Naiset ja itsepuolustus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Primitive82

Banned
Katselin tuossa poliisi tv:tä ja siinä oli juttua tytöistä ja itsepuolustuksesta.
Tytöt siinä sitten sanoivat jotain tyyliin "nyt tuntuu siltä että pystyy tekee jotai jos joku tulee kadulla vastaan, paljo turvallisempi olo"...
Kun katseli niitä treenejä, niin näytti juuri niin neitimäiseltä kuin olla ja voi, kädellä vähän läpsittiin ja ajateltiin ehkä että nyt osaan kaataa 100kg äijän. Ite en oikein jaksa uskoa, että sellaisella oikeasti tositilanteessa pärjäisi, ottaen vielä huomioon tyttöjen fysiologian.

Enkä nyt kirjoita tätä sen takia että väheksyisin ketään vaan ihan selventääkseni faktoja.

Lähinnä pistää miettimään, että onko tytöt/naiset oikeesti niin naiveja, että ne luulee pärjäävänsä esim. 100kg raiskaajalle kun ne käy opettelemassa karaten alkeet?

No nää on vaan mun näkemyksiä... :david: .ja sen takia nyt kyselenki.

Eli miten se on oikeesti, sanokaa te viisaammat!

Tässä hyvin kirjoitettua asiaa tästä aiheesta.

Sukupuolella ON paljon merkitystä. Miehet ovat keskimäärin isompia ja vahvempia fyysisesti, myös aggressiivisempia, riskiäottavampia ja heillä on keskimäärin naisia parempi avaruudellinen hahmottamiskyky. Kaikki nuo auttavat pirusti. Ainoastaan erittäin vahva ja nopea (esim. Karoliina Lundahl, Heini Koivuniemi tms.) tai älyttömän taitava kamppailulajissa (esim. huippukarateka Sari Laine, saavutuksina vissiin parikymmentä SM-kultaa ja muutamia MM-mitaleitakin ja vaikka karate ei lajina ole sieltä realistisimmasta päästä, niin jos on NOIN taitava siinä, niin kyllä se paljon auttaa) voisi pärjätä miestä vastaan, jos muut asiaan vaikuttavat seikat olisivat samalla tasolla (esim. humalatila, varustus, yllätysetu yms.). Yleisesti ottaen miehillä on valtava etu moisessa tilanteessa ja se kyllä pitäisi sanoa suoraan itsepuolustuskursseille tuleville naisille ja opastaa heitä reenaamaan mahd. epäneitimäisesti, opettelemaan brutaaleja temppuja, ajatella ennakointia tarkasti yms.

Valitettavasti jotkut uskovat vieläkin naiivisti itsepuolustuslajien reenamisella saavutettavan ylivoimaisen aseman semmoiseen verrattuna, joka niitä ei ole reenannut. Vielä valitettavampaa on, että moni ohjaaja/opettajakin siihen uskoo ja haluaa uskotella samaa oppilailleen. Toki kamppailulajin reenaaminen auttaa, mutta eivät ne mitään taikasanoja ole.

Eikä nyt pliis viedä tätä ketjua mihinkään "Kyllä iso ja vahva potari aina ninjan hapettaa!" ja "Eipään! Kyl aina nopea ja taitava ninja ison ja hitaan potarin pieksää!" idioottimaiseen kinailuun. Paras mahdollinen aseeton lähitaistelija = iso ja vahva jannu (eli ahkerasti heivannut punttia ja syönyt reippaasti), joka on reenannut vuositolkulla useampaakin kamppailulajia (niitä raaempia ja realistisempia) ja on luonteeltaan sopivan aggressiivinen. Moisenkin jannun päihittäisi helposti aseella, sekin pitää muistaa, kuten sekin, että karata on lähes aina (poikkeus: jos on mukana hitaammin liikkuvia ihmisiä, kuten ystävä, puoliso, lapsi, vanhempansa tms., heitä on pakko puolustaa) tehokkaampi kuin karate (tai muu kamppailulaji).

rollerghost sanoi:
Lähinnä pistää miettimään, että onko tytöt/naiset oikeesti niin naiveja, että ne luulee pärjäävänsä esim. 100kg raiskaajalle kun ne käy opettelemassa karaten alkeet?

Katsoin saman pätkän ja hiukka hirvitti kanssa ne mimmien treenit. Jos tuollaisilla löysäranteisilla litsareilla aikaa päällekarkaajan taltuttaa niin aika heikkoa voi olla. Sinänsä idea on kyllä oikea, mutta nuo treenit mistä näytettiin väläyksiä olivat ainakin tavoitetta ajatellen ihan perseestä.

Aihetta sivuten tuli mieleen eräs mimmi, jonka kanssa aikoinaan seurustelin ja joka kävi ahkeraan ennytmuistamissämuttajokuhojohojolaji:n treeneissä. Siellä sitten oli treenailtu aikansa näitä elokuvaheittoja yms., joissa vastustaja oikein auttaa kaikissa liikkeissä ponnistamalla itse vauhtia ja vetäjät olivat valaneet treenaajiin vahvan uskon että he päihittävät halutessaan ihan kenet hyvänsä.

Tatamilla sitten puolitosissaan/puoliksi huumorilla kerran hän halusi näyttää taitojaan, niin eihän siitä tullut yhtään mitään, siis puolet kevyempi mimmi kun roikkuu ja vääntää 100+ kiloisessa ukossa kiinni niin homma näyttää vähän samalta kuin joku kakara kiipeilisi kiipeilypuussa. Pienen hetken ähkittyään sitten alkoi into loppua - itse en siis varsinaisesti edes tehnyt mitään, seisoin vain tukevasti ja nappasin tiukasti hetkeksi ranteista kiinni aina jos käsi sattui sopivalle etäisyydelle.

Rääkyminen ja vastaanpaneminen voi toki päällekarkaajan karkottaa ja sitä kannattaa opetella, mutta jos jossakin IP-treeneissä uskotellaan että pikakurssin käynyt nainen ihan oikeasti pystyy fyysisesti päihittämään päälle käyvän miehen niin sitten mennään kyllä minusta pahasti metsään.

Olen kanssa pohtinut sitä, miten kursseilta saatu itseluottamus vaikuttaa naisiin. Etenkin tuo iivilin mainitsema opettajien uskottelu opittujen taitojen ylivoimaisuudesta voi olla todella vaarallista. Äitini työpaikalla pidettiin kanssa muuteman tunnin itsepuolustuskurssi ja pyydettiin harjoittelemaan aina välillä (?) jotta osaisi toimia jos myöhemmin joku kävisi kiinni. Suututti kun kuulin tuon! itse olen harrastanut eri lajeja muutamia vuosia ryhmissä ja sen olen oppinut, että uhkaavan tilanteen tullen lähtisin karkuun. Eli mitä enemmän on harrastanut, sitä paremmin ymmärtää miten vähän sitä voi oikeasti tehdä. Minäkin olen vielä aika pieni ihminen...

No, onhan se ihan ok., että järjestetään noitakin kursseja. Kuuluttaisin silti ohjaajan vastuuta kertoa rehellisesti mitä koulutuksessa saaduilla taidoilla oikeasti voi tehdä. Kursseilla voisi esim. kokeilla tilannetta, missä isompi henkilö tulee yllättäen ja silloin täytyisi toimia. Kyllä siinä huomaa miten eri on tehdä sovittua liikettä harjoituskaverin kanssa..

No vaimo on käyny näillä naisten itsepuolustuskursseilla ja olen tietysti rohkaissut käymään säännöllisesti, mutta kyllä se enemmänkin sellaiselta itsepuolustus aerobicilta vaikuttaa kun olen aina reenien jälkeen saanut kuulla mitä opetettiin ja miten...

Itse harrastan thainyrkkeilyä ja mukana on naisiakin. Toiset ottavat tosissaan ja ei niitä lyöntejä/potkuja ilman syndejä viitsisi vastaan ottaa. Toiset taas ... noh, sanotaanko että harrastavat thai nyrkkeilyn tekniikkaa - joka sekin menisi täysin sekaisin yhdestä kunnon iskusta naamatauluun.

Itse pidän tätä naisten - ja tässä tapauksessa on pakko yleistää, vaikka poikkeuksia tietenkin löytyy, kuten itse juuri mainitsin - kasvatuksen syynä. On vaikea yht äkkiä tottua rajuun menoon jossa kolhuista ja mustelmista pitää oppia pitämään. Se on enemmänkin asennekysymys kuin koon ja voiman puute.

Mutta kukaan meistä ei toivo, että naiset muuttuisivat agressivisemmiksi yms. miesten kaltaisiksi. Eihän!?!?!?!?!?!? ;)

Jos tehokkaasti halutaan heikommalle osapuolellel opettaa ip:tä tarvitaan vain sellasta treeniä joka muuttaa Just tuota asennetta. Siis, että ei suostuta olemaan uhri.
Naiset kyllä pystyy siihen. Uhkaappa jonkun lasta ja voit olla varma, että tämä repii sinut riekaleiksi ajattelematta asiaa hetkeäkään.

(asioita sopivasti yleistetty ja korostettu, jotta paintti tulee esiin ;)

Onko siitä kuitenkin naisille hyötyä jos heillä itseluottamus itsensä puolustamisen kannalta paranee, vaikka todellisuus olisikin eri. Jos tilanne sitä vaatisi niin nainen kuitenkin tekisi jotain ja uskoisi siihen että pystyy johonkin. Tietenkin herätys todellisuuteen saattaa sitten olla raju jos huomaa ettei pärjääkään.

Kuitenkin mielestäni tärkein ominaisuus kadulle on luonne ja voima. Pelkällä luonteella pärjää jo todella pitkälle. Harvempi nainen kuitenkin on todella aggressiivinen ja "hullu".

Itsekin aikanaan herännyt tämän IP lajien tuomasta väärästä turvallisuuden tunteesta turpaan saamalla sellaiselta joka ei mitään IP lajeja reenaa.

Minusta noilla kursseilla mennään mettään siinä kohtaan kun siellä aletaan opettamaan samoja asioita 50kg naisille kuin millä joku 100kg äijäkin on pärjännyt. Pahimmassa tapauksessa kurssin vetäjä vielä on joku 150kg jättiläinen joka näyttää että "tälleen minä pyöritän porukkaa, tehkää sama perässä". Ja sitten 50kg naisten pitäisi pystyä samaan. Siinä saa minusta olla aika tarkkana, että mitä opettaa naisille, jotta siitä on mitään apua.

Mitäs mieltä olette? Mitä teidän mielestä naisten itsepuolustuskurssiin pitäisi sisällyttää, jotta siitä olisi parhaiten apua?

Eiköhän tuollaisten kurssien tärkein anti ole se, että uhkaavassa tilanteessa nainen ei muutu kauhuissaan 'suolapatsaaksi', vaan osaa edes jollain tavalla ostaa hetken aikaa päästäkseen pakoon.

Jokseenkin :offtopic: mutta edelleen on muistettava se, ettei naisille kannata opettaa yhtään tehokkaampia itsepuolustusmenetelmiä, koska muutoinhan he ehdottoman vankeusrangaistuksen lisäksi joutuvat maksamaan korvauksia raiskaajille siitä, että nämä ensinnäkään eivät saaneet tarpeitaan tyydytetyiksi sekä kivusta, särystä ja henkisestä piinasta. :curs:

Stanner sanoi:
Mitäs mieltä olette? Mitä teidän mielestä naisten itsepuolustuskurssiin pitäisi sisällyttää, jotta siitä olisi parhaiten apua?

Spurttitaitoa :) . Kyllä ihan yksinkeraiset irtaantumisetkin on ihan menetteleviä, jos korostaa sitä, että ne pitää tehdä ennen kuin vastustaja on saanut kunnon otteen. Ja minunkin mielestä on tärkeää tuo mistä Neekin jo mainitsi, eli opettaa se ettei jähmety paikoileen. Henkinen puoli voisi olla itsespuolustustilanteessa oleellista, eli pysyä rauhallisena. Jos menee paniikkiin niin voi vain vaikeuttaa tilanteita. Kursseilla voitaisiin esim. tehdä mielikuvaharjoituksia eri tilanteista ja pohtia yhdessä miten voi ennaltaehkäistä asioita. Toisaalta kun kaikkiin tilanteisiin ei voi vaikuttaa, niin voisi tietysti myös opettaa miten käsilaukun sisällöstä voi löytyä apukeinoja (lakka, avain..). Vaaranahan noissakin on, että niitä voidaan käyttää myös itseään vastaan. No, siinä jotain ehdotuksia..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä painotus noissa kursseissa olisi syytä olla irrottautumisissa tms, jotta on edes teoreettiset mahdollisuudet päästä karkuun. Lajiharrastajat on sitten erikseen, se "naivismi" katoaa kyllä ajan kanssa... löytyyhän (varsinkin nuorista) miehistäkin porukkaa jotka luulee karaten alkeiskurssin jälkeen olevansa ainakin kiljoona kertaa muita kovempia. :) Kyllä se naivismi on ainakin tässä tapauksessa 90% kiinni iästä.

NP_NG sanoi:
Itse asian todellista sparrausta.
Tuli hieman hissusti ja huonosti vastattua. Tarkoitin että jos harjoitussalilla joutuu tosi paikan eteen, niin se varmasti auttaa myöskin tositilanteessa. Tähän melkein voisi sanoa että, sparraa aina parempasi kanssa. Melkein.

Juttelin joskus karate valmentajamme kanssa kyseisestä tilanteesta ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä ettei väkivaltaa, ellei todella tarkkaan tiedä mitä tekee. Sellainen avarilla läppiminen vaan suututtaa muutenkin jo ahdistuneen kaverin ja seuraukset on ikävät. Kuten kata tuossa sanoi niin hiuslakoilla ja kyynelkaasuilla on suuri vaara vahingoittaa paniikissa myös itseään. Tosin sellainen käsilaukussa kannettava pieni laite mistä lähtee joku 120db herättää kyllä aika hämminkiä ja huomiota mitä raiskaaja tuskin haluaa. Itse toivon kaikille naisille pelkästään todella hyvää onnea ettei koskaan tarvitsisi kohdata moisia sekopäitä.

Mä olen vetänyt muutaman itsepuolustuskurssin naisille ja aluksi opetan suoria irtautumisia. Sitten kerron totuuden, että naisen täytyy olla älyttömän raju, brutaali ja yllättävä jos haluaa selvitä tilanteesta ison miehen kanssa. Itse oon sitä mieltä, että naisen on hyvä olla tekemättä sitä suoraa irtautumista vaan tehdä silloin se raju tekniikka, kun ainakin miehen toinen käsi on varattuna ja sitten pyrkiä karkuun. Toinen mun mielestä tärkeä seikka on myötäillä ja liikkua isomman liikkeiden mukaan, eikä edes yritä painaa vastaan.

Mielenkiintoinen seikka naisten kanssa harjoittelussa on se, että kaikki eivät pysty edes harjoituksissa harjoittelemaan jotakin tiettyä rajua tekniikkaa (esim. jos pitäisi hellästi painaa kurkkua oikean paikan löytämiseksi). Miten he sitten pystyisivät tositilanteessa lyömään siihen täysillä?

Naisten puolustamisen pitäisi olla jokaisen miehen tehtävä, jotta naiset voisivat pysyä ihastuttavina ja lempeinä olentoina ;) Ehkä siitä tarttuu sitten jotakin meihin öykkäröiviin miehiinkin...

Tuli keskustelusta mieleen elokuva "Enough", pääosissa J-Lo.
Nainen käy ehkä kuukauden krav maga kurssin jonka jälkeen menee haastamaan entisen miehensä (väkivaltainen ja suhteessa helvetin ison Bill Cambellin) tappeluun ja voittaa leikiten.

Siis kuinka vaarallisen väärän kuvan todellisuudesta voi antaa katsojille!?

NP_NG sanoi:
No mitähän se kertoo katsojasta, jos hän sen tosissaan ottaa?
Moni esim. naiskatsoja ei varmaankaan ole perillä väkivallan realiteeteistä ja kuvittelee pystyvänsä samaan kunhan käy karate-kurssin. Ei kaikilla ole karaistunutta pelisilmää huomata elokuvan valheellisuus kuten täällä kamppailuharrastajien piirissä.

Siinähän Poliisi-TV:n pätkässähän oli kyse siitä, että joku Pohjanmaan kunta (Ilmajoki?) oli lähettänyt kaikille (13 v. tms. täyttäneille) kartsallaliikkumisiän kynnyksellä oleville tytöille kutsun ilmaiseen itsepuolustusseminaariin. Aika mielenkiintoinen veto kunnalta sisänsä. Ei yhtään hassumpi idea.

Telkkarissa näytetyt tekniikathan tosiaan oli vähän semmosta neitimäistä läpsimistä, pelkästään jo siitäkin syystä että tekijöinä oli joukko hyvin nuoria neitejä. Mutta jos mä yhtään oikein kuuntelin puolella korvalla mitä se Krav Maga komentajakapteeni siinä selitti, niin kurssilla käytiin läpi myös ennakointia, asennetta, stressireaktioita, jne. Ja tämä nimenomainen kurssinvetäjä ei vaikuttanut sellaiselta joka valaa perusteetonta uskoa oppilaisiinsa.

Tärkeintähän on ennakoiminen ja sellainen asenne että ei suostu alistumaan uhriksi. Niillä pitäisi pystyä välttämään se ensimmäinenkin kontaktitilanne jo ennen kuin mitään irrottautumisia tarvitaan.

Aika harva nainen pärjää tappelussa miehelle, ja silloinkaan se ei useimmiten ole kiinni kamppailulajiosaamisesta vaan raivoisasta luonteesta. Ja sitä raivoa jolla munille potkitaan ja silmät raavitaan ei kaikilla kertakaikkiaan ole. Eihän sitä löydy kaikista miehistäkään. Mutta meillä helläluontoisille miehillähän on aina se vaihtoehto, että bodaa itsensä niin isoksi että todennäköisesti saa olla rauhassa. ;)

reino sanoi:
Tärkeintähän on ... ja sellainen asenne että ei suostu alistumaan uhriksi.
Tästä oli juttua joooskus kaaaauan sitten, että väkivaltatilanteista toipuminen tapahtui keskimääräisesti paremmin, mikäli uhri oli tosissaan tapellut hyökkääjää vastaan. Tää nyt on jo vähän kaukaa haettua vahingon minimointia, mutta onhan eiköhän se vaikuta väkivallantekijän asenteisiin, mikäli kansa on ärhäkkää taistelemaan vastaan...

*tämä kaikki siis oletuksena, että se karkuun juokseminen ei ole onnistunut

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom