Näyttöä ostelemassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jto
  • Aloitettu Aloitettu

jto

AMMATTILAINEN
kysymys kuuluu: jos olen ostamassa alle 350 €:n lcd-näyttöä ja kokoa pitäis löytyä ainakin 22, mutta mieluummin enemmän tuumia, millasta suositellaan? eli mitkä asiat olis niitä tärkeimpiä, kun näyttöjä vertailee? itelle nyt tuli mieleen
- kontrastisuhde mahd. korkea? mittaavat kuitenkin eri tavoilla... eli millanen dynaaminen ja ruudun kontrasti ois mainio?
- vasteaika alle 5ms taitaa olla jo vakio?
- resoluutio mieluiten wuxga?
- muuta?
kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noitten näyttöjen hinnat on tullut tosi paljon alas. Tuolla budjetilla voi just valita hiukan paremman 22" tai taas vaihtoehtoisesti "huonomman" 24".

Kun ostat ns. paremman 22" saat helposti tuon vasteajan ja luultavasti tuo (oikeat termit hukassa) taustavalon paistaminen reunoista on pienempää. (Tätä siis ei huomaa käytössä ollenkaan). Esim jo Eizon 22" lähtis vähän yli kolmella sadalla ja olen saanut käsityksen, että ne on todella laadukkaita värintoistossa jne.

Eizo FlexScan S2201WSE WideScreen 22"

Itse päädyin saman ongelman edessä ostamaan Samsung SyncMaster245B:n, joka maksoi tuolloin kyllä noin satasen yli budjetin, mutta olen ollut hyvin tyytyväinen. ja 19" litusta kun siirtyi 24" niin oi että mahtuu näytölle tavaraa.

Tärkeimmät kriteerit kuitenkin nykypäivänä on varmaan nuo liitännät. tänäpäivänä myydään vieläkin näyttöjä joissa on pelkästään VGA liitäntä. Sellaisia malleja varmaankin kannattaisi ainakin välttää. Jos surffailet vaikka muroa näyttöaiheesta, puhutaan siellä S-paneeleista ja vaikka mistä. Minulla ei ole hajuakaan tuollaisista ja tässä tapauksessa tieto lisää tuskaa.

Tässä minun sekalaiset ajatukseni, toivottavasti oli edes jotain apua.

Osta toi Lenovo 22", niin et ainakaan pahasti vikaan haksahda.
Hinta on ripauksen yli maintsemasi 350€, mutta mielestäni alkaa olemaan eräs parhaita hinta-laatusuhteen kantilta.

Full HD 1920x1200 reso ja miellyttävä koko, syvät ja hyvät värit vaikkapa kuvankäsittelyyn. Riittävä vasteaika peleihin, eli 6ms.

ainoastaan enzo tarjoaa 22" kokoluokassa wuxgaa, muut alle full hd- resoja. 24" tn - paneeli pixmaniasta oli muistaakseni paras hinta-laatusuhteeltaan, eti murosta lisää juttua, tais olla lolair nimeltään tai vast. Tai daevoo sensy tjsp

600 egellä rupeat saamaan kunnon näyttöjä mutta dellin 24" versiossa taitaa olla vieläkin häntimistä...

aitoja wuxga-näyttöjä tuli vastaan kyl acerillakin, Acer X243WSD 24", 300 € verkkokaupasta. mikä muro? mä syön puuroo aamulla :) mä haen näyttöö aika tavalliseen käyttöön ja joskus saatan katella leffan koneelta, jos juniori kattelee telkkaa. en pelaa, mutta sais se silti olla mahd. nykyaikanen näyttö.

BenQ:n joku 24" näyttö lienee hinta/laatusuhteissa ykkönen. Hinta ~300e. Kaveri on ollut erittäin tyytyväinen. Itse laitoin kyllä Samsungin näytön tilaukseen vaikka olikin huomattavasti kalliimpi.

aitoja wuxga-näyttöjä tuli vastaan kyl acerillakin, Acer X243WSD 24", 300 € verkkokaupasta. mikä muro? mä syön puuroo aamulla :) mä haen näyttöö aika tavalliseen käyttöön ja joskus saatan katella leffan koneelta, jos juniori kattelee telkkaa. en pelaa, mutta sais se silti olla mahd. nykyaikanen näyttö.
Eikö tuossa tilanteessa kannattaisi ostaa kaikista halvin paska jos et suorituskykyä tartte? Ei noilla muutaman satkun monitoreilla mitään kuitenkaan tee vakavammassa käytössä, joten ihan sama pistätkö halvimman itelles.

:D totta hyvin pitkälle tuokin. taitaapa olla näytönohjainkin sen verran jäljessä ajastaan, että pitäs uusia koko mjylly. tutuilla on noita monen tonnin eizoja, mutta omat kuvankäsittelyt pysyy ihan hand eye- koordinaation tasolla, mikä päihittää kaikenmaaliman töllöt :)

noinhan se menee. halpa menee helpommin särki ja ei oikein kiinnosta lähetellä laitetta pukistaniaan huoltokommentointiin puoleksi vuodeksi :)

Tarkistappas tietosi...
ok lenovo + enzo tarjoavat, muiden tarjontaa saat etsiä ihan rauhassa.......

e: mites muuten noiden taustavalot, kuinka paljon lupaavat käyttöaikaa? tuli yllärinä kyllä putkitöllöön tottuneelle ne tuntimäärät.

no mites sit se Acer X243WSD, mille luvataan aito wuxga verkkokaupan sivulla. melkein joka merkillä tuntuu olevan huoltopuolelta huonoja kokemuksia, ainakin mainittuja acer, benq, philips, lg... enpä osaa ite sanoa, kun en näiden kanssa leiki.

Osta toi Lenovo 22", niin et ainakaan pahasti vikaan haksahda.
Hinta on ripauksen yli maintsemasi 350€, mutta mielestäni alkaa olemaan eräs parhaita hinta-laatusuhteen kantilta.

Full HD 1920x1200 reso ja miellyttävä koko, syvät ja hyvät värit vaikkapa kuvankäsittelyyn. Riittävä vasteaika peleihin, eli 6ms.
Komppaan.
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/68682

S-PVA-paneeli, 22", kolmen vuoden takuu ja 1900x1200 reso.

Suurin osa tuon hintaluokan näytöistä omaa TN-paneelin, jonka etuja ovat nopea vasteaika ja hinta. Harva kuitenkaan huomaa mitään eroa vasteajassa vaikka se olisi 5 tai 15. PVA-paneeleissa musta on huomattavasti mustempaa, värit parempia ja katselukulmat hyviä.

edit. Ja se on Eizo eikä mikään Enzo! :D

Ai ei vai

Komppaan.
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/68682

S-PVA-paneeli, 22", kolmen vuoden takuu ja 1900x1200 reso.

Suurin osa tuon hintaluokan näytöistä omaa TN-paneelin, jonka etuja ovat nopea vasteaika ja hinta. Harva kuitenkaan huomaa mitään eroa vasteajassa vaikka se olisi 5 tai 15. PVA-paneeleissa musta on huomattavasti mustempaa, värit parempia ja katselukulmat hyviä.

edit. Ja se on Eizo eikä mikään Enzo! :D

Kyl se ero on jo tuolla heitolla aivan käsittämätöntä.. Siis jos erehtyy jotain peliä kokeilemaan. Mut tuskin kyseisessä käyttötarkoituksessa liiemmin väliä on.

Kyl se ero on jo tuolla heitolla aivan käsittämätöntä.. Siis jos erehtyy jotain peliä kokeilemaan. Mut tuskin kyseisessä käyttötarkoituksessa liiemmin väliä on.
Nojoo, ehkä 15ms toisi vähän haamuilua, mutta en nyt ihan käsittämättömästä puhuisi. Lähinnä pointti oli, että nykynäyttöjen vasteaika on jo niin alhainen, ettei tuostä hirveästi kannata stressata. Kaikissa näytöissä se kuitenkin ilmoitetaan 2-8ms, joka on hurjan pieni ero. Sitten on vielä se input lag erikseen, joka määrää kuinka nopeasti signaali tulee näyttiksestä monitorille.

Mikäs olisi voittajan valinta? Edullinen vähintään n. 1900x1200????? resoihin kykenevä ruutu. Kaiketi menee sitten 24" puolelle valinnat? Ei mitään kummoista studiolaatua tarvita, pikselitakuu on hyvä olla sekä hyvä väritoisto. Nopeudella ei väliä koska en pelaa. VGA ja DVI löydyttävä molemmat. Aceria en tahdo ihan periaatteesta.

Suositut

Back
Ylös Bottom