Naiset ja itsepuolustus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä tuntuu nyt unohtuvan sellainen seikka, että suurin osa puskaraiskaajista on aika kaukana treenatuista nyrkkeilijäbodareista. Ennemminkin puskista pomppivat pällekarkaajat ovat pelkurimaisia runkkareita, päihdeongelmaisia laitapuolen kulkijoita, narkkareita, holisteja, pultsareita jne., jotka voivat hyvinkin olla hoidettavissa kunhan nainen vain kykenee tilanteen tullen toimimaan.

Kun lisäksi vielä muistetaan, että ylivoimaisesti suurin osa raiskauksista ja muista naisiin kohdistuvista väkivallanteoista tapahtuu jollain tavalla tutun miehen toimesta ja usein vielä niin, että nainen on itse voimakkaasti päihtynyt, niin kyllähän kaikkein tärkein osa-alue naisten itsepuolustuksessa on ennakointi.

Väittäisin, että naisten itsepuolustus tulisi jakautua joltisenkin seuraavasti:

90 % ennakointia
9 % kykyä olla menemättä täysin kipsiin ja kykyä laittaa jollain tavalla hanttiin sekä huutaa päällekarkaustilanteessa
1 % erityisiä itsepuolustustekniikoita( irrottautumiset, munille potkut jne. )

Kysymys vain herää, kuinka moni naisten itsepuolustuskurssi käsittelee aihetta edellisenkaltaisella painotuksella? Taitaa aika moni niistä keskittyä noihin hyödyltään kyseenalaisiin ip-tekniikoihin kunnollisen valistustyön sijaan.

hjjtt sanoi:
Tässä tuntuu nyt unohtuvan sellainen seikka, että suurin osa puskaraiskaajista on aika kaukana treenatuista nyrkkeilijäbodareista. Ennemminkin puskista pomppivat pällekarkaajat ovat pelkurimaisia runkkareita, päihdeongelmaisia laitapuolen kulkijoita, narkkareita, holisteja, pultsareita jne., jotka voivat hyvinkin olla hoidettavissa kunhan nainen vain kykenee tilanteen tullen toimimaan.

Kun lisäksi vielä muistetaan, että ylivoimaisesti suurin osa raiskauksista ja muista naisiin kohdistuvista väkivallanteoista tapahtuu jollain tavalla tutun miehen toimesta ja usein vielä niin, että nainen on itse voimakkaasti päihtynyt, niin kyllähän kaikkein tärkein osa-alue naisten itsepuolustuksessa on ennakointi.
.

Olisikin ne tyypilliset raiskarit niitä laitapuolenkulkijoita, holisteja, pultsareita ym. Ei olisi niin vaikea heiveröisenkin naisen pärjätä. Mun kokemuksen mukaan suurinosa näistä päihdeaddikteista on silti ihan herkkää ja tunteellista porukkaa, jotka eivät ole kiinnostuneet ainakaan näistä raiskauksista..

On myös semmoinen mielikuva, että raiskaajat ja naistenhakkaajat ovat juuri niitä lähellä olevia ihimisiä (kuten hjjtt mainitsi) tai Matti Meikäläiseltä näyttäviä sosiopaatteja, joten ennakointi voi olla myös vaikeampaa..

kata sanoi:
On myös semmoinen mielikuva, että raiskaajat ja naistenhakkaajat ovat juuri niitä lähellä olevia ihimisiä (kuten hjjtt mainitsi) tai Matti Meikäläiseltä näyttäviä sosiopaatteja, joten ennakointi voi olla myös vaikeampaa..

Nimenomaan näitä hemmoja ja tilanteita voi, pitää ja pystyy ennakoimaan kuten:

- välttämällä voimakkaasti päihtyneenä olemista, ainakin yksin
- välttämällä päihtyneenä tuntemattomien mukaan lähtemistä
- valikoimalla seuransa tarkkaan
- omaamalla hyvän ihmistuntemuksen
jne.

Siis väitän yhä, että ennakoiminen on ehdottomasti tärkein ja tehokkain keino suojella omaa koskemattomuutta. Tehokkaampi kuin mikään ip-laji.

hjjtt sanoi:

Aivan. Eikä sen puskasta/bussipysäkiltä/metrosta hihaan tarrautuvan tyypin tavoitteena aina ole raiskaus, vaan "vain" vilauttelu, euron pummaaminen tai yksinkertaisesti ihmisen ikävä toisen luo. Tällöin reipas irtautuminen ja pois kävely riittää, mutta kokemus voi silti olla erittäin inhottava ja vaivata pitkän aikaa. Henkinen puoli aika tärkeä selviytymisessä, sekä ennen että jälkeen tilanteen.

hjjtt sanoi:

Tämä on taas sitten aivan oma osa-alueensa. Parisuhdeväkivalta ja deittiraiskaukset. Mutta onneksi (NOT) ilahduttavan suuri osa suomalaisista naisista on oppinut tarttumaan keittiöveitseen selvitäkseen parisuhdeväkivallan arkipäivästä. Tämä alue menee tosiaan lähes täysin ennakoinnin ja päänsisäisten juttujen puolelle.

hjjtt sanoi:
Väittäisin, että naisten itsepuolustus tulisi jakautua joltisenkin seuraavasti:
90 % ennakointia
9 % kykyä olla menemättä täysin kipsiin ja kykyä laittaa jollain tavalla hanttiin sekä huutaa päällekarkaustilanteessa
1 % erityisiä itsepuolustustekniikoita( irrottautumiset, munille potkut jne. )

Juuri näin, mutta ennakointi on vaan aika vaikea "opettaa". Ihmiselle voi toki sanoa, että jos olet fiksu niin et tee näin, mutta siitä huolimatta ihminen usein tietyssä mielentilassa tekee vastoin parempaa tietoaan. Ja ennakoinnin opettamisessa voi myös mennä liiallisuuksiin ja tavallaan lietsoa hysteriaa sellaisiin ihmisiin jotka ovat jo valmiiksi arkoja ja pelokkaita.
Kakkoskohtaa voi jo jotenkin opettaa, mutta se vaatii rankkaa koulutusta ja/tai pitkää treenausta. Ja silti on niin helppoa ja luonnollista mennä kipsiin.
Tekniikoita on kaikkein helpoin opettaa.

Nyt sitten vaan punttimimmien itsepuolustuskurssi pystyyn. Vapaaehtoiset vetäjät käsi ylös!

Lajina on itseoikeutetusti talonmiehen kungfu (Shaolin Groundskeeper Wushu). Harjoitusten teema on se, että hyökkääjä tulee päälle raakaa voimaa käyttäen, ja sinulla on hyvin vähän aikaa pudottaa se sika potkulla munille, ennen kuin omaan nenuun sattuu. Ja tätä koko viikonloppu. Vieläkö löytyy vapaaehtoisia vetäjiä? Käsi vaan rohkeasti pystyyn siellä takarivissä! :D

hjjtt sanoi:
Siis väitän yhä, että ennakoiminen on ehdottomasti tärkein ja tehokkain keino suojella omaa koskemattomuutta. Tehokkaampi kuin mikään ip-laji.

On ehdottoman tärkeätä tuo ennakointi! Ihmisistä vain ei aina näy päälle päin kenellä on "pahat mielessä" ..

Mä olen kanssa mukana punttimimmien itsepuolustuskurssilla :thumbs: Kyllä teistä punttimiehistä löytyisi varmasti tarpaaksi vastusta :whip:

Totti Karpela on muuten kirjoittanut ihan hyvän kirjan aiheeseen liittyen.
Siinä keskitytään olennaisimpaan eli taktiseen puoleen(+eleet, olemus, asenne, käyttäytyminen...) ja ongelmien välttämiseen/ennakoimiseen.

rollerghost sanoi:
"Kurssin loputtua kiitimme osallistujia kiinnostuksesta ja innostuksesta ja kerroimme heille etteivät he osaa puolustaa itseään."

Heh....Naiset oli varmaan innoissaan. Mutta sehän on kylmä fakta, eikä sille voi mittää.

Leirin naiset tuntuivat kyllä ymmärtävän, emmekä tiputtaneet heitä kovin korkealta. Vaikkei tuollainen kurssi ehdi opettaa teknisesti juuri mitään niin jotain se voi sentään antaa. Mainitsinkin jo tuon kiinnostuksen harjoitteluun, reilusti yli puolet kurssilaisista ilmoittautui jonkin kamppailulajin alkeiskurssille. Suurin osa ilmoittautuneista tietenkin omalle alkeiskurssillemme, osalle taas kerroimme muista mielestämme pätevistä kouluista ja opettajista.
Toinen oppi joka tuntui menneen perille oli että aina kannattaa yrittää. Vaikkei teknistä taitoa paljoa olisikaan niin se ei tarkoita että peli olisi menetetty. Niin kauan kun on tajuissaan tunteakseen kipua voi myös taistella sitä ja sen aiheuttajaa vastaan. Tekninen taso ei juuri muuttunut viikonlopun aikana mutta asenne muuttui täysin. Alun "enmämitäänosaavähäntästäväännän"- muuttui "itkuperkeleraivollajoseimuuten"-asenteeksi. Olin leirin jälkeen viikon täysin hajalla. Naiset osasivat tarvittaessa antaa takaisin ja suureksi ilokseni myös oikeassa suhteessa lakiin nähden. Toiminta osattiin hämmästyttävän hyvin suhteuttaa erilaisiin uhkiin.

Hyzenthlay sanoi:
hmm... :( tämä topicci on kyllä aika masentava. En ole missään vaiheessa uskonutkaan, että pärjäisin kadulla millekään satakiloiselle thainyrkkeilyä harrastavalle bodarille, mutta olen jotenkin ajatellut, että minulla on mahdollisuus kehittyä. Olen nähnyt itsepuolustustilanteista jopa unia, ihan kuin yrittäisin koko ajan psyykkisesti valmistautua niihin. Vaikka tietysti toivon, ettei kukaan tulisi koskaan hyökkäämään kimppuuni. Liikun kuitenkin paljon pimeällä ja yöelämässä yksinkin, joten ei ole mielestäni täysin epärealistista epäillä, että joku hullu hyökkäisi jossain pimeällä katuosuudella. Kai tässä vaan täytyy nostella rautaa entistä ahkerammin ja treenata harrastamaani kamppailulajia + hankkia teräasekeskuksesta joku tappoveitsi :curs: niin kauan, kun joku uhkaa koskemattomuuttani, en välitä seurauksista.

Ei itsepuolustuksessa ja kamppailulajeissa mitään niin ihmeellistä ole, paljon ne vaativat harjoittelua mutta niin vaatii kai moni muukin asia. Mietitään vaikkapa jalkapalloa. Jos vastakkain asetetaan mies- ja naisjoukkueet jotka eivät ole koskaan aktiivisesti pelanneet, niin miehet voittavat melko varmasti ottelun, ovathan he keskimäärin voimakkaampia, nopeampia ja isompia. Tilanne muuttuu kuitenkin täysin jos samaisia miehiä vastaan asettuukin naisten maajoukkue, miehiä viedään todennäköisesti 6-0.
En koskaan tule yltämään yleisurheilutuloksissakaan naishuippujen tasolle. Yhden lajin osalta kykenisin ehkä pääsemään lähelle tai ohikin, mutten jokaisessa lajissa. Jotain taitoa pitkään harjoitellut nainen on aina taitavampi kuin keskiverto mies. Monasti paljon taitavampi.
Älä hommaa tappoveistä äläkä varsinkaan tökkää sitä ensimmäiseen humalaiseen joka sattuu öisellä kadulla ehdottamaan sopimattomia :) Mieti noita mahdollisia seurauksia myös etukäteen. Punnitse mitä olet valmis uhraamaan mustan silmän vuoksi, mitä taas seksuaalisen itsemääräämisoikeutesi tai henkesi vuoksi? Mustan silmän vuoksi en itse olisi valmis uhraamaan juurikaan mitään, en vahingoittamaan sen aiheuttajaa pysyvästi enkä kärsimään mitään mahdollista oikeudellista seuraamusta. Tilanne muuttuu jos minua uhkaa pysyvä vammautuminen tai henkeäni tai läheiseni henkeä uhataan. Henkeni ollessa kyseessä uskon olevani valmis laittamaan kaiken peliin. Kannattaa miettiä myös kaikkia vaihtoehtoja mustan silmän ja kuoleman väliltä, siihen ei ole yleensä aikaa kun tilanne sattuu kohdalle.
Jatka harrastamasi kamppailulajin treenaamista ja käy salilla. Liiku toki öisin mutta vältä sitä pimeää katuosuutta mahdollisuuksien mukaan. Kulje vaikka 200 metriä pidempää reittiä jos se mahdollistaa turvallisemman perillepääsyn. Pelätä ei tarvi, harkinta ja varovaisuus kannattaa aina. Turvallista kotimatkaa :)

Joku mainitsikin, että treenatut nyrkkeilijäbodarit ovat kovempia kuin laitapuolen kulkijat ja narkkarit... Silti nämä narkkarit pystyvät käyttämään voimiaan suuremmalla hetkellisellä kapasiteetilla, tosin väsyen nopeasti ja myöskään ei kannata unohtaa kättä pidempiä välineitä.

Muay sanoi:
Oon ihan samaa mieltä. IMHO tossa on vain se ongelma että aika moni mies pudottaa treeneissä omaa suoritustasoaan jos vastaan sattuu nainen. Antaako se sitten oikean kuvan? Monestihan naiset voi hyvinkin olla teknisesti hyviä, ja tilanne voi sitten vääristyä kun vastapuoli ei yritä toimia omalla tasollaan. En nyt tarkoita että naiset pitäisi nuijia maan rakoon... :D tuossa pitäisi vaan olla jotain realistisia harjotteita, ehkä just sellaiseen kurssiin yhdistettynä.
Olin monia vuosia sitten maanpuolustuskurssilla, johon sisältyi pari tuntia itsepuolustusta. Ohjaajana jonkuntasoinen musta vyö wado riu -karatessa. Jossakin vaiheessa jotkut naiset kertoivat muutamista oppimistaan irrottautumiskeinoista, mutta tämä ohjaaja palautti heidät maan pinnalle olemalla itse se päällekarkaaja. Ei hän muuta tehnyt kuin piteli kurkusta siten että ei pusertanut henkitorvea. Kukaan nainen ei päässyt siitä irti. Saati, jos olisi ollut oikea päällekarkaaja, joka tosissaan puristaa lannistaakseen naisen.

Tämä ohjaaja käski naisia puremaan, potkimaan, raapimaan ja rääkymään tositilanteessa. Eihän siellä tyylipisteitä jaeta. Itse luultavasti potkaisisin oikein lujaa munille ja/tai yrittäisin irtautua potkulla mahaan tai ylemmäksikin. Olen lempeää tyyppiä, mutta jos henki tai kalleimpani olisi kyseessä, tappelisin polvin, kyynärpäin, kynsin ja hampain, kaikin mahdollisin keinoin. Siis jos en pääse juoksemalla pakoon (olen kehno juoksija).

Willie sanoi:
Ei itsepuolustuksessa ja kamppailulajeissa mitään niin ihmeellistä ole, paljon ne vaativat harjoittelua mutta niin vaatii kai moni muukin asia. Mietitään vaikkapa jalkapalloa. Jos vastakkain asetetaan mies- ja naisjoukkueet jotka eivät ole koskaan aktiivisesti pelanneet, niin miehet voittavat melko varmasti ottelun, ovathan he keskimäärin voimakkaampia, nopeampia ja isompia. Tilanne muuttuu kuitenkin täysin jos samaisia miehiä vastaan asettuukin naisten maajoukkue, miehiä viedään todennäköisesti 6-0.
En koskaan tule yltämään yleisurheilutuloksissakaan naishuippujen tasolle. Yhden lajin osalta kykenisin ehkä pääsemään lähelle tai ohikin, mutten jokaisessa lajissa. Jotain taitoa pitkään harjoitellut nainen on aina taitavampi kuin keskiverto mies. Monasti paljon taitavampi.
Älä hommaa tappoveistä äläkä varsinkaan tökkää sitä ensimmäiseen humalaiseen joka sattuu öisellä kadulla ehdottamaan sopimattomia :) Mieti noita mahdollisia seurauksia myös etukäteen. Punnitse mitä olet valmis uhraamaan mustan silmän vuoksi, mitä taas seksuaalisen itsemääräämisoikeutesi tai henkesi vuoksi? Mustan silmän vuoksi en itse olisi valmis uhraamaan juurikaan mitään, en vahingoittamaan sen aiheuttajaa pysyvästi enkä kärsimään mitään mahdollista oikeudellista seuraamusta. Tilanne muuttuu jos minua uhkaa pysyvä vammautuminen tai henkeäni tai läheiseni henkeä uhataan. Henkeni ollessa kyseessä uskon olevani valmis laittamaan kaiken peliin. Kannattaa miettiä myös kaikkia vaihtoehtoja mustan silmän ja kuoleman väliltä, siihen ei ole yleensä aikaa kun tilanne sattuu kohdalle.
Jatka harrastamasi kamppailulajin treenaamista ja käy salilla. Liiku toki öisin mutta vältä sitä pimeää katuosuutta mahdollisuuksien mukaan. Kulje vaikka 200 metriä pidempää reittiä jos se mahdollistaa turvallisemman perillepääsyn. Pelätä ei tarvi, harkinta ja varovaisuus kannattaa aina. Turvallista kotimatkaa :)

:) Yritän pitää terveen järjen mukana mahdollisimman hyvin, mutta suurin hankaluus on mielestäni siinä, miten yhdistää nopea ennakointi ja asioiden tärkeyksien punnitseminen. Muutaman mustelman takia en tietysti ole valmis ketään vahoinoittamaan myöskään, mutta tilanteet, jossa pistäisin kaiken peliin, olisivat juuri nuo oman/kaverin hengen uhkaaminen tai oman/kaverin seksuaalisen itsemääräämisoikeuden uhkaaminen. Uhkaamisella tarkoitan siis todellista uhkaa enkä mitään "toi näyttää epäillyttävältä"-arvailua. Eli ne ovat mielestäni samalla viivalla, kun asioiden vakavuudesta puhutaan.

Tässä tuntuu nyt unohtuvan sellainen seikka, että suurin osa puskaraiskaajista on aika kaukana treenatuista nyrkkeilijäbodareista.

Noin ehkä usein, mutta on ehkä parempi ajatella pahimman mahdollisen tilanteen mukaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin kuin monissa asioissa niin myös naisten itsepuolustuksessa tärkeintä on ASENNE!!! Jos kursilla nainen saa oppia ennakoinnista, stressireaktioista, lakiasioista (liittyen aiheeseen) + muutamia irrottautumisia, torjunta ja hyökkäystekniikoita ja oikeanlaista asennetta itsensä puolustamiseen niin uskallan väittää että tuollaisesta kursissa on hyötyä...ja paljon. Eihän kenestäkään saada täys pätevää ninjaa lyhyellä kursilla, ja tuskin se on edes tarkoitus.
Uskon että iso osa raiskauksista olisi vältetty jos uhrit olisivat käyneet IP-kurssin.

Itse olen valmentanut Itsepuolustukursseja ja karatekursseja ja uskon että tärkein asia minkä voi kurssilainen oppia on se että jokaisella on oikeus/velvollisuus puolustaa itseään...ASENTEELLA. Tyttöystäväni on mm. kouluttanut terveydenhuoltohenkilöstöä, ja kultaisena sääntönä on ollut " te pystytte kyllä hoitamaan potilasta, jos olette itse kunnossa" ;)

Tuosta tekniikka vs. voima ja massa... kuten sanottuakin, jos osaat tarpeeks hyvin, niin kyllä sillä tekniikalla jotain merkitystä on... esim löytyy ne kipupisteet isoltakin mieheltä jos ne osaat etsiä... ja sen tekniikan pitää sit tosiaankin tulla "takaraivosta" automaattisesti, eikä sitä voi ruveta miettimään siinä tilanteessa... siinä kun koitat toisen kädessä äheltää lukon parissa niin parhaassa tapauksessa hyökkääjä kuolee nauruun...:) Mutta kuten sanottua... juokseminen on paras itsepuolustus...:)

Ja tuosta että miehet ottaa hellemmin naista vastaan... kaikki on aina suhteellista... itelle tulee heti mieleen omat treenit joissa "joudut" ohjaajan pariks, niin sellasissa tilanteissa pitääkin ottaa vähän varovaisemmin...:) koska ei siitä oo mitään hyötyä jos tyrmäät toisen ilman että toinen kerkii edes tajuta että mikä siihen iski...:) ei se tyrmätty siitä mitään opi...:) tietysti eri asia kun puhutaan saman tason ihmisistä.

Jep. Juoksemista kannattaa mielestäni opettaa ja sitä että välttää tietoisesti "vaarapaikkoja" vaikka kiertää vaihtaa kadunpuolta jne.

On olemassa kovia naisia, yhden olen tavannut enkä haluaisi vastustajaksi. Tosin treenitaustaa 20-30 vuotta ja 14. danin mustavyö Bujinkanissa.

Irrottautumisista lienee hyötyä ja kovasta äänestä. Sit viel miesten munat "krav maga", kurkku, silmät jne.
Mitä mieltä olette krav magan hyödyllisyydestä suhteessa naisten IP?

Kannattaisi myös ehkä yrittää opettaa vaurioiden minimoimista ja iskujen vastaan ottamista siten että näyttää pahalta muttei tunnu? Mahdotonta tai mahdollista? :nolo:

Flinkki sanoi:
Kannattaisi myös ehkä yrittää opettaa vaurioiden minimoimista ja iskujen vastaan ottamista siten että näyttää pahalta muttei tunnu? Mahdotonta tai mahdollista? :nolo:

Ehkä jonkinlaisen yllätysedun voisi saada jossain tilanteessa, mutta eri asia miten sellaista keskiverto nainen pystyisi hyödyntämään... pitäisi kai osata hyökätäkin yms? Ehkä painopiste kannattaa suunnata kuitenkin jo edellämainittuihin asioihin... ei paljon lohduta vauriotta selviäminen jos tulee raiskatuksi. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom