Näkkileipä, ruisleipä vai riisikakut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ricardo
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tähän asti oon mm. iltasin nappaillu rahkan ja pähkinöiden kylkeen useammankin riisikakun jotta nälän tunne pysyy poissa nukahtamiseen asti. Monesti muulloinkin pienen nälän vaivatessa olen nappaillut riisikakkuja ja jotain päällisiä. Paketin kyljestä kun olen katsonut että eihän noissa ole kuin muutama gramma hiilaria per kappale. Nyt kuitenkin silmiini osui tuola t-nationin arkistoista artikkeli, jossa sanottiin että riisikakut ovat äärimmäisen huono vaihtoehto ja käytännössä melkein sama kuin sokeria söisi.

Ajattelinkin nyt korvata nuo riisikakut jollain toisella vähähiilihydraattisella mutta parempi laatuisella vaihtoehdolla. Olisiko muutama näkkileipä tai vaikkapa pala ruisleipää parempi vaihtoehto iltaisen nälän tappoon? Olkoonkin että hiilaria tulisi muutama gramma enempi...

Kiitän

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli tähän asti oon mm. iltasin nappaillu rahkan ja pähkinöiden kylkeen useammankin riisikakun jotta nälän tunne pysyy poissa nukahtamiseen asti. Monesti muulloinkin pienen nälän vaivatessa olen nappaillut riisikakkuja ja jotain päällisiä. Paketin kyljestä kun olen katsonut että eihän noissa ole kuin muutama gramma hiilaria per kappale. Nyt kuitenkin silmiini osui tuola t-nationin arkistoista artikkeli, jossa sanottiin että riisikakut ovat äärimmäisen huono vaihtoehto ja käytännössä melkein sama kuin sokeria söisi.

Ajattelinkin nyt korvata nuo riisikakut jollain toisella vähähiilihydraattisella mutta parempi laatuisella vaihtoehdolla. Olisiko muutama näkkileipä tai vaikkapa pala ruisleipää parempi vaihtoehto iltaisen nälän tappoon? Olkoonkin että hiilaria tulisi muutama gramma enempi...

Kiitän

Riisin vaihtaminen viljatuotteisiin ei yleisesti ottaen ole peliliike. Varsinkaan jos viljoja tulee jo muilla aterioilla. Samaten kaloritiheämpään vaihtoehtoon siirtyminen tuskin edesauttaa kosmeettisia(?) tavoitteita. Riippuu tietysti täysin tilanteestasi. Näkkileipä on myös astetta enemmän prosessoitu(jauhatus, ainesosien määrä) elintarvike, ainakin jos verrataan maustamattomiin riisikakkuihin.

Ja tärkkelyksen on tietysti tarkoituskin muuttua sokeriksi. Jos tämä on ongelma, se ei korjaannu vaihtamalla riisi rukiiseen. Viestisi perusteella kaikki on kuitenkin ok?

Pidän riisikakkuja melkein keitetyn riisin veroisena tärkkelyksen lähteenä ja syön niitä itse käytännössä päivittäin. Kuivatavaraa on helppo pitää mukana reissussa tai töissä ja vaikkapa juuri pähkinöiden, tonnikalan tai kuivalihan kanssa niistä saa jo kelvollisen sapuskan.

Ei mikään yllämainituista vaan hapankorppu. Son ohut ja päälle voi laittaa vaikka kunnolla leikettä, juustoja ja rehui.

Mites olis kunnon jälkiuunileipä, siinä riittää pureskeltavaa pidemmäksi aikaa. Nuo hapankorput on siitä pahoja, että niitä menee kerralla koko paketti :).

pistätkö vaikka linkkiä tuohon riiisikakku-artikkeliin? itse pidän riiisikakkuja todella hyvänä vaihtoehtona. hiilaritankkaus päivinä tykkään vedellä noita peanut butterin ja banaanin kera :)

http://www.t-nation.com/free_online...nutrition/foods_that_make_you_look_good_nekid

Tuosta linkistä kohdan "The bad stuff" alla ihan vain lyhyesti mainitaan:

White Bread, Bagels and Rice Cakes — It’s hard to believe, but back in the 80s and early 90s, diet "experts" told people to eat as much of this stuff as they wanted. Since rice cakes are fat free, you can’t get fat, right? Wrong! Now the country is full of overweight diabetics. Coincidence? I don’t think so!

One representative of the Glycemic Research Institute even stated that eating a plain rice cake stimulated fat storage like ten bowls of sugar. Bagels aren’t quite as bad but are best avoided. Don’t fool yourself into thinking you’re eating healthy by consuming these things.

Älä usko kaikkea mitä amerikkalaiset kirjoittaa.

Kyseisessä artikkelissa riisikakkujen demonisointi perustuu siihen, että niiden GI (glykeeminen indeksi) on korkea... eli imeytyvät nopeasti ja nostavat verensokeria. Tämä pitää kyllä paikkansa, jos syö rasvattomia sellaisia ja yksinään. Jos niiden kanssa syö jotain muuta, kuten sinulla rahkaa ja pähkinöitä, niin ne hidastavat imeytymistä ja tällöin yhden yksittäisen ruoka-aineen GI on merkityksetön asia. Varsinkin rasva hidastaa hiilarin imeytymistä tehokkaasti ja sitähän pähkinät sisältää paljon.

Eikös Pakkiksellakin ollut oikein oma ketjunsa, jossa oli selitetty GI:n turhuudesta?

Jos illalla haluat hieman hiilaria ottaa, niin ihan hyvin voit jatkaa riisikakkujen mutustelua, kuten tähänkin asti.
Siitä voidaan olla montaa mieltä, että kannattaako illalla hiilaria ylipäätään syödä vai pitäisikö mennä vain protskulla ja rasvalla :)

^Tuolla logiikalla sokerista ei olisi haittaa kenellekkään, jos samaan aikaan syödään muutakin.

Riisikakut piikkaa sokerin ja insuliinin aika nopeesti korkeelle. Treenin jälkeen hyödyllistä, illalla ei niinkään.

^Tuolla logiikalla sokerista ei olisi haittaa kenellekkään, jos samaan aikaan syödään muutakin.

Riisikakut piikkaa sokerin ja insuliinin aika nopeesti korkeelle. Treenin jälkeen hyödyllistä, illalla ei niinkään.

Jos muutaman hassun gramman ottaa hiilaria rahkan ja kasan pähkinöitä kanssa, niin periaatteessa on aivan yks lysti, että mistä lähteestä ne tulee.
Esim. 1kpl Frigg's perusriisikakku sisältää 6g hiilaria, BIG riisikakku 11g. Jos koko paketin syö kerralla, niin se on sitten asia erikseen.

Joskin olen myös sitä mieltä, että illalla on hyvä jättää hiilarit minimiin, enkä ainakaan itse syö niitä silloin mistään hiilarilähteestä.
Tai no... 100g mustikoita menee rahkan kanssa tai sitten parsakaalia munakkaan kylkeen.

Kiitän

Eipä kestä. Kyllä se näkkis (RAINBOW kuluttalehti, josta rankkasin itsekkelleni ok:ksi) on päätetty parhaimmaksi. Puhdistuu hampaatki samalla...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom