Naistenpäivä tänään 8.3

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MerZi
  • Aloitettu Aloitettu
Eleonoora sanoi:
Minä elän siinä mielessä onnellisesti,että meillä kotityöt jaetaan. Tai siis ei sillä tavalla, että mies aina imuroi ja minä aina tiskaan, vaan sillai tasapuolisesti. Kun toinen on viimeksi tiskannut, niin seuraavan kerran on sitten toisen vuoro jne. QUOTE]

Elänhän minäkin onnellisesti.. :) Vaikka teenkin ehkä enemmän kotitöitä. Toi vuorojako toimii varmasti hyvin siinä tapauksessa, jos molemmilla puolisoilla on saman verran vapaa-aikaa. Olen ollut tänä vuonna enemmän kotona kuin avokki, joka on päivittäin töissä ainakin 8-16, jonka lisäksi useina iltoina viikossa lisäksi omat bisnekset. En edes viitsi aina pyytää häntä tekemään kotihommia enää illalla, kun nään kuinka väsyneenä hän tulee kotiin.

Haba sanoi:
Ja meilläkin jaetaan kaikki hommat, vaikka olenkin sitä mieltä, että nainen on talossa se, joka viime kädessä vastaa siisteydestä (mikä ei meillä onnaa). Se, kumpi on enemmän kotona, tekee enemmän. Esim. minä laitan meillä enemmän ruokaa, pesen ja kuivaan pyykkiä. QUOTE]

Yhdyn täysin tähän. Vaikka kuinka ollaan tasapuolisia, niin kyllä minä haluan olla se talon "emäntä"! Ja lisäksi kuten sanottu, minulla on ollut enemmän aikaa, joten on luonnollista, etten vain seiso tumput suorana tai makaa sohvalla odottaen, milloin se mies tulee kotiin hoitamaan tiski- tai pyykkivuoronsa. Kyllä niitä hommia sitten hoidellaan yhdessäkin, kuten viikonloppuisin suuremmat siivoukset yhdessä, mies auttaa mattojen tamppauksessa, huonekalujen siirtelyssä ym. Hän auttaa viikkaamaan vaatteita, täyttää tiskikonetta jne. Yleensä mielestäni aivan riittävästi. Milloin mitäkin, kykyjensä ja voimiensa mukaan. Ei se mitään, jos ei kaikkiin "minun hommiin" puuttaannu, enhän minäkään pysty osallistumaan juurikaan auton tai moottoripyörän huoltoon...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MerZi sanoi:
Entäs miehet, yllätättekö naisenne jollakin tavalla, vai onko naistenpäivä yhtä tyhjän kanssa?

Yritän aktiivisesti välttää kaikkinaista naisten- yms. päivien noteeraamista, koska uskon että naisia on mahdollista (vaikkakin usein vaikeaa) kohdella samanarvoisena ihmislajin edustajana.

Jos hyväksyisin erilliset naistenpäivät ja naiskiintiöt niin samalla hyväksyisin sen tosiasian, että nainen on alempiarvoinen/älyltään heikompi, eikä ansaitse kunnioitusta tahi huomiota omilla ansioillaan vaan ainoastaan yhteisön kautta säälistä annetun painostuksen motivoimana.

Eli huomioin naistani silloin kun minusta sattuu siltä tuntumaan, en sen mukaan mitä allakassa kulloinkin seisoo.

tiskasin aamiaisreleet niinkuin aina, tyttö tiskaa illalla niinkuin aina.. no ehkä siitä vois joustaa..

täällä joutuu muutenkin akkojen takia joustamaan esim. uimahalli ke 16-20 naisille pelkästään, samoin yyterin avanto?!?! mitä ihmettä ne siellä keskenään touhujaa. :kuvia:

Naistenpäivä, mikä se on? Mä pyrin elämään joka päivä naistenpäivää, tosin en kukkien ja rehujen kera, vaan ihan muuten. Ehkä tuon naistenpäivän merkityksen sitten tajuu kun tekee siitä naiselleen NAISTENPÄIVÄN. Seuraava päivä voi hyvinkin sitten olla miestenpäivä. Tai seuraava viikko voi olla miestenviikko.

Tuli mieleen tuosta kotitöiden jakamisesta sellanen juttu, että jos nainen tekee ns. naistenhommat, eli siivoo, tiskaa, pyykkää, pesee ja puunaa. Ja mies tekee miestentyöt, eli ne mainitut "sähkökytkennät", renkaiden ja öljyjen vaihdot ja siihen se jääkin. Kuinka usein teillä tehdään "sähkökytkentöjä"? (vai tarkoittaako tuo, että nainen ei koske mihinkään (lukuunottamatta keittiön/apukeittiön tavarat) jossa on sähköt) Yhtä usein kuin tiskataan?

Ei eroa naistenpäivä meillä mitenkään normaalista, minä teen ruoat ja käyn kaupassa, toinen osapuoli tekee kaiken muun koti työn.

eddy sanoi:
Tuli mieleen tuosta kotitöiden jakamisesta sellanen juttu, että jos nainen tekee ns. naistenhommat, eli siivoo, tiskaa, pyykkää, pesee ja puunaa. Ja mies tekee miestentyöt, eli ne mainitut "sähkökytkennät", renkaiden ja öljyjen vaihdot ja siihen se jääkin. Kuinka usein teillä tehdään "sähkökytkentöjä"? (vai tarkoittaako tuo, että nainen ei koske mihinkään (lukuunottamatta keittiön/apukeittiön tavarat) jossa on sähköt) Yhtä usein kuin tiskataan?

Mitähän tuolla nyt mahdoit tarkoittaa..? Kyllä minä päivittäin sähkölaitteiden kanssa häärään, enkä tarkoittanut ihan töpselin laittamista pistorasiaan. Ja joka päivä tiskataankin... Kuten mainittu, mies tekee mun apuna sen minkä osaa ja ehtii, samoin kuin minä autan hänen töissään sen minkä pystyn. Piste. Meillä homma toimii tällä tavalla, teillä ehkä toisella tavalla. Kukin taaplaa tavallaan! :)

naistenpaiva.jpg

Eleonoora sanoi:
Minä elän siinä mielessä onnellisesti,että meillä kotityöt jaetaan. Tai siis ei sillä tavalla, että mies aina imuroi ja minä aina tiskaan, vaan sillai tasapuolisesti.

Samoin täällä, ja hyvin pyyhkii. :)

Täytyy myöntää, että eipä meillä kyllä naistenpäivää sen erityisemmin huomioida (tai no, mistäs sen vielä tietää, vaikka avokki tulisi illalla töistä valtavan ruusupuskan kanssa... :D). Mutta tunnen itse eläväni niin tasa-arvoisessa suhteessa ja saavani kumppanilta arvostusta ja kiitosta päivittäin, etten sellaista kaipaakaan. Eli voisi sanoa, että meilläkin on joka päivä naistenpäivä - ja miestenpäivä myös, ja eritoten kissanpäivät. :haart:

Sellanen tuli tässä mieleen, että mites teillä, joilla kotityöt jaetaan, lapsuuden kodissa hommat tehtiin? Jaettiinko samalla tavalla? Voisin kuvitella, että ne taloudet, joissa äiti laittoi ruoat ja pyykkäsi jne. miespuoliset tottuivat passailuun . Meillä kotona on aina asiat tehty yhdessä, koska kyseessähän on yhteinen "yritys", joka ei toimi yhden ihmisen voimin. Ja onhan se kasvatuksellisestikin perusteltua, ettei esim. viikkorahaa tule sohvalla makailusta. Moni toimintamallihan tarttuu kotoa.

haba sanoi:
Sellanen tuli tässä mieleen, että mites teillä, joilla kotityöt jaetaan, lapsuuden kodissa hommat tehtiin? Jaettiinko samalla tavalla? Voisin kuvitella, että ne taloudet, joissa äiti laittoi ruoat ja pyykkäsi jne. miespuoliset tottuivat passailuun.QUOTE]

Mun kotona kyllä äiti tekee aika pitkälle kotihommat. Aivan liian paljon mun mielestä.. Isä puolestaan tekee aivan liikaa töitä, että sikäli ymmärrettävää ettei hän ole osallistumassa kodinhoitoon. Kyllä se äippää auttelee silloin kun on yleensä on kotona ja jaksaa. Silloin kun minä vielä asuin kotona, tein kyllä aika paljon äidin apuna kaikkea mahdollista.

Avon perheen kotitöiden jaosta en kyllä tiedä mitään, mutta hyvinhän tuo on mun kanssa asettunut asumaan. Aikuinen mies, on ennen meidän yhteistaloutta asunut vuosia itsekseen, ei odota enää saavansa kaikkea eteen valmiina, vaikka aika paljon saakin.. :) Minusta on ihan mukava välillä passata ja laittaa valmiiksi, tulee hyvä mieli itselle kun tietää että toinen tulee väsyneenä töistä kotiin, ja täällä odottaa ruoka tai sauna tai mitä muuta vain.. ;)

Goatsilla sanoi:
Naistenpäivä lienee kehitetty alunperin sovinistien toimesta naisten kusettamiseksi, ja hyvin on näköjään onnistunut. Kerran vuodessa viedään kukka ja laitetaan ruokaa, niin loppuvuosi voidaan kohdella kuin paskaa, eikä nainen edes tajua vaatia enempää.

Vitsit mä repesin :lol2:

Ja munkin osaltani hyvää naistenpäivää kaikille naisille ja naisellisille :)

haba sanoi:
Sellanen tuli tässä mieleen, että mites teillä, joilla kotityöt jaetaan, lapsuuden kodissa hommat tehtiin? Jaettiinko samalla tavalla?

Meillä on kyllä pennusta asti tehty hyvin selväksi että kaikki tekee kotitöitä tasapuolisesti. Sisko luisti ehkä eniten kotitöistä, saatanan lellikki :D . Johtuen äidin perfektionistisesta luonteesta joitain askareita ei saanut suorittaa tai sitten äiti teki ne uusiksi meidän jälkeen. Oon tosi tyytyväinen et meillä on vaadittu tekemään töitä kotona ja aion toimia täysin samalla lailla sitten jos joskus on omaa katrasta. Iso :worship: vanhemmille.

Ironchef: asiaa! Veit hampaat suusta. Ei se sillon aina maistunut, mutta jälkikäteen tuli hyvä olo, kun sai tehtyä. Nykyään osaa todella arvostaa, kun on saanut hiukan aspektia asioihin.

haba sanoi:
Sellanen tuli tässä mieleen, että mites teillä, joilla kotityöt jaetaan, lapsuuden kodissa hommat tehtiin? Jaettiinko samalla tavalla? Voisin kuvitella, että ne taloudet, joissa äiti laittoi ruoat ja pyykkäsi jne. miespuoliset tottuivat passailuun . Meillä kotona on aina asiat tehty yhdessä, koska kyseessähän on yhteinen "yritys", joka ei toimi yhden ihmisen voimin. Ja onhan se kasvatuksellisestikin perusteltua, ettei esim. viikkorahaa tule sohvalla makailusta. Moni toimintamallihan tarttuu kotoa.

Meillä äiti hoiti kodin, ja vain ja ainoastaan koska oli kotiäitinä. Iskä taas oli/on kolmivuorotyössä. En koskaan siltikään saanut sitä kuvaa, että äitini teki kotihommia naiseutensa vuoksi, vaan juurikin siksi, että oli koko ajan kotona ja iskä töissä. Sitten kun äiti oli koulussa/töissä, iskä teki luonnollisesti oman osansa (vieläkin kauhulla muistelen niitä jauhelihakastikkeita... No ei, ihan hyviä ne oli :)) Kultini perheessä sama asia. Toista kertaa kun menin heillä käymään, olivat siellä molemmat moppi kädessä. ;)
Äh, nyt luin vasta että kysymys koskee vaan niitä, joilla hommat jaetaan. Meillä ei niitä tehdä, yleensä kaikki hoidetaan yhteistuumin ja sen mukaan miten on aikaa, ei ole vuorojärjestelmää tai mitään muutakaan "organisoitua" käytössä. Järkyttävältä tuntuisi ajatella, että kultani _auttaisi_ minua noissa kotihommissa, hohhoi. Meillä puhutaan osallistumisesta.

Naisten päivä nyt ei sinänsä ole kovin erityinen, enkä oikeastaan "vaadi" kultsiltani muuta muistamista, kuin toivottelut ja monta pusua. Noitten lisäksi sain suklaalevyn.

Palatakseni tuonne keskustelun alkulähteille, niin tykkään kyllä muistaa avovaimoa naistenpäivänä, mutta yhtälailla on kiva yllättää toinen myös tavallisena arkena pienellä lahjalla, hieronnalla tai muulla vastaavalla... Kyllä naiset ovat mielestäni päivänsä ansainneet, etenkin kun jaksavat meitä miehiä katsella:)

Hyvää naistenpäivää vain kaikille punttimimmeille!

haba sanoi:
Sellanen tuli tässä mieleen, että mites teillä, joilla kotityöt jaetaan, lapsuuden kodissa hommat tehtiin? Jaettiinko samalla tavalla?*klips*
Meillä on molempien kotona ollut jako että molemmat osallistuu kotitöihin. Se tekee kumpi ehtii ja pystyy.
Nykyään meillä koitetaan tehdä puolet ja puolet: avokki pesee auton ja vahaa sen, minä kiillotan. Renkaat vaihdetaan yhdessä, hän nostaa tunkilla ja vaihtaa renkaat; minä siirtelen ne paikalle, pesen ja nostan seinälle säilytykseen. Hän hoitaa huollot, minä katsastuksen. Avokki laittaa pyykkikoneen päälle, minä ripustan kuivumaan. Hän tekee ruoan, minä salaatin ja huolehdin tiskauksesta. Imurointi ei oo mun homma eikä ikkunoiden pesu, sitävastoin pyyhin pölyt ja pesen lattiat.
Molemmat tyytyväisiä työnjakoon, mutta molemmat voi tehdä "toisensa hommat" jos tarve vaatii.

Mitähän tuolla nyt mahdoit tarkoittaa..? Kyllä minä päivittäin sähkölaitteiden kanssa häärään, enkä tarkoittanut ihan töpselin laittamista pistorasiaan. Ja joka päivä tiskataankin... Kuten mainittu, mies tekee mun apuna sen minkä osaa ja ehtii, samoin kuin minä autan hänen töissään sen minkä pystyn. Piste. Meillä homma toimii tällä tavalla, teillä ehkä toisella tavalla. Kukin taaplaa tavallaan! :)[/QUOTE]

Sähkötöillä varmaan oli tarkoitus viitata siihen, että sähkötöitä ei varmaan tarvitse tehdä joka päivä. Että suhteessa ns. miesten ja naisten töiden määrä on hieman epäreilu. Miehet pääsee siis vähemmällä, jos työt karkeasti jaettaisiin (kuten teillä nyt ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole).

Mä olen muuten jo pienestä pitäen vaihtanut autoihin renkaat! Vanhemmillani on ollut aina useampia autoja ja ainahan niihin piti renkaatkin vaihtaa. Pienenä olin tietysti vain vanhempieni apuna, mutta sitten kun kasvoin ja tuli voimaa, niin vaihtelin jo yksinkin..
Avokin kanssa vaihdetaan meidän autoon renkaat yleensä yhdessä. Tai sitten toinen vaihtaa yksinään, jos on tekemisen puute.
Meillä kyllä tykätään muutenkin puuhastella kaikkea yhdessä. :)

haba sanoi:
Sellanen tuli tässä mieleen, että mites teillä, joilla kotityöt jaetaan, lapsuuden kodissa hommat tehtiin? Jaettiinko samalla tavalla? :)

Meillä hommat jaettiin. Isä osallistui kaikkiin töihin siinä missä talon naisväestökin. Ja naisväestö myös autohommiin sun muihin.
Avokin kotona ei oltukaan sitten ihan noin tasapuolisia. Mutta ei heilläkään äiti kaikkea tehnyt. Ja äiti taisi muistaa pitää huolta siitä, että poikakin teki töitä. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom