Muunneltu treeni Miken 2x6:sta?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tuossa mieleen että voisiko tuota Miken 2x6 systeemin ideaa hyödyntään kaikkiin muihinkin treeneihin, eikä pelkästään tuohon 2x6 sarjaan, joka on voimapainotteinen?

pääideahan tuossa Miken systeemissä on että tavoitteena on tehdä suurimmilla painoilla (esim penkissä) kaksi kuuden toistoa. Koska uskon kaikkien jo sen perusidean jo tietävän niin hyppään siihen olennaiseen.

Kehitys tapahtuu Miken 2x6 systeemissä ideaalisesti niin, että kun tuo haluttu toistomäärä on saavutettu nostetaan painoja 2.5kg ja aletaan hakea sitä samaa toistomäärää taas.

Tämä samahan voisi päteä myös muihinkin treenimetodeihin, ellei se sitten jo päde :D
Jos esimerkiksi otetaan nyt vaikka ylätalja: Kyseinen henkilö saa tehtyä ylätaljaa 3x14 toistoa 120kg. Idean mukaan hän siis nostaa painoja sen 2.5kg/tässä tapauksessa 5kg ja alkaa tekemään liikettä uudestaan, ja saa 14,12,8 toistoa. Tästä hän alkaa taas seuraavalla viikolla runkaamaan tuolla 122.5kg/125kg sitä 3x14 kunnes se on saatu ja sitten taas nostetaan se haluttu kilomäärä ja aletaan tekemään tätä toistoa.

En itse ole ainakaan vielä törmänny kenenkään tekevän suurintaosaa liikkeistä tällätavalla...tosin en ole hirveästi muiden treenipäiväkirjoja lukenutkaan.

Suurinosahan treenajista lukemani perusteella käyttää joko progressiivista kehitystä tyyliin 12x100kg 10x120kg 6x130kg pyramidi menetelmää, tai sitten
laskevaa menetelmään jossa tehdään tuo haluttu toistomäärä ensimmäisessä sarjassa mahdollisimman isoilla painoilla, ja sitten ilman "suurempia" palautuksia otetaan sama toistomäärä painoja laskien, jotta haluttu toistomäärä saavutettaisiin.

Onko tuo Miken 2x6 treeni sovellettavissa kertomallani tavalla muihin treeneihin kuin tuohon 6 toistojen sarjaa, tavalla josta siitä olisi hyötyä?

Onhan se hyvä tapa pitää treenaus progressiivisena mutta itse soveltasin sitä vaan lyhyemmissä sarjoissa, missä tarkotuksena on saada vain voimaa, kun taas pitkissä pitäisin toistomäärästä kiinni ja vähentäisin painoja jos ei tulisi haluttua määrää toistoja.

EDIT: eli siis voimien parannukseen hyvä systeemi, bodaukseen ei niin.

Eikös se nyt ole jokaiselle päivänselvä asia, että kun treenipainot käy liian kevyeksi niin sitten niitä lisätään? :joulu5:

Pecman sanoi:
Eikös se nyt ole jokaiselle päivänselvä asia, että kun treenipainot käy liian kevyeksi niin sitten niitä lisätään? :joulu5:

Tietenkin :D , mutta ideana tässä oli ettei niitä painoja nostettais jokaiseen sarjaan lisää TAI tiputettaisi jokaisen sarjan välissä, vaan sarjapainoja nostetaan aina kun tuo tavotteeksi asetettu määrä toistoja kyseisellä painomäärällä onnistuu. Tämä tietenkin on käytännössä sama asia, mutta halusin nyt vain tuoda tuon pointin esille tuosta soveltuvuudesta muuhunkin tarkoitukseen kuin voimanhankintaan.

Jos nyt minun mittapuuni tiedoilla lähdetään yleistämään ja järkeilemään, niin saadaan seuraava "järkeily".

Lihashan tunnetusti kasvaa ärsytyksestä, oli kyseessä lähes millainen tapa tahansa. Eli tässä hakemani tapa on tuo samoilla painoilla runkkaaminen kunnes se haluttu toistomäärä saavutetaan.
-Jos yrittää jatkuvasti vetää sitä 10 toistoa omilla maximeillaan niin kyllä se lihas toistuvista sarjoista ärsyyntyy siinämäärin että se 10 toistoa aina nousee sen painomäärän nostettuakin, ettei sen tarvitse aina käydä siellä halutussa toistomäärässä vähemmillä painoilla ärsytettynä.

Eli perusidea on että vähennetään mielummin muutama toisto siitä halutusta määrästä vetäen silti senhetkiseen maximiin, eikä vähennetä niitä sarjapainoja jolloin kyllä varmistuu se haluttu sarjamäärä, mutta ei sarjapainot.

- vähennetään sarjapainoja vs vähennetään toistomääriä - ???????

Tiedän mitä haet takaa ja itse tuota joskus sovelsin. En muista minkätakia, mutta kokeilu taisi jäädä suht lyhyeksi. Pitäisi kaivaa treenipäiväkirjoista tämä ajanjakso niin näkisi kehityksen... Muistelen, että olisi jopa toiminutkin (voiman hankinnassa).

sporter sanoi:
Tiedän mitä haet takaa ja itse tuota joskus sovelsin. En muista minkätakia, mutta kokeilu taisi jäädä suht lyhyeksi. Pitäisi kaivaa treenipäiväkirjoista tämä ajanjakso niin näkisi kehityksen... Muistelen, että olisi jopa toiminutkin (voiman hankinnassa).

Sarjapainot ylöspäin? Eikös tämä nimenomaan pidemmillä sarjoilla tuo myös massaa lisää, jos liikeet suorittaa yli 8 toiston sarjoina?

Käännetään ja väännetään tätä nyt! :whip:

Tällä hetkellä juuri menossa 2-jakoinen ohjelma jossa juuri teen näin että samoilla painoilla menee 2-3 sarjaa ja kun menee se määrätty toisto määrä kaikissa sarjoissa niin seuraavalla kerralla lisää painoja. Mielestäni tuntuu ihan hyvältä ja varsinkin sellaisen ärsytyksen perille menon olen saannut hyvin aikaan. Yllättävän paljon menee paikat kipees verrattuna muihin treeni tyyleihin. Samoin sellainen viimeinen puristus on paremmin mielstäni hallitavissa kun on varsin selkeä päämäärä mihin pitää pystyä. Samoin on helppo seurata kehitystä kun pistää aina vihkoon ylös että menikö enemmän kuin edellisellä kerralla vai sama. Tällä tyylillä en ole myöskään erehtynyt lepsuilemaan painojen lisäyksessä eikä myöskään ole tullut virhearviointeja siten että menisi sarjat pieleen.
Päädyin tälläiseen sovellutukseen siksi että on aika kiireistä aikaa nyt muiden harrastusten ja duunin puolesta ja tällä tyylillä menee treeni aika nopeesti kun ei tarvii muuta kuin kerran latoa painot tankoon. Palautukset noin 1min.

Minäkin vilkaisin nyt niitä treenipäiväkirjoja. Olin tehnyt tätä systeemiä 5-jakoisen ohjelman kanssa 3 kuukauden ajan. Toimi hyvin. Pääliikkeetkin oli kehittynyt mukavasti. Johtunee siitä, että kaikkia sarjoja ei tehdä loppuun asti niin palautuminen on sopivan nopsaa. Suosittelen kokeilemaan.

Mitäs ihmeellistä tällaisessa tavassa on? tolla periaattella mä oon ainakin tehny suurimmaksi osaksi aina ja kuvittelin että muutkin... Siis toihan on aivan perussysteemien isä ja äiti.

jarze sanoi:
Mitäs ihmeellistä tällaisessa tavassa on? tolla periaattella mä oon ainakin tehny suurimmaksi osaksi aina ja kuvittelin että muutkin... Siis toihan on aivan perussysteemien isä ja äiti.

Aika moni varmaan tekee myös tyyliin 3*10 siten, että jo ensimmäinen sarja tehdään loppuun tai ainakin lähes. Vaikka 10*40kg. Seuraavaan joudutaan tietysti tiputtamaan painoja, että saadaan se 10 toistoa. Toinen sarja sitten 10*35kg jne.

Toinen tapa on tehdä tiettyyn toistoväliin. Vaikka 8-14 toistoa. Ensimmäisellä sarjalla tulee 14*35 kg, toisella 11*35 kg ja viimeisellä 9*35 kg ja seuraavalla kerralla enemmän painoja, kun ekalla sarjalla tuli se 14 toistoa.

Tapoja on tietysti monia, mutta tuossa muutama. Lisäksi perinteiset pyramidit, supersarjat, pudotussarjat ym.

Back
Ylös Bottom