Nenä tukossa - välillä ei - ilman syytä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mambo
  • Aloitettu Aloitettu
No mullakin on tuo nenän kanssa vähän pientä ongelmaa. Aika monesti on nenä tukossa, vaikka saan kyllä esim. öisin hengitettyä nenän kautta aika hyvin. Ja verta minulla tulee kanssa aika helposti, ei pahemmin tietoa mistä johtuu.

Kävin tuossa syksyllä yksityisellä lääkärintarkastuksessa ja se sano, että minulla on ärtyneet nuo nenän limakalvot. Sitten se sano, että laittaa rypsiöljyä nenään pari kertaa päivässä. Siis niin kuin nenätippoina. Tulihan niitä laitettuakin, mutta sitten se kuitenkin jäi. Ajattelin kokeilla tuota nyt vähän pitemmän aikaa ja katsoa mitä tapahtuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mambo sanoi:
Onnea yritykseen. T: 22 vuotta tukkoista nenää ilman syytä... :)
Toimiko tämä tekniikka sinulla siis oikeasti? Itse olen varsin krooninen "tuhisija", ja varsinkin keskittyessäni tarkasti johonkin kuulostan kuulemma hätääntyneeltä siililtä. Ei anna kauhean ammattimaista kuvaa työpaikalla...

Sun kirjoitus ja lähettämä linkki herätti mun kiinnostuksen (ja epäilemättä hurjan tuhinan niitä lukiessani... :wall: ) Jos oot saanut nokan pysymään auki, ja hengityksen kulkemaan normaalisti, niin ootko huomannut muita positiivisia vaikutuksia? Rauhallisempaa nukkumista? Parempaa aerobista kuntoa? Itse olen aina ollut huomattavasti huonompi pitkänmatkanjuoksija, kuin mitä kroppa ja treenaaminen antaisi ymmärtää. Olisi aika mukavaa saada siihen parannusta pelkällä hengitysharjoittelulla.

Toisaalta taas, mun ongelmat saattavat varmasti johtua myös epämuodostuneesta nenästä, jolloin mun hiiri-hengittelyt menevät aivan hukkaan... Pakko se on kuitenkin kokeilla, tossa on niin paljon voitettavaa :)

Jos haluaa lisää sitä "nenätiedettä" niin voi lukea sen John Douillard (tai jotain) kirjan "body mind and sport" muistaakseni tai suomeksi keho mieli ja urheilu. Siinä hehkutellaan että syvällä "Darth Vader" nasaalihengityksellä pystyy juoksemaan kilometrin kolmessa minuutissa sykkeen ollessa 120 tai alle.. On siinä jopa jotain perääkin.

Muistaakseni siinä on se järkeily sellaista että syvä nasaalihengitys on tehokkain mahdollinen hengitystekniikka.

rima sanoi:
Toimiko tämä tekniikka sinulla siis oikeasti? Itse olen varsin krooninen "tuhisija", ja varsinkin keskittyessäni tarkasti johonkin kuulostan kuulemma hätääntyneeltä siililtä. Ei anna kauhean ammattimaista kuvaa työpaikalla...

Toisaalta taas, mun ongelmat saattavat varmasti johtua myös epämuodostuneesta nenästä, jolloin mun hiiri-hengittelyt menevät aivan hukkaan... Pakko se on kuitenkin kokeilla, tossa on niin paljon voitettavaa :)

Kyllä, se toimii minulla. Pystyn nykyään hengittämään täysin nenän kautta, ja päättelin siitä että minulla oli ennen huulet aina rohtuneet aamulla, sekä kurkku kipeä/kuiva että nykyisin myös hengitän öisin nenän kautta. Selvähän se kun oikein haukkoo suun kautta kuivaa ilmaa maksimaalisen määrän koko yön, on siitä seurauksena kuiva kurkku. Minulla ei ole seuralaista täällä, joten en voi sanoa kuorsaanko vielä nykyisin.

Ja kuten itsekin epäilit ja muut ovat threadissä kirjoittaneet, voihan olla mahdollista että nenässä aina on joku rakenteellinen vika.

Jos kuvailisin omia tuntemuksiani ensimmäisinä päivinä kun otin työkseni tuon nenän kautta hengittämisen, tuli ihan jatkuvasti pakottavia tunteita hengittää suun kautta ( välillä siihen sorruinkin, ja seurauksena aivan tuon oppaan mukaisesti nenän kautta hengittäminen muodostui aina vaikeammaksi lähihetkinä ). Parin päivän jälkeen tuollaiset pakottavat tarpeet suun kautta hengittämiseksi muodostuivat yhä satunnaisemmiksi. Kuten joku onneksi tuolla jo korjasikin, se että aukinainen sierain vaihtuu silloin tällöin toiseksi, on täysin normaalia, mutta itselläni oli se ongelma että en pystynyt hengittämään nenän kautta vaikka molemmat sieraimet olisivat hetkellisesti olleet auki, kun puolen minuutin päästä ne oli taas tukossa. En nykyisin edes sillä tavalla ajattele hengittäväni mitään "hiirihengitystä" vaan tarpeeksi happea saa ihan hengittämällä normaalisti nenän kautta ( hengitysrytmini on ilmeisesti tasaantunut juuri oikeaksi ). Silloin tällöin hiljaisessa tilassa tai luennolla istuessani yritän erikoisesti tarkkailla oman hengitykseni kuuluvuutta ja vertailen sitä vieressä istuvien hengitykseen enkä ainakaan tiedosta nykyisin tuhisevani sen suuremmin kuin muutkaan. Se on jo mielestäni plussaa että pystyn yleensäkin hengittämään jatkuvasti nenän kautta.

Rauhallisempaa nukkumista on kyllä ollut, mutta tuohon kunnon parantumiseen en osaa sanoa kun en oikein juokse mitään kovin pitkiä lenkkejä.

Nostan huvikseni tämän ylös kun oli niin ällistyttävä kokemus.

Nenä ollut enemmän tai vähemmän tukossa jo 11 päivää. Katselin tämän videon alkuosion ja huohottelin samalla suun kautta kun nokka on ollut koko päivän lähes täysin ummessa. Kokeilin tuota kymmenisen minuuttia ja tällä hetkellä pystyn hengittämään vaikeuksitta nenän kautta :wtf:

Buteyko Method: How To Unblock Nose ButeykoDVD.com - YouTube

No nyt on nenä auki:thumbs: Itse tullut ilmeisesti aika pintapuolisesti hengiteltyä pitkään. Nyt otin pieniä hengitysharjoituksia ja hengittelin kunnolla sisään niin tuntui kuin olisi piristynyt reippaasti ja nenä aukesi. Täytyy ilmeisesti päiväohjelmaan ottaa harjotteita, jos olo kohenisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom