Naisihmiselle neuvoja? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MonXi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sumulta hyvää kommenttia. Ensiksi ruokaa, sitten vasta lisäravinteita.

Kaupasta saa ostaa pieniä 80g tonnikalapurkkeja. Niitä on helppo syödä. Ja ala syömään kanaa ja kalkkunaa, jos ei punainen liha ala maistua.

Ei kaikkien pidä kehonrakentajhiksi ryhtyä. Perusasiat kuntoon, eli liikuntaa runsaasti, niin ruokahalukin kasvaa. Syöt monta kertaa vuorokaudessa ja terveellistä ruokaa. Rasva ei ole vihollinen. Lisäksi pälle vielä punttitreeniä, jotta tulisi vähän lihaa luitten päälle. Pääasia on positiivinen asenne. Onhan sulla nälkä, et vaan myönnä sitä itselle.... :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
MonXi sanoi:
Oon yrittänyt ruveta syömään, niin kun te mulle neuvoitte ja tajusin sen itsekin... Reippain mielin menin kauppaan ja ostin paljon ns. hyviä ruokia.. Mut sitte ruokapöydässä.... ei pysty, ei viitsi edes yrittää kun on niin eto-olo...

Mulla on tää ruokahaluongelma ollut n. puolen vuoden jaksoissa (n 4 vuoden ajan) ja nyt viime syksystä asti olen syönyt tuohon tyyliin suurinpiirtein mitä sanoin syöneeni tänään...Tietäen huonot ravintoarvot ruuissani, syön joka päivä multitabsia, kalsiumia, Epa ja Pha kalanmaksakapseleita, Gla rasvahappoja ja jotakin sellasta strathia jonka pitäis lisätä mukamas ruokahalua....

Kunpa olisin normaalipainoinen ja normaaliruokahaluinen... tää kaikki olis niin paljon helpompaa....... :jahas:
Tuo on hyvä, että nautit vitamiineja, hivenaineita ja öljyjä erikseen, kun ruuansyönti ei oikein maista.

Pystyisitkö ongelmaruuilla psyykkaamaan itseäsi seuraavasti;

Ennen lähempää kontaktia ruokaan, mietit mielessä että tuo ruoka jota kohta aion nauttia on minulle hyvää ja terveellistä.

Sitten ruokapöydässä haistele ruokaasi, samalla kun psyykkaat itsellesi että tämä on hyvää ja terveellistä. Älä pidä ruuan suuhun laitossa mitään kiirettä, vaan totuttele rauhassa ruuan hajuun.

Laita hyvin pieni annos ruokaa suuhusi, sekä maistele ja pureskele (jos kiinteää ruokaa ;) ) sitä rauhassa.

Koita nielasta tuo annos. (Jos kuitenkin nielaisu on ylivoimaisen vaikeaa, niin sylkäise ruoka-annos pois)

Lopuksi (nielasit tai et) maistele ja muistele mielessäsi miltä tuo ruoka tuoksui, tuntui suussa ja maistui, sekä ole itsestäsi ylpeä ja tunne mielihyvää, että kykenit ko. toimenpiteet tekemään...sekä mieti vielä mielessäsi että ko. ruoka on hyvää ja terveellistä ja siksi tärkeää että sitä tulee syötyä.

Maisteluiden ja muisteluiden jälkeen..siis jonkin tovin kuluttua uusi psyykkaus uudella suupalalla.

Lopeta psyykkaus kun olet muutaman "suullisen" nielassut, tai käyttänyt suussasi.

Tällein voisit koittaa tehdä pari-, kolme kertaa vuorokaudessa ainakin muutaman viikon ajan. (mikäli alussa nieleminen ei onnistu, niin koita josko onnistuisi seuraavalla kerralla, mutta älä ota siitä mitään ongelmaa, vaan keskity ainoastaan psyykkaamaan itseäsi ko. ruuan hyvyydellä ja terveellisyydellä)
Jos jokin ruokalaji ei enää tuota suurempia ongelmia, niin ota uusi ruokalaji psyykkauksen alle.

Se on tärkeää, että psyykattavat ruokalajit ovat sellaisia joiden tiedät oikeastikkin olevan terveyden kannalta hyviä.
(esim. broilerin liha, kala, vihannekset, kokojyväviljat... ym. oikeat ruoka-ainekset)

Joo-o... Oon nyt luvannu itteleni yrittää syödä aina kun on nälkä, ja sitä tapahtuu sentään ainakin 3 ellei 4 tai 5 kertaa päivässä... Et hiukan edistystä täs asiassa... Ennen nälän ollessa oon vaan ``kärsiny`` en oo jaksanu vaivautuu syömään tai yrittäny sen takia syömään kun on ollut liian pitkä väli ja sen takii eto-olo tai jotain tai ajatellu että se ei oo tarpeellista tms ( ei välttämättä ihan tervettä suhtautumista mut.....)

Tollaset psyykkaukset ei mulla auta, kun en osaa suggestoida itteeni, mut kyllä tää tästä näin rupee meneen, kunhan syö aina kun on nälkä ja jos en anna itselleni lupaa mennä kauppaan ostamaan roskaa, niin on pakko sitte syödä sitä mitä on, esim niitä tonnikaloja mitä tossa ehdotettiin =)....En tie miten yleistä tällane on, mut kai aika yleistä nuorilla ja varsinkin naisilla... Mut Teillä punttaajilla kyllä huomaa olevan erittäin hyvin kondiksessa kaikki ja hyvin terveelliset elämäntavat ! Siitä hatunnosto (jos sellane ois) kaikille kuntoilijoille, pitempi ikä teille tulee olemaan nm !

Ja kiitos kaikille opastamisesta :worship:

... kyllä tää tästä

P. s tavataan sitte mimmipuolella---> naiset, kun pääsis alkuun tohon treeniin... luulen että paluuta penkkirotaks sen jälkee ei enää oo: )

Kirjoitan taas lisää itsestäänselvyyksiä; eli jos on syömishäiriötausta, niin kannattaa kiinnittää tuohon ruokapuoleen vielä enemmän huomiota kuin muuten.

Jos et millään saa syötyä paljoa, pyri siihen, että kaikki, mitä syöt, on laadukasta. Tai ajattele, että "saan syödä herkkuja sitten kun olen syönyt sitä-tai-tätä terveellistä". sinun tapauksessasi herkuilla ei varmasti ole haittaa, kunhan saat oikeatakin ravintoa riittävästi. Sitäpaitsi eipä sen kunnon ruoan päälle enää niin kamalasti karkkia tee mielikään...eli jos menet kauppaan ostamaan namia, osta myös jotain hyödyllistä, jonka syöt ensin, ja sitten mietit, tekeekö tosissaan mieli sitä ostamaasi namia.

Siitä vielä, mitä muut salilla ajattelevat: Lähinnä katsovat ilahtuneena, että taas on joku nähnyt valon ja ymmärtänyt aloittaa maailman parhaan harrastuksen. :rock:

Pidä meidät ajan tasalla. :)

ei välttämättä kannata odottaa sitä nälkää.. tarpeeksi kauan kun on ollut vähällä ruualla, lähtee nälän tunne kokonaan (intissä ja dieetillä koettua). tästä seuraa kaikkea pientä kivaa. ekana oireena on varmaankin ummetus, lämmön lasku, väsymys ym..

koita ottaa vaikka parin tunnin välein jotain pientä palasta. juot lasin mehua tai maitoa ja syöt vaikka jugurtin. melko nopeasti (noin viikon sisällä) pitäisi ruokahalun palata.

ilmotteles tähän miten tuossa käy. jääkö ruoka vellomaan mahaan? eli tuntu siltä että pienestäkin määrästä jää ähky pitkäksi aikaa? tekeekö rasvanen ruoka pahemman olon?

tuossa tapauksessa tilannetta voisi auttaa apteekista ilman reseptiä saatava combizym. se nopeuttaa ja parantaa ruuan imeytymistä. jos ruokailusta tulee paha olo niin voi olla ihan imeytymishäiriökin. et sitten halua tätä pahaa oloa ja kuvittelet sen jo etukäteen, joten et syö.

Zone-sarja -42%
MonXi sanoi:
Tollaset psyykkaukset ei mulla auta, kun en osaa suggestoida itteeni,
Psyykkaus yksinkertaisimmillaan on erillaisten positiivisten mielihyvien kokeminen / aistiminen.

Otetaanpa esimerkkinä negatiivisten "mielihyvien" vaikutus.
Jos esimerkiksi töissä jokin asia alkaa mättämään, eikä siihen heti puutu, rupeaa ajankanssa pelkkä töihinmenon ajatteleminen tuntumaan ikävältä.
Sitten rupeaa viikonloput olemaan sellaisia, että perjantaina töissä perinpohjin tressaantuneena ei illalla jaksa tehdä muuta kuin maata sohvanpohjalla. Lauantaina alkaa jo surkuttelemaan että huomenna on jo sunnuntai ja viikonloppu ohitse.
Tätä kun aikansa kestää alkaa elimistössä ilmenemään psyykkisiä ja fysiologisia vaikutuksia. Jokin kohta kehosta krakkaa ja alkaa sairaslomien loppumaton kierre.

Eli ajan sitä takaa, että ole onnellinen ja tyytyväinen jokaisesta toteutuneesta tavoitteesta ruokailun saralla. (saat olla muistakin asioista onnellinen :D ) Eläkä ota murheita jos jokin tavoite ei sillä kertaa toteutuisikaan.
Pikkuhiljaa elimistösi oppii ottamaan nämä asiat vastaan positiivisina kokemuksina.

Joo, toi on totta että mun pitäs vain ja ainoastaan tai ainakin ensisijasesti syödä hyvää ruokaa..... Ja mulla kans todellaki kokemusta siitä että jos on tarpeeks kauan syömättä näläntunne menee pois ja tulee nää väsymykset heikkoudet jne... Mulla tainu jotenki jäädä se päälle. Tai oikeestaan tuntuu että mulla on niinkun krooninen nälkä( ei välttämättä näläntunne aina mut jos sen sanois näin- että aliravitsemus) mut silti en vaan tahdo syödä, ja sit kun syön otan sellasta pikaa että tulee hiukan parempi olo... ( tää ei edellenkää oo tervettä, mutta niin kun sanoin mulla on syömishäiriöö ollu ja on)

Esim, olen yli puolen vuoden aikana syönyt n 3-4 pusssia viikossa lakuja... Ihmettelin miksi syön aina lakuja tai muuta että on Pakko ostaa kaupasta aina niitä... No otin sitte selvää lakusta:... Ne nostaa samoin verenpainetta kun salmiakki... enkä arvanukaa sitä! Eli, mulla oli viime vuonna aivan hirveesti pyörtymiskohtauksia (läheltäliippaa tilanteita mutta myös sellasia että autotienviereen yhtäkkiä lysähdin), ja ilm. elimistö havaitsi sen lakritsin- mulla on huomattavasti vähentynyt huimas sen jälkee, vaik en oo enemmä edes syönyt... Alhaine verenpaine on siis tosi paha ongelma vissii kans koska se tekee mut ihan voimattomaks ja josku vaan istun ja istun ettei rupee heikottaan....

Nii, mulla on joku ihmeen hätäkäyttäytyminen, eli syön sit kun on aivan pakko, eli todellaki heikottaa ja vatsasssa kurnii.( ja usein ratkaisu on just sellane pikane juttu ettei tartte vaivautuu oikeest syömää ) Mut silti vaikka syön -tänään olen saanut syötyä 3- 4 kertaa kunnon ruokaa- ei tule kylläisyydentunnetta tai mitää... tyyliin: ``on pakko vaan syödä, että elää``.

Niin kun sanoin, periaatteessa mulla on useinkin nälkä, mut vaan en halua syödä, ja syytä siitä en tarkallee tiedä... Mutta yritän muuttaa asennettani ruokaan kohtaan, kuten tässä Pii ym hyvin sanonut. Pii... oot aivan oikeessa että mulla on jotenkin noin ruokaan suhtautuminen niin kun se olis joku ikäväkin asia, jota haluis välttää ,mut mielihyvän tunne se tarttis saada syömisestä eikä mitää pakkopullameininkiä. Elimiistöni pitäis saada kääntymään ns hyvän puolelle, ottamaan ruoka positiivisena asiana ja mielihyvän tuottajana jne...

Kyllä tän on loputtava, ei kiitos laihtumista enää.... olen enää n 50kg painava ja luut näkyy...) Tähän on tultava loppu, ennen kun rupeen viel kuluttaa kaloreita lisää...! On ihana että täällä autetaa tällasta vähän hölmöö tapausta, mut ois tosi hyvä jos saisin tosiaanki elämäntyylini viel muutetuksi, ja musta tulis oikee energine fyysisesti... ja niin ku varmast saaanki, kun pääsis tän pahimman- ja niin yksinkertiasen asian kun syömisongelman yli :)

Sitte pääsis sitä pääasiaa tekeen kans ruumiinkuntouttamista... tosin kyl se syöminen muuten taitaa olla pääasia sentää!! Ruumiinkuntouttamista seki kohtuudella =)

Et ole MonXi yhtään hölmö tapaus ja totta kai sua autetaan jos vain osataan. Kun vaan osaisi paremmin neuvoa. :rolleyes:

Matala verenpaine voi olla aika ärsyttävä juttu, varsinkin jos ihan oikeasti pyörtyilee. Itselläkin on verenpaine melkoisen matala, ja olen joskus miettinyt, selittyisikö kyltymätön salmiakin ja sipsien himo sillä. Juotko muuten kahvia, sehän nostaa verenpainetta? Itse olen ollut huomaavinani, että kun jää treenejä väliin, tuntuu kuin huimailisikin enemmän. Mutta mihin se treeni ei auttaisi...

Ja kuule, se, että myönnät itsellesi että on syömisen kanssa ongelmia on oikeastaan se vaikein vaihe. Ja senhän olet tehnyt, joten tuosta on suunta vain ylöspäin.

Vielä ihan käytännön kysymys, jota ketjussa vissiin jo sivuttiinkin: Minkä verran syöt hyviä rasvoja? Sun painolla ja pituudella melkein suosittelisin, että hölväät öljyä (rypsiöljy maistuu vähiten) kaikkeen mitä syöt, koska siitäkin saisit lisäenergiaa. Ja omasta mielestäni puuroon ja melkein mihin tahansa oikeaan ruokaan voi laittaa pari kolme lusikallista öljyä eikä maku ainakaan huonone. Ja jugurttiin.

Tarkoitatko Reinhardt että miten paljon mahdan saada rasvagrammoja päivässä? Rasvakapseleita ainakin syön 4 kpl päivässä ( sisältää rasvaa grammoina yhteensä vain noin 3g!? ) En syö maitotuotteita joten niistä ei tule rasvaa, lievän päällä en syö mitään levitettä, kananmunaa syön harvoin ja tonnikalaa öljyssä hyvinkin usein, kanaa aika usein, juustoa muutama viipale päivässä, soijajugurttia ja - juomia myös jonki verran sekä usein popcornia (mikä popcprnissa on muuten epäterveellistä, jos siinä on vaan kasviöljyä ja maissijyvii vai onko se?)

Ja siis 0,5-1g piti painokiloa kohden saada rasvaa päiväs, mut toihan kuulostaa mahdottomalta, miten te ihmiset pystytte saamaan esim. 70g rasvaa päivässä ja terveellisellä ruualla??? :eek:

Tänään sain syötyä oikeestaan ihan kivasti, jostain syystä mulla oli ihan nälkäkin, joten syötyä tuli päivänmittaan moneen kertaan... Niin ja se asennoituminen on nyt selvästi muuttumaan päin........ Ennen en oo ajatellu koko asiaa vaikka vanhempani ja muut ovat huomautelleet koko ajan että mähän en mitään syö ... Myönnetään että ne on joutunut useamman kerran pakottamaanki mut syömiseen , pahimmin sillon kun en itse enää välittänyt ja kun olin joutunut kierteeseen jolloin en enää millään tahtonut mitään ruokaa...... (ollu melkein paastossa kauan aikaa.... nii ruokahalut tietty menny veks)

Söin siis tämän päivän aikana:
Lounaaksi tonnikalarisottoa, välipalaksi ruisleivän vihanneksilla ja juustolla, päivälliseksi reilu annos kanakastiketta ja makaroonia ja illalla samaa (oli niin namia =). Lisäksi söin vielä pitkin päivää omenoita ja tietysti niitä lakuja...
Ei ole tietookaan millaset ravinotarvot esim noissa ruuissa on ja kuinka paljo kaloreita!!?? mut niin.... vihanneksia pitäis varmaa syödä enempi, samoin hedelmiä enempi, kuituja enempi, rasvaa enempi, hiilihydraatteja enempi, proteiinia enempi??...... :rolleyes:

Niin ja muuten en juo kahvia enkä pystykään kun on niin pahaa... Tiedä sitten että mikä muu nostais verenpainetta ruuista kun toi laku!!? Mua kyllä on vaivannut kovastikin toi alhanen verenpaine, mut kun istun ja oon paikoillani uesin niin sitä ei silleen huomaa aina ja kun oon niitä lakuja ottanu...lääkkeksi nääs :D

MonXi sanoi:
Ja siis 0,5-1g piti painokiloa kohden saada rasvaa päiväs, mut toihan kuulostaa mahdottomalta, miten te ihmiset pystytte saamaan esim. 70g rasvaa päivässä ja terveellisellä ruualla???
Rypsiöljyä, oliiviöljyä ja maapähkinöitä sekä rasvaista ruokaa, kuten broileripullia tai lohta syömällä, helposti kertyy. Öljyä enemmän, jos/kun syön sellaista ruokaa, missä ei ole rasvaa (eli useimmiten).

Mun yleinen "lisärasva" setti päivittäin (eli muun ruoan sisältämän rasvan lisäksi): noin desi maapähkinöitä, 1rkl kalaöljyä (Epamar, nestemäinen), 1-5rkl rypsiöljyä. Lähes päivittäin syön pähkinöitä nykyään, kalaöljyä 1rkl päivittäin, rypsäriä lisäksi tarvittaessa. En ota rypsäriä, jos olen syönyt vaikkapa 400g pussillisen broileripullia, siitä tulee sen verran rasvaa kumminkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom