Näytönohjaimista...

....en tajua paljon mitään, joten ihan muutama peruskysymys:

Yhdellä näytönohjain tyypillä (vaikkapa Radeon 4870 x2) on useita eri valmistajia (mm. Sapphire, Club3D, MSI)?
Minä luulin ennen, että ATI valmistaa näytönohjaimet, mutta ne ovatkin ilmeisesti nuo em. firmat, jotka valmistaa Radeonit ATIn lisenssin mukaan? Vai miten homma menee?
Onko noissa jotain eroa esim. Sapphiren ja Club3D:n välillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
....en tajua paljon mitään, joten ihan muutama peruskysymys:

Yhdellä näytönohjain tyypillä (vaikkapa Radeon 4870 x2) on useita eri valmistajia (mm. Sapphire, Club3D, MSI)?
Minä luulin ennen, että ATI valmistaa näytönohjaimet, mutta ne ovatkin ilmeisesti nuo em. firmat, jotka valmistaa Radeonit ATIn lisenssin mukaan? Vai miten homma menee?
Onko noissa jotain eroa esim. Sapphiren ja Club3D:n välillä?

ATI on se firma, joka kehittää tekniikan kortteihin. Nämä Sapphiret ym. vain rakentavat itse kortit, joihin tätä tekniikkaa sitten kiinnitetään.

edit: Vähän niinkuin VAG-konserni. Monet audit, volkkarit, seatit, skodat näyttävät aika samalta konepellin alta. Kun Audissa on isompi keula ja sen takana suurempi syylari kuin volkkarissa, on Sapphiressa ehkä tehokkaampi tuuletin kuin Clubilla ;)

ATi tai nVidia tai joku muu kylläkin valmistaa prosessorit kortteihin. Muu piirilevydesign on valmistajakohtaista, vaikkakin varmaan lähes kaikki ovat sen piirin valmistajan orkkisdesignin mukaisia kortteja.

Laitetaas tähän omakin kysymys. Olen viimeksi seurannut näytönohjainteknologiaa siinä vaiheessa, kun esimmäiset Geforcet oli kuuminta hottia.

Nyt koneessa NVidian Geforce MX 5200 128 MB muistilla -- ajattelin jos päivittäisi näyttistä hiukan tehokkaammaksi. Emolla (Asus P4P8X) vain agp-väylä, ei pci-expressiä. Väylänopeus käsittääkseni 400 MHz. Prosu P4/3 GHz.

Mikä voisi olla kohtuullisen tasoinen edullinen päivityskortti, joka toisi hiukan lisäpotkua pelikäytössä? Ykköskriteerinä kuitenkin hyvä 2D-kuva, ja mahdollisimman hiljainen jäähdytys myös toivelistalla. Mielellään muutaman vuoden vanha malli, jonka käytettynä saisi max. 50 € hintaan.

Laitetaas tähän omakin kysymys. Olen viimeksi seurannut näytönohjainteknologiaa siinä vaiheessa, kun esimmäiset Geforcet oli kuuminta hottia.

Nyt koneessa NVidian Geforce MX 5200 128 MB muistilla -- ajattelin jos päivittäisi näyttistä hiukan tehokkaammaksi. Emolla (Asus P4P8X) vain agp-väylä, ei pci-expressiä. Väylänopeus käsittääkseni 400 MHz. Prosu P4/3 GHz.

Mikä voisi olla kohtuullisen tasoinen edullinen päivityskortti, joka toisi hiukan lisäpotkua pelikäytössä? Ykköskriteerinä kuitenkin hyvä 2D-kuva, ja mahdollisimman hiljainen jäähdytys myös toivelistalla. Mielellään muutaman vuoden vanha malli, jonka käytettynä saisi max. 50 € hintaan.

Atin Radeon X1950 sarjan kortteja luulisi saavan edullisesti. Kaverillani on joku tuon sarjan kortti ja se pelaa sillä COD 4:sta, joten asetuksista tinkimällä tuolla pelaa suht uusiakin pelejä.

x1950pro täällä, amd 4000 aisaparina. COD 4 pyörii mainiosti melkolailla täysillä asetuksilla. En muista saako laittaa peräti antialiasta prosun ollessa pullonkaulana. Ja huom, itse en pelaile pelejä jos framet tipahtelee säännöllisesti alle 30. Mielellään 50 nurkilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom