Naistenlehtien antama kuva naisliikkujista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HannaT
  • Aloitettu Aloitettu
Peräänkuulutan siis sitä, että noissa tavallissa lehdissä kannustettaisiin enemmän siihen, että naiset uskaltaisivat nostaa niitä kilomääriä treeneissä ja tehdä siellä muutakin, kuin yhtä liikettä 15 toistoa kerralla ja potkittaisiin persuksille, jotta se laiskuus häviäisi. Ei tartte siis olla kuvia mistään voimanaisista, mutta jos vaikka ne kilomäärät nostettaisiin kuvissa kahdesta kilosta viiteen... :D
Karu totuus taitaa kuitenkin olla, että noita lehtiä lukevat lähinnä ikuiset laihduttajat, jotka heti luovuttaisivat, kun eivät viiden kilon painoa saa edes maasta nostettua. :rolleyes:

Joskus salilla tulee selattua noita suomalaisia naisille suunnattuja urheilulehtiä (sport, fit jne) - kyllähän niissä aikalailla jutut kiertää samaa rataa mutta omasta mielestä pikkuhiljaa on lisääntynyt sellainenkin kirjoittelu, jossa kannustetaan myös naisia asettamaan tavoitteita, nostamaan painoja treenissä ja yleensäkin pyrkimään vähän eteenpäin harjoittelussa. Mikä on vain positiivista! :)

Uskoisin, että enemmistö suomalaisista naisista ei liiku juuri lainkaan satunnaisia kävelylenkkejä tai jumppia lukuunottamatta. Lisäksi monella on sitä ylipainoa tai ainakin sellua sekä lihasta ei juuuri ollenkaan.

Minulla ikävän samanmoinen mututuntuma naisväestön liikkumistottumuksista :(

No mutta onhan meillä Jutta G, joka tuntuu nykyään tunkevan ihan joka mediaan. Siitä voidaan keskustella, onko se nainen paras mahdollinen henkilö edustamaan fitness- ja bodyihmisiä... Mutta on se jossain julkisesti nostellut jopa yli 5 kilon painoja! :rolleyes:

Mä selasin joskus jossain jotain akkain kuntoilulehteä. Ainoana asiana jäi mieleen artikkeli aiheesta syksyn urheiluasumuoti. Monta aukeamaa pelkkiä kuvia anorektisista naisista muodikkaat reenirytkyt päällä teeskentelemässä urheilemista! Yhdelläkään ei ollut edes hiki! En kyllä maksaisi moisesta roskasta.

Jos joku vielä muistaa Fitness-lehden 90-luvun puolelta, niin silloin se oli asiallinen treenilehti joka sijoittuisi vaikkapa Bodyn ja Sport-lehden välille. Ilmeisesti kysyntää tuolle ei riittävästi ollut, vaan lehti muuttui nykyisen kaltaiseksi naisten perusjumppalehdeksi.

Olen huomannut, että jutut on aina suunnattu aloittelijoille. Ikinä niissä ei päästä eteenpäin. Erilaisia urheilulajeja kyllä esitellään, mutta tärkeintä niissäkin tuntuu olevan millaiset treenivaatteet lajiin sopii ja kuvissa naiset on aina jossain mukakauniissa staattisissa asennoissa ilman hien häivääkään. Toisaalta kuntosaleillakin käy niin paljon naisia, kenelle tärkeintä on ottaa kiva pylly-pitkällä-selkä-notkolla asento vaikkapa ristikkäistaljassa ja tehdä niitä ojentajia niin kevyillä painoilla, ettei naama vahingossakaan mene irveeseen tai asento hajoa tms. Joten eiköhän näille jumppalehdille riitä lukijoita tästä porukasta.

Itse lueskelen satunnaisesti Body-lehteä ja ProBodya, mutta joskus toivoisi että kannet olisi hiukan paremmalla maulla tehdyt. Nolottaa ostaa kaupasta irtonumeroa kun kannessa komeilee mies pelkissä tangoissa :D

Itse lueskelen satunnaisesti Body-lehteä ja ProBodya, mutta joskus toivoisi että kannet olisi hiukan paremmalla maulla tehdyt. Nolottaa ostaa kaupasta irtonumeroa kun kannessa komeilee mies pelkissä tangoissa :D

Kyllähän sitä vähän huvittaa itteäki selailla kaupassa noita lehtiä jos joku alkaa kyttäämään että mitä tuommoinen nuori tyttö tollasta lehteä kattelee :D

Tilasin tosiaan tammikuussa Muscle and Fitness Hers ja Oxygen lehdet suoraan lehtien kotisivuilta. Vielä ei kuitenkaan ole mitään lehteä kotiin kuulunut. Maksukin oli perille mennyt jo tammikuussa. Miten kauan teillä muilla tilaajilla on kestänyt kyseisten lehtien perilletulo?

Sä et oo vaan löytänyt niitä juttuja! :)
Tais olla uusin sport lehti, jossa juttu Jutta Gustaffsbergista, valitettavasti jutusta en kyllä tykännyt, koska ei tuonut bodyfitneksestä positiivista kuvaa mun mielestä ja sitä laji tarvitsisi, jotta saataisiin lisää kilpailijoita ja ymmärrystä lajista, eikä sitä vaan kauhisteltaisi.

Mua häiritsi siinä Jutan ruokapäiväkirja -jutussa se ravitsemusterapeutin arvio. Ihmetteli arviossaan proteiinijauheen kulutusta, kun voisi kuulemma kokeilla vaikka uutta maito plussaa. Eihä tuon lajin harrastajan ruokavaliota voi tolla tavalla arvioida, kyseessä on ihan eri juttu, kuin jonkun perusliikkujan päivän pupellukset.

Mutta Sportissa oli pari vuotta takaperin monen kuukauden jatkisjuttu Anna Karrilasta kun valmistautui silloisiin BF- ja CBB-kisoihin ja syksyllä olin pudota persuksilleni, kun Sport tipahti luukusta ja kansimallilla oli ihan oikea hauis! Mä oon antanut lehdelle pariinkin otteeseen palautetta, että eivät käyttäisi ihan niitä laihimpia malleja, ne ei istu mun käsitykseen sporttisesta.

Mua häiritsi siinä Jutan ruokapäiväkirja -jutussa se ravitsemusterapeutin arvio. Ihmetteli arviossaan proteiinijauheen kulutusta, kun voisi kuulemma kokeilla vaikka uutta maito plussaa. Eihä tuon lajin harrastajan ruokavaliota voi tolla tavalla arvioida, kyseessä on ihan eri juttu, kuin jonkun perusliikkujan päivän pupellukset.

Pikkasen offtopiccina: Haiskahtaa hieman mainosfyrkkojen kuittaamiselta (Valiolta) :rolleyes:

Tilasin tosiaan tammikuussa Muscle and Fitness Hers ja Oxygen lehdet suoraan lehtien kotisivuilta. Vielä ei kuitenkaan ole mitään lehteä kotiin kuulunut. Maksukin oli perille mennyt jo tammikuussa. Miten kauan teillä muilla tilaajilla on kestänyt kyseisten lehtien perilletulo?
Kun tilasin Oxygenin Lehtitorin kautta, ekan numeron tipahtamiseen postiluukusta meni ainakin jotain 2-3 kk. Ilmeisesti ei ihan vielä kannata huolestua.

Kun tilasin Oxygenin Lehtitorin kautta, ekan numeron tipahtamiseen postiluukusta meni ainakin jotain 2-3 kk. Ilmeisesti ei ihan vielä kannata huolestua.

No niin vähän arvelinkin että siinä voi kestää. Eipä sillä nyt niin väliä millon lehdet tulee, kunhan vaan tulee :) Ootko Heetu ollu muuten kyseiseen lehteen ja sen sisältöön tyytyväinen?

Onkohan tuo M&F Hers kuinka samanlainen perusM&F:n kanssa? Ostin kerran suomennetun version ja mua tökki kyllä pahasti se jenkkijenkki -tyyli. Suomennettuna se on jotenkin vielä pahempaa, esim. juttu fuksivuoden kirouksesta, kun "lärvit, oppilaskunnan juhlat ja jatkuva deittailu" pilaavat kropan, ateriasuunnitelmissa käytettiin kuppeja, kannessa lukee "Sinun paras treenikaveri Muscle&Fitness" ja "organic food" olikin "orgaaninen ruoka". Toivoisin kyllä, että jenkkilehdet pysyisi englanninkielisinä, eikä tarvis tuntea myötähäpeää...

Ja naisliikkujahan rajoittui figure-kilpailijaan, joka esiintyi kovin miestenlehtimäisesti, en tykännyt.

Pirre: ostit siis suomennetun version kummasta? M&F:stä vai M&F HERSistä (en ole varma onko HERSistä tullut jo se suomenkielinen versio)? Tuo suomennettu versiohan tehdään Virossa, joten siellä suomen kielioppi ei ole ihan hallussa ja muutenkin kirjoitustyyli on hyvin erilainen, kun ulkomaalainen kirjoittaa suomeksi.

Mä itse diggaan HERSistä, siis tilaan ihan alkuperäistä englanninkielistä. Pidän siitä paljon enemmän kuin esim. Oxygenista. Hersissä en ole törmännyt noihin opiskelijapippalojuttuihin tai muihin ärsyttäviin juttuihin (olikohan nää siis M&F:ssä?). Mut kyllä Hersiinkin vuoden aikana ehtii aina perus "kuinka selviät joulunpyhien yli keräämättä 10 kg ekstraa" -tyyliset jutut. Kuppimitoista ei pääse eroon englanninkielisessä, mut näistä mitoista pääsee kyllä nopeasti jyvälle, kuukkeli auttaa ja siihen ohjeeseen voi merkata sitten suomeksi mitat ja ainekset.

Kyse oli juurikin M&F:stä, HERS -versioon en siis ole tutustunut. Kupit ja unssit ei tuota ongelmia, lähinnä ärsytti suomennos 1 cup=1 kuppi, kun yleensä käännettäessä käytetään kohdekielen mittayksiköitä. Sen siitä saa, kun on tällainen pikkumainen kielipoliisi... Mutta täytynee minunkin tutustua tuohon HERS:iin, noita naistenlehtiä kun tuntuu olevan onnettoman vähän!

Maanantaina tuli postilaatikkoon uusin M&F Hers. En oo vielä kunnolla ehtiny lukemaan, mutta sisältö vaikuttaa ihan hyvältä ja monipuoliselta. Tietenkin enemmän vois olla niitä treenivinkkejä, jotka tulee aina tarpeeseen :)

Ostin ite edellisen suomennetun M&F-lehden ja tais jäädä viimeiseksi kerraksi. En yhtään pitänyt siitä suomennoksesta, todella huonoa kapulakieltä. Toivon kuitenkin että tähän HERS tilaamiseen olisin tyytyväinen. Samoin odotan vielä sitä ensimmäistä Oxygenin numeroa postiluukkuun...

EmpZ: mä olinkin ekaa kertaa hieman tyytymätön uusimpaan HERSiin, yleensä numeroissa on ollut joku kokonainen treeniohjelma esiteltynä, nyt ei ollut :( Treenivinkkejähän löytyi kyllä :)

Ruokaohjeet on kyllä poikkeuksetta ollut hyviä, joten odotan kyllä innolla pääseväni kokeilemaan uusimman numeron ohjeita :)

EmpZ: mä olinkin ekaa kertaa hieman tyytymätön uusimpaan HERSiin, yleensä numeroissa on ollut joku kokonainen treeniohjelma esiteltynä, nyt ei ollut :( Treenivinkkejähän löytyi kyllä :)

Ruokaohjeet on kyllä poikkeuksetta ollut hyviä, joten odotan kyllä innolla pääseväni kokeilemaan uusimman numeron ohjeita :)

Josko sitä tänään ehtis lukemaan paremmin, nopeesti vaan sivut selasin läpi ja katsoin miltä sisältö näyttää. Oot ihan oikeessa, että kokonaisia treeniohjelmia sais olla ja hyvä jos usein on niitä ollutkin! Ootko kauan ollu lehden lukija? Ja ruokaohjeita ilman muuta haluaa kokeilla, josko sitä sais vähän vaihtelua ruokavalioon. :)

EmpZ Vähän reilut 2 vuotta tilannut lehteä. Ekan ostin lomalla jenkeissä joulukuussa 2008 ja itseasiassa siitä lähti ihan uusi suunta elämässä :) Olen aina ollut urheilullinen, mut sit opiskelijaelämä sai rutiinit sekaisin. Lopulta kun sain HERSin käsiini, niin totesin, että mun täytyy tosissaan alkaa urheilla ja treenata, etten rupsahda ennen aikojani. Ja tietysti ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin takia myös. Siispä paras ostos ikinä mitä olen tehnyt.

Näkisit mun vanhat HERSit, ne on ihan loppuun koluttuja, repaleisia, ruttusia ja todellakin luettuja! :D Ostan joskus irtonumeron Oxygenia, sekin on ihan hyvä, mut jotenkin HERS iskee muhun paljon paremmin.

EmpZ Vähän reilut 2 vuotta tilannut lehteä. Ekan ostin lomalla jenkeissä joulukuussa 2008 ja itseasiassa siitä lähti ihan uusi suunta elämässä :) Olen aina ollut urheilullinen, mut sit opiskelijaelämä sai rutiinit sekaisin. Lopulta kun sain HERSin käsiini, niin totesin, että mun täytyy tosissaan alkaa urheilla ja treenata, etten rupsahda ennen aikojani. Ja tietysti ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin takia myös. Siispä paras ostos ikinä mitä olen tehnyt.

Näkisit mun vanhat HERSit, ne on ihan loppuun koluttuja, repaleisia, ruttusia ja todellakin luettuja! :D Ostan joskus irtonumeron Oxygenia, sekin on ihan hyvä, mut jotenkin HERS iskee muhun paljon paremmin.

Ihana kuulla, että oot ollu tyytyväinen ja lehti on auttanu uusien elämäntapojen alottamisessa. Tottahan se on, että kaikki oheismateriaali ja vinkit motivoi ja antaa sitä lisäpuhtia treeniin. Ihan älyttömän halpahan toi HERS oli tilata, joten hinta-laatusuhde voi helpolla olla kohdallaan. Ja onhan se kiva lukea lehteä, mikä on juuri meille naistreenaajille suunnattu! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom