MonXi sanoi:
Oon yrittänyt ruveta syömään, niin kun te mulle neuvoitte ja tajusin sen itsekin... Reippain mielin menin kauppaan ja ostin paljon ns. hyviä ruokia.. Mut sitte ruokapöydässä.... ei pysty, ei viitsi edes yrittää kun on niin eto-olo...
Mulla on tää ruokahaluongelma ollut n. puolen vuoden jaksoissa (n 4 vuoden ajan) ja nyt viime syksystä asti olen syönyt tuohon tyyliin suurinpiirtein mitä sanoin syöneeni tänään...Tietäen huonot ravintoarvot ruuissani, syön joka päivä multitabsia, kalsiumia, Epa ja Pha kalanmaksakapseleita, Gla rasvahappoja ja jotakin sellasta strathia jonka pitäis lisätä mukamas ruokahalua....
Kunpa olisin normaalipainoinen ja normaaliruokahaluinen... tää kaikki olis niin paljon helpompaa....... :jahas:
Tuo on hyvä, että nautit vitamiineja, hivenaineita ja öljyjä erikseen, kun ruuansyönti ei oikein maista.
Pystyisitkö ongelmaruuilla psyykkaamaan itseäsi seuraavasti;
Ennen lähempää kontaktia ruokaan, mietit mielessä että tuo ruoka jota kohta aion nauttia on minulle hyvää ja terveellistä.
Sitten ruokapöydässä haistele ruokaasi, samalla kun psyykkaat itsellesi että tämä on hyvää ja terveellistä. Älä pidä ruuan suuhun laitossa mitään kiirettä, vaan totuttele rauhassa ruuan hajuun.
Laita hyvin pieni annos ruokaa suuhusi, sekä maistele ja pureskele (jos kiinteää ruokaa ;) ) sitä rauhassa.
Koita nielasta tuo annos. (Jos kuitenkin nielaisu on ylivoimaisen vaikeaa, niin sylkäise ruoka-annos pois)
Lopuksi (nielasit tai et) maistele ja muistele mielessäsi miltä tuo ruoka tuoksui, tuntui suussa ja maistui, sekä ole itsestäsi ylpeä ja tunne mielihyvää, että kykenit ko. toimenpiteet tekemään...sekä mieti vielä mielessäsi että ko. ruoka on hyvää ja terveellistä ja siksi tärkeää että sitä tulee syötyä.
Maisteluiden ja muisteluiden jälkeen..siis jonkin tovin kuluttua uusi psyykkaus uudella suupalalla.
Lopeta psyykkaus kun olet muutaman "suullisen" nielassut, tai käyttänyt suussasi.
Tällein voisit koittaa tehdä pari-, kolme kertaa vuorokaudessa ainakin muutaman viikon ajan. (mikäli alussa nieleminen ei onnistu, niin koita josko onnistuisi seuraavalla kerralla, mutta älä ota siitä mitään ongelmaa, vaan keskity ainoastaan psyykkaamaan itseäsi ko. ruuan hyvyydellä ja terveellisyydellä)
Jos jokin ruokalaji ei enää tuota suurempia ongelmia, niin ota uusi ruokalaji psyykkauksen alle.
Se on tärkeää, että psyykattavat ruokalajit ovat sellaisia joiden tiedät oikeastikkin olevan terveyden kannalta hyviä.
(esim. broilerin liha, kala, vihannekset, kokojyväviljat... ym. oikeat ruoka-ainekset)