Mykoplasma ja paraneminen

n. 3kk sitten sairastuin flunssaan, oli poskiontelot tukossa ja yöllä välillä kun heräs, niin päässä vaan surisi.. tais olla kuumettakin yhtenä päivänä ja sitten se pesiytyi kehkoihin ja päälle jäi sellainen kuiva yskä. No kun olin yskinyt pari kuukautta, enkä ollut jaksanut treenata kun tosi laiskasti kerran parissa viikossa, niin päätin, ettei toi ole normaalia ja menin lääkäriin.

Pääsin useampaan testiin ja toi Mykoplasma testi näytti positiivista.. huojennuin aluksi, kun sain lääkkeet (Doximed 150mg 10 päivän kuuri) ja ajattelin, että hienoa, nyt tästä päästään eroon.

Söin antibioottia ja vasta kymmenentenä päivänä mun olo alkoi vähän parantua - siis silloin, kun nappasin viimeisen pillerin.. soitin lääkärille sitten seuraavana päivänä, että jos saisin ainakin puolikkaan kuurin päälle, kun nyt vasta tuntuu tepsivän.. ei kuulemma käynyt.. en saanut edes suoraa yhteyttä lääkäriin.. oli vaan lähettänyt terveisiä, että saatan yskiä joulun ylikin vielä (WTF?)..

No anyways.. avaudun täällä, kun toi lääkekuuri loppui 3 päivää sitten sunnuntaina ja tänään olo on ollut taas paskan kurja.. väsyttää tosi paljon, heikottaa - välillä jopa pyörryttää, kehkoissa tuntuu että siellä on jotain ja joskus vähän myös sydämmessä, ellen ole aivan vainoharhainen jo - kurkku on kipeä ja punainen..

Olen lukenut vaikka mitä nettikirjoituksia sairaudesta ja pahimmillaan pelotellaan, että yskä voi kestää vuosia, ja että Mykoplasma lois-bakteeri voi aiheuttaa hermostollisia tulehduksia ja että jotkut on joutuneet syömään antibiootteja yli 2kuukautta, ennen kuin on auttanut.. toiset taas kirjoittaa, että oli ja meni.

Olen kiinnostunut taudista, sen taudinkuvasta ja siitä, jos joku täällä on tervehtynyt tästä kokonaan. Millä kuurilla parannuit ja kuinka pitkällä? Mistä saa yhteyden pätevään lääkäriin? Kuinka pitkään sairastit.. mulla näyttää olevan kurkku taas tulehtuneen punainen, ja se tuossa sunnuntaina antibiottikuurin loppuessa näytti jo pieniä parantumisen merkkejä.. pitäiskö tuota antibioottia syödä pidempään ja onko lääkärini tiedoton taudin vaatimista hoitotoimenpiteistä, kun määrää mulle vaan 10 päivän kuurin?

Kiitos avusta - alla pelottavia Mykoplasma-linkkejä :/

http://cfs.gehennom.org/?mykoplasma
http://www.ts.fi/online/kotimaa/112219.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mykoplasmat

Kyllä harmittaa tietää, että ei tiedä mitään ja on vieläkin antibioottikuurin jälkeen sairas ja kehkoissa on jokin loisbakteeri, joka siellä sitten pesii pahimmillaan vuosia pilaten terveyttä ja mahdollisuutta kuntoilla - töitäkin pitäis tehdä, mutta vaan väsyttää koko ajan. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellähän tuo myös oli. Ensin aivan älytön flunssa, mutta ei kuumetta. Kesti viikon verran (en käynyt lääkärissä). 4 pvä terveenä, alotin reenit. 2 päivää ja keuhkot tukossa ja henki ei kulje. No viikon kesti tätä ja sitten rupes helpottaa -> alotin treenit ja taas 3 pvä päästä keuhkot tukossa ja oli koko tän sairastelun ajan tosi voimaton olo ja henki ei kulkenut. Sitten viimeinkin tajusin lääkäriin mennä ja todettiin mykoplasma. 10 pvä antibioottia ja sen jälkeen olin vielä 2 vko kipeenä ja sitten vasta meni ohi.

Mulla kanssa ollut mykoplasma. Mulla oli vuoden verran ollut oireita, flunssaa, kuumeilua ym. sitten vihdoin menin lääkäriin. Lääkäriin menoa itselläni viivytti tiedon puute, en siis tiennyt kyseisestä taudista ennestään juuri mitään, ja luulin esim. yskän johtuvan astmastani (astmalääkkeet eivät olleet vielä kohdallaan vaan etsittiin sopivia). Mykoplasma todettiin olleen (mykoplasma näkyy positiivisena vain noin 6 kk tartunnan saamisesta. Sen jälkeen näkyy vasta-aine arvoissa..) Mulla oli siis noi vasta-aine arvot koholla. Siinä vaiheessa ei enää lääkäri voi antaa antibiootteja, koska ei ilmeisesti hyödytä/kannata.. Mulla meni siis yli vuosi kunnes parannuin täysin. Koko tuon ajan sairastelin useasti ja olo oli väsynyt. Urheilu suorituksissakin oli huomattavaa tulosten laskua.. :(

Mykoplasmaa on ollut/on myös tuttavapiirissäni. Eräällä tutullani se on ollut jo 2 vuotta. Arvot ei meinaa hänellä laskea millään, vaikka on syönyt jo monia eri antibioottikuureja. Enää hän ei voi syödä antibiootteja, vaan joutuu odottelemaan taudin poistumista itsestään. Mykoplasma aiheuttaa hänellä vielä hurjempia oireita. Hän pyörtyilee ja rytmihäiriöitäkin tullut (asensivat ihon alle kapselin, mikä tallentaa ja seuraa hänen sydämen rytmiään kokoajan..). Olen myös lukenut, että mykoplasma voisi kuljettaa/siirtää mukanaan herpestä..?

Mykoplasma kestää siksi niin kauan, koska mykoplasmoilla ei ole omaa solukalvoa, vaan ne tunkeutuvat ihmisen omiin soluihin. Immuunijärjestelmä ei tunnista tämän takia mykoplasmaa, koska se tunnistaa vieraat solut nimenomaan niiden solukalvosta. Mykoplasma pääsee tunkeutumaan ja leviämään kehon kaikkiin soluihin, ja siksi se aiheuttaa niin monenlaisia oireita. Flunssan ja muut mikrobiperäiset virukset ''jäävät päälle'', koska immuunijärjestelmä toimii huonosti.

Mykoplasma leviää todella helposti. Se pysyy myös kuivilla pinnoilla tuntikausia valmiina tarttumaan eteenpäin. Mykoplasma voi tarttua myös kotieläimiin. Mykoplasma käyttää solujen ravinteita, joten on suositeltu esim vitamiinien käyttöä.

Tartuntaa ei voida tutkia veren tulehdusarvoilla, koska immuunijärjestelmä ei tunnista ''vihollista'' ja tulehdusarvot eivät siksi nouse. Tartunta voidaan selvittää vain siihen tarkoitetulla testillä (en osaa tarkemmin selittää). Itse jouduin käymään yksityisellä lääkärillä testeissä. Eivät kuulemma sairaaloissa myönnä koko mykoplasmaa olevan olemassakaan..?

Mykoplasma

Eli vaikkei ihan täysin urheiluvamma ole kyseessä, niin riipaisee varmaankin aika läheltä. Itse armeijasta kyseisen ihanuuden nappasin, vaikka pientä epäilyä on että saattoi tartunta tulla jo ennen armeijaa, kun katsoo juoksuaikoja. Joka tapauksessa n. 4-5kk sitten puhkesi kuume, joka pyöri siinä 38-40 asteen välissä. Neljä ja puoliviikkoa vuodeosastolla tuli vietettä, joista viimeisin viikko oksentaen kaiken mitä sisään pisti. Labra tulosten tultua takas selvisi että mykoplasma kyseessä. Armeijan loppuun päästiin nauttimaan coopperista. Noin vuosi ennen armeijaa coopperista tuli pingottua 2950m. Armeijan alussa tulos oli 2450m ja lopussa 2240m.

Joulukuussa potkivat sieltä pois ja nyt olen saliharjoittelun aloittanut taas uudestaan. Lihasmuisti on ihana asia ja perusvoimaa tehdessä myös sarjapainot ovat nouseet mukavaa tahtia. Kyykyn kanssa lähdettiin armeijan jälkeen 80kg:stä (ei kommenttia -.-'). Ja nyt pyöritään 105kg:ssä, joka on aikalailla tuo 1.5kertaa omapaino, kun kyseessä on siis kahdeksan toiston sarjat. Samantyyppistä kehitystä muissa lihasryhmissä. Eli perusvoimaan tuo ei näytä haittaavan.

Ongelma onkin lähinnä hengityselimistössä. Olen epätoivoisesti koittanut nostaa juoksukuntoa takaisin välttävälle tasolle, mutta ilman juuri minkäänlaista tulosta. Mainitsin, että tartunta saattoi mahdollisesti alkaa jo ennen armeijaa, kyseessä oli silloin kesä ja juoksin säännöllisesti 3x viikossa lenkkiä, josta otin aina jokaisen juoksukerran parhaan kierrosajan ylös. Silloinen lista näytti tältä:
8min 10s
6min 52s
6min 55s
7min 04s
7min 00s
7min 06s
7min 05s
6min 56s
7min 20s
7min 48s
7min 10s
7min 40s

Tuohon 8 minuuttiseen liittyi oletettavasti joku muuttuja, mutta muuten varsinkin loppua kohden pyrin pitämään huolen, että mistään ulkoisesta tekijästä ei pitäisi olla haittaa. Oli outoa, kuinka kerta kerralta tuntui vaikeammalta ja lähes mahdottomalta päästä alle 7min.

Jokatapauksessa nyttemmin kun suomi tarjoaa lumen, niin olen siirtynyt juoksumatolle. Tarkoitus oli lähteä juoksemaan 12 min suorituksia saliharjoitusten yhteydessä tietyllä keskinopeudella ja nostaa keskinopeutta kunnon noustessa ja kun tätä kautta on saavutettu tietty tulos, siirtyä intervalleihin. Mutka matkaan onkin sitten se, että kuukauden juokseminen ei ole asiaa muuttanut. Lähdin 12km/h, joka on käsittääkseni n. 2400m coopperissa vastaava suoritus. Tarkoitus oli nostaa esim. 12.2km/h -> 12.4km/h etc. jatkaen tätä entiseen 15km/h tulokseen asti. Näin kuukauden rämpimisen jälkeen tulos on edelleen 12km/h. 3 kertaa koittanut nostaa 12.2km/h, joka kerta bensa loppunut kesken. Eikä 12km/h juokseminen tunnu vieläkään yhtään helpommalta.

Eli näin tiivistettynä. Miten tuo mykoplasma siis toimii. Käsittääkseni se on vielä useamman kuukauden elimistössäni. Onko tänä aikan edes mahdollista kohottaa kuntoa, jos on niin pitäisikö jotain oleellisesti muuttaa. Yksi kiinnostava asia myös painojen nostelu puolelta on seuraava. Olen nyt perusvoiman jälkeen keskittymässä enemmän lihas- ja voimakestävyys harjoitteluun ja niiden suoritustasojen palauttamiseen armeijan jäljiltä. Nämä voimatyypit toimivat käsittääkseni hapen kanssa huomattavasti enemmän mitä esim. perusvoima, joten vaikuttaako mykoplasma myös mahdollisesti näiden kehittämiseen?

Eli näin tiivistettynä. Miten tuo mykoplasma siis toimii. Käsittääkseni se on vielä useamman kuukauden elimistössäni. Onko tänä aikan edes mahdollista kohottaa kuntoa, jos on niin pitäisikö jotain oleellisesti muuttaa. Yksi kiinnostava asia myös painojen nostelu puolelta on seuraava. Olen nyt perusvoiman jälkeen keskittymässä enemmän lihas- ja voimakestävyys harjoitteluun ja niiden suoritustasojen palauttamiseen armeijan jäljiltä. Nämä voimatyypit toimivat käsittääkseni hapen kanssa huomattavasti enemmän mitä esim. perusvoima, joten vaikuttaako mykoplasma myös mahdollisesti näiden kehittämiseen?

Oletko käynyt lääkärissä useammassa verikokeessa toteamassa, että mykoplasma vielä jyllää elimistössäsi? Antibiooteilla se saattaa parantua tai sitten ei. On pirun sitkeä kaveri ja voi aiheuttaa monenlaista vaivaa. Yleisimpiä taitaa olla henkitystieinfektiot.

Itsellä todettiin mykoplasma tuossa Joulukuun loppupuolella, kun pientä flunssanpoikasta oli jo reilun kuukauden ollut päällänsä. Antibiootit ja limanirroittajat ym. otettiin käyttöön. Pahin meni ohi, mutta henkitysteissä on vieläkin ongelmaa (lue:yskä) Itse menossa kontrollikäyntiin tarkistamaan mikä tilanne mykoplasman suhteen. Luultavasti jos löytyy, niin uutta antibiootti kuuria päälle.

Varsin uusi tuttavuus siis itsellenikin, mutta vaikutta myös minun urheilusuorituksiini. Palaampa asiaan seuraavaan lääkärikäynnin jälkeen....

Oletko käynyt lääkärissä useammassa verikokeessa toteamassa, että mykoplasma vielä jyllää elimistössäsi? Antibiooteilla se saattaa parantua tai sitten ei. On pirun sitkeä kaveri ja voi aiheuttaa monenlaista vaivaa. Yleisimpiä taitaa olla henkitystieinfektiot.

Itsellä todettiin mykoplasma tuossa Joulukuun loppupuolella, kun pientä flunssanpoikasta oli jo reilun kuukauden ollut päällänsä. Antibiootit ja limanirroittajat ym. otettiin käyttöön. Pahin meni ohi, mutta henkitysteissä on vieläkin ongelmaa (lue:yskä) Itse menossa kontrollikäyntiin tarkistamaan mikä tilanne mykoplasman suhteen. Luultavasti jos löytyy, niin uutta antibiootti kuuria päälle.

Varsin uusi tuttavuus siis itsellenikin, mutta vaikutta myös minun urheilusuorituksiini. Palaampa asiaan seuraavaan lääkärikäynnin jälkeen....

Armeijassa kun tuo iski, niin oli tosiaan antibioottikuuri, mutta ei tepsinyt. Sen jälkeen otettii verikokeet ja niistä selvisi, että mykoplasma. Parani sairastamalla se varsinainen kuumeiluvaihe tms. mutta siellä ainakin lääkäri totesi, että tulee kestämään 4-6 kuukautta, ennen kuin se poistuu kokonaan elimistöstä. Itsellä edessä nyt kuun lopussa muutto australiaan, että pitää varmaan sitten siellä päässä käydä selvittämässä. Näin mututuntumalla kuitenkin uskoisin, että vielä jotain on kun erittäin kovia vaikeuksia aerobista kuntoa vaativissa suorituksissa. Tosiaan tuo, että 12 min juoksu vedoissa 2400m vauhti on aivan rajoilla kertoo jotain ja tosiaan se, että lähes kahdenkuukauden aikana sitä tulosta ei ole saanut nostettua.

Ensi viikolla aloitan lihas- ja voimakestävyys harjoittelun joten saa nähdä kuinka tuskaista menoa se sitten tulee olemaan, kun vastuksena onkin lähtökohtaisesti se happi, eikä voima.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom