Naistenlehtien antama kuva naisliikkujista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HannaT
  • Aloitettu Aloitettu
Aikani kuluksi olen lukenut liikuntaan liittyviä blogeja ja käynyt muutamilla "naistenlehtien" nettisivuilla, esim. FIT..

Mua hämmentää. Jokaisessa kuvassa naisella on max. 2 kilon paino, jutuissa käsitellään pääosin huonokuntoisten liikunnan aloittamista ja ylipainoisen laihduttamista. Äkkiseltään en löytänyt yhtään juttua hyväkuntoisesta / kovaa treenaavasta naisesta. Blogeissakin on vain valitettu motivaation puutetta tai kerrottu omasta huonosta kunnosta..

Mistä tää johtuu? Kyllä mä ymmärrän ettei Suomessa kaikki voi olla kovassa kunnossa ja aloittelijoitakin löytyy, mutta eikö sitä valikoimaa voisi vähän laajentaa? Vaikka ihan vaihtelun vuoksi, antaisi varmaan enemmän motivaatiota treenaamiseen sille harrastusta aloittavalle kun näkisi mitä se treenaaminen saa aikaan omassa kropassa ja kuntotasossa? Tuskin tavallinen tallaaja heti ensimmäisenä lähtee ostamaan Juoksija-lehteä tai vaikka Bodya..

Vai enkö mä vaan oo löytänyt niitä juttuja ja koko tää purkaus on ihan aiheeton?

Sä et oo vaan löytänyt niitä juttuja! :)
Tais olla uusin sport lehti, jossa juttu Jutta Gustaffsbergista, valitettavasti jutusta en kyllä tykännyt, koska ei tuonut bodyfitneksestä positiivista kuvaa mun mielestä ja sitä laji tarvitsisi, jotta saataisiin lisää kilpailijoita ja ymmärrystä lajista, eikä sitä vaan kauhisteltaisi. Ravintoasioista oli uudessa kauneus ja terveys lehdessä ja mukana kertomassa Noora Yrjölä, fitnessin suomenmestari 2010. Noi nyt oli esimerkit, jotka heti osasin sanoa, mutta kyllä tämän tästä on ihan "tavis" naistenlehdistä löytyy ihan hyviäkin juttuja liittyen liikuntaan ja ravintoon.
Pakkikselle kun olet kuitenkin löytänyt tiesi, niin blogeja ja keskusteluja täältäkin löytyy ja blogeja löytyy kun osaa hakea, kirjoitappa vaikka googleen treeniblogi tai juoksublogi, mikä kiinnostaa.... Itse käyn seurailemassa joskus blogspotissa paria blogia, joskus massin sivuilta, joskus fastin......
Mutta pistä palautetta lehdille suoraan, jos siltä tuntuu.

Mä käsitin että haet muista kun ns. lajin lehdistä juttuja, mutta itse olet tietoinen myös lajin lehdistä ym.? Kaipaat muihin kuin erikoistuneisiin laji lehtiin, ns. naisten lehtiin juttuja? Olet oikeassa että kaikki eivät varmasti osaa hakeutua heti bodyn, pakkotoiston ym. pariin, mutta kun jokin laji enemmissä määrin alkaa kiinnostamaan niin jo löytyy tie niihin "laji" lehtiin. Kuitenkin lehdet ajattelevat lukijakuntaansa ja sen mukaan tekevät juttunsa, joskus kuitenkin hyviä juttuja niistäkin löytyy kuten mainitsin tuolla aiemmassa postauksessa ja ripaukset esim. fitneksestä voivat herättää mielenkiinnon ja tuoda lajia esiin:)

Mä käsitin että haet muista kun ns. lajin lehdistä juttuja, mutta itse olet tietoinen myös lajin lehdistä ym.? Kaipaat muihin kuin erikoistuneisiin laji lehtiin, ns. naisten lehtiin juttuja? ...... joskus kuitenkin hyviä juttuja niistäkin löytyy kuten mainitsin tuolla aiemmassa postauksessa ja ripaukset esim. fitneksestä voivat herättää mielenkiinnon ja tuoda lajia esiin:)

Jees, tätä mä hain takaa! Kiva että on vähän laajempi valikoima juttuja kuin mitä äkkiseltään selailemalla löytyi, muutama vuotta sitten (ennen säännöllistä treenaamista) etsin hyvää liikunta-aiheita lehteä, mutta mikään ei oikein iskenyt juuri äsken mainituista syistä..eikä ns. alan lehdille ollut mitään tarvetta tuossa vaiheessa.

Mut nyt on pakkis, täältä varmaan löytyy kaikki mitä pieni ihminen tarvii :D

Viimeksi muokattu:
Ihan samaa asiaa pohdiskelin tossa muutama viikko sitten. Ja varsinkin aina silloin kun satun katselemaan joitain kisa kuvia ja kaverit näkevät kuvat niin aina tulee kommentti että "onpa hirveän näköisiä, onko toi muka sitten kaunista" HALOOO, ne ei oo mitkään kauneus- tai missikilpailut.
On varmastikkin lehdissä ollut fitnessistä ja kehonrakennuksesta, mut jotenkin ihmisille on iskostunut käsitys et hormoonit kehiin ja eikun lavalle, ja että kehonrakennus ihmisten kropat näyttää ympäri vuoden samalta kuin kisalavalla.

Mä tilasin just SPORT, FIT ja BODYlehdet. Viimeisessä enempi sitä "alan asiaa", mutta kahdessa ekassa varmasti myös kaikkea mitä tietoa ja juttua mikä mua kiinnostaa. Mun huomioiden mukaan nuo peruslehdet jotka liittyy urheiluun on ihan oikeanlaisia, ne suunnataan kuitenkin valtaväestölle ja valtaväestö on just sellaista :)

Mun huomioiden mukaan nuo peruslehdet suunnataan kuitenkin valtaväestölle ja valtaväestö on just sellaista :)

Tuli vaan mieleen että jos niissä olisi enemmän vaihtelua jutuissa ja kuvissa naisilla olis ihan normaalit käsipainot käsissä, niin esimerkin voimalla se valtaväestökin sais paljon enemmän harrastuksestaan irti, tuloksia tulis eikä into jumppailla lopahtais niin helposti kun ei kunto kohonnutkaan sillä 2 kg:n painolla hinkuttaessa..Kaikki voittais, kansanterveys kohenis ja se "yök, isot lihakset"-ajattelu saattais vähentyä.. Jopas meni korkealentoiseksi :D

Toi oxygen pitää tsekata, en oo moisesta kuullutkaan.

Jos englanti taittuu, ite oon tykännyt eniten Oxygen-lehdestä, saa tilattua ainakin www.lehtitori.fi, viimeksi maksoin 58 €/v joten ei mielestäni todellakaan kallis.
Tosi paljon olet maksanut. Mä maksoin 54 dollaria kahdelta vuodelta. Kantsii tilata suoraan sieltä Oxygenin nettisivulta, ei tarvi maksaa provikkaa. Halpahan tuo kumminkin päin silti on.

Itse laitoin tammikuussa tilaukseen Oxygen ja Muscle and Fitness Hers lehdet ja nyt odottelen kuumeisesti ensimmäisiä numeroita. Tosi halvat oli tilata suoraan lehtien omilta nettisivuilta.

Mä yritin mennä tilaamaan tuota Muscle and Fitness Hers-lehteä. Suomalaisten sivujen kautta sikakallis, jotain yli 60e, mutta suoraan tuolta sivuilta jotain 30$... Ainoa ongelma, pitäisi maksaa jollain Visalla tms eikä mulla ole :( Käyköhän tohon jos Visa Electronin tietoja yrittää syöttää...

Edit: Sama homma Oxygenin kohdalla. Edulliseksi tulis tuolta tilata mutta kun sekin vaatii jotain jälkikäteen verotettavia luottokortteja. Voi prkl.

^ Joo tarvii testaa :) Jos ei onnistu ni onneksi sainkin jo apua että tilaa semmonen hlö kellä on :)

^ Joo tarvii testaa :) Jos ei onnistu ni onneksi sainkin jo apua että tilaa semmonen hlö kellä on :)

Niin onkos niissä erilliset lähetyskustannukset Suomeen, jolloin hinta sitten nouseekin korkeemmalle? Joissain ulkomaisisssa käsityölehdissä ja ainakin yhdessä joogalehdessä oli tällainen ongelma.

^ Hinnat oli erilaisia eri maihin, eli eiköhän ne ole ihan siinä mukana kun ilmoitetaan lopullinen hinta. Mutta jos menee tilailemaan jonkun suomalaisen lehtiapajan tms kautta, vetävät näköjään tuplat päälle sitä hintaa.

Mä yritin mennä tilaamaan tuota Muscle and Fitness Hers-lehteä. Suomalaisten sivujen kautta sikakallis, jotain yli 60e, mutta suoraan tuolta sivuilta jotain 30$... Ainoa ongelma, pitäisi maksaa jollain Visalla tms eikä mulla ole :( Käyköhän tohon jos Visa Electronin tietoja yrittää syöttää...

Edit: Sama homma Oxygenin kohdalla. Edulliseksi tulis tuolta tilata mutta kun sekin vaatii jotain jälkikäteen verotettavia luottokortteja. Voi prkl.

Ihan Visa Electronilla tilasin molemmat lehdet ja tilaukset meni läpi ja tililtä on velotettu summat! Ja todellakin puolet halvemmaks tuli tilata sieltä lehtien omien sivujen kautta...

Mä taas koen, että ihan tavisnainen, joka ei ole ikin liikuntaa harrastanutkaan, saattaa pelästyä ja kokea kovaa epävarmuutta, jos hän näkisi tavallisessa naistenlehdessä kovempaa treenaavan naisen (pelkästään niitä). Kuvittelisi, ettei hän pysty ikinä moiseen. Uskoisin, että enemmistö suomalaisista naisista ei liiku juuri lainkaan satunnaisia kävelylenkkejä tai jumppia lukuunottamatta. Lisäksi monella on sitä ylipainoa tai ainakin sellua sekä lihasta ei juuuri ollenkaan.

Peräänkuulutan siis sitä, että noissa tavallissa lehdissä kannustettaisiin enemmän siihen, että naiset uskaltaisivat nostaa niitä kilomääriä treeneissä ja tehdä siellä muutakin, kuin yhtä liikettä 15 toistoa kerralla ja potkittaisiin persuksille, jotta se laiskuus häviäisi. Ei tartte siis olla kuvia mistään voimanaisista, mutta jos vaikka ne kilomäärät nostettaisiin kuvissa kahdesta kilosta viiteen... :D

Täälläkin (pakkiksella) on paljon naisia ja miehiä, jotka eivät uskalla treffata muita pakkislaisia, kun he kuvittelevat että kaikki tänne kirjoittelevat ovat jotain fitness- tai bodausihmisiä, vaikka näin ei tietenkään ole. Se kynnys nousee myös treenauksen suhteen kovin korkealle, jos luodaan liikaa tietynlaisia mielikuvia (myös mediassa).

Suositut

Back
Ylös Bottom