Myöhäisen treenin (klo 21) jälkeinen ateria

Mulla menee nuo treenit yleensä aika myöhään, usein tulen pois klo 21-22.
Sen jälkeen palkkari naamaan ja tunti siitä niin jotain ruokaa.
Mitähän tuohon aikaan passaa syödä? Yleensä en mitään lämpöistä tee, vaan menen leipä/maito/kinkku/rahka-linjalla. Mitenkäs dieetillä, miten vaikuttaa esim. hiilareihin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä aiheestahan on aika montakin threadia ja yleinen suositus on treenin jälkeen syödä ihan normaali lämmin ateria kunnon hiilareineen miten muutenkin treenin jälkeen söisi. Anabolinen ikkunahan kestää sen tunnin verran joten hiilaritkin menee kyllä glykogeenivarastojen täyttelemiseen.

Täällä viimeksi käsitelty aihetta: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=76738

Mistäs toi vain tunti on peräisin? Itse olen siinä uskossa että se anabolinen ikkuna on seuraavat kolme tuntia "auki".
Täältä peräisin: http://www.ravintokirja.fi/Teoriatietoa_lihasten_toiminnasta_2008.pdf

"Lihaksen glykogeenivarastot täyttyvät kahdessa vaiheessa.

Ensimmäinen vaihe (anabolinen ikkuna), joka kestää noin
tunnin, on insuliinista riippumaton. Glykogeenia kertyy
tällöin lihaksiin nopeudella 12-30 mmol/l tunti.

Seuraavan vuorokauden aikana siirtyy lihakseen glukoosia
glykogeeniksi insuliinin vaikutuksesta nopeudella 3 mmol/l
tunnissa."

Hmm oma lähde on muistaakseni Massaa, Voimaa kirjasta. Noh, kaiken varalta pitänee tihentää ruokailuaikaa treenin jälkeen.

Rohkeasti vaan treenin jälkeen hiilareita. Intensiivisen punttitreenin jälkeen hiilari varastoituu mukavasti lihaksille ja maksaan, eli pelkoa vyötärölle kertymisestä ei juuri ole. Ja vanha mantrahan on, että päivän kokonaiskalorit ratkaisevat, joten himmaile hiilarien saantia päivästä - kuitenkin siten, että lihakset eivät ole tyhjinä harjoitteen alkaessa.

Olisiko siis parasta että tämän anabolisen ikkunan aikana (1-3 h) nautitaan sekä palkkari että ateria? Vai mikä on järkevin aika palkkarin ja ruuan välillä (esim. ettei ruualla nautittu maito haittaa palkkarin imeytymistä tms.)?

Eli jos treenaa illalla, sanotaanko vaikka klo. 18.00-19.00, niin tällöin sen perinteisen iltapalan rahka-öljyn lisäksi voisi syödä vähän enemmänkin (=hiilareita)? Tämä siis olisi päivän viimeinen ruoka.

Itse olen tähän mennessä 45-60 min ennen treeniä vetänyt semmosen päivän isoimman (1000-1200kcal) aterian, joka lähinnä hiilareista ja proteiinista, ja sitten jättänyt hiilarit siltä päivältä, lukuun ottamatta palkkaria. Toivonut että elimistö syö näitä sitten treenin jälkeenkin ;)

Kyllä saa syödä.

Tuota noin rajua tankkausta ennen treeniä en ainakaan itse tekisi. Yleensä syön pari tuntia ennen treeniä kevyen illallisen, josta saan virtaa treeniä varten, mutta en liikaakaan. Mulla ainakin liika tankkaus vetää väsyneen olon. Heti treenin jälkeen palkkari ja siitä n. 1h ruokaa. Ja kuten kommenteista saa lukea, niin ruokaa saa syödä ihan reippaasti :D

arnoldi swartsinikkari muistaakseni kehottaa vetämään palautusjuoman vasta 30 minuutinpäästä treenin lopettamisen jälkeen..itse olen mieltynyt tän commandon rytmiin..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom