n. 5000kcal vaihtoehtoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja morko
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä tuossa tuokavaliossa juurikaan järkeä ole... Lähes kaikki suojaravintoaineet puuttuu, kuituja liian vähän, kaikki rasva eläinperäistä, proteiinia on hyvä saada reippaasti mutta menee jo vähän liioittelun puolelle...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tuossa tuokavaliossa juurikaan järkeä ole... Lähes kaikki suojaravintoaineet puuttuu, kuituja liian vähän, kaikki rasva eläinperäistä, proteiinia on hyvä saada reippaasti mutta menee jo vähän liioittelun puolelle...

Ohan tossa kuituja käytännössä kaikilla aterioilla.

Jotenkin tuntuu, ainakin itsestä, oudolta, että jengi ei käytä jotain pasta/tomaattikastiketta tai edes ketsuppia makaroni/jauheliha mätön kanssa? Vai kukaan ei jaksa niitä luetella näihin? Niistäkin sitä kaloria tulee ainakin jonkun verran ja muuttaa makrojakaumia. Lisäksi leivät ilman mitään levitettä/kestuppia? Makaronimätöstäkin saisi paljon maukkaaman kun laittaisi sinne yhden sipulin mukaan ja vielä vaikka herne/maissi/paprika pussista osan lisäksi ei tarvitse kuin ketsuppia päälle.

Mikä helvetin järki kenenkään on edes yrittää syödä mitään +5000 kcal, ellei ole ammattiurheilija (pyöräily, uinti yms.) Jos tuossa oikeasti olisi 5000kcal, niin se olisi 183cm kaverilla todennäköisesti ~2000kcal yli kulutuksen.

Jos mitat on 183/+100, niin älkää nyt jumalauta enempää lihottako.

itse noin 10 vuotta takaperin kun oikein tosissani nostelin puntteja ja kasvatin lihasta niin päivittäiset kalorit oli 4500, kyllä siinä lihasta tuli ja tuli kyllä läsääkin, mutta jos treenaa oikein helvetin kovaa eikä omaa muuta elämää niin kaikki on mahdollista, itse en kyllä lähtisi tuota kalori määrää ottamaan pelkästä ruuasta, saa meinaan syödä koko ajan....

EN ymmärrä miksei voi syödä isompia annoksia. Itsellä esim. tämänpäiväinen ruoka oli 170g riisiä (kuivana siis), 1,5l täysmaitoa, ja 400g nadan jauhelihaa paistettuna 20g voissa. Noista tulee yhteensä n. 600 + 1000 + 1000, eli yhteensä n. 2600 kaloria, plus sitten rehuista n. 50-100. Jos vaikka kaksikin kertaa päivässä syö tommosen ni saa 5000 kaloria (itse syön tommosen + pari pienempää ateriaa, yhteensä n. 3500-4000kcal/päivä, hyvin maltilliset plussat). Miksi ihmeessä syödä niin usein linnunannoksia kun voi syödä vähän harvemmin kunnon aterioita? :)

EN ymmärrä miksei voi syödä isompia annoksia. Itsellä esim. tämänpäiväinen ruoka oli 170g riisiä (kuivana siis), 1,5l täysmaitoa, ja 400g nadan jauhelihaa paistettuna 20g voissa. Noista tulee yhteensä n. 600 + 1000 + 1000, eli yhteensä n. 2600 kaloria, plus sitten rehuista n. 50-100. Jos vaikka kaksikin kertaa päivässä syö tommosen ni saa 5000 kaloria (itse syön tommosen + pari pienempää ateriaa, yhteensä n. 3500-4000kcal/päivä, hyvin maltilliset plussat). Miksi ihmeessä syödä niin usein linnunannoksia kun voi syödä vähän harvemmin kunnon aterioita? :)

Toiset ei pysty kerralla vetään niin paljon.

Itekki ku maltillisilla plussilla vedän niin täytyy ~3500kcal päiväs, jos on treenit ja silloinki joutuu välillä kuuntelemaan mahan kurnimista, ku nälkä pääsee yllättämään. Ja siis ruokaa saa lapata kukkupäällisiltä talon isoimmilta lautasilta, jotka ovat jotkut pizzalautaset, ja koulussa ei ne tavalliset lautaset riitä mihinkään. Ja ei saa edes syödä kaikkea sitä mitä haluis syödä päivän aikana, ku muuten menis jo liiallisille plussille :(
Mutta niin, jotkut omaavat pohjattoman mahan ja toiset taas joutuvat syömään 8 ateriaa päivään... Tietenki jos vetäis 100g pähkinöitä päivään ja siihen kaiken muun ruuan niin alkaisi niitä kaloreita saamaan. Ite tykkää kyllä isoista aterioista :)

EN ymmärrä miksei voi syödä isompia annoksia.

Tämä on mielestäni paras ja ensimmäinen keino, kun täytyy saada enemmän ruokaa syötyä. Syömiseenkin pitää tottua, aivan kuten salilla pitää liikkeet opetella kunnolla ja tehdä niitä toistuvasti. 2500-3000 kaloria menis heittämällä täälläkin yhdellä istumalla, kun vain olisi kulutus sen mukainen. Tietysti kaloritiheät ruuat, kuten rasvaisemmat lihat, pasta ja leivät ovat hyviä apukeinoja. Minulle ne vaan eivät tarjoa tarpeeksi mahantäytettä. En myöskään juo kaloreita, koska se on vielä turhauttavampaa.

Kyllä siihen tottuu. itse olen vain 187cm ja 73kg ja silti tommoset 2500-3000 kalorin annokset ei oo ongelma, joten kyllä pienellä reenillä isompi korsto saa hyvin tommosia annoksia syömään ;)

Miksi? Mikä idea on vetäistä koko päivän kalorintarve yhdeltä istumalta?

Ei se koko päivän kaloritarve monelle oo. Jos on ni sitten ehkä vain 1500-2000. Ton ison aterian voi ajoittaa mieluiten treenin jälkeiseen aikaan.

Pointti oli se että ihan hyvin kannattaa syödä tollasia isompia aterioita jos ei linnunannoksilla usein syötynä siihen tarpeeseen pääse. Monille myös tollanen syöminen sopii paljon paremmin. Suosittelen sellaista ketjua kun Intermittent Fasting.

Mikä helvetin järki kenenkään on edes yrittää syödä mitään +5000 kcal, ellei ole ammattiurheilija (pyöräily, uinti yms.) Jos tuossa oikeasti olisi 5000kcal, niin se olisi 183cm kaverilla todennäköisesti ~2000kcal yli kulutuksen.

Jos mitat on 183/+100, niin älkää nyt jumalauta enempää lihottako.
Mitäs paskaa se tämä on? Minun käsittääkseni tämä on salilla aktiivisesti käyvien, voimanostajien, kehonrakentajien ym. vastaavien keskustelufoorumi. Eikös silloin olekin tarkoitus vähän hankkia lihasmassaa?? Vai pitääkö täällä kaikkien olla jotain vitun 70 kilosia vinkuheiniä, niinku täällä näyttää suuntana olevan?

No tuo nyt on vähän suhteellista toki. Otetaan kaksi lihasmassaltaan 70 kiloista kaveria vierekkäin ja tuupataan toiselle 30kg läskiä, samat ukot, mutta toinen on kireä ja toinen läski. Läskiä arvostetaan mun mielestä vähän liikaa, se ei ole lihasta. Ylikakaloreilla pitäis olla just sen mitä keho vaatii, ei yhtään enempää. 100kcal plussalla riittää.

5000kcal on isompien ukkojen safkamäärää, tommoisia harva kevyempi tarttee ylipäätänsä jos ei oteta metaboliaa buustaavia kaloripäiviä mukaan. 70kg vinkkari pärjää aivan saleen 3 tonnilla jo komeesti ja saa kasvatettua lihasmassaa.

No tuo nyt on vähän suhteellista toki. Otetaan kaksi lihasmassaltaan 70 kiloista kaveria vierekkäin ja tuupataan toiselle 30kg läskiä, samat ukot, mutta toinen on kireä ja toinen läski. Läskiä arvostetaan mun mielestä vähän liikaa, se ei ole lihasta. Ylikakaloreilla pitäis olla just sen mitä keho vaatii, ei yhtään enempää. 100kcal plussalla riittää.

5000kcal on isompien ukkojen safkamäärää, tommoisia harva kevyempi tarttee ylipäätänsä jos ei oteta metaboliaa buustaavia kaloripäiviä mukaan. 70kg vinkkari pärjää aivan saleen 3 tonnilla jo komeesti ja saa kasvatettua lihasmassaa.
Joo, toki sillä on eroa, että miten sitä massaa on. Ketjun aloittaja vaan sanoi painavansa 106 kiloa, joten en ihmettele, jos joutuu syömään lähemmäs 5000 kcal, että paino nousee. Tosin, tuossahan huomattiin, että ravintoarvot oli laskettu päin persettä, että todellisuus oli mitä oli. Itse lähinnä kritisoin tuota asennetta, että jos joku painaa 100 kg, on tällöin automaattisesti läski ja dieetille välittömästi. Ja sitä, että 5000 kcal ei tarvitse kukaan koskaan ikinä.

Edit. Toki pitää muistaa, että se 5000 kalorin syöminen JOKA IKINEN päivä onkin sitten jo aivan eri asia. Monet sanovat, että kroppa tarvitsee 5000 kcal kasvamiseen, mutta kun tarkistetaan syömisiä pidemmältä väliltä, löytyy sieltä monelta paljon sellaisia päiviä, jolloin ei tule kuin puolet 5000 kcal, joten keskiarvo jää paljon pienemmäksi.

En nyt viittaa suoranaisesti aloittajaan, mutta en helvetti ymmärrä näitä sikabulkkeja. Vedetään loppupeleissä kaloreita aivan liikaa ja monesti otetaan vielä aivan vääristä lähteistä, tuloksena "huppariläski" ts. lihaakin löytyy, mutta rasvaa ja silavaa sitten kahta kauheemmin. Hupparit päällä ollaan 24/7, hikoillaan ja ollaan niin helvetin isoja miehiä (tai poikia). Tällä haluaisin kyseenalaistaa sen trendin, joka täällä liikkuu: SYÖ SYÖ ja SYÖ. "4 litraa punaista maitoa vaan peliinhei!" - huhhuh!

Jos tällä pienellä tietotaidolla opastaisin jotain täydellistä aloittelijaa, neuvoisin ensin dieettaamaan itsensä oikeasti _mukavan_ jänteväksi tyypiksi. Sitten maltillisilla plussilla rasvat minimiin (toki sen verran mitä elimistö tarvitsee) ja kaikki ylimääräiset kalorit hyvistä, pitkäketjuisista hiilihydraateista ja kasvattelemaan sitä lihaa. Proteiiniä toki se 2-3g per painokilo.

Monella on vaan "tänne mulle kaikki ja heti"- asenne ja siinä sitten sokeutuu oman kehityksensä kanssa. Huvittaa muutamat ystäväni, jotka naureskelavat meikäläisen tiukoille L:n koon paidoille ja sitten kulkevat 24/7 hupparit päällä ja koskaan ei olla ilman paitaa ettei ne tosiasialliset läskit näy... Leukoja ei vedetä kun ei jakseta, vaikka penkataan se 140-150 kiloa.

Lähinnä tämän vuodatuksen tarkoituksena oli avata monelle aloittavalle bulkkarille silmät siitä, että ei tarvitse mennä kohtuuttomiin sikabulkkeihin ja ennenkaikkea jos menette, älkää jääkö sille ikibulkille - taatusti vituttaa se läskimaha ja kymmenien kilojen pudotukset myöhemmin. Siitä sitten tiputtelette paniikissa vielä lihat pois kun kiire tulee päästä läskeistä eroon järkytyksen tullessa.

Itse ainakin arvostan kireitä ja jänteviä 70kg "hernekeppejä" helvetisti enemmän kuin 100 kilosia rasvaperseitä. Tämä onkin vaan mun mielipide :) Ja pahoittelen, mikäli meni offtopiciksi jo.

EDIT: Enkä nyt kyseenalaista sitä, etteikö osa ihmisistä tarvitse tuollaisia 5000kcal annoksia ollakseen vaikka niillä maltillisilla +300kcal plussilla. Kuitenkin väitän, että suuri osa aloittelijoista kuluttaa vähemmän kuin sen 4700kcal päivässä joten ...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom