Muusikoita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja I.P.
  • Aloitettu Aloitettu
Enpä löytänyt lälläslää.
Eli, kuinka paljon täällä on musiikin harrastajia ja ennenkaikkea, onko treenaus vaikuttanut negatiivisesti tai positiivisesti taitoihin?

Itsehän olen soittanut rumpuja 10 vuotta ja muusikon ammattiin (lasolia nam) näillä näkymin pyrin.
Omalla kohdalla olen huomannut lähinnä sen, että enää ei tarvitse hengästyä soittaessa ja kestävyys on parantunut (kiitos juoksun varmaan). Juoksu on kuitenkin siitä pirullinen, että päivä tai pari sen jälkeen ei jaksa polettaa lähellekkään niin hyvin kun palautuneena. Punttitreeni ei tiettävästi ole vaikuttanut soittotuloksiin, ellei sitten hieman karsinut nopeutta oikeasta kädestä. Tähän voi tosin olla toinen syy, että olen ollut ilman treenipädiä vuoden (nyt ostin uuden) ja koko vuoden siis raiskasin sänkyä, joten ruista tuli ranteeseen, mutta sormet saattoivat turtua.

Asia kiinnosta lähinnä siksi, että kun aloitin soiton, silloinen opettajani sanoi, ettei punttitreeni ole hyväksi, menee kuulemma herkkyys.

Pakko oli repiä ittensä vielä sängystä ja avata kone kun tajusin ton mokan. :whip::hyvä:
Eli treenaus = punttireeni, urheilu

Kitaraa on tullut soitettua huomattavasti useampi vuosi enemmän kuin olen treenannut punttia. Soittajana koen kehittyneeni eniten tässä muutamien viime vuosien aikana, jotka ovat oikeastaan ne samat vuodet joina olen nostanut rautaa. Punttitreenillä tuskin on ollut mitään edesauttavaa vaikutusta soittamisen kannalta, mutta en kyllä löydä huonojakaan puolia. Kovan punttitreenin jälkeen ei ehkä soitto kulje kuten normaalisti, mutta tarviiko sen jälkeen heti soittaakaan.

Enemmän minä ihmettelen miten Gene Hoglan jaksaa heilua rumpusettinsä kanssa kuin eläin, vaikka koostuu lähinnä ihrasta ja karvasta koko jätkä.

kitaraa soittanu pikkutytöstä lähtien. puntin suhteen aika kaksjakoiset tunnelmat, hyviä ja huonoja.

Jos on tehny kovia vetoliikeitä jossa pitää puristaa kovaa, niin ei sen jälkeen tuu tiluttelusta mitään kun sormet on aivan pumpissa..

Toisaalta joskus puntin jälkeen kädet ja nimen omaan sormet on lämpimät ja nopean oloiset, silloin soittokin onnistuu hyvin.

Asia kiinnosta lähinnä siksi, että kun aloitin soiton, silloinen opettajani sanoi, ettei punttitreeni ole hyväksi, menee kuulemma herkkyys.

Ja montakos vuotta tämä opettajasi oli nostellut punttia että tuli kyseiseen lopputulokseen? :D Ymmärrän kyllä että tiukan treenin jälkeen ei soitto kulje ihan täysillä, mutta eipä punttisalilla hengailu sen pahempaa hienomotoriikalle minun käsittääkseni tee, kyllähän kaikenmaailman urheilijatkin sitä punttien kolistelua harrastavat ihan säännöllisesti. Muusikot kuitenkin viettävät niin paljon aikaa soittimien parissa hiomassa soittotatsia, että sen pitäisi jo itsessään kompensoida mahdolliset negatiiviset vaikutukset.

Melkein voisin arvella että säännöllinen treeni parantaa fyysistä kuntoa ja todennäköisesti jopa ehkäisee rasitusvammojen syntyä. Ihan omien tuntemuksien mukaan tietty - jos tuntuu että kolaus kärsii, niin kannattaa miettiä voisiko treenata eri tavalla. Tuplabasarikeikkaa ennen varmaan kannattaa olla tekemättä raskaita kyykytreenejä jne ;)

Kaverin faija (soittaa bluesbändissä kitaraa) lopetti salilla käymisen sen takia, että sormista lähti näppäryys ja soittamisesta tuli hankalampaa.

kitaraa itse soittelen.. en oo huomannu puntista haittaa, vaa pikenminki hyötyä:) hyvän puntti treenin jälkeenn on kiva vääntää riffiä, huonon punttitreenin jälkeen vähä surullisempaa melodiaa ja sitä rataa kitara on mulle rakas:)

Tilannehan on se että kyllä isotkin kädet voi olla vitun nopeat kunhan jaksaa treenata.
Näin on. Ei meinannu uskoo silmiäsä, kun kahto vanhojen patujen soittavat. Kädet oli sennäköset, että noillahan ei pysty ollenkaan tökkäämään 12. välistä eteenpäin, ilman että molemmilta puolilta min. 2 peittyy:D Voiko sen epäselvemmin sanoa?

Eli joo, kitaraa soitetaan. Vasta reilu vuosi takana, kun urheilua taas miltei koko elämä.

Kitaraa oon soitellu enemmän ja vähemmän aktiivisesti reilu pari vuotta. En koe, että ois mitään haittaa ollut. Onpahan ainakin voimaa soittaa barreet.:)

Itte joskus oon soittanu kitaraa ja bassoa, mutta eipä siihen vaan enää pysty.
Kiitos pesäpallo harrastukselle siitä, vasempaan käteen joskus nuorempana tullut palloa kohtuu lujaa, ja nykyään vasemmassa kädessä keski ja nimeton sormi liikkuvat samaan aikaan. Mutta enpä usko, että puntista mitään haittaa on, kuka nyt heti treenin jälkeen alkaa pimputtamaan jotain soitinta? :D

Soittaa en varsinaisesti juuri osaa, mutta kyllä se kitaran soitto melkosta tuskaa suoraan reenin jälkeen on. Kyllä se rasitus hetkellisesti ainakin motoriikan sotkee melko tehokkaasti.

Itse olen soittanut kitaraa jotain 10 vuotta ja oon huomannut että vasen käsi on vahvempi esim. rannekäännöissä ja hauiksessä käsipainoilla. Tiedä sitten onko se vaikuttanut vai luontaisesti vahvempi vasen..olen oikea kätinen..

Rumpuja aktiivisesti, kohta 8 vuotta soittoa takana. Harrastusmielessä, en halua tuosta ammattia ainakaan tällä hetkellä.

Treenistä ei ole ollut tähän mennessä haittaa soitossa. Sekä soitossa, että salilla olen kehittynyt jatkuvasti.

Kaverin faija (soittaa bluesbändissä kitaraa) lopetti salilla käymisen sen takia, että sormista lähti näppäryys ja soittamisesta tuli hankalampaa.

Anteeksi, että sotkeudun asiaan joka ei varsinaisesti minulle millään tavalla kuulu, kun en soita kuin korkeintaan suutani, mutta itse kun muutama vuosi sitten innostuin kaiken näköisestä puristelusta ja näppitreenistä, niin voiman lisääntyessä huomasin vasemman käteni koordinaation kehittyneen huomattavasti(tulipas pitkä lause). Tietenkin heti kovan treenin jälkeen näpit on niin tukossa, ettei kyllä mikään tarkkuutta vaativa näpertely ota onnistuakseen, mutta yleisellä tasolla hermotuksen ja sormien voiman lisääntyessä meikäläisellä ainakin vasen käsi on kehittynyt lähes oikean tasolle. Luulisin, että jos soittaisin kitaraa, niin ei tuosta treenistä ainakaan haittaa olisi ollut....

Niin kauan kun ei vedä punttitreenjä failureen, niin ei mitään haittaa.

Olen soittanu rumpuja vuoden 1994 joulusta alkaen, ja ainoat ongelmat ovat olleet silloin kun piti väkisin vetää jotain sikakovia M. Savolaisen treenejä puntilla:)

Back
Ylös Bottom