Muusikoita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja I.P.
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt laskisi itseäni varsinaiseksi muusikoksi, mutta koskettimia tuli aikoinaan soitettua 4 vuotta ja sähkökitaraa tähän päivään asti 12 vuotta. Reeneillä ei koskaan ole ollut mitään vaikutusta soittoon kuin enintään välittömästi selkäreenin jälkeen forkkujen väsyessä.

Itselläni kyllä huomasin ettei kitaransoitosta tullut mitään kun treenasin. Sormet muuttuivat helvetin kankeiksi ja siitä johtuen myin kitaran :D.

Itselläni kyllä huomasin ettei kitaransoitosta tullut mitään kun treenasin. Sormet muuttuivat helvetin kankeiksi ja siitä johtuen myin kitaran :D.
Sehän vaatii vaan enemmän soittamista.:D

Itellä oli bändiharkat viime vuonna sillei, että niiden jälkeen sali oli jo kiinni, joten joutu suoraan koulusta menemään salille ja suihkun kautta soittamaan. Yllättävän hyvin kulki sormien lämmittelyn jälkeen soitto, ei vaikuttanu siis paljo mitenkään

En suosittele ankaria jalkatreenejä ennen keikkaa, noloa posettaa kun jalat tärisee haara-asennossa, heheee...

mutta itse kun muutama vuosi sitten innostuin kaiken näköisestä puristelusta ja näppitreenistä, niin voiman lisääntyessä huomasin vasemman käteni koordinaation kehittyneen
Jotenkin vaikea uskoa että voima lisäisi koordinaatiokykyä??

Ite oon soittanu rumpuja erilaisissa bändeissä about 15 vuoden ajan ja mun soittoon toi puntin nostaminen on vaikuttanut vain positiivisesti. Tässä pari ajatusta tähän liittyen:

1. En ole koskaan jaksanut treenailla perustekniikkaharjoituksia läpi, vaan melkein kaikki kehitys on tullut bändikämpillä, erilaisia rumpaleita kuuntelemalla ja omien biisien läpisoittamisella. Jos treenaisin enemmän esim. rudimentteja ja vaikkapa Möllerin tekniikkaa, voisivat nämä suht jäykät näpit aiheuttaa päänvaivaa. Mutta kun tykkään ennen kaikkea vaan kompata ja keskittyä grooveen (ja toki timeen), niin hyvin on menny.

2. Salilla kehittyy asenne, kuten rumpuja soittaessakin. Olen soittanu rumpuja suunnilleen yhtä kauan kuin olen käynyt salilla. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että punttitreeni ja soittaminen on kasvanu yhteen niin, että molemmat kasvattaa itsetuntoa sen mukaan kun kroppa kehittyy, groove kehittyy, esiintymistaidot kehittyvät ja yleinen hyvinvointi kasvaa (punttaamalla parempi terveys, musiikin kautta mahdollisuus toteuttaa itseään ihan ainutlaatuisella tavalla). Uskon, että salitreeni ja rumpujen soitto tukevat toisiaan, kunhan molempia tekee kohtuudella. Turhan korkeat tavoitteet molemmilla saroilla aiheuttaisivat varmaan useimmille vaan kiukuttamista.

3. Aloitin kitaran soiton (itseopiskeluna, kuten rummutkin on opittu) n. 3 viikkoa sitten. Voipi olla että karskeimmat soolot jää vetämättä, mutta ei komppien soittaminen ainakaan vielä tunnu ylivoimaiselta vaikka kädet olisi miten jumissa.

Toivottavasti tästä sai joku jotakin irti!

Kitaristibasistivokalisti ilimottauttuu.

Kitaraa soitellu nyt jonku 5 vuotta, bassoa vuojen ja laulanu puolisen vuotta (aktiivisesti).

Eipä oikeastaan reeni vaikuta kauheasti soitteluun paitsi mave, luonnollisesti jos puristus on hapoilla on aika vaikeaa länkytellä bassolla.

Lauluun ei reeni vaikuta ku positiivisesti, paitsi tarpeeksi rankan vattarääkin jälkeen ei välttämättä saa korsettia taipumaan että sais pidempiä aarioita vedeltyä.

Koskettimia, kitaraa, laulua... vajaa parikymmentä vuotta.

Joskus maven jälkeen voi tuntua kädet vähän jäykiltä, mutta tuo on täysin ohi menevää. Eli ei haittaa soolojen soittoa. Mun mielestä käsitys, jonka mukaan salilla käynti haittaa soittamista, liittyy samaan yleiseen käsitykseen että salilla käyvijöistä tulee kankeita möykkyjä. Tuohan on myytti, joka ei pidä paikkaansa.

Salilla käynnistä on ollut hyötyä, kun tekee keikkaa eli roudaa. Siinä kyllä huomaa ihan eron treenaamattomiin 30 vuotiaisiin selkävaivaisiin perusheeboihin.

12 vuotta kitaraa. Treenipäivinä vaan pitää tulla tarpeeksi aikaa treenin ja soittamisen väliin. Sitten jos pikkasen tarkemmin venyttelee ja lämmittelee sormet niin hyvin se tilu taas lähtöö.

Heps oli pakko vastailla tänne. Ite oon soitellu enemmän ja vähemmän aktiivisesti kitaraa 14 vuotta. Siinä sivussa on tullu punttia nostettua ja potkunyrkkeilyä harrastettua, enkä ole mitään haittaa siitä huomannu. Tietysti jos hirviästi ranteita reenaa ja säkkiä hakkaa ilman hanskoja, niin saatta alkaa soitto kärsiä:) Kitarasankareista mm. John Petrucci nostelee painoja, tai ainakin sille on kasvanu melkonen pala viime vuosina. Hyvin se silti vetää:)

Itekin tullu soiteltua kitaraa jo vuosia, mutta aktiivisemmin sellaset 6v...Salihommat ei oo vaikuttanu mun soittoon muutenkun, ettei heti reenin jälkeen pysty soittaan normaalisti. Toki hyvällä sormien lämmittelyillä ja venytyksillä saa jo paljon aikaan tässä ongelmassa:dance:
Toi edellä mainittu Petrucci on kyllä just hyvä esimerkki siitä, että kyllä ne sormet ainakin riittävän nopeesti liikkuu, vaikka kovaa reenaiskin:)

Back
Ylös Bottom