Naiset ja itsepuolustus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ilmari sanoi:
Mielenkiintoinen seikka naisten kanssa harjoittelussa on se, että kaikki eivät pysty edes harjoituksissa harjoittelemaan jotakin tiettyä rajua tekniikkaa (esim. jos pitäisi hellästi painaa kurkkua oikean paikan löytämiseksi). Miten he sitten pystyisivät tositilanteessa lyömään siihen täysillä?

Aivan. Jos padiin ei pysty edes harjoituksissa lyömään tosissaan, koska se on niin kova, niin eihän sitä ikinä opi lyömään siten että lyönnissä jotain tehoa olisi. Läpsiminen todennäköisesti ärsyttää hyökkääjää entistä enemmän. Se palleillekin potkaisu pitäisi tapahtua niin että jalka pysähtyy vasta osuessaan alimpiin kylkiluihin...

Stanner sanoi:
Mitäs mieltä olette? Mitä teidän mielestä naisten itsepuolustuskurssiin pitäisi sisällyttää, jotta siitä olisi parhaiten apua?

Olen samaa mieltä noista irtautumisista, niitä olisi kyllä hyvä opettaa, ja siitä, että oikea elämä ei ole sama asia kuin tatamilla käyty "leikkitappelu".. Itselläni ei olisi mitään jakoa varmaan edes samankokoisen miehen kanssa, jos tuollaiseen väkivaltatilanteeseen joskus joutuisin *koputtaa puuta*.

Ehkä suurin hyöty naiselle voisi olla siinä ,että pystyisi yllättämään sen hyökkääjän, hidastamaan tätä vähän ja sitten juoksemaan pikavauhtia karkuun.. Just joku munille potkaiseminen, tms. Itse en todellakaan lähtisi edes yrittämään mitään lukkoja tai heittoja, koska en niitä kuitenkaan osaisi edes tositilanteessa tehdä.. Voi olla, että juoksisin vain karkuun, eihän sitäkään tiedä, vaikka vastustajalla olisi joku ase. Ei kamalasti huvittaisi käydä kokeilemassa..

Naisilla ja Miehillä on kuitenkin niin kova tasoero lajissa kuin lajissa.
Mutta ei kai noista mitään haittaakaan ole , jos tulee jollekkin naiselle
känninen ahdistelija niin ei muutakun Perus maigeria munille...

NP_NG sanoi:
Tuli hieman hissusti ja huonosti vastattua. Tarkoitin että jos harjoitussalilla joutuu tosi paikan eteen, niin se varmasti auttaa myöskin tositilanteessa. Tähän melkein voisi sanoa että, sparraa aina parempasi kanssa. Melkein.

Tästä oon kyllä yhtä mieltä. Ja turha tulla sössöttään että "kehässä on säännöt, kapakassa ei". Kyllä se sparri on lähin reenitilanne tappelua varten.

Naisten itsepuolustuskurssit voi heittää mäkeen. Semmosista kursseista vois tehä viikonlopun itsepuolustusluentoja. Jos haluaa oikiasti pystyä puolustaan itteensä niin nyrkkeily, greco/vapaapaini, judo, bjj/sw, vapaaottelu.

Naisten itsepuolustuskursseille vois ehkä sisällyttää kunnon kiljunnan, eri oktaaveissa, kauheita eläimellisiä ääniä...Hmm...siihen niillä ois ainakin potentiaalia, mitä nyt ainaki lähipiirissä olen huomannut :)

Joo, mutta tämä asia on mielenkiintoinen....Tänään juuri juttelin erään naisen kanssa ja usko IP lajien tuomaan turvallisuuteen on vankka. "Tekniikka on tärkeintä, ei se voima ja massa ratkase...Se voittaa kuka osaa parhaiten tekniikkaa..." tjsp.

Pisti kyllä miettimään, että ehkä leffoilla on oma osuutensa tuossa, kun nykyään niin monessa leffassa nainen tosiaan hakkaa miehen melkein kuoliaaks...ihan tosta noin vain!

-Ronin- sanoi:
Naisten itsepuolustuskurssit voi heittää mäkeen. Semmosista kursseista vois tehä viikonlopun itsepuolustusluentoja. Jos haluaa oikiasti pystyä puolustaan itteensä niin nyrkkeily, greco/vapaapaini, judo, bjj/sw, vapaaottelu.

Näiden naisten itsepuolustuskurssien paras puoli on varmaan siinä, että kurssille menemisen kynnys on matalampi kun siellä on vain naisia. Ja naisporukassa on helpompi keskustella vaaratilanteista ja niiden ennakoinnista ja asenteista jne.

Mutta keskenään harjoittelemalla naiset eivät helposti opi sitä raivoa ja päättäväisyyttä mitä munille potkimiseen ja muihin rumiin temppuihin tarvitaan. Tosin vähän sama juttu pätee niihin kamppailulajeja treenaaviin naisiin, jotka sparraavat aina ja pelkästään toisten naisten kanssa, ja mielellään silleen että tukka ei mene sekaisin. Siinä mitään opi. Naisten nimenomaan pitäisi lajissa kuin lajissa pyrkiä sparraamaan miesten kanssa huomatakseen että mikä toimii isompaa ja vahvempaa vastaan ja mikä ei. Kuten NP_NG sanoi, parempiaan vastaan sparraamalla oppii.

Naisten itsepuolustuksessa on mun mielestä aika monta tasoa:
- Ensinnäkin se, että ymmärtää että itsellä on oikeus ja velvollisuus puolustaa itseään ja että uhriksi ei pidä alistua. Ihan pelkästään tämän sisäistäminen voi olla aika monelle valaiseva kokemus. Ja maailmassa on paljon arkoja hiirulaisia, joille on iso kynnys mennä edes jollekin naisten itsepuolustuskurssille.
- Tottuminen siihen että äijä käy käsiksi. Monelle omaan fyysiseen koskemattomuuteen puuttuminen voi olla aivan lamauttava kokemus. Paras tapa tottua tähän on tietysti harrastaa vähän aikaa jotain kontaktilajia jossa on paljon sparria. Sen jälkeen ei enää turhaan jähmety suolapatsaaksi jos joku vähän käy ryysyihin kiinni ja retuuttaa.
- Tälle perustalle sitten pari yksinkertaista ja raakaa tekniikkaa ja temppua.

Naisten kannalta asiaa helpottaa se, että eihän itsepuolustustilanne ole mikään "reilu matsi" josta naisen on selvittävä voittajana, vaan siitä pitää vaan päästä pois / selviytyä mahdollisimman vähin ruumiillisin ja henkisin vaurioin.

Miehillä on paljon vaikeampaa, kun jokainen taksijonon kuninkuuskamppailu pitää VOITTAA, mieluiten vastustajaa mahdollisimman paljon nöyryyttäen. :D

reino sanoi:
Naisten nimenomaan pitäisi lajissa kuin lajissa pyrkiä sparraamaan miesten kanssa huomatakseen että mikä toimii isompaa ja vahvempaa vastaan ja mikä ei. Kuten NP_NG sanoi, parempiaan vastaan sparraamalla oppii.

Oon ihan samaa mieltä. IMHO tossa on vain se ongelma että aika moni mies pudottaa treeneissä omaa suoritustasoaan jos vastaan sattuu nainen. Antaako se sitten oikean kuvan? Monestihan naiset voi hyvinkin olla teknisesti hyviä, ja tilanne voi sitten vääristyä kun vastapuoli ei yritä toimia omalla tasollaan. En nyt tarkoita että naiset pitäisi nuijia maan rakoon... :D tuossa pitäisi vaan olla jotain realistisia harjotteita, ehkä just sellaiseen kurssiin yhdistettynä.

Toi ei oikeesti ole ihan noin yksinkertaista.

Omat magailut loppui siinä vaiheessa kun kaikilla alkoi olla vakitreeniparit. Vaikka itse sainkin kaveriksi sellaisen tytön, joka oli treenannut myös poikien kanssa, niin eipä siinä hirveästi enää kehittynyt. Ja äijät ei tykkää treenata tyttöjen kanssa kun niillä menee omat treenit siinä pilalle; niillekin kun on edullisinta treenata hiukan vahvempaa vastaan. Plus sitten vielä on niitä Muayn mainitsemia tyyppejä, jotka ei tee kunnolla naista vastaan. Siihen kyllä yleensä auttaa kun tekee itse silti kunnolla ja täysillä.

Siinä pääsi kyllä myös näkemään, kuinka eri tasoisia naisia samassa ryhmässä voi olla. Jotenkin tuntui että ne pelkästään itsepuolustustaitoja hakemaan tulleet olivat kuitenkin aika onnettomia, paremmin pärjäsivät sellaiset, jotka ovat tulleet mukaan harrastusmielessä.

Lajikin vaikuttaa paljon... Joistakin perinteisistä lajeista ei välttämättä ole itsepuolustusmielessä naisille mitään hyötyä, sillä niissä on "väärä" näkökulma. Oletetaan esim. että vastustaja on kamppailulajiharrastaja ja ottelee rehdisti. Myöskin otteluetäisyydet ovat erilaiset. Eli tositilanteessa voipi käydä niinkuin eräälle naispoliisille, joka laitettiin raiskaajan syötiksi kun se osasi karatea niin hyvin. Raiskaaja saatiin kyllä kiinni, mutta se ehti raiskata "syötin".

Itse olen "kokeillut" magaa ja kung-fua.
Rehellisyyden nimissä on sanottava, että kung-fusta ei mielestäni oikein naiselle ole itsepuolustuslajiksi. Kaunista ja mielenkiintoista puuhaa, tehokastakin, ja upeat aseet mutta ei toimi perusraiskaria vastaan.
Maga mielestäni taas on erinomainen tuohon tarkoitukseen. Jos ei muuta niin siellä oppii ainakin kuinka huonot mahdollisuudet naisella on miestä vastaan, varsinkin jos joutuu maahan. Parhaita treenejä tuohon on "worst-case-mattopaini", eli mies-nainen parit, tavallista mattopainia mutta aloitusasennossa nainen selällään ja mies siinä päällä. Kyllä siinä ärräpäät särisi kun mihinkään ei pääse vaikka kuinka yritti. Hyvää oli myös se, että muitakin erikoistilanteita harjoiteltiin, esim. sitä jos joku nappaa sut kainaloon selkäpuolelta silleen että jalat on ilmassa. Ja sitä paljon puhuttua karkuun juoksemistakin harjoiteltiin joskus ihan erikseen ;)

Hyvä ohjaaja ottaa huomioon nämä vakiopareista aiheutuvat ongelmat.

Judo- tai ju-jutsutreeneissä on ihan tavallista, että ohjaaja komentaa parin vaihtoja kesken sparrauksen/randorin muutaman minuutin välein.
Treenin aikana vastaan tulee sitten miehiä, naisia, itseä isompia ja välillä pienempiä vastustajia. Myös ohjaajat osallistuvat usein treenaukseen.

Ju-jutsutreeneissä saatettiin välillä kieltää naisia vääntämästä keskenään ja alempivöisten piti valita ylempiä treenikaveriksi.

Tekniikoita kyllä treenaa mieluiten sellaisen kanssa, jolla on sama asenne harjoitteluun, mutta hyvä ohjaaja rikkoo välillä tuttuja kuvioita.

Hyvä pointti, ja käytössä myös magassa, mutta mielestäni ei poista ongelmaa. Yleensä tuollaiset "vaihtotreenit" ei ole käytössä koko treenin ajan. Välttämättä niitä ei edes ole joka treenikerralla. Ja sitten sitä taas treenaa jotain tekniikoita itseään puolet pienemmän tyttösen kanssa 2/3 treeniajasta.

Ja noissa parinvaihdoissakin käy joskus niin, että tietyt tyypit vaihtaa keskenään ja mulle jää valittavaksi joku vielä normaalia pariani pienempi pikkutyttö tai "hullu-erkki" teipattuine silmälaseineen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kaikki treenikaverit on tosiaan tollasia, niin kannattaakin vaihtaa lajia/salia. :thumbs:

Lohdutukseksi vielä, että jos oman motivaation pystyy vaan säilyttämään, niin ne vähemmän motivoituneet lopettavat yleensä viimeistään alkeiskurssin jälkeen. Ja väki vähenee jatkossa tasaiseen tahtiin, kun vaatimustaso nousee.

Ehkä tuosta tuli jo vähän liiankin kärjistynyt kuva... oikeasti tykkäsin treeneistä ihan älyttömästi silloin kun sattui hyvä päivä.

Mutta noita huonoja oli sitten lopulta vähän liikaa. Näin jälkeenpäin epäilen että mun "virhe" oli siinä, että en heti alusta alkaen etsinyt itselleni sellaista treenikaveria (naista) jonka kanssa olisi ollut hyvä treenata sitten myöhemmin. Yritin vaan treenata miesten kanssa mahdollisimman paljon. Kyllä niissä naisissakin olisi ollut ihan ok treenikavereita, ja varsinkin ne pidemmälle päässeet naiset oli oikeastaan kaikki sellaisia, että niiden kanssa olisi treenannut milloin vaan.

Niin yllättävää kuin se onkin, ongelmaa ei mulla ollut alkeiskurssilla, eikä heti sen jälkeenkään, oikeastaan vasta kakkostason jälkeen tuntui että homma ei skulaa niinkuin pitäis.

Mä olen huomannut, että useat miehet tekevät todella puoliteholla kun on nainen parina. Ei siinä saa kunnon vastusta, kun pari tekee hellemin jopa kuin naiset! Okei, pointsit miehille kun osaa ottaa huomioon, että on heikompi kyseessä, mutta välillä olisi toivonut kunnon matsia. Joskus kun olin mattopainissa opettajan parina niin sai todella kyytiä... Tuli tehtyä tosissaan työtä.

Kyllä mä tiedän myös tyttöjä, jotka haluaa mielummin tehdä varovaisemmin. Ehkä kannattaa antaa sellaisten ihmisten treenata enemmän keskenään, kun muuten voi jättää kokonaan tulematta treeneihin..

Eivät nuo naisten itsepuolustuskurssit turhia mielestäni ole, riippuu täysin siitä mitä siellä opetetaan. Itse olen ollut mukana vetämässä yhtä tällaista kurssia ja kokemukset olivat ihan positiivisia. Järjettömiä summia ei missään tapauksessa kannata maksaa, kaiken saman kun voi saada ilmaiseksikin. Rahastajia löytyy varmasti runsaasti.
Pääpainon kursseilla tulee niin ajallisesti kuin laadullisestikin olla tiedon jakamisessa. Tietoa pitää jakaa mahdollisista uhkista ja niiden ennaltaehkäisemisestä, hätävarjelusta ja omasta oikeusturvasta, stressireaktioista, hyökkäyksen ja puolustuksen psykologiasta, käyttäytymisestä uhkatilanteissa jne.
Tekniikoissa toki tehdään, painotuksen tulee kuitenkin aina olla irtautumisessa ja pakoon pääsemisessä. Niitä tekemällä pitää osoittaa naisille että heillä on riittävästi fyysistä voimaa irtautua otteesta ja tarvittaessa jopa satuttaa voimakkaampaa vastustajaa, toisaalta pitää muistuttaa että he eivät koskaan voi luottaa taitoihinsa tehdä niin varmasti ja aina onnistuen. Kaikki tehtävät tekniikat harjoitellaan tekemään myös nopeasti, rajusti ja täydellä voimalla. Jokaisen onnistuneen tekniikan päätteeksi otetaan etäisyyttä ja käännytään pakoon heti kun siihen tarjoutuu tilaisuus.
Varsinaista sparrausta ei näillä kursseilla tule harjoituttaa sikäli kun sillä viitataan ottelunomaiseen toimintaan, päämääränä kun on aina pako. Kovia ja vapaamuotoisia harjoituksia sen sijaan kyllä kannattaa suosia. Harjoitukset tulee tehdä voimakkaamman vastustajan kanssa, kurssin vetäjät sopivat ainakin toivottavasti tarkoitukseen. Esimerkkinä voidaan pitää harjoituksia joissa toimin hyökkävänä maalimiehenä, lähestymistavan sain itse päättää. Välillä en käynyt naisiin ollenkaan kiinni, välillä tartuin ja väänsin kädestä, välillä yritin lyödä, toisinaan taas yritin kaataa alleni joko sitoen, kuristaen tai pyrkien päälle "raiskausta" esittäen. Koko tekniikkavalikoimaani en käyttänyt; hyökkääjänä en saanut potkia enkä lyödä nyrkillä, avokämmennellä kylläkin. Pääasiassa pyrin kuitenkin käyttämään raakaa voimaa jota minustakin sentään löytyy suurimpaan osaan naisista verrattuna (toivottavasti kukaan punttimimmeistä ei nyt heti tule ja todista toisin :nolo: ). Vierestä seurasi toinen vetäjä joka pystyi keskeyttämään harjoituksen koska tahansa. Kurssilaisen tehtävänä taas oli päästä pakoon. Harjoituksia tehtiin erilaisissa ympäristöissä: osassa tilaa oli runsaasti ja pakeneminen oli helpompaa, osa taas aloitettiin uhrin päädyttyä umpikujaan ainoan pakotien ollessa takanani sijaitseva ovi. Kurssilaisiin käytin voimaa rajoitetusti mutta niin että varmasti sattui, tuloksena lukemattomia mustelmia ja ruhjeita sekä muutama nenäverenvuoto. Viikonlopun aikana itselläni aukesi nenä 3 kertaa ja t-paitoja hajosi sama määrä, ihoni oli kynsitty rikki useammasta paikasta, useasti jäin myös kaksinkerroin makaamaan maahan alasuojista huolimatta. Mustelmia ei kannata edes laskea. Umpikujasta yksi nainen pääsi pakoon ensimmäisellä kerralla, loput eivät. Harjoitus toistettiin kunnes pakeneminen onnistui ainakin kerran.
Kurssin loputtua kiitimme osallistujia kiinnostuksesta ja innostuksesta ja kerroimme heille etteivät he osaa puolustaa itseään. Kerroimme että Suomessa ei kannata pelätä mutta vaarojen tiedostaminen ja niihin varautuminen on aina aiheellista. Kerroimme yrittäneemme antaa kuvan siitä millaisiin tilanteisiin ihminen saattaa joutua ja minkä varalle on mahdollista harjoitella, mitään tekniikkaa emme olleet varsinaisesti edes yrittäneet opettaa. Ainoa mitä päivän tai kahden kurssi pystyy tarjoamaan on kipinä harjoitteluun ja kiinnostus itsepuolustukseen.

"Kurssin loputtua kiitimme osallistujia kiinnostuksesta ja innostuksesta ja kerroimme heille etteivät he osaa puolustaa itseään."

Heh....Naiset oli varmaan innoissaan. Mutta sehän on kylmä fakta, eikä sille voi mittää.

kata sanoi:
Mä olen huomannut, että useat miehet tekevät todella puoliteholla kun on nainen parina. Ei siinä saa kunnon vastusta, kun pari tekee hellemin jopa kuin naiset! Okei, pointsit miehille kun osaa ottaa huomioon, että on heikompi kyseessä, mutta välillä olisi toivonut kunnon matsia. Joskus kun olin mattopainissa opettajan parina niin sai todella kyytiä... Tuli tehtyä tosissaan työtä.

Kyllä mä tiedän myös tyttöjä, jotka haluaa mielummin tehdä varovaisemmin. Ehkä kannattaa antaa sellaisten ihmisten treenata enemmän keskenään, kun muuten voi jättää kokonaan tulematta treeneihin..

Itse sain kerran juuri negatiivista palautetta kun väännettiin treeneissä yhden tyttelin kanssa. Hän oikein tiuskaisi että "mä en sit tarvi mitään sääli pisteitä. Antaa tulla täysillä vaan". Kyllä hänen kanssa sitten vääntääkin sai.
Tosin on sitten kyllä kuulunut myös päinvastoin: "onko pakko laittaa noin paljon vastaan". Silloin kyllä pistää miettimään että eikö tuo muualta saa juttu kavereita kun täytyy täällä höpäjätä.

Herra 47 sanoi:
Itse sain kerran juuri negatiivista palautetta kun väännettiin treeneissä yhden tyttelin kanssa. Hän oikein tiuskaisi että "mä en sit tarvi mitään sääli pisteitä. Antaa tulla täysillä vaan". Kyllä hänen kanssa sitten vääntääkin sai.
Tosin on sitten kyllä kuulunut myös päinvastoin: "onko pakko laittaa noin paljon vastaan". Silloin kyllä pistää miettimään että eikö tuo muualta saa juttu kavereita kun täytyy täällä höpäjätä.

Ai kato sinäkö se olitkin ;)

hmm... :( tämä topicci on kyllä aika masentava. En ole missään vaiheessa uskonutkaan, että pärjäisin kadulla millekään satakiloiselle thainyrkkeilyä harrastavalle bodarille, mutta olen jotenkin ajatellut, että minulla on mahdollisuus kehittyä. Olen nähnyt itsepuolustustilanteista jopa unia, ihan kuin yrittäisin koko ajan psyykkisesti valmistautua niihin. Vaikka tietysti toivon, ettei kukaan tulisi koskaan hyökkäämään kimppuuni. Liikun kuitenkin paljon pimeällä ja yöelämässä yksinkin, joten ei ole mielestäni täysin epärealistista epäillä, että joku hullu hyökkäisi jossain pimeällä katuosuudella. Kai tässä vaan täytyy nostella rautaa entistä ahkerammin ja treenata harrastamaani kamppailulajia + hankkia teräasekeskuksesta joku tappoveitsi :curs: niin kauan, kun joku uhkaa koskemattomuuttani, en välitä seurauksista.

Pitäisikö Punttimimmeille järjestää itsepuolustuskurssi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom