Muuttosuunnitelmia (kysymykset eri asumisalueista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
On lähiö- ja slummikeskustelua, mutta eipä ole paikkaa, jossa voisi vaan kysellä eri alueista, millaista siellä on. (Tai en ainakaan löytänyt searchilla.)

Tässä voisi sitten kysellä.

Itse voisin aloittaa kyselemällä Vantaan Pakkalasta. Millainen paikka on asua? Onko siellä minkä verran lapsia? Kuntoilumahdollisuudet? Millaisia on Vantaan kaupungin asunnot Pakkalassa? Entä yksityiset vuokrakämpät? Julkinen liikenne? Koulut? Päiväkodit?

Ko. alue kiinnostaisi ja nimenomaan lasten kanssa siellä asustella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo Pakkalassa asunu, mutta kohtuu lähellä kuitenkin. Ja lisäksi muutama kaveri on sieltä suunnalta. Omasta mielestä hyvää, kaunista ja rauhallista seutua. Nättejä taloja ja hyvät palvelut, kun siinä on kauppakeskus Jumbo/Flamingo lähellä. Julkisilla pääsee muistaakseni Tikkurilaan ja Myyrmäkeen ihan kivasti ja sieltä sitten junayhteydet. Uskoisin, että myös bussit Helsinkiin (www.reittiopas.fi) kulkee ihan kätevästi.

Joskus kattelin itsekin alueelta vuokrakämppiä ja mielestäni hinta-laatushde on hyvä. Varsinkin kun aika talot on järjestäen aikas uusia. Jumbo/Flamingosta löytyy punttisalia, mutta yks kaveri käy ainakin Myyrmäessä halvemman salin perässä, opiskelija kun on.

Itse asun Myyrmäessä (pari kilsaa Pakkalasta länteen) ja voin sanoa, että Pakkala todella rauhallista paikkaa! Lähimmät kaupungin vuokra-asunnot taitaa löytyä Martinlaaksosta, joten..

Kuten yllä mainittiin, Jumbo löytyy kivenheiton päästä ja busseilla pääsee jokaiseen suuntaan. Flamingosta löytyy kuntosaleja, Myyrmäestä ja Martinlaaksosta ~5. Päiväkoti sijaitsee keskellä Pakkalaa muistaakseni, joskus tultua kiipeiltyä siellä perjantai-iltaisin.. Jos on lisää kysyttävää, pistä vaa kysymyksiä tuleen :)

Ilman omaa autoa liikkuvalle Pakkala on minusta vähän syrjässä tällähetkellä.
Se on ikäänkuin tasan kahden Vantaan hallinnollisen keskustan Myyrmäen ja Tikkurilan puolivälissä, mutta ei kuitenkaan oikein lähellä kumpaakaan.

Julkinen liikenne on minusta paikan suurin heikkous, koska se on parin bussilinjan varassa ja lähimmät julkisen liikenteen solmukohdat (isommat bussiasemat ja rautatie) ovat Tikkurilassa ja Myyrmäessä. Mutta tuohon on kai luvassa pientä parannusta, kun Marja-rata valmistuu vähän kohtuullisemman matkan päähän.

Toisaalta Pakkalassa on Jumbo siinä vieressä, joten shoppailemaan ei tarvitse enää lähteä niin kauas kuin ennen. Lisäksi ympäristössä on todella paljon erilaisia isoja liikkeitä kuten Gigantti, Bauhaus, huonekaluliikkeitä sunmuita, joihin tullaan kauempaakin ostoksille.

Asunnot ovat uusia, koska koko kaupunginosa on noussut lähes tyhjästä viimesen 20 vuoden aikana. Julkiset palvelut ovat parantuneet aivan viimeaikoina, kun sinne on saatu oma kirjasto/palvelutalo, iso koulu ja päiväkotipalveluita.
Väittäisin, että Pakkala olisi nyt mainio paikka ostaa asunto jopa sijoitusmielessäkin, koska se on nopeasti kasvava kaupunkikeskus, johon on tulossa kokoajan lisää palveluita ja uutta rakentamista. Ennustaisin arvonnousua alueen kiinteistöille.

Sellaista keskiluokkaista ja rauhallista aluetta juurikin lapsiperheille, joilla on oma auto käytössä. Ei slummiutumisen merkkejä (sosiaalitapauksia ja kapakkakulttuuria...), eikä tiettävästi juurikaan (ollenkaan?) kaupungin vuokra-asuntoja.
Esimerkiksi opiskelijoille, sinkuille ja vanhuksille tuo ei taas välttämättä olisi se mieluisin paikka asua suhteellisen syrjäisyytensä takia.

No mites sitten Sörkka ja eritoten Kurvi? Sinne olen ihan päätäpahkaa muuttamassa, ja vaikka eri puolilla Stadia on tullut asusteltua, ei Kurvista ole lieemmin käsitystä. Ennakkofiilikset on, että juoppoja ja narkkareita piisaa, mutta onko tuolla asumisessa muuta positiivista kuin se, että sieltä pääsee nopeasti pois? Miten te, jotka siellä asutte, ootte viihtyneet? Ja nyt ottakaa huomioon, että kysyjä on parikymppinen sinkkumies, eli lastentarhojen sijainti ei ole se tärkein kysymys.

No mites sitten Sörkka ja eritoten Kurvi? Sinne olen ihan päätäpahkaa muuttamassa, ja vaikka eri puolilla Stadia on tullut asusteltua, ei Kurvista ole lieemmin käsitystä. Ennakkofiilikset on, että juoppoja ja narkkareita piisaa, mutta onko tuolla asumisessa muuta positiivista kuin se, että sieltä pääsee nopeasti pois? Miten te, jotka siellä asutte, ootte viihtyneet? Ja nyt ottakaa huomioon, että kysyjä on parikymppinen sinkkumies, eli lastentarhojen sijainti ei ole se tärkein kysymys.

Itse en muuttaisi tuonne mistään hinnasta. Kalliossa on muutama kaveri asunut ja aina kun siellä on käynyt niin aina on miettinyt sitä, että onneksi ei asu täällä. Tuolla on muutamia ihan siistejä taloja mutta se katukuva ja jengi, joka tuolla iltaisin pyörii on sitä tasoa, että ei kiitos. Tosin jotkut tykkääkin asua tuolla, kai siinä sitten jotakin siistiä työläiskapunginosan vibaa on, mistä en itse saa millään kiinni.
Pysyisin suosiolla kaukana Kalliosta ja Sörkasta jos ei sitten erityisesti tykkää katsella narkkareita/spurguja iltaisin ikkunasta.

edit: Enkä kyl autoani/fillaria jättäisi lähellekään noita alueita.

Itse en muuttaisi tuonne mistään hinnasta. Kalliossa on muutama kaveri asunut ja aina kun siellä on käynyt niin aina on miettinyt sitä, että onneksi ei asu täällä. Tuolla on muutamia ihan siistejä taloja mutta se katukuva ja jengi, joka tuolla iltaisin pyörii on sitä tasoa, että ei kiitos. Tosin jotkut tykkääkin asua tuolla, kai siinä sitten jotakin siistiä työläiskapunginosan vibaa on, mistä en itse saa millään kiinni.
Pysyisin suosiolla kaukana Kalliosta ja Sörkasta jos ei sitten erityisesti tykkää katsella narkkareita/spurguja iltaisin ikkunasta.

edit: Enkä kyl autoani/fillaria jättäisi lähellekään noita alueita.
Kurvi on kyllä noista pahin alue ja sinne en itse muuttaisi. Kallio on ihan jees, jos on yöeläjä ja tykkää käydä baareissa.

Mulla on muutama kaveri Kurvissa asustellut ja molemmat ovat viihtyneet hyvin. Kummatkin ovat nuoria (20-30) mieshenkilöitä. Sijainti on keskeinen, eikä kumpaakaan naksut häiriköi. Etenkin toinen kaiffari tykkäsi kun viikollakin voi mennä baarista raahaamaan naisen kotiin, aina löytyy koheltamista jostain kuppilasta. Kolmas kaveri on myös omien sanojensa mukaan viihtynyt hyvin. Tämä henkilö on 20-vuotias nainen. Avainsana taitaa olla asuminen riittävän korkealla kerrostalossa, ettei katukohellus pääse häiritsemään.

Itse en tuonne muuttaisi ihan hirveän nopeasti.

Yksi kaveri totesi, että ihan kiva kun on poliisivartio koko ajan, ja ne näkee ikkunasta. Viittasi Vaasanaukiolla yleensä päivystävään poliisiautoon.

Jos kämpän suunta ja korkeus on hiljaiselle puolelle, niin tuohan on ihan loistosijainti. Alppilasta, Kalliosta, Torkkelinmäeltä ei mistään pääse niin nopeasti ydinkeskustaan, ellei nyt toisella linjalla Hakaniemen päässä asu. Lapsien kanssa en muuttaisi.

Itse olen asunut kalliossa n. 1 vuoden ja auto varastettiin, ja yritettiin varastaa, tuona aikana kerran. Autona tosin oli, ehkä maailman helpoiten vietävä vanha mazda 626. Vittumaista niin ikään oli löytää parkkipaikkaa mutta jos ei autoa tms. kulkupeliä, mitä ei saa omaan kämppään suojaan, ole niin kyllä tuolla nuori mieshenkilö pärjää ja voi jopa viihtyä. Jos ois kiva kämppä niin voisin itsekkin kuvitella asuvani Kalliossa.

...Julkiset palvelut ovat parantuneet aivan viimeaikoina, kun sinne on saatu oma kirjasto/palvelutalo, iso koulu ja päiväkotipalveluita...

Mites toi koulu - me mietittiin muutama vuosi sitten muuttoa ylästöntielle, mutta lähellä sijainnut ala-aste oli pelkästään 1-3lk. Lisäksi lähialueen päiväkodit olivat aivan turvoksissa, kun kartanonkoskelle muutti sattuneesta syystä jokunen lapsiperhe...olis joutunu tikkurilaan asti viemään päivähoitoon, mahdollisesti kauankin!

Eikä alueella ainakaan tuolloin ollut yläastetta, vantaankoskelle 5km päähän olis joutunu nassikat kulkemaan.

Meillä oli oikeastaan ainoina kriteereinä päiväkotien läheisyys ja ala/yläasteet kävelymatkan päässä, joten muutettiin sitten (koillis)espoon puolelle - eikä ole kaduttanut päivääkään, nimim. melkein koko ikänsä vantaalla asunut :)

Mites toi koulu - me mietittiin muutama vuosi sitten muuttoa ylästöntielle, mutta lähellä sijainnut ala-aste oli pelkästään 1-3lk. Lisäksi lähialueen päiväkodit olivat aivan turvoksissa, kun kartanonkoskelle muutti sattuneesta syystä jokunen lapsiperhe...olis joutunu tikkurilaan asti viemään päivähoitoon, mahdollisesti kauankin!

Eikä alueella ainakaan tuolloin ollut yläastetta, vantaankoskelle 5km päähän olis joutunu nassikat kulkemaan.

Meillä oli oikeastaan ainoina kriteereinä päiväkotien läheisyys ja ala/yläasteet kävelymatkan päässä, joten muutettiin sitten (koillis)espoon puolelle - eikä ole kaduttanut päivääkään, nimim. melkein koko ikänsä vantaalla asunut :)

Paikallislehdessä oli juuri juttua tuosta uudesta Kartanonkosken koulusta, jonka pitäisi olla aika jättikokoa (~900 oppilaspaikkaa) ja tarjota kaikki peruskoululuokat 1-9.
Siinä yhteydessä on melko iso uusi päiväkotikin.
Minä käsitin lehden artikkelista asian niin, että tuo olisi mitoitettu tulevaa alueen väestönkasvuakin silmälläpitäen, eli ei sen varmaan näin pari vuotta toiminnan aloittamisen jälkeen vielä pitäisi kaiken järjen mukaan täynnä olla.

Mites toi koulu

Kartanonkosken koulussa on luokat ysiin asti ja Ylästöönkin on juuri rakennettu uusi ala-aste. Päiväkoteja alueelle on myös avattu lisää, niiden paikkatilanteesta en tosin tiedä.

Sellaista keskiluokkaista ja rauhallista aluetta juurikin lapsiperheille, joilla on oma auto käytössä. Ei slummiutumisen merkkejä (sosiaalitapauksia ja kapakkakulttuuria...), eikä tiettävästi juurikaan (ollenkaan?) kaupungin vuokra-asuntoja.
Esimerkiksi opiskelijoille, sinkuille ja vanhuksille tuo ei taas välttämättä olisi se mieluisin paikka asua suhteellisen syrjäisyytensä takia.

Kaapelilla hyviä pointteja. Allekirjoitan nuo näin satunnaisen vierailijan näkökulmasta.

Itse asun Myyrmäessä (pari kilsaa Pakkalasta länteen)

Hiukan taitaa olla alaspäin pyöristetty tuo "pari kilsaa"...

Edit. Kaapeli ehtikin mainita ensin tuosta koulusta.

Kartanonkosken koulussa on luokat ysiin asti ja Ylästöönkin on juuri rakennettu uusi ala-aste. Päiväkoteja alueelle on myös avattu lisää, niiden paikkatilanteesta en tosin tiedä..

Juu, on siellä varmaan nykyään ainakin kohtuullinen tilanne - me vaan etittiin aikoinaan mestaa, mihin asettua suht pysyvästi...ja neljä vuotta sitten toi alue ei olis tarjonnut meille muuta kuin pitkiä kuskausmatkoja päiväkotiin/harrastuksiin ja just koulunsa aloittaneille tytöille pitkät koulumatkat... :)

Eikä sen ylästöntien julkinen liikenne käsittääkseni vieläkään päätä huimaa - sorry jos oon väärässä!

Itse muutin viime syksynä Martinlaaksosta Tammistoon (Pakkalan eteläpuolella, juuri Vantaan ja Helsingin rajalla.)
En ole kyllä katunut, vaikka työmatka piteni reilusti.
Paremmin tässä on tarvitsemani palvelut (lähinnä siis Jumbo, Flamingo ja lukuisat ostospaikat) kuin Martsarissa.
Kouluja, päiväkoteja ym. näyttää tuossa Pakkalassa/Kartanonkoskella olevan myös ja lapsia melko paljon. Täällä Tammistossa hieman asunnosta riippuen enemmän vanhempaa (keski-ikäistä) ja nuoria sinkkuja/pareja.
Minkäänlaista häiriökäyttäytymistä ei ole vielä vastaan tullut, ja ihmiset vaikuttaa mukavilta, usein on esim. koiraa ulkoiluttaessa alkanut vastaantulevat jutteleen jne.

Koko ajan tänne rakennetaan lisää laadukkaan näköisiä kerrostaloja ja muutenkin alue laajenee muttei lainkaan slummimaiseksi. Vantaanjoki kiertää tuossa vieressä, ja sen ympäristössä on mukava käydä heittään aamuisin/iltaisin lenkkejä.

Jos ei puolipaskainen nideri-meininki ja lähiökuppiloissa puljaaminen kiinnosta, niin pysy kaukana. Tai jos Kallion seutu muuten kiinnostaa, niin pidä huoli että kurviin on asuintalosta matkaa vähintään 400m.

Ja miksi ei Kurviin:
-Vaasanaukio aka piritori kerää vitusti nidereitä
-Vaasanaukiolle ja muille nurkille pummit pääsevät helposti ja ilmaiseksi metrolla ja usealla eri sporalla
-paljon lähiöräkälöitä jotka vetävät em. jengiä
-jos kämppä väärällä puolella taloa niin sporat ja paloautot häiritsevät ainakin aluksi
-katuörkkien metelöinti
-pummaajat
-satunnaiset ryöstöyritykset, automurrot ja -varkaudet
-snägärimyllyt kurvin grillillä
-ehdottomasti sekopäisimmät häiriköt
-ei supermarkettia tms isoa kauppaa ihan lähellä

-Vaasanaukio aka piritori kerää vitusti nidereitä
-Vaasanaukiolle ja muille nurkille pummit pääsevät helposti ja ilmaiseksi metrolla ja usealla eri sporalla
-paljon lähiöräkälöitä jotka vetävät em. jengiä
-jos kämppä väärällä puolella taloa niin sporat ja paloautot häiritsevät ainakin aluksi
-katuörkkien metelöinti
-pummaajat
-satunnaiset ryöstöyritykset, automurrot ja -varkaudet
-snägärimyllyt kurvin grillillä
-ehdottomasti sekopäisimmät häiriköt
-ei supermarkettia tms isoa kauppaa ihan lähellä

Tämähän kuulustaa ihan unelmaaluelta :worship:

No tuo nyt on Sumun normaalia negailua ;=) En tiedä mitä Sumu tarkoitti supermarketilla (varmaan esim Prismaa ja sen kaltaisia), mutta Aleksis Kiven kadun S-marketti on kyllä aika iso ruokakauppa. Ihan hyvä lihatiski (lihatiskillä duunissa uskomaton kolmeviiskytmies, heittää safkat fiktille viiden gramman tarkkuudella ihan lonkalta) ja muutenkin aika laajat valikoimat.

Vielä lisättäköön että on Kurvissa toki plussiakin:
+jos diggailee, niin erilaisia aineita on varmasti tarjolla
+räkäisiä dokausmestoja riittää
+random dokauskavereista tuskin on pulaa
+mestoille ja sieltä pois pääsee kätevästi pummilla sekä metrolla että useilla sporalinjoilla
+thaihierontaa ei tarvitse kaukaa etsiä
+elämään saattaa saada jännitystä ja kuumotusta sopivissa porukoissa
+katutaidetta on vähän siellä sun täällä
+urbaania kaupunkikulttuuria on tarjolla yllin kyllin

...mutta kuten sanoin, 400m mihin suuntaan tahansa ja meno muuttuu lähes täysin.

Edit: A. Kiven S-marketti on alueen kaupoista ehdottomasti paras, supermarkettia ei kuitenkaan ole lähimailla (mutta se on meidän keski-ikäistyvien juttu muutenkin, börstat saa pienemmästäkin kaupasta).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom