Jahas. Voin tulla tänne lisää pätemään huomenna tai ylihuomenna. Olen ollut tässä ihan hemmetin kiireinen muutaman päivän kun kaikki mahdolliset deadlinet paukkuu päälle. Olen istunut kolme päivää koneen ääressä ja olen äkäinen ja perskipee (ihme sana). Ensi viikko on hyvinkin rauhallisempi, joten voin taas askarrella tänne vastauksia. Lyhyesti mielipiteeni noista särkylääkkeistä:
Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, joten se ei vaikuta proteiinisynteesin. Ibuprofeeni ja asetyylisalisyylihappo (Aspirin, Disperin, ASA), sekä diklofenaakki, etodolaakki, ketorolaakki, sulindaakki, tenoksikaami, meloksikaami, naprokseeni, ketoprofeeni, tiaprofeenihappo, mefenaamihappo, tolfeenihappo, nimesulidi, indometasiini ja nabumetoni ovat tulehduskipulääkkeitä ja ne vaikuttavat proteiinisynteesiin. Tämä vaikutus on minimaalinen jos lääkkeitä napsii silloin tällöin kipuun - vaikka vetäisi heti treenin jälkeenkin. Pitkäaikaisessa käytössä tästä saattaa tulla lievä ongelma, mutta uskoisin että vasta sillä zonella, jossa se lihaksen saaminen on muutenkin vaikeata. Eli aloittelijalle ihan sama vetää se burana nassuun.
Asetyylisalisyylihappo kyllä vähentää esim. treenin jälkeistä
hapetusstressiä, ja sen nauttimisella on vaikutusta treeniä edeltäviin (ACTH:n, beta-endorfiinin, kortisolin ja kasvuhormonin tasot laskevat) ja treenin jälkeisiin
hormonitasoihin (kortisolin taso laskee). Myös prolaktiinitasoissa tapahtui edellä mainitussa tutkimuksessa huomattava lasku.
Asetyylisalisyylihapolla on kehno sivuvaikutus, joka saattaa ilmetä etenkin kestävyysurheilijoilla. ASA:n happopitoisuus ohentaa mahalaukun suojaavia kalvoja, ja kestävyysliikunnan kanssa pitkäaikainen ASA:n käyttö voi aiheuttaa verenvuotoja mahalaukkuun. Siksi juoksijat ja muut pitkän matkan sepet hyötyvät kipuun parasetamolista, tai ASA:n sellaisesta muodosta, jossa happo on puskuroitu jollain ja lääkeaine vapautuu vasta suolistossa. Asetyylisalisyylihappoa ei nykyään edes hyväksyttäisi särkylääkkeeksi (jos se siis keksittäisiin nyt), mutta veren ohentamiseen se on pienillä annoksilla aine kohdallaan.
Nyt meen taas puurtaa jotain leikisti tärkeetä.