistettu ennen kiinnitystä ) ja olen herännyt toistaiseksi elossa. :D PYstyn toki hengittämään nykyään täysin normaalisti nenän kautta muutenkin. Älkää tietenkään testatko ellei siltä tunnu. "Hiirihengitys" alkaa tuntua yhä helpommalta ja helpommalta kun päivät etenevät kun alkaa tottua normaaliin hapen saantiin. Siitä on hyvä lähteä että yrittää olla suu kiinni koko päivän kerrallaan paitsi tietenkin puhuessa, itselläni jo seuraavana päivänä oli "normaali" hengitys nenän kautta helpompaa kun ensimmäisenä päivänä tuntui että hirveä happivaje olisi päällänsä koko ajan mutta ihmeesti sitä silti jaksoi normaalisti liikkua ja tehdä, joka vain vahvistaa omaa kuuluvuuttani tuohon norsunhengittäjien ryhmään. :)

Franco Begbie sanoi:
Kokeilkaa joku tuota teippijuttua ja raportoikaa, mikäli ei toimi :)

Aika HC:ltä kuulostaa itsensä ilmastointiteippaaminen. Mulla oli pentuna sellainen varta vasten suunniteltu suuta kiinni pitävä hihnapipoviritys, jonka sain muistaakseni hammaslääkäriltä oikomishoidon yhteydessä varmistamaan että öisin hampaat olivat tiukasti vastakkain.

Tuon kanssa tosin pystyi kyllä suuta aukomaan, mutta leuka rentona loksahti aina luukku kiinni.

Toinen toimivaksi havaittu vinkki on kaivaa ahkerasti ja syvältä nenää 2 ikävuodesta lähtien, sitten parikymppisenä on jo niin hyvät sieraimet että henki kulkee nenän kautta paremmin kuin suusta. Tai ehkä mulla on vaan luonnostaa avarat röörit, ikinä ei ole pahemmin ahdistanut. Toisin kuin yhtä duunikaveria, joka vinkuu päiväkaudet tauotta kuin sika, joka yrittää imeä happea mehupillin läpi. Kertautuva vaikutus ympäristöön on vähän sama kuin kiinalaisella vesipisarakidutuksella.

Joo turhan tujua on kyllä ilmastointiteippi kieltämättä. Itse olenkin vähentänyt sen tehoa irroittamalla ja kiinnittämällä sitä käteen toistuvasti ennen kiinnitystä ja tekemällä teippiin suun kohdalle aukon, laittamalla siihen aukon kohdalle talous-tai wc-paperin palan niin että pystyn saamaan happea sen läpi. Leuat pysyvät kiinni samalla, joten jos yöllä satun sen läpi hengittämään ei ole hapen saanti liiallista.

Mambo sanoi:
Onnea yritykseen. T: 22 vuotta tukkoista nenää ilman syytä...

Mä ostin sattumalta apteekista sarvikuonon sarven muotoisen nenähuuhtelukannun ja se on osoittautunut aika hyväksi tukkoisen nenän selvittelyyn.

:5:

Se, että toinen sierain on tukossa ei ole mitään erikoista. Normaalisti suurimmalla osalla terveistä ihmisistä toinen sierain on tukossa, "kiinni oleva" sierain vaihtuu itsekseen muutaman tunnin välein.

Lisätietoa googlella, hakusanalla nasal cycle.

Tietysti muitakin syitä nenän tukkoisuuten on, mutta terveelläkin on normaalisti toinen sierain enemmän tai vähemmän tukossa.

protsku sanoi:
Mä ostin sattumalta apteekista sarvikuonon sarven muotoisen nenähuuhtelukannun ja se on osoittautunut aika hyväksi tukkoisen nenän selvittelyyn.

:5:
Se huuhtekukannu on todella hyvä, vaikka onkin vissiin joidenkin hippien keksintö, varsinkin jos on todella herkkä esim. pölylle, saa limakalvot putsattua hyvin ja ainakin itsellä ehkäisee flunssaa. Ja kannattaa muistaa, että siinä nenässä voi olla rakenteellistakin vikaa. Itsellä oli esim. nenän väliseinä niin vino, että se tukki osittain toisen sieraimen, ja vuosikausien säännölliset poskiontelotulehdukset laitto limakalvot niin huonoon kuntoon, ettei henki kulkenut lähes ollenkaan nenän kautta. Vasta leikkauksella sai taas nenän siedettävään kuntoon. Ja liikunta auttaa yleensä muistaakseni siksi, että erittyvä adrenaliini tai mikä lie supistaa limakalvoja jolloin ilma kulkee paremmin.

En silti väitä, että tämän threadin linkin ohjeet olisi huuhaata. Pitäisi varmaan itsekin kokeilla.

En tiedä liittyykö varsinaisesti aiheeseen, mutta itselläni toinen sierain aina "vähän tukossa" eli tuntuu ettei ilmaa saa sen kautta kunnolla. Jos toisen sieraimen painaa sormella kiinni ja koittaa sitten imeä ilmaa tän tukkoisen sieraimen kautta niin ei kulje ilma kunnolla.
No kysyin asiaa kerran ohi mennen lääkäriltä ja hän kertoi, että monille ihmisillä asia on näin. Johtuu siitä, että jotta syntyessään nenä yleensä vääntyy jompaan kumpaan suuntaan ja nenän rustot jossain määrin jäävät sitten "vinoon" tukkien noita nenän röörejä.
Lääkäri tarkisti vielä nenäni ja totesi, että näin oli kohdallani.

Ilkeä tunne tosiaan kun nenän kautta hengittäessä tuntuu ettei toisen sieraimen kautta kulje ilmaa juuri ollenkaan.

Itellä oli nokka tukossa kymmenisen vuotta,öisin veti ihan tukkoon.Monelle lääkärille sitä valitin, mut ei vaan apua löytynyt.Lopulta löytyi asian tunteva lääkäri joka sanoi heti mistä kiikastaa,se höyläs joitain alakuorikoita ja parin viikon kuluttua leikkauksesta ilma rupes kulkee normaalisti.Ei oo sen jälkeen ollu nenä tukossa.Leikkauksesta on pari vuotta aikaa.

Itselläni on hieman samankaltasia oireita kuin aikaisemmin tässä mainittiin. Mutta voiko tälläinen toisen sieraimen tukossa olo aiheuttaa jotain vakavampaa tai esimerkiksi herkistymistä flunssaan?
Sillä minulla tuntuisi olevan oikea sierrain enemmän tukossa. No sitten vasen sierrainhan on sitten enemmän käytössä.
Tässä on jo ollut 3-4 vuotta sellaisia oireita että vasemman sierraimen sisällä alkaa sellainen kipu sekä sellainen ilkeä tunne joka sitten aina etenee nieluun asti. Aikaisemmin aina kun tämä kipu/tunne tuli niin sairastuin flunssaan joka yleensä aina painui tulehdukseksi johonkin hengitystie elimiin. No sitä sairastelua sitten tutkittiin astmana. Mutta loppujen lopuksi todettiin että minulla on krooninen allerginen nuha ja rasistus astman kaltaiset oireet. Ja siihen sitten tuli lääkkeeksi Flixonase ja astma suihkeet tarvittaessa.
No tässä sitten on mennyt pari vuotta siten että käytän Flixonasea säännöllisesti ja muita tarvittaessa. Nyt on kuitenkin lisääntynyt tuo kipu ja ilkeä tunne vasemmassa sieraimessa ja tuntuu että ennen kun se tuntemukset lähtivät pois Flixonasella niin nyt ei, vaan olen nyt sairastanut 2 flunssaa ihan vähällä aikaa. Elikkä olen ilmeisesti tullut immuuniksi Flixonaselle ja olenkin varannut lekurille ajan jossa mietitään että mitä nyt.
Mutta onko arvoisalla pakkiksen väellä samankaltaisia kokemuksia tai tietoa että mitä tässä voisi tehdä.
Tuosta sieraimen tuntemuksesta viellä että se on vaan aina vasemmassa sieraimessa ja aina samalla kaavalla, ensin alkaa sellainen kipu aika syvällä sierainta ja sitten se etenee aina nieluun asti. Ja ilman lääkitystä alkaa sitten nielu mennä sellaiseksi limaiseksi ja kipeeksi ja siitä aina tulee kunnon flunssa. Aikaisemmin tässä kivun alkaessa kun otin lääkettä niin sillä se meni ohi mutta nykyään ei.

jyms sanoi:
Itellä oli nokka tukossa kymmenisen vuotta,öisin veti ihan tukkoon.Monelle lääkärille sitä valitin, mut ei vaan apua löytynyt.Lopulta löytyi asian tunteva lääkäri joka sanoi heti mistä kiikastaa,se höyläs joitain alakuorikoita ja parin viikon kuluttua leikkauksesta ilma rupes kulkee normaalisti.Ei oo sen jälkeen ollu nenä tukossa.Leikkauksesta on pari vuotta aikaa.

Mulla oli täysin samanlaiset oireet kuin japalla ja jymsillä, tosin rasitus astmaa ei ole. Noin kymmenen vuoden ajan nenä oli tukkoinen ja lisäksi oli kerran kuussa poskiontelotulehdus ja loppuaikoinia jopa säännöllisesti angiina monta kertaa vuoden aikana. Sairaala Laserissa leikattiin nielurisat ja noi kuorikot, oikaistiin väliseinä ja suurennettin aukkoja jotka menevät poskionteloihin (oli kyllä pitkään aika hakattu olo leikkauksen jälkeen), ja sen jälkeen ei ole n. 3 vuoden aikana ollut kuin 2 kertaa poskiontelotulehdus.

En muista onko tuossa Flixonasessa kortisonia, mutta ainakin se mun leikannut lääkäri muistaakseni sanoi, että ei kannata pitkiä aikoja käyttää säännöllisesti kun menee lopulta limakalvot kortisonista vielä huonompaan kuntoon. Ja A-vita tipoilla tais olla kans semmosta vaikutusta, että ne voi turvottaa limakalvoja jolloin nenä menee tukkoon, näin ainakin minun tapauksessa. Itse olen huomannut toimivammaksi nenän kostutuksessa Humidose-suihkeen joka on periaatteessa vain suolavettä.

Kannattaa mennä ihan nenä- ja kurkkulääkärille, ja jos oireet on todella pahat niin vielä vaikka vähän kalliimmalle. Itsekin kärsin monta vuotta kun lääkärit eivät tietäneet syytä oireisiin ennen kuin pääsin se leikanneen lääkärin tutkittavaksi.

Joo noista nenätipoista(Flixonaset,nasolinit sun muut).Se minua hoitanut lääkäri sanoi että ei saa missään nimessä käyttää kuin vain tosiaankin väliaikaisesti.Limakalvot menee pitempiaikaisessa käytössä niin huonoon kuntoon että vaatii paljon aikaa ja omat kikkailunsa ennen kuin palautuvat normaaliksi.

tuo A-vita siis ei ole mikään "avaava" lääke, vaan hoitava öljy. sisältää mm. a-vitamiinia ja oliiviöljyä. auttaa myös verenvuotoon.

nasoliinia ei kannata käyttää pitkään tai nenä homehtuu. nimimerkillä kokemusta on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom