Napaläväri tulehtui, kamalaa

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Vuosi sitten otettu napalävärini siis on tulehtunut. Vaihdoin korun renkulasta sellaiseen erikoisbanaaniin tribaalikoristeella. Tribaalissa on teräviä, käyriä piikkejä, jotka jäävät joka paikkaan kiinni, paitaan, koiraan, lakanaan... Yksi kaunis päivä pesin mattoa koiran oksennuksesta ja se tietty tarttui koruun ja kiskaisi ihan kunnolla! Nyt reikä on ihan tulehtuneen näköinen ja siinä on sellainen rakkulannäköinen paise, niin ylä- kuin alapuolellakin. Mitähän tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Korun vaihtaminen auttaisi ainakin puhdistusta, mutta en uskalla nyt mennä räpeltämään tuota kun on kipeä ja tulehtunut. Korua ei myöskään voi ottaa pois, silloin reikä umpeentuisi ja pahimmassa tapauksessa tulehdus jäisi nahan sisälle ja leviäisi (???). Lääkäriinkö tässä on lähdettävä? Eilen illalla mahaan juilas enemmänkin, tiedä sitten oliko tulosta kovasta reenistä vai tulehduksesta :(

Auutsh... millä olet kokeillut sitä puhdistaa? Suihkutettava septidin-liuos voisi olla passelia, ei tarvitsisi vanulappujen kanssa räpeltää. Miksei ihan Neo-Amiseptkin (mutta se KIRVELEE:hyper: ). Noilla olen saanut silloin tällöin tulehtuvat korvalävistykset asettumaan. Mutta jos ei tilanne parissa päivässä ala asettua, niin kyllä varmaan kannattaisi lääkäriä konsultoida.

Kuumalla vedellä ja tuolla septidinillä olen puhdistellut. Septidinissä on vaan se huono puoli, että se kuivattaa ihoa. Noh, nyt se kyllä on pienempi murhe se kuivuminen, kuin tuo tulehdus. Koko ajan vuotaa jotain inhaa verensekaista töhkää :(. Jooh, pitää tässä katella, jos tilanne ei muutu niin pakko kai se on lääkäriin mennä...

Ei kannata käyttää mitään vahvoja puhdistusaineita, ne tosiaan vaan kuivattaa ihoa ja pyyhkivät pois ihon omat parantavat aineet. Juokseva lämmin vesi on kaikkein parasta lävistysten puhdistukseen. Mulle suositeltiin pitämän ärtynyttä lävistystä 5 minuuttia vesisuihkun alla ja liikuttelemaan sitä erittäin varovasti.

Ennen lääkärille menoa sun kannattaa käydä näyttämässä sitä napaa lävistysliikkeessä asiantuntijalle. Sieltä saat varmasti parhaat neuvot, ilmaiseksi ja nopeasti. Tarvittaessa sieltä ohjataan myös lääkärin puoleen.

Useinmiten tuollaiset parantuu kuitenkin ihan oikealla puhdistuksella ja hoidolla, eikä antibioottikuuria tarvita. Ellei se sitten ole tosi pahasti tulehtunut, jolloin lävistystä ympäröivä ihokin on kipeä, punainen ja kuumottava..

Mulla tulehtui napalävistys heti lävistyksen jälkeen. Suihkuttelin läväriä säännöllisesti, liikuttelin korua säännöllisesti ja silloin tällöin desinfioin (suihkuttelu tärkeämpää). Sitten hain vielä lekurista suun kautta nieltävän antibioottikuurin ja se oli siinä. Sen jälkeen kaikki on ollut ok, eikä uusia tulehduksia ole tullut.

Joo niin ku tuossa edellä jo sanottiin, niin puhdistele mielummin vedellä kuin desinfiointiaineella. Itsellä kans oli pitkään tollaset pallurat lävistysreiän ympärillä ja pahemmaksi meni vain kun läträsin desifiointiaineella sitä.

Ei varmaan kannata pitää tollasia erikoistribaaleja, jotka tarttuvat joka paikkaan. Kyllä niitä hienoja löytyy ihan peruskoruistakin.

Hoituri-täti täältä neuvoo että kaikista paras lienee että kipaset hakemassa antibiootti kuurin siihen tulehdukseen ja tuulettelet sitä mahdollisuuksien mukaan. Kaikista pahinta tuollaselle tulehtuneelle alueelle on sen hautominen hikoilemalla ja huonosti hengittävien vaatteiden käyttäminen. Puhdistusaineella kannattaa puhdistaa kerran päivässä jos se tulehdus erittää märkää, muuten suihkutus haalealla vedellä ja rassailut minimiin. Ja älä missään nimessä peitä sitä esim. taitoksilla tai laastarilla.

Suolaliuos auttaa.

Eli, sekoita noin desiin kiehautettua vettä noin teelusikallinen merisuolaa. Sekoittele niin, että suola liukenee veteen. Anna lävistyksesi liota siinä 5-10min päivässä. Älä laita liuosta kuumana iholle! Tämän jälkeen suihkuttele suola huolellisesti pois iholta.

Sain ton liuosohjeen lävistyspäikan tädiltä, on todella tepsinyt. Mistä olet ostanut korusi? Itse en ostaisi korujani eräistä nimeltä mainitsemattomista rihkamakaupoista, missä "titaanista" tai "kirurginteräksestä" valmistetuissa koruissa on mitä luultavammin mukana myös aivan jotain muuta.

Periaatteessa jos lävistyksesi ei tulehtunut ennen "maton riuhtaisua" vika ei ole korussa (tai sen materiaalissa), joten sitä ei kannata vaihtaa pahimmassa vaiheessa. Jos otat sen pois etkä kärsi laittaa vanhaa hyvää tilalle (infernaalinen tuska) olet oikeassa siinä että lävistys voi mennä umpeen. Sen sijaan voit yrittää laittaa korun kiinnijäävän sakaranupin päälle vaikka jotain teippisuojaa tai muuta ettei se jää enää kiinni mihinkään ja riuhdo vielä lisää. Suoja ei kuitenkaan saisi osua lävistykseen tai tukkia sitä mitenkään.

Käy näyttämässä ensin ammattitaitoiselle lävistäjälle joka on nähnyt noita PALJON ja neuvottelet siellä kannattaako mennä lääkäriin hakemaan antibiotteja tai käyttää desinfiointiaineita jotka eivät tee lävistykselle hyvää. Ihan ekana en lähtisi pillereitä popsimaan. Tärkein neuvo on mielestäni täälläkin monelta tullut eli vesi. Suihkutat sitä niin paljon kuin jaksat ja pyrit liikuttamaan mahdollisimman vähän. Jos pystyt yritä hyvin varovaisesti puristaa mätää ulos, todella varovaisesti ettei se ärry siitä. Kun se on sen verran parempi että uskot kestäväsi kivun, vaihda koru sellaiseen joka ei jää kiinni mihinkään ja jatkat samaa rutiinia eli suihkutat.

Kyllä se siitä, annat vaan aikaa parantua. Tsemppiä!

dalacin antibioottia

käy tosiaan eka lävistäjän luona ja mahdollisimman pian.
mulla tulehtu kans yks läväri ja tyhmänä viivyttelin menoa, kun ajattelin et vettä ja suolavettä käyttämällä se paranee...
no menin sit lävistäjälle kun tajusin että alkaa homma kuseen. ne ei kuulemma ollu ikinä nähny et lävistys voi tulehtua niin kuin mulla oli tulehtunu ja käski mun mennä välittömästi hakeen antibiootti reseptin.

Korua EI SAA missää nimessä ottaa pois jos lävistys on tulehtunut, koska se tulehdus jää sinne silti ja pahimmassa tapauksessa leviää...

lääkäri ei suostunut antamaan mulle niin pitkää antibioottikuuria mitä lävistäjä taas ois vaatinu, ja niinhän siinä kävi että keskelle lävistystä
( siis * * <- lävistys ennen , * ----- * <- tulehdus oli keskellä) kasvoi hirveä patti ja lopulta koru oli selvästi nähtävissä keskeltä lävistystä koska iho ei jostain syystä pystyny uusimaan itseään siihen tulehdus kohtaan... ja sit jouduin ottamaan lävistyksen pois... arvet tulee pysymään noin vuoden...

kannattaa siis hoitaa mahdollisimman pian ja uskoa siihen mitä lävistäjä sanoo!!!!!!!

:worship:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Itse käytin tulehtuneeseen lävistykseeni apteekista saatavaa voidetta. Tähän hätään en tietenkään nimeä muista, mut ilman reseptiä sen sai. Se oli tarkoitettu juuri tällaisiin tulehduksiin. Sillä sitten hoidin tulehduksen kuntoon ja otin korun pois. Nyt on arvet muistona, mut en varmaan uskalla ottaa uuttakaan lävistystä... Mun mielestä antibiootit on viimeinen keino, kuitenkin lääkkeen vaikutukset kestää elimistössä useita vuosia...

Kiitti vastauksista!

Puhdistelin tuota vedellä lähinnä. Tänään sain vaihdettua korun, ei koskenut yhtään. Vähän on revenneen näköiset nuo reunat ja välillä vuotaa verta, mutta tuntuu kyllä, että säikähdyksellä selvisin tästä. Mutta se on varmaa, etten mitään sellaista enää napaani laita joka voi johonkin ulkopuoliseen jäädä kiinni.

Koru on ostettu Saksasta ja on ihan aitoa kirurginterästä. Oli puolisen vuotta tuossa paikallaan, eikä ollut mitään oireita siitä. Ainoa ongelma siis oli tuo, että jäi joka paikkaan kiinni. :rolleyes:

Nyt jatkan tuota (suola)vedellä läträystä niin kauan kunnes on parantunut.(ja luonnollisesti pidän sankin jälkeen huolta)

Ei ole tarkoitus loukata terveydenhoitoalan ammattilaisia, mutta minulla on sellainen kokemus, että lääkäreillä harvemmin on suurta kokemusta lävistyksistä, ja monella on asenne niihin 'vierasesineinä kehossa'. Jos tahdot pitää lävistyksesi, yhdyn täysin rinnoin merisuolahautomis-ehdotuksiin. Oma napalävistykseni oli juuri kuvailemasi kaltainen monta kuukautta, ja puhdistelin sitä turhaan Septidinillä, tulipa siihen yläreiän viereen vielä pikkuinen rakkulamainen kystakin. Se hävisi välittömästi kun aloitin hautomisen lämpimällä merisuolaliuoksella. Makoilin sohvalla ja kaadoin snapsilasista navan peittoon liuosta iltaisin. Lävistykseni ei ole sen jälkeen temppuillut, kun tein tuota viikon päivät.

Ja toinen juttu, vaihdoin koruni kirurgin teräksisestä titaaniseen, sillä kirurgin teräksessä saattaa olla pieniä määriä nikkeliä, jolle minä, kuten monet muutkin, olen allerginen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom