Nahkapenkkien hoito(aine)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mikakinlie

Banned
Eli nyt kun kesä tulee niin alkaa tuo auton hoitaminenkin kiinnostamaan enemmän ja ajattelinkin hoitaa ensiksi noita nahkapenkkejä... Oisko kenelläkään kokemusta nahanhoitoaineista, erityisesti sellaisista joilla nahasta tulee mattapintainen. Parin hoitopurkin kyljestä olen lukenut ja niissä lukee, että aineen annetaan imeytyä pari minuuttia jonka jälkeen kiillotetaan puhtaalla rätillä. Minun mielestäni taas kiiltävä nahka = kulunut (tai ainakin sen näköinen) nahka. Eli tietääkö porukka mitään hoitoainetta joka jättäisi nahan mattapinaiseksi? Penkit ovat mustat jos sillä nyt mitään väliä on.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eli nyt kun kesä tulee niin alkaa tuo auton hoitaminenkin kiinnostamaan enemmän ja ajattelinkin hoitaa ensiksi noita nahkapenkkejä... Oisko kenelläkään kokemusta nahanhoitoaineista, erityisesti sellaisista joilla nahasta tulee mattapintainen. Parin hoitopurkin kyljestä olen lukenut ja niissä lukee, että aineen annetaan imeytyä pari minuuttia jonka jälkeen kiillotetaan puhtaalla rätillä. Minun mielestäni taas kiiltävä nahka = kulunut (tai ainakin sen näköinen) nahka. Eli tietääkö porukka mitään hoitoainetta joka jättäisi nahan mattapinaiseksi? Penkit ovat mustat jos sillä nyt mitään väliä on.
Ei mun mielestä juuri mikään nahanhoitoaine jätä kiiltävää pintaa ja itse ainakin pidän siitä, että nahkapenkeistä tulee käsittelyn jälkeen mukavan liukkaat, että niihin sujahtaa kivasti istumaan. Kuluminen luultavasti tekee niistä penkeistä kiiltävät eikä niinkään se aine. Me ollaan käsitelty Volvon valkoisia sport-nahkoja Volvon omalla nahanhoitoaineella, joka on imo aika hyvää ja hintansa arvoista. Nyt tosin ostettiin jostain prismasta muistaakseni sellanen joku E:llä alkava nahanhoitoaine, joka sisältää mehiläisvahaa ja hyvin toimii sekin. Suihkepullossa on se prisman vaha ja tulee hyväks ku suihkuttaa kankaaseen ja sillä pyyhkii penkit läpi.

Zone-sarja -42%
Autoglymilla oli jotain ihan hyvää, mutta sekin jätti hieman kiiltäväksi ja liukkaaksi. Ehkä jostain kenkä- tai sohvaliikkeestä saisi parasta?

Myös hevosten satuloihin käytettävät nahanhoitoaineet on todettu todella hyviksi autonkin penkeille. Itsellä ei kokemusta ole, mutta mersufoorumilta aikoinaan lueskelin tuollaista.

Bemarin omat nahkanhoitotuotteet ovat aivan paskaa. Muista ei ole kokemusta.

Prestan leather conditioneria(kirjoitinkohan oikein?) duunissa käytetään ja on ok ainetta. Helppo käyttää ja tuoksuu hyvälle. Ei pitäis montaa kymppiä vajaan litran purkki kaupassa maksaa.

Itse olen hoitanut bemarin mustaa nahkasisustaa seuraavasti (ohjeet hieman mukaillen btcf:n ketjusta ):
1. pesu marseillesaippualla (esim. Le Chat, löytyy vaikka valintatalosta 2,90€), saippuaa kosteaan (ei märkään) sieneen, pyörivällä liikkeellä hierotaan nahkaan ja pyyhitään nihkeällä rätillä pois. Lähtee lika erittäin hyvin irti
2. Hoitoaineena olen käyttänyt Liberonin mustaa (öbaut 20€). Penkit on hyväkuntoiset, jos on pahemmin kulahtanut niin kannattaa varmaan käyttää jotain Leathermasterin tai muun valmistajan kalliimpaa värjäävää settiä.

Tuloksena tasasävyiset, pehmeän tuntuiset, mattapintaiset ja mukavan nihkeät penkit.

Kokemuksia ainoastaan Autoglymin nahanhoitolitkusta. Toimii mielestäni oikein hyvin, tuoksuu ihan pätevältä ja suojaakin kivasti. Ei jätä mielestäni liukkaaksi tai liian kiiltäväksi. Tuo "kiiltävyysaste" riippuu tosiaankin paljon penkkien kuluneisuudesta.

Jostain luin joskus penkkien "hiomisesta", jolloin se kiilto hieman haihtuu? Kokemuksia siitä?

Minun hoidettavat penkit ovat 60 tkm ajetut joten eivät ole mitenkään hirveän kuluneet, mutta istuinosan ja selkäosan ponnoissa kyllä huomaa jo eroa. Istuinosa on hieman kiiltävämpi kuin selkäosa. Ideana onkin, että en tällä hoidolla nyt kiillota niitä suht´kot mattoja penkkejä. Mutta kun melkeimpä kaikissa esim. tuossa Liberossakin lukee, että annetaan vaikuttaa ja kiillotetaan. En mä halua mun mattoja penkkejä, jotka vielä näyttävät melko uusilta, kiillottaa vanhan ja kuluneiden näköisiksi.

Eli siksi olisi hakusessa hoitoaine joka ei kiillota. Leathermasterilla taisi jossakin tuotteessa lukea, että ei tee kiiltäväksi. Mistähän näitä nahkamestarin tuotteita voisi PKS:lta ostaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
M Mutta kun melkeimpä kaikissa esim. tuossa Liberossakin lukee, että annetaan vaikuttaa ja kiillotetaan. En mä halua mun mattoja penkkejä, jotka vielä näyttävät melko uusilta, kiillottaa vanhan ja kuluneiden näköisiksi.

Ei se Liberon musta ainakaan minulla niitä penkkejä kiiltäviksi tehnyt. Kuten sanoin, jää sellainen mattapinta. Se ylimääräinen tökötti vaan hierotaan pois sen jälkeen kun on annettu vaikuttaa, ettei tuhri vaatteita.

Leathermasterin tuotteita saa varmaan helpoiten tilaamalla suoraan valmistajalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom