Muutama kysymys. Ravinnosta, treenistä jne.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Okei elikkä nyt on taas kertynyt useampi kysymys tässä matkan varrella ja kaikista näistä löyty todella ristiristaasta tietoo netistä ja pakkikselta, jotenka aattelin listata omaan topicciin.
Elikkä:

Mimmoinenka tuo raskaiden liikkeiden (lyhyiden sarjojen) tekeminen oikeasti vaikuttaa pituuskasvuun? Omalla kohdalla siis tämä tarkoittaa sitä että teen KERRAN viikossa 2x6 penkin, muulloin sarjat ovat pidemmät, sekä jokaisen muun lihaksen treenaan pidemmillä sarjoilla. Onko tällä kerran viikossa tehdyllä raskaammalla sarjalla vaikutusta negatiivisesti 16 vuotiaan kroppaan?

Missä vaiheessa rannesiteet tulee oleen tarpeelliset? Oon nyt tekemässä tilausta ja ajattelin että samoihin postikuluihin tulis jos niille oikeesti tulee oleen tarvetta tulevaisuudessa. Itellä on suhteellisen kapeet ranteet, mutta hirveet raudat ei liiku vielä jotenka ei oo ollu tarvetta.

Melko yksityiskohtaset kreatiiniohjeet jos sais 60kg painosen kroppaa varten? Tankkauskaudet, ylläpitokaudet, mahdolliset tauot jne. Näistäkin on löytyny niin paljon eri variaatioita että olis kiva kun joku viittsin jonkun "normaalin" version tähän heittää.

Sitten vielä ruokailusta, että mikä tässä olisi korjailtavana.
Aamu: 3-4 ruisleipää, 200g jugurtti + mysli tai leseet jugurtin mukana.
Päivä: Mitä nyt koulussa sattuu oleen.
Iltapäivä: Hedelmä, jugurtti, muutama leipä. Joskus ateria mitä nyt sattuu tekemään.
Tässä tulee ongelma. Loppupäivä menee yleensä lähes pelkällä napostelulla, mutta oma naposteluni on kuitenkin normaalia ruokaa. Iltapäivästä eteenpäin siis kiskon jugurtteja, salaattia, joskus pikaruokaa / pakasteruokaa. Tähän kaipais jotain lisäks ehkä (muuta kun maitorahkaa, en viittis ruveta sitä joka päivä kahta purkkia syömään..)
Illalla kuitenkin syön lähes poikkeuksetta 250g maitorahkan sekä hedelmän.

Kuinka paljon saman treeniohjelman noudattaminen on hyödyllisempää, kun oman fiiliksen mukaan tekeminen? Oon tähän asti tehny lähinnä fiiliksellä, mutta sarjojen pituudet ja määrät oon pitäny suunnilleen samoina kuin aina ennenkin, lukuunottamatta sitä että vaihdan sarjapituuksia 3-4vko välein aina muutamalla toistolla. Liikkeet kuitenkin teen melken aina fiiliksen mukaan.

Vaikuttaako jokapäiväinen kävely (n. 5km) negatiivisesti lihasten kehitykseen? Mahdollisesti tyhmä kysymys mutta kuulemma aerobinen vaikuttaa ainakin jossakin määrin siihen. Kävely yleensä tapahtuu suht. tyhjällä vatsalla koska tässä ei oo oikeen hyvää mahdollisuutta tankata välissä.

Eikä vinejä että näitä on kysytty jo koska varmasti onkin ainakin osaa, mutta noihin muutamiin asioihin kaipaa selvennystä ja osaa en mistään löytäny jotenka samalla ne selvennystä kaipaavatkin mukaan tulee..

Yritänpä hieman vastailla omien näkemysten mukaan...

Okei elikkä nyt on taas kertynyt useampi kysymys tässä matkan varrella ja kaikista näistä löyty todella ristiristaasta tietoo netistä ja pakkikselta, jotenka aattelin listata omaan topicciin.
Elikkä:

Mimmoinenka tuo raskaiden liikkeiden (lyhyiden sarjojen) tekeminen oikeasti vaikuttaa pituuskasvuun? Omalla kohdalla siis tämä tarkoittaa sitä että teen KERRAN viikossa 2x6 penkin, muulloin sarjat ovat pidemmät, sekä jokaisen muun lihaksen treenaan pidemmillä sarjoilla. Onko tällä kerran viikossa tehdyllä raskaammalla sarjalla vaikutusta negatiivisesti 16 vuotiaan kroppaan?

Penkki ei vaikuta pituuskasvuun millään tavalla, ainoat liikkeet joissa EHKÄ MAHDOLLISESTI HUONOLLA SÄKÄLLÄ jotain negatiivista voi saada aikaan on kyykky ja maastaveto jos runnoo huonolla tekniikalla liian isoja painoja tottumattomalla kropalla. Muuten ei IMO mitään vaaraa kun pitää järjen päässä. 16v on erittäin hyvä aika aloittaa treeni.

Missä vaiheessa rannesiteet tulee oleen tarpeelliset? Oon nyt tekemässä tilausta ja ajattelin että samoihin postikuluihin tulis jos niille oikeesti tulee oleen tarvetta tulevaisuudessa. Itellä on suhteellisen kapeet ranteet, mutta hirveet raudat ei liiku vielä jotenka ei oo ollu tarvetta.

Rannesiteitä nyt ei pakolla tarvitse koskaan, eikä niitä huvikseen kannata käyttää. Pitkälle toisella sadalla liikkuvissa penkkiraudoissa saattaa olla apua noista jos haluaa vaikka maksimeita kokeilla.

Melko yksityiskohtaset kreatiiniohjeet jos sais 60kg painosen kroppaa varten? Tankkauskaudet, ylläpitokaudet, mahdolliset tauot jne. Näistäkin on löytyny niin paljon eri variaatioita että olis kiva kun joku viittsin jonkun "normaalin" version tähän heittää.

Kreatiini on sikäli kivaa, että se on aika sama miten sen nauttii niin toimii kumminkin. Ihan hyvin toimii joko niinkuin purkissa yleisimmin lukee eli se latausjakso sun muut. Sitä en ala selostaan koska se on yleensä purkin kyljessä tai sitten netistä löytyy ne ohjeet. Itse olen kumminkin ottanut kreatiinit päivittäin kukkura teelusikallinen, joka lienee 5-10g tai jotain sinnepäin. Kreatiinifosfaattivarastot täyttyy molemmilla tavoilla lihaksissa ennenpitkää, joten ihan oman maun mukaan IMO tämä. Ilman latausjaksoa ei tuu niin kovaa nestekertymää, jonka voi tulkita joko huonoksi tai hyväksi, riippuu vähän mistä tykkää.

Sitten vielä ruokailusta, että mikä tässä olisi korjailtavana.
Aamu: 3-4 ruisleipää, 200g jugurtti + mysli tai leseet jugurtin mukana.
Päivä: Mitä nyt koulussa sattuu oleen.
Iltapäivä: Hedelmä, jugurtti, muutama leipä. Joskus ateria mitä nyt sattuu tekemään.
Tässä tulee ongelma. Loppupäivä menee yleensä lähes pelkällä napostelulla, mutta oma naposteluni on kuitenkin normaalia ruokaa. Iltapäivästä eteenpäin siis kiskon jugurtteja, salaattia, joskus pikaruokaa / pakasteruokaa. Tähän kaipais jotain lisäks ehkä (muuta kun maitorahkaa, en viittis ruveta sitä joka päivä kahta purkkia syömään..)
Illalla kuitenkin syön lähes poikkeuksetta 250g maitorahkan sekä hedelmän.

Proteiiniahan tuo kaipais, vähän joka aterialle.. Nuo jugurtit vois vaihtaa kaikki johonkin enemmän proteiinia sisältävään, vaikka rahkaan tai raejuustoon tai johonkin. Ja missäs ihmeessä sulla on varsinainen päiväruoka? Kyllähän tuohon on PAKKO saada iltapäivään tai iltaan joku kunnon lämmin ruoka eikä mitään naposteluja. Illalla on myös tärkeä syödä kunnolla. Mikä siinä maitorahkassa rassaa? Ite syön sitä 3-5prk päivässä melkeinpä. Kananmunat vois olla yks vaihtoehto iltapalaksi. Lisäksi tuo ruokavalio näyttää äkkiseltään aikalailla vähärasvaiselta, joten pidähän huoli että saat tarpeeksi rasvaa. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että syöt tarpeeksi ja paino nousee jos kerran lihasmassan perässä siellä salilla kuljet.

Kuinka paljon saman treeniohjelman noudattaminen on hyödyllisempää, kun oman fiiliksen mukaan tekeminen? Oon tähän asti tehny lähinnä fiiliksellä, mutta sarjojen pituudet ja määrät oon pitäny suunnilleen samoina kuin aina ennenkin, lukuunottamatta sitä että vaihdan sarjapituuksia 3-4vko välein aina muutamalla toistolla. Liikkeet kuitenkin teen melken aina fiiliksen mukaan.

Minusta miltei pakollista olis edes jonkinlainen runko olla ohjelmassa, käy muuten progression toteuttaminen aika mahdottomaksi ja nousujohteinen treeni on ainoa tie kehitykseen. Lisäksi monesti tuolla tavalla tulee treenailtua niitä "kivoja" juttuja enemmän kuin niitä raskaampia, ja siitähän ei hyvää seuraa jos tavoitteellisesti haluaa treenata.

Vaikuttaako jokapäiväinen kävely (n. 5km) negatiivisesti lihasten kehitykseen? Mahdollisesti tyhmä kysymys mutta kuulemma aerobinen vaikuttaa ainakin jossakin määrin siihen. Kävely yleensä tapahtuu suht. tyhjällä vatsalla koska tässä ei oo oikeen hyvää mahdollisuutta tankata välissä.

Ei vaikuta negatiivisesti, vaan jopa positiivisesti kun vain muistaa että kävely kuluttaa energiaa ja se tarkoittaa että pitää syödä enemmän.

Eikä vinejä että näitä on kysytty jo koska varmasti onkin ainakin osaa, mutta noihin muutamiin asioihin kaipaa selvennystä ja osaa en mistään löytäny jotenka samalla ne selvennystä kaipaavatkin mukaan tulee..

Toivottavasti oli jotain apua...

Jepsjeps kiitoksia näistä, oli runsaasti apua ja kuten arvelinkin niin pahimmat ongelmat löytyy ruokailun puolelta.
Tosiaan unohtu mainita, että otan iltapalalla oliivi tai rypsiöljyä 1-2 ruokalusikallista. Ton maitorahkan ajattelin sen takia jättää vähemmälle, että en heti alkuun siihen kyllästyis.

Iltapäivällä en sen takia ole syönyt kunnollista ateriaa, koska on laiskuus aina iskeny enkä oo jaksanu ruveta tekeen. Ajaisko ton iltapäivän aterian osan vaikka semmonen combo että heittää makaroonin / riisin sekaan purkin tonnikalaa ja pistää naamariin? Jotain nopeita helppoja ruokia voi muutenkin kertoa jos on hyviä ideoita.

No tuommonen perus makarooni/riisi + tonnikala/jauheliha/kanasuikale setti on ihan hyvä ja tosi helppo tehdä. Aikaa menee se 10-20 min tekemiseen eli ei luulis olevan kompastuskivi. Mausteita kun käyttää niin ei maistu niin puulle. Ketsuppi tai sweet chili -kastike on esimerkiksi oiva lisä tuollaseen pataan.

Yritänpä hieman vastailla omien näkemysten mukaan...

Toivottavasti oli jotain apua...

Allekirjoitan omasta puolestani marden kommentit täysin. Lisähuomautuksina:
-kaikkien siteiden ym. käyttöä kannattaa välttää, koska niiden tuoma tuki lähinnä hidastaa nivelten tottumista rasitukseen, sen kummempaa hyötyä niistä ei ole. Jos jokin paikka alkaa oikeasti reistailemaan, voi siteitä kovemmissa sarjoissa harkita, mutta ei missään nimessä muuten. Terveisin nimimerkki "nuorena poikana vyö, kyynärpäätuet ja rannetuet vakiovarusteena hauistreenissä" :david:.

-ei treeniohjelmaa = käytännössä yleensä lähinnä penaa+habaa ja kerran viikossa puolivillainen jalkaprässisarja päälle. Jotkut kokeneet treenaajat pystyvät pitämään homman tasapainossa ja toimivana jopa täysin fiilispohjalta treenaten, aloittelijan ei kannata edes yrittää. Faija mainosti mulle salihommia aloitellessani fiilispohjaisen treenin ylivoimaisuutta ja jonkun aikaa uskoinkin. Yllättäen sen penkkimaksimi oli aikanaan kyykkyä kovempi, onneksi tajusin itsekin aika pian ettei tuo ehkä sittenkään ole lopullinen totuus.

-kaikki aerobinen liikunta, myös kävely, tekee yleiskunnolle erittäin hyvää ja hyvällä yleiskunnolla treenitkin sujuvat pitkän päälle paremmin. Vaikutus lihaskasvuun on normijampalla olematon.

Tullut hyviä perusohjeita :rock:
Muutama näkemys tuohon lisää oman kokemusken turvin.. Illalla ei kannata pelätä hiilareita, kun olet varmaan lukenutkin jo foorumeilta ristiriitasia tietoja.. Varsinkin jos treeni on illalla, niin hiilarit on tarpeen.. Vaikuttaa älyttömästi aamun heräämiseen ja yleensäkin päivän käynnistymiseen..
Illalla kannattaa kuitenkin välttää noita hiilareita, joissa on matala GI, koska nostaa insuliinitason hetkellisesti ja romahdus menee sitten pahimmassa tapauksessa alemmas, kun paastotessa..

Hyviä ruokailyrytmivinkkejä saa olympiakomitean sivuilta

http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ateriarytmi/

Tuotakin tutkiessa kannattaa pitää "paskasuodatin" päällä, koska kuitenkin yksilönä mennää..

Todella hyvä ja ilmainen apu on treenipäiväkirjan pito.. Suunnittelet juuri sen em. rungon ja alat pitämään kirjaa.. Noudattamalla runkoa ja tekemällä fiiliksen mukaan saa treenaamisesta tehokkainta ja mielekästä. Omasta mielestä ei kannata orjallisesti noudattaa toistomääriä, palautumisaikoja etc..

Mä olen itse myös surkean laiska kokki, ja koska useimmiten syödään miehen kanssa eri ruokia, olen kehitellyt muutamia nopeita perusruokia, joita sitten teen fiiliksen mukaan. Itse en käytä pastaa/riisiä tms, mutta noita on helppo lisätä näihin ohjeisiin.

Munakkaat/munakokkelit on äärimäisen nopeita ja hyviä. Itse laitan pari munaa, ja useimmiten sieniä ja kasviksia sekaisin ja pannulle. Helppo keittää vaikka makaronia kylkeen, jos tahtoopi.

Tonnikalaa tulee nautittua pakastevihannespussin kanssa. Molemmat pannulle, pikkasen soijaa oon tykännyt laittaa joukkoon. Lautasella vielä pikkasen ketsuppia sekaan kun toi tuna tulee aika kuivaks paistaessa, ja raejuustoa.

Kolmantena helppona sitten on ihan peruspiffit. Itse käytän kalkkunaa, viimeksi eilen paistelin nelisen kappaletta. Nuo on helppo heittää jääkaappiin ja mikron kautta suuhun ;)
Siihen kaveriksi sitten taas sitä pastaa/mitä ikinä tykkääkään. Mä teen usein kesäkurpitsasuikaleita pannulla :kuola:

Aikaa menee ehkä jotain 10-15min.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom