Naudan sisäfile...?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Sokkarin s-market, itäkeskuksen citymarket, iso omena ja sello on yleensä ollut vakiopaikkoja etsiessä. Sokkarissa mainitsi kaveri olevan härän ulkofilettä 12e/kg, en ole kyllä käynyt tarkistamassa.

Pakko hieman mainostaa...
Kun, ja jos haluatte joku kerta nauttia oikein vimosen päälle lihasta niin suunnaksi Hakaniemen halli --> Reinin liha, ja sieltä Limousine härän sisäfilettä. Hinta on (noin) 35e/kg, mutta älkää nyt sitä jääkö päivittelemään...

Kun vertaa brasilian pojan filettä ja tuota Limousinea niin ero on jotakuinkin sama kun vertaisi tuoretta ja viikon tiskissä seissyttä kalaa. Tuon parempaa lihaa en ole missään syönyt, en Suomessa tai ulkomailla.
Ohje valmistukseen kannattaa myös kysyä, sillä minä en ainakaan tuon hintaista lihaa raaskisi valmistuksessa ryssiä.

Valmistus meni jotakuinkin näin: Käytä kokonainen filee nopeasti pannulla, eli vain pinta ruskistetaan. Filee kääritään folioon ja uuniin. Lihaan isketään myös keskelle mittari, josta sitten tarkkaillaan sitä lämpöä. Näin kykenee tarkasti määrittelemään kypsyyden.
Filee leikattiin vasta kun se oli uunista tultuaan ehtinyt lepäämään noin 10min.

Reinin lihalla on myös nettisivut: www.reininliha.fi

Misanthrop sanoi:
Kyllä täällä menee punaista lihaa dieetilläkin. Muuten tulisi turhankin hoikka olo..
Muistat vaan, että niiden pihvien kanssa voi syödä muutakin kuin ranskalaisia tai lohkoperunoita... ;)

nii eli esim. valkosipulikermaperunoita...? :D

Haffey sanoi:
Valmistus meni jotakuinkin näin: Käytä kokonainen filee nopeasti pannulla, eli vain pinta ruskistetaan. Filee kääritään folioon ja uuniin. Lihaan isketään myös keskelle mittari, josta sitten tarkkaillaan sitä lämpöä. Näin kykenee tarkasti määrittelemään kypsyyden.
Filee leikattiin vasta kun se oli uunista tultuaan ehtinyt lepäämään noin 10min.

Kokeilin tuota juuri, ja oli kyllä parhaan makuiset sisäfilepihvit, mitä olen itse tähän mennessä tehnyt. Kiitos vinkistä!

Mitä kannattaa maksaa tosta sisäfileestä about rallaa..siis ihan kun normi kaupasta kun lähtee hakee..Kaveri puhu että hakee lihansa jostain tukusta tms. kuulemma 20e kilo.. Itse näin tossa ohi mennen supermaketissa 19,90e kilo..??

:offtopic: Myydäänköhän monessa paikassa vain ns. "härkää". Itse ainakin luulen, että useimmiten se on lehmää, jota vain kutsutaan häräksi paremman hinnan toivossa.
Vai onko siinä sitten selväkin makuero??

insect sanoi:
:offtopic: Myydäänköhän monessa paikassa vain ns. "härkää". Itse ainakin luulen, että useimmiten se on lehmää, jota vain kutsutaan häräksi paremman hinnan toivossa.
Suomessa tuo nauta on ainoa eläin joka vaihtaa sukupuolta kuollessaan. Noi brasilialaiset fileet voivat jopa ollakkin pihvihärkää. Joka tapauksessa ne maistuvat paremmalta kuin suomalaiset naudat.

insect sanoi:

Finfood lihatiedotus sanoo reilusti:
"Häränlihalla tarkoitetaan vanhan nautaeläimen lihaa yleensä. Tarkkaan ottaen härkä on täysikasvuinen kuohittu urosnauta. Kuohittuja urosnautoja ei Suomessa kuitenkaan kasvateta. "

[mutu] Tuskin niitä sonneja siellä brasseissakaan enää kovin paljon kuohitaan. Eiköhän sieltä Eurooppaan tuotava "häränliha" ole pääasiassa sonnia. En tiedä sitten miten paljon kuohiminen ylipäätään vaikuttaisi makuun. Kai se hormonitoimintaan ja lihasten kasvunopeuteen jollain tavalla kuitenkin vaikuttaisi. [/mutu]

Enemmän kuin alkuperämaalla on merkitystä sillä mitä rotua se "härkä" on. Haffey kehui ylhäällä limousinea, mutta kyllä ne muutkin oikeat pihvikarjarodut hyviä ovat. Valitettavasti kuitenkin Suomessa naudanlihan tuotanto perustuu vielä pitkälti lypsykarjavasikoiden kasvattamiseen lihaksi (noin 80 %), 10% on sekarotuja ja vain 10% oikeata lihakarjaa. (Finfood lihatiedotus).

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pihviä ei tarvitse ugnissa käyttää

Aiemmin tuossa tuli jo hyviä neuvoja, mutta pakko sanoa..
Naudan fileestä kun leikkaa pihvit, niin karkea sääntö on seuraava: kun lihasneste tulee pintaan, niin käännetään. Taas kun tihkuu, niin on medium, voi kyllä olla jonkun mielestä rarekin. Ja jonkun mielestä well-done ;-)
Ihan kiinteyttä 'tiukkuutta' kokeilemalla oppi kyllä äkkiä tietämään kypsyysasteen.
Toki riippuu paksuudesta ja lämmöstä..oikein paksut pihvit voi käyttää uunissakin. Itse kyllä mieluummin otan kuumalla pinnan ja pudotan lämpöä ihan pannulla vaan. Syönkin kyllä aika punaisena mieluusti, file menee hukkaan jos läpiharmaaksi kuivattaa.
Kokonaisen fileen teko erikseen. Ennemmin teen paistia, jos uuni kerran pitää lämmittää. Tuhlausta mielestäni kokonaisen fileen paistaminen.
Maustaa voi (musta pippari ja suola, mitä muuta muka, höh) molemmat puolet vaikka valmiiksi. Kokkisotaohjeet ja suolan kuivattava vaikutus sikseen, ei se ehdi kummittelemaan. Ja suolaa pitää_pihvissä_olla.
*Tärkeintä, siis aivan tärkeintä, on ottaa pihvit lämpiämään ennen paistoa. Huoneenlämpöisestä piffistä paras tulee.*

Ja eiku nammm..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom