(Nais)aloittelijan laihdutusohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Ei, Ei, Ei, Ei!! Nyt olette ihan hakoteillä.. ;)

Tuo 1300 kcal särähtää mun korvaan ainakin aika pahasti, sillä itse olen aloitellut dieettini 1800 - 1600 kalorista. Okei, tyttöystäväsi ei ehkä voi lähteä näin " korkeilla " määrillä pudottamaan painoa, jos aineenvaihdunta ei toimi kunnolla, eikä lihaksia juurikaan ole. Siltikin, koittakaa nostaa kalorit johonkin 1500 - 1600 kcal / pvä. Jos tuolla ei tapahdu mitään, lähtekää siitä tiputtamaa kaloreita. Näin mä toimisin.

Ja pitäisin ehdottomasti kuntosalin ohjelmassa. Ai miksikö? Eikö Kutrin sivuja kahlattukaan läpi ajatuksella? ;) Miinuskaloreilla oleminen syö aina lihasta jonkin verran, siksi -- varsinkin naisten! -- on tärkeää suojella vähäistä lihasmassaansa punttitreenillä ja proteiinipitoisella ruokavaliolla.

Okei, laihtuminen ei ( ehkä ) tapahdu samaa tahtia kuin se tapahtuisi pelkällä aerobisella. Mutta haluaako tyttöystäväsi pudottaa painoaan lihaksista? En usko. Luulisin, että hän haluaa eroon läskeistä, eikä rasvattomasta kudoksesta. Tässä tapauksessa olisi voinut olla järkevää muuttaa ruokailutottumuksia ennen dieetille ryhtymistä. Sitten kun ruokavalio on terveellinen ja monipuolinen, voisi määriä lähteä pienentämään.

Laihdutuksessa _pitäisi_ olla pääosassa ruokavalio, ei liikunta. Pelkällä liikunnalla on melkeinpä mahdoton laihduttaa, jos ruokavalio on ihan hakoteillä. Pitäisin punttitreenin ohjelmassa, ja tekisin myös aerobista ( niin paljon kuin pystyisin ).

Ps. vähäkalorinen dieetti nostaa proteiinintarvetta lähemmäs 2 g / painokilo. Kaiken lisäksi kun ohjelmassa on punttitreeni, on ehdottoman tärkeää huolehtia riittävästä proteiinin saannista, ettei paino lähde lihaksista. Tsemppiä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by jarkko
Olisiko parempi malli lähteä ihan puhtaalla laihdutusohjelmalla liikkeelle ja siirtyä puntteihin vasta kun ollaan tavoitepainossa?

Itse pähkäilin tuota ja ajattelin, että otettaisiin puntti heti alusta mutta pidettäisiin se melko lyhyt kestoisena ja aerobinen olisi suuremmassa osassa. Ajatuksen takana oli, että kasvattaisi samalla hieman lihaskuntoa ja samalla pudottaisi painoa niin olisi helpompaa sitten kiinteyttää/jatkaa saliharrastusta jos vaikka salikärpänen puraisisi.

Nyt siis "salipäivänä" tulee kävelyä ~1h ja salia sitten 20-30 minuuttia ohjelman lyhyydestä johtuen. Toinen vaihtoehto olisi käyttää tuo saliaika sitten aerobisessa harjoittelussa, kuntopyörä/soutulaite tms.

Kommentteja?

Kyllä mä ottaisin tuon salin ihan kunnolla mukaan heti alusta. Toki rauhassa liikkeelle, jotta salikärpäsen pistokselle jätetään se mahdollisuus. Liian rankkaa liian nopeasti, kun saattaa tehdä hallaa innostukselle.

Aiemminkin olen todennut, että ruokavalio, aerobinen ja puntti on kyllä rautainen yhdistelmä painon pudotukseen sekä hallintaan. Mä lähtisin siitä, että teette normaalin punttireenin esim.45min jonka jälkeen 20-30min aerobinen. Luulisi toimivan. Jos ei ole salipäivä niin sitten pitempi aerobinen. järki kuitenkin kädessä jottei ylikunto kolkuta kelloja eli oman kunnon mukaan pitää noita suunnitella;).

Oma ohjelmani menee tällä hetkellä suurinpiirtein näin (joku voisi tuotakin kommentoida):
ma: puntti treeni (haba, rinta)
ti: aamu-uinti 45min, puntti (jalat)
ke: puntti (ojentajat, hartiat)
to: aamulenkki, sulkapallo
pe: sali (selkä, vatsat)
la: lepo/kevyt kävelylenkki
su: lepo

mulla tuntuu ihan riittävän rankalle joten tuosta aerobisesta yleensä jää jokin pois viikolla.

Originally posted by jarkko
Ajatuksen takana oli, että kasvattaisi samalla hieman lihaskuntoa ja samalla pudottaisi painoa niin olisi helpompaa sitten kiinteyttää/jatkaa saliharrastusta jos vaikka salikärpänen puraisisi.

Nyt siis "salipäivänä" tulee kävelyä ~1h ja salia sitten 20-30 minuuttia ohjelman lyhyydestä johtuen. Toinen vaihtoehto olisi käyttää tuo saliaika sitten aerobisessa harjoittelussa, kuntopyörä/soutulaite tms.

Kommentteja?
Mulle tuli ongelmaksi toi salikärpänen, kun rupesikin kiinnostamaan lihasten kasvatus enemmän, kuin diettaaminen. Oli mahdotonta taiteilla syömisten kanssa, kun yritti dietata ja saada lihasta. Soutulaitetta kehoitan kokeilemaan. Itsellä ainakin lisäsi motivaatiota, kun siirryin kuntopyörästä soutuun.

Ok, jatketaan valitulla polulla ja pitää nyt vkl aikana vähän laskea tuota ruokavaliota kuntoon, niin omaa kuin tyttöystävänkin.

Meillähän on aerobinen yhdistetty salin kanssa koska salille on n. 4 km joka mennään reipasta kävelyä ja näin saadaan yhdistettyä aerobinen 30 min ennen ja jälkeen salia. Muuta liikuntaa ei toistaiseksi ole viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom