Mystistä??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hubli
  • Aloitettu Aloitettu
No niin takaisin alkuperäiseen aiheeseen.

Itse olen myös kokeillut vastaavaa, setä on sähkömies ja näytti kyseisen "tempun" mulle, minullakaan se ei toiminut. Myös hän sanoi että kaikilta se ei onnistu. Jonkin näköiseen magneettikenttään se muistaakseni perustui.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitoksia asiallisesti vastanneille.:worship: Se oli todella epätodellista kun rautalanka lähti kääntymään juuri sähköjohdon tai viemärin kohdalla.Näytin kyseisen tempun kaverilleni ja tokas: että huijaan, mutta tehtiinpä sama niinpäin, että laitettiin minulle side silmille ja kaverini laittoi sähköjohdon pätkän valitsemalleen kohdalle ja kas kummaa rautalanka lähti kääntymään juuri johdon kohdalla.

Ja teille kielioppi, punakynä jurkat; Omistan nimellä kulkevan keskittymis häiriön joka ilmenee juuri mitä tohkeissani kirjotan. Älyllisessä testissä sain 120pojoa eli keskivertoa korkeampi.Mutta kirjoitus ei ole ollut koskaan vahvin puoleni ja en sitä kyllä työssäni tarvitsekkaan. Ja sitä en anteeksi pyydä, mutta jatketaan asiallisessä keskustelussa aiheesta.Mua ainakin henk.koht kiinnostaa kyseinen ilmiö.

Jonkin näköiseen magneettikenttään se muistaakseni perustui.

Siis kyllähän sähköjohtojen ympärillä on magneettikenttä, jonka voimakkuus riippuu johtimessa kulkevasta virrasta ja sen suunta johtimen muodosta, mittauspaikasta ja virran suunnasta. Voimakkuus taas pienenee etäisyyden neliöön verrattuna, eli jos etäisyys kaksinkertaistuu, niin voimakkuus pienenee 1/4 osaan.

Totta on myös, että jos magneettikentässä liikutellaan johdinmateriaalisilmukkaa ("magneettidipoli"), niin periaatteessa sen sivuihin kohdistuu voima (ja täten vääntömomentti), johtuen silmukkaan indusoituneen virran ja magneettikentän vuorovaikutuksesta.

Threadin aloituspostissa oli kuitenkin epäselvää, kulkiko noissa johtimissa virta ja jos kulki, niin kuinka suurista virroista oli kyse. En nyt jaksa tehdä laskua kun lomalla olen, mutta arvelisin että isonkin silmukan kääntäminen 1-5 m etäisyyksiltä vaatisi aika helvetilliset virrat noissa johtimissa. Lisäksi kyse oli silmukan sijaan avoimesta, L-muotoisesta johdinpätkästä, eli tuo itseasiassa sulkee jo em. induktioon perustuvan vuorovaikutuksen pois.

Puhdas magneettisen materiaalin (ja sangon kahva tuskin on kovin vahva ferromagneetti) ja magneettikentän välinen vuorovaikutus taas on hyvin heikko, joten vaikea uskoa että sekään olisi tuossa taustalla.

Näitähän on sitten selitelty myös kaikenlaisella ihmeellisellä kuten että magneettikentän muutokset aiheuttavat pieniä virtoja aivoissa ja nämä heijastuvat otteeseen ja sitä kautta aiheuttavat varvun kääntyilyt. Siinäkin on pieni totuus pohjalla. Erittäin voimakkain suprajohdemagneetein voidaan saada aikaan kenttiä, jotka aivoihin kohdistuessaan aiheuttavat esim. peukalon pakkoliikkeen. Näissä tapauksissa puhutaan kuitenkin monta kertaluokkaa maapallon kenttää vahvemmista magneettikentistä.

Itse veikkaisin että tässä on kyse vain siitä, että niitä sähköjohtoja ei nyt ole voitu ihan miten tahansa siihen ympäristöön vetää, eli varpuja on (alitajuisesti) arvannut missä ne johdot kulkevat ja osunut suht. lähelle suht. usein. Samoin tuossa sokkotestissäkään ei varmaan ollut käytössä kovin iso alue mistä tuota pätkää haettiin.

Siis kyllähän sähköjohtojen ympärillä on magneettikenttä, jonka voimakkuus riippuu johtimessa kulkevasta virrasta ja sen suunta johtimen muodosta, mittauspaikasta ja virran suunnasta. Voimakkuus taas pienenee etäisyyden neliöön verrattuna, eli jos etäisyys kaksinkertaistuu, niin voimakkuus pienenee 1/4 osaan.

Totta on myös, että jos magneettikentässä liikutellaan johdinmateriaalisilmukkaa ("magneettidipoli"), niin periaatteessa sen sivuihin kohdistuu voima (ja täten vääntömomentti), johtuen silmukkaan indusoituneen virran ja magneettikentän vuorovaikutuksesta.

Threadin aloituspostissa oli kuitenkin epäselvää, kulkiko noissa johtimissa virta ja jos kulki, niin kuinka suurista virroista oli kyse. En nyt jaksa tehdä laskua kun lomalla olen, mutta arvelisin että isonkin silmukan kääntäminen 1-5 m etäisyyksiltä vaatisi aika helvetilliset virrat noissa johtimissa. Lisäksi kyse oli silmukan sijaan avoimesta, L-muotoisesta johdinpätkästä, eli tuo itseasiassa sulkee jo em. induktioon perustuvan vuorovaikutuksen pois.

Puhdas magneettisen materiaalin (ja sangon kahva tuskin on kovin vahva ferromagneetti) ja magneettikentän välinen vuorovaikutus taas on hyvin heikko, joten vaikea uskoa että sekään olisi tuossa taustalla.

Näitähän on sitten selitelty myös kaikenlaisella ihmeellisellä kuten että magneettikentän muutokset aiheuttavat pieniä virtoja aivoissa ja nämä heijastuvat otteeseen ja sitä kautta aiheuttavat varvun kääntyilyt. Siinäkin on pieni totuus pohjalla. Erittäin voimakkain suprajohdemagneetein voidaan saada aikaan kenttiä, jotka aivoihin kohdistuessaan aiheuttavat esim. peukalon pakkoliikkeen. Näissä tapauksissa puhutaan kuitenkin monta kertaluokkaa maapallon kenttää vahvemmista magneettikentistä.

Itse veikkaisin että tässä on kyse vain siitä, että niitä sähköjohtoja ei nyt ole voitu ihan miten tahansa siihen ympäristöön vetää, eli varpuja on (alitajuisesti) arvannut missä ne johdot kulkevat ja osunut suht. lähelle suht. usein. Samoin tuossa sokkotestissäkään ei varmaan ollut käytössä kovin iso alue mistä tuota pätkää haettiin.

Piuhoissa ei ollut virtaa ja tämä rautalanka lähtee kääntymään myös ihan tavallisen viemäriputken kohdalla...

Pitäsköhän tehä ihan testi jonkun taloyhtiön sähköpiirustuksilla/viemäripiirustuksilla ja kuvaa koko homma ja tumppaa yotubeen....

Piuhoissa ei ollut virtaa ja tämä rautalanka lähtee kääntymään myös ihan tavallisen viemäriputken kohdalla...

Ok. Fyysikkona minun on vaikea keksiä mitään tuohon johtavaa vuorovaikutusmekanismia, joten ainakin itse kallistun tuollaiseen ihmismielestä johtuvaan efektiin mitä kuvailin edellisen viestini viimeisessä kappaleessa.

Esimerkiksi vaaratilanteissa ilmenevä ns. kuudes aisti johtuu ilmeisesti siitä, että alitajunta pystyy sieppaamaan aistien keräämästä, vielä suodattamattomasta havaintoinformaatiosta vaaran merkkejä, jotka suodattuvat pois valvetajuntaan menevästä informaatiosta. Tämä kaapattu tieto sitten tulee valvetajuntaan tuollaisina epämääräisinä tuntemuksina. Näin siis luin jostain kansantajuisesta tiedejulkaisusta, mutta jos asia todellakin on näin, niin voisin kuvitella, että varpomisessa on kyse jostain samanlaisesta.

Vaikea sitä on selittää ennen kuin itse on nähnyt....Se on kyllä hullu tunne kun rautalanka lähtee kääntymään ja kun putken tai piuhan yli on menty niin rautalanka palautuu suoraksi, toimii muuten pakilla ihan yhtä hyvin kuin etuperinkin kohdetta ylittäessä:D

Kuullostaa ihan mielenkiintoiselta. Miten ois jos vääntäsit jonku videon ja mieluiten selkeän josta näkis tämän koko tapahtuman?

Vaikea sitä on selittää ennen kuin itse on nähnyt....Se on kyllä hullu tunne kun rautalanka lähtee kääntymään ja kun putken tai piuhan yli on menty niin rautalanka palautuu suoraksi, toimii muuten pakilla ihan yhtä hyvin kuin etuperinkin kohdetta ylittäessä:D
Teehän se testi niin, että et alunperin tiedä missä ne sementtiset vesijohtoputket kulkevat ja etsi ne rautalangalla/varvulla. Piirrät ne sitten karttaan omien mittaustesi mukaan ja sitten vertaat tätä piirrosta sellaiseen karttaa jossa vesiputket on merkattu.

Veden etsintä varvulla on täyttä paskaa.
Ei muuten ole...
Äijä etti kaivon paikkaa uudella tontilla joskus ja sattu sitten varpu yhdessä kohtaa taipumaan suht reilusti.
Noh, se tyrkkäs kaivon siihen ja vettä tuli niin että joutu lisään vielä kolme rengasta, ettei vesi tullu tontille. :eek:

Ite muistan kans koittaneeni sitä sen kaivon etsinnän yhteydessä, eikä kyllä mun käsissäni varpu viuhtonu mihinkään suuntaan... :D

Teehän se testi niin, että et alunperin tiedä missä ne sementtiset vesijohtoputket kulkevat ja etsi ne rautalangalla/varvulla. Piirrät ne sitten karttaan omien mittaustesi mukaan ja sitten vertaat tätä piirrosta sellaiseen karttaa jossa vesiputket on merkattu.

No tuskin se nyt alkaa mitään dokumenttia sulle filmaamaan.

Tässä on ihan suomalainen yliopistotason varpututkimus, hyvää luettavaa kaikille: http://www.skepsis.fi/jutut/maasateilyraportti.html (Otsikko on maasäteilyraportti, mutta varvut ovat myös mukana.)

Jos ne vesiputket ihan oikeasti löytyvät varvulla, niin ei muuta kuin julkisuuteen asian kanssa. Ensin johonkin viihdeohjelmaan, sitten TKK:n valvomaan testiin, ja sen jälkeen voikin käydä pokkaamassa James Randilta miljoona dollaria.

Kokeilin hieman syvyys astetta, etsin meidän talon öljyn täyttö putken ja kävelin sen rautalangan kanssa siitä ohitte niin taipuhan se. En tiiä miten syvälle öljy säiliöt on yleensä kaivettu mutta on se varmastikkin syvemällä kuin vesi putket.Tuli tossa mieleen että edes mennyt ukkini oli näitä "kaivon näkijöitä" eli varpu miehiä.Ja siitä aasin silta mummoni tarinaan, kun hänellä oli nuoruudessaan selkä aina kipeä.Niin ukkini oli ottanut villa lankaa ja kulta sormuksen ja mennyt riiputtamaan sormusta mummoni sängyn yläpuolella niin sormus oli lähtenyt pyörimään.Ukin diagnoosi oli että mummoni sängyn luona maan sisässä menee pohja vedet ristiin ja kehotti mummoani vaihtamaan sängyn paikkaa.Johan tokeni selkä kivut........

Saahan sitä uskoa mihin lystää mutta veden etsimistä taikavarvulla on tutkittu huolella ja huuhaaksi todettu. Edes sama varpumies ei "vesisuonia" löydä enää samoista kohdista kuin aiemmin.
Suomen maaperä on sen sorttista että kaivon kun tekee niin saa olla huono tuuri jos ei vettä tule, nämä kaivon paikan katsojien yksittäiset onnistumiset eivät todista yhtään mitään. Vesi ei muuten kulje missään putkimaisissa suonissa maaperässä...

Saahan sitä uskoa mihin lystää mutta veden etsimistä taikavarvulla on tutkittu huolella ja huuhaaksi todettu. Edes sama varpumies ei "vesisuonia" löydä enää samoista kohdista kuin aiemmin.
Suomen maaperä on sen sorttista että kaivon kun tekee niin saa olla huono tuuri jos ei vettä tule, nämä kaivon paikan katsojien yksittäiset onnistumiset eivät todista yhtään mitään. Vesi ei muuten kulje missään putkimaisissa suonissa maaperässä...
Itekkin luin hetki sitten tutkimuksen joka totes tuon huuhaaks, mutta ei se montaa onnistumista vaille jäänyt testin läpäisystäkään.
No eihän ne kulje, ei. Kyllä se tiedetään. :jahas:

Kokeilin hieman syvyys astetta, etsin meidän talon öljyn täyttö putken ja kävelin sen rautalangan kanssa siitä ohitte niin taipuhan se. En tiiä miten syvälle öljy säiliöt on yleensä kaivettu mutta on se varmastikkin syvemällä kuin vesi putket.Tuli tossa mieleen että edes mennyt ukkini oli näitä "kaivon näkijöitä" eli varpu miehiä.Ja siitä aasin silta mummoni tarinaan, kun hänellä oli nuoruudessaan selkä aina kipeä.Niin ukkini oli ottanut villa lankaa ja kulta sormuksen ja mennyt riiputtamaan sormusta mummoni sängyn yläpuolella niin sormus oli lähtenyt pyörimään.Ukin diagnoosi oli että mummoni sängyn luona maan sisässä menee pohja vedet ristiin ja kehotti mummoani vaihtamaan sängyn paikkaa.Johan tokeni selkä kivut........

feng-g-g-g-g-g shuiiiiiiiiiiiii :arvi:

Oheinen liite, ja varsinkin sen viimeiset viisi riviä kiteyttää nämä jutut aika hyvin....

Liitteet

• topseli.jpg
    topseli.jpg
    147,2 KB · Katsottu: 350
Mulla on "taikavarpu", joka taipuu kun on kosteita naisia lähellä. Mitä teen?

nimim. epätietoinen

Vittu joo. Totta kai vettä etsitään taikavarvulla ja putkia ämpärin sangalla, vai mikä se nyt oli. Helvettiin kaikki maatutkat ja kuvauskoneet. Myös tuo sähköallergia on totisinta totta. Pitäisiköhän mennä otille vinkumaan saikkaria sen takia.

Mut isojen voimalinjojen lähellä kyl kompassit näyttää mitä sattuu yms. Enkä kovin mielellään edes menis moisten alle kikkailemaan, ei välttämäti ole kuitenkaan ihan terveyttä edistävää oleskelua.

Suositut

Back
Ylös Bottom