Navigaattori

Ikä
39
Elikkäs semmosta kyselisin että millanen olis hyvä navigaattori kuorma-autoon. Ei mielellään mikään sika kallis ja pelkkä Suomi on ajoalueena etenkin pirkanmaan alue. Käyttö olis joka päiväistä joten laiteen pitää olla helppo käyttää ja selkeä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kallis on suhteellinen käsite.

TomTom on tosi hyvä valmistaja. Omakohtaista kokemusta on paljon tuosta TomTom Go-sarjasta. Hinnat noin 400-600 euroa.

Itse ostaisin Tom Tom One navigaattorin jos olisin sinä. Pieni ja kätevä.
Hinta siinä 360-370e ja siinä on skandinavian kartasto (suomi, ruotsi, norja ja tanska).

Itselläni on Tom Tom Go 300 ja ei ole vielä päivääkään kaduttanut. Joka kerta on perille löytänyt. Tom Tom on voittanut paljon noita navigaattorien vertailujakin.

Ainakin Bat Power

Toi on tukkuliike, mutta on niillä ihan kuluttajamyyntiäkin.

Gigantista saa tuon tomtomin netistä tilaamalla. Hinta taisi olla 350-360 nettitilaajalle. Se oli juuri tuolla skandinaavian kartastola ja siinä oli kaikki autolaturit yms. mukana.

jalat sanoi:
Itse ostaisin Tom Tom One navigaattorin jos olisin sinä. Pieni ja kätevä.
Hinta siinä 360-370e ja siinä on skandinavian kartasto (suomi, ruotsi, norja ja tanska).

Mulla on tämä ja hyvin pelittää. Muutamaa liikenneympyrää ei löydy ja Oulussa ohjaa yhtä yksisuuntaista vastaan, ei siis täydellinen, mutta uskaltaa hyvin lähteä outoihin kaupunkeihin tuon avulla.

Kävin ostaan tuon Tomtomin onen ja hyvältä vaikuttaa näin parintunnin kokemuksella. Löytää jotain ihan pieniä mettäauto teitäkin.

ite oon käyttänyt tomtomia saksassa seikkaillessa. Aivan helvetin kätevä laite. Toimii kuin häkä, helppo säätää näyttö mieleisekseen. Kosketusnäyttöä toimii aina, näyttää tarvittavat säädöt ja on äärettömän helppo käyttää. Itte varmaan ostasin ton GO:n jos jonkin, aika edukaskin on.

Puhelimessa en oo käyttänyt, miinuksia vissiin senverran että puhelimessa tuo ei toimi ihan niin nopeasti (reaaliajassa) kuin itse laite (korjatkaa jos oon väärässä, näin joku käyttäjä mulle väitti). Toinen miinus lienee akku, syö nopeesti kännyn akun tyhjiin.. Ja näyttö on tietysti pienempi kännyssä.

Jos käyttää navigaattoria pelkästään autossa, ite ostasin ton TomTom laitteen enkä laittas puhelimeen..

Mike sanoi:
Onko noissa radikaalia eroa puhelinsoftiin verrattuna? Eli onko fiksumpaa ostaa luuriin tuommoinen vai erillinen laite?

Riippuu aika paljon käytöstä. Molempia on tullut testailtua ja voisin sanoa, että jokapäiväiseen käyttöön erillinen laite ja satunnaiseen käyttöön puhelimeen softa. MOlemmilla vehkeillä olen kyllä perille löytänyt ja ilman noita laitteita en olisi varmaan ikinä löytänyt määränpäähän. Helvetin hyvödyllinen keksintö, jos joutuu paljon reissaamaan oudoilla mestoilla.

Garmin nuvi 300 käytössä ja se rokkaa, kun siihen saa mm. vapaa-ajan kartan. Voi lähtee ihan metsään tepastelee tarvittaessa....

Jakob sanoi:
Riippuu aika paljon käytöstä. Molempia on tullut testailtua ja voisin sanoa, että jokapäiväiseen käyttöön erillinen laite ja satunnaiseen käyttöön puhelimeen softa.

Täysin samaa mieltä. Erillisen laitteen edut puhelimeen verrattuna:
-nopeus
-suurempi näyttö
-kosketusnäyttö (ainakin TomTom, Garminin vehkeissä on vissiin erillisiä kuminappuloita)
-parempi kaiutin ohjeselostuksille kuin puhelimen kälyinen kajari (korvanapeilla tietty tämän voi ohittaa)
-auto/prätkäkäyttöön telakointiasema jossa lataa suoraan vs. kännykän autolaturit jne. jotka joutuu ostamaan erikseen
-TomTomin bluetooth-mallit voi parittaa kännykän kanssa jolloin navigaattorilla voi käyttää taskussa olevan puhelimen perustoimintoja

Ainoa tapaus jossa kännykkä on mielestäni parempi olisi tyypillinen turistihortoilu jalan jossain uudessa kaupungissa. Tällöin ei tarvitsisi raahailla ylimääräisiä navikapuloita mukana kun kartta löytyy puhelimesta. Jos käyttö on autossa tai moottoripyörässä niin navihommaan erikoistunut erillinen laite on kyllä parempi.

Juu, meitsillä tämä tulisi juuri käyttöön "missä vitussa se konserttihalli taas olikaan?". Ei autoa käytössä, vaan jalan. Periaatteessa siihen riittäisi jo pelkkä karttakin ilman gps paikannusta. Saako noita laskemaan reittejä jalkamiehelle vai vetääkö noi aina autotiet reitiksi?

Tomtom go näyttää myös kävely ja pyöräilyreitit.
Mikelle sopis ehkä paremmin kännykkä, niin ei tarttisi kantaa montaa härveliä mukana. Mutta toisaalta siihen pitäisi ostaa bluetooth gps pulikka joka pitää aina muistaa ottaa mukaan, säätää synkkaan kännykän kanssa sekä pitää esillä taivasta kohden samalla kun kännykkä on toisessa kädessä.

Perumpa sanani. Jos olisin Mike niin ostaisin tomtom one navigaattorin vaikka olisin jalkaisin. Ei tarttisi montaa laitetta saati sitten säätää. Kosketusnäyttökin on joka centin arvoinen. Tuo one on paljon ohuempi mitä go sarjalaiset. Menisi taskuunkin mukavasti.

Ja tosiaan ettei turhaan vie kännykän akkua.
Ja Miken tapauksessa ostaisin siihen sen west europe kartta cd collectionin
samalla. Maksaa jotain alta 200e muistaakseni. Niitä taidetaan myydä bundlenakin tomtom + karttasetti johonkin hintaan.
Normaalisti noissa tulee mukana se skandinavian kartasto vain.

Tom tom one ei sisällä kovalevyä. Jos fyrkkaa vaan on niin sitten ostaa
se Go 700 sarjalainen jossa on 20gb kiintolevy ja siihen mahtuu jotakuinkin kaikki kartat mitä löytyy luulisin.
Jalkaisin kulkevan ei varmasti kannata edes miettiä niitä tomppa tompan uusia go sarjalaisia 910 jne... joissa on se 4" näyttö. Ovat muutenkin kooltaan paljon isompia.

Se mokkula pistetään päälle ja liitetään pariksi luurin kanssa. Ihan kun se olisi toinen puhelin. Sitten Tomtomin asetuksista vaan "Muu Bluetooth GPS-paikannin" jos ei ole Tomtomin mukana tullutta mokkulaa.
Ja sitä pulikkaa voi pistää taskussa ja sen koko on todella pieni. Nykyään niihin menee samat akut mitä Nokioihin (BL-5C) ja painoa on reilusti alle 100g koko mokkulalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom